Bij ons is DELTA Fiber een glasvezelcampagne gestart. In onze buitengebied-gemeente ligt nog helemaal geen glasvezel.
De campagne is nogal agressief, prijst glasvezel de hemel in als onmisbaar (terwijl het gemiddelde kleine huishouden prima zonder kan), suggereert veel en belooft heel veel in een dik pak papier, maar vergeet voor het gemak ook zeer essentiële informatie te vermelden.
Het werkt heel simpel dacht ik eerst: we hebben de oude telefoonaansluiting van de PTT/KPN waar nu internet op zit van welke provider je maar wilt dus dat gaat met die glasvezel ook zo werken, en ik merk dat velen in mijn omgeving daar ook van uit gaan. En in mijn ogen maakt Delta gretig gebruik van dat gebrek aan kennis bij de ‘simpele inwoner’. Ik zag nu ook op dit forum een ander topic over het gebrek aan mededinging bij glasvezel.
Delta belooft: je bent verplicht een abonnement voor een jaar te nemen bij één van de vier aangesloten providers (Caiway, OnLine, Helden van Nu, of Delta), maar "na een jaar ben je vrij om te switchen van aanbieder".
Niet vermeld: a) Je moet dus om te beginnen afscheid nemen van je oude vertrouwde bekende provider met bv gehannes met eventueel vervallen emailadressen, en b) dat eventuele 'vrij' switchen na een jaar blijft beperkt tot de vier genoemde aanbieders want Delta blijkt bij verder onderzoek geen andere providers toe te laten op hun net. Want die anderen willen de hoofdprijs die Delta Fiber vraagt niet betalen. Dus bv KPN-klanten die nu op glasvezel van Delta overstappen maar na een jaar weer terug willen naar KPN: Nee, dat kan niet zonder je glasvezel weer kwijt te zijn. (want bij ons liggen nog geen andere kabels van bv KPN).
Ze beloven ook gratis huisaansluiting voor mensen die nu nog niet aan een abonnement toe zijn: "Zo is iedereen klaar voor de toekomst", maar zeggen er niet bij dat ook dát zoals het er nu uitziet uitsluitend een toekomst bij de vier Delta gelieerden is.
Er worden hoge aansluitkosten gesuggereerd als je niet nu intekent maar later. Ook hier wordt nergens gewag gemaakt van het feit dat het ook dan alleen Delta-aansluiting betreft. Als KPN later toch een eigen netwerk zal uitrollen (eens komt dat natuurlijk) kun je bij KPN net zo goed gratis aansluiten of overstappen vanaf je oude abonnement met wellicht dezelfde welkomstpremie die Delta nu ook biedt om ons te verleiden tot een snelle overstap.
Concurrentie bestaat overal in deze tijd, maar hier wordt de argeloze overstapper die gesuggereerd wordt vrije keuze te hebben op een totaal verkeerd been gezet. Want de keuze blijft uiteindelijk alleen Delta of Delta of Delta of Delta (de vier aan Delta Fiber gelieerden). En dat staat nergens duidelijk, moet tussen de kleine lettertje zelf uitgevonden worden. KPN en Ziggo bv bestaan in het hele verhaal gewoon niet meer.
Verder zoeken bij diverse bronnen hebben mij geleerd dat er een harde concurrentiestrijd gaande is tussen Delta en bv KPN en Ziggo. Delta probeert waar mogelijk de eerste te zijn en vraagt vervolgens volgens die berichten een dusdanig hoge toegangsprijs op hun netwerk dat de anderen daar geen zin in hebben en liever een keer hun eigen netwerk uitrollen. Gevolg is dat er straks van meerdere providers kabels gelegd gaan worden onder dezelfde stoep, een totaal onnodige verspilling alleen vanwege de concurrentie. En de argeloze inwoner is de dupe want de reviews rond Delta op bv Trustpilot zijn ook al niet zo best. Tenminste drie mensen uit mijn omgeving die overwogen over te stappen op glasvezel hadden niet door dat er na dat eerste jaar geen sprake is van echte vrije providerkeuze. Zo suggestief kan taalgebruik zijn in de reclame, zeker als je een beetje oppervlakkig leest. ‘Switchen’ is niet hetzelfde als vrij kiezen, maar wie beseft dat? Toen hen dat duidelijk werd zeiden zei meteen: Nee dus, bedankt. En volgens de Autoriteit Consument en Markt (mededingingswet) mag dit allemaal...