Glasvezel, een suggestieve campagne van Delta Fiber

• 1 May 2022
  • 26 reacties
  • 1885 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Bij ons is DELTA Fiber een glasvezelcampagne gestart. In onze buitengebied-gemeente ligt nog helemaal geen glasvezel. 
De campagne is nogal agressief, prijst glasvezel de hemel in als onmisbaar (terwijl het gemiddelde kleine huishouden prima zonder kan), suggereert veel en belooft heel veel in een dik pak papier, maar vergeet voor het gemak ook zeer essentiële informatie te vermelden.
Het werkt heel simpel dacht ik eerst: we hebben de oude telefoonaansluiting van de PTT/KPN waar nu internet op zit van welke provider je maar wilt dus dat gaat met die glasvezel ook zo werken, en ik merk dat velen in mijn omgeving daar ook van uit gaan. En in mijn ogen maakt Delta gretig gebruik van dat gebrek aan kennis bij de ‘simpele inwoner’. Ik zag nu ook op dit forum een ander topic over het gebrek aan mededinging bij glasvezel. 
Delta belooft: je bent verplicht een abonnement voor een jaar te nemen bij één van de vier aangesloten providers (Caiway, OnLine, Helden van Nu, of Delta), maar "na een jaar ben je vrij om te switchen van aanbieder".
Niet vermeld: a) Je moet dus om te beginnen afscheid nemen van je oude vertrouwde bekende provider met bv gehannes met eventueel vervallen emailadressen, en b) dat eventuele 'vrij' switchen na een jaar blijft beperkt tot de vier genoemde aanbieders want Delta blijkt bij verder onderzoek geen andere providers toe te laten op hun net. Want die anderen willen de hoofdprijs die Delta Fiber vraagt niet betalen. Dus bv KPN-klanten die nu op glasvezel van Delta overstappen maar na een jaar weer terug willen naar KPN: Nee, dat kan niet zonder je glasvezel weer kwijt te zijn. (want bij ons liggen nog geen andere kabels van bv KPN).
Ze beloven ook gratis huisaansluiting voor mensen die nu nog niet aan een abonnement toe zijn: "Zo is iedereen klaar voor de toekomst", maar zeggen er niet bij dat ook dát zoals het er nu uitziet uitsluitend een toekomst bij de vier Delta gelieerden is.
Er worden hoge aansluitkosten gesuggereerd als je niet nu intekent maar later. Ook hier wordt nergens gewag gemaakt van het feit dat het ook dan alleen Delta-aansluiting betreft. Als KPN later toch een eigen netwerk zal uitrollen (eens komt dat natuurlijk) kun je bij KPN net zo goed gratis aansluiten of overstappen vanaf je oude abonnement met wellicht dezelfde welkomstpremie die Delta nu ook biedt om ons te verleiden tot een snelle overstap. 

Concurrentie bestaat overal in deze tijd, maar hier wordt de argeloze overstapper die gesuggereerd wordt vrije keuze te hebben op een totaal verkeerd been gezet. Want de keuze blijft uiteindelijk alleen Delta of Delta of Delta of Delta (de vier aan Delta Fiber gelieerden). En dat staat nergens duidelijk, moet tussen de kleine lettertje zelf uitgevonden worden. KPN en Ziggo bv bestaan in het hele verhaal gewoon niet meer. 
Verder zoeken bij diverse bronnen hebben mij geleerd dat er een harde concurrentiestrijd gaande is tussen Delta en bv KPN en Ziggo. Delta probeert waar mogelijk de eerste te zijn en vraagt vervolgens volgens die berichten een dusdanig hoge toegangsprijs op hun netwerk dat de anderen daar geen zin in hebben en liever een keer hun eigen netwerk uitrollen. Gevolg is dat er straks van meerdere providers kabels gelegd gaan worden onder dezelfde stoep, een totaal onnodige verspilling alleen vanwege de concurrentie. En de argeloze inwoner is de dupe want de reviews rond Delta op bv Trustpilot zijn ook al niet zo best. Tenminste drie mensen uit mijn omgeving die overwogen over te stappen op glasvezel hadden niet door dat er na dat eerste jaar geen sprake is van echte vrije providerkeuze. Zo suggestief kan taalgebruik zijn in de reclame, zeker als je een beetje oppervlakkig leest. ‘Switchen’ is niet hetzelfde als vrij kiezen, maar wie beseft dat? Toen hen dat duidelijk werd zeiden zei meteen: Nee dus, bedankt. En volgens de Autoriteit Consument en Markt (mededingingswet) mag dit allemaal...

26 reacties

Er was volgens mij destijds niks mis met staatsbedrijven als de PTT en het ziekenfonds

Op het gevaar af af te dwalen, maar dit is Belgie: https://www.hln.be/consument/telecom-in-belgie-duurste-van-europa-nood-aan-meer-concurrentie~a01f6f49/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

Post- en telecommunicatiediensten zijn in ons land zowat 76 procent duurder dan gemiddeld in de lidstaten van de Europese Unie. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. Consumentenorganisatie Test Aankoop wijst erop dat er dringend nood is aan meer concurrentie in ons land. België staat helemaal bovenaan in het prijzenoverzicht van Eurostat, gevolgd door Griekenland, Ierland en Luxemburg. In totaal werden 61 categorieën in rekening gebracht. De index slaat dus niet enkel op wat de Belg betaalt voor 4G, vast internet of telefonie, maar ook voor een brief of een mobiele telefoon in de winkel.

Zónder concurrentie dus. (En waar ik al aan refereerde de KPN liet je gewoon doodleuk huur betalen voor een vaste telefoon die je al jaren niet meer in gebruik had)

Badge

@P. vD Ik geloof dat de overheid juist zoveel mogelijk marktwerking wil en zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis, geen kartelvorming en geen prijsafspraken tussen bedrijven onderling, dus juist zoveel mogelijk concurrentie. De bedrijven onder verband van minimumvoorwaarden zoveel mogelijk vrijheid geven om te doen wat ze willen en de consumenten hetzelfde om te kiezen welke ze de beste vinden. 

Lijkt me juist prettig dat er bij jou meer keus is tussen de providers. Ligt een beetje aan het gebied waar je woont. Ik zit in het Ziggo gebied met alleen KPN koperdraad of Ziggo. We krijgen binnenkort glasvezel van KPN. Ik weet niet of KPN ruimte gaan huren bij een andere glasvezel provider, ik denk dat ze die gewoon opkopen of zelf glasvezel gaan aanleggen. 

Ik begrijp jouw standpunt. Het zorgt er echter voor dat er straks meerdere glasvezels het huis binnenkomen, terwijl 1 ook genoeg is. 
Het energie-markt model zou zorgen voor 1 glasvezel waarop alle providers hun diensten kunnen aanbieden. Het voorkomt dat de straat verschillende keren open gaat.

Ik heb nu Ziggo glasvezel en KPN koperdraad was altijd tijd mogelijk. Binnenkort komt KPN glasvezel gratis in de meterkast. Ik heb dan slechts keuze uit Ziggo glasvezel, KPN glasvezel of KPN koperdraad. Van dat laatste ben ik ziet zeker. U heeft dan meer keuze dan ik. De providers die u noemt kan ik niet krijgen in Midden-Brabant.

Contracten zijn bij ons ook een jaar, daarna kun je per maand opzeggen.

Als u geen glasvezel neemt kunt u toch gewoon bij KPN koperdraad blijven?

Als ik overstap naar KPN glasvezel krijg ik waarschijnlijk de eerste zes maanden €23,50 per maand korting en twee gratis twee wifi-boosters. Dan ben ik het hele eerste jaar goedkoper uit dan bij Ziggo. Daarna zou ik weer kunnen overstappen naar Ziggo, waarschijnlijk een heel jaar voor half tarief inclusief twee gratis wifi-pods.

Geeft Delta glasvezel bij u geen verlaagd tarief het eerste jaar? 

Als u een hele dag bij een familie of kennis op glasvezel zou kunnen internetten kan het misschien uw afkeer tegen Delta glasvezel wegnemen?

Nou, netzomin als het waarschijnlijk en/of logisch is dat er tweede kabelaansluiting naar binnen wordt gelegd, of een koper draadje, lijkt het me onwaarschijnlijk dat KPN extra glasvezel gaat leggen. Dus die ‘hoop’ zou ik laten varen.

Verder is het al sinds jaar en dag zo dat internet providers worden overgenomen en ophouden te bestaan. Dus dat van die e-mail adressen (sowieso als de halve wereld al Gmail, Outlook of zelfs een eigen domein heeft) is ook niet meer een serieus argument.

Blijft over concurrentie, ook daar is duidelijk dat, gezien het al bestaande landschap, en de uitspraken van de ACM dat die voldoende wordt geacht. Via Ziggo kun je ondertussen ook 1 Gigabit krijgen bijvoorbeeld.

Dus ik vind het met die misleiding wel mee vallen

Reputatie 2
Badge +3

I

Geeft Delta glasvezel bij u geen verlaagd tarief het eerste jaar? 

Als u een hele dag bij een familie of kennis op glasvezel zou kunnen internetten kan het misschien uw afkeer tegen Delta glasvezel wegnemen?

Uiteraard krijgen wij ook gehalveerd tarief voor het eerste halve jaar. Dat is overal zo'n beetje vaste prik geworden om klanten over de streep te krijgen. Dus als KPN later óók glasvezel uitrolt bij ons krijgen we dat geheid ook bij KPN. Ik heb zelf echt geen glasvezel nodig. Alles functioneert prima en snel genoeg. Geen behoefte aan nóg sneller. Ik zou meegegaan zijn (‘meegaan met de tijd en voorbereid op de toekomst’) als er gewoon vrije providerkeuze was op die éne glasvezelkabel van Delta, maar die vrije keuze blijkt er helemaal niet te zijn.  De afkeer van dit soort campagnes (en dus ook van Delta zelf) die ik zelfs misleidend vind door de manier van presenteren zal altijd blijven. 

Reputatie 2
Badge +3

Juridisch gezien zal het ook vast geen misleiding heten, daarvoor zijn ze te uitgekookt in hun taalgebruik. Maar ik heb het gemerkt in mijn omgeving (buren en kennissen) hoe gemakkelijk ze op het verkeerde been zijn gezet, in hoofdzaak omdat men nu eenmaal nog altijd het PTT/KPN koperdraadje gewend is met alle vrijheid van providerkeuze. Delta haakt daar op in door te hameren op ‘vrije keuze’ maar verzuimt de beperking daarvan te vermelden.  De meeste mensen hebben gewoon helemaal geen verstand van die dingen, lezen niet heel secuur, en laten zich nog altijd vrij gemakkelijk door suggestieve reclame inpakken zonder alle consequenties te overzien. Dom? Het zijn beslist geen domme mensen die er gewoon in zouden tuinen maar die wel resoluut “Nee, bedankt” zeiden toen ik hen er op wees.  

Nou, netzomin als het waarschijnlijk en/of logisch is dat er tweede kabelaansluiting naar binnen wordt gelegd, of een koper draadje, lijkt het me onwaarschijnlijk dat KPN extra glasvezel gaat leggen. Dus die ‘hoop’ zou ik laten varen.

Verder is het al sinds jaar en dag zo dat internet providers worden overgenomen en ophouden te bestaan. Dus dat van die e-mail adressen (sowieso als de halve wereld al Gmail, Outlook of zelfs een eigen domein heeft) is ook niet meer een serieus argument.

Blijft over concurrentie, ook daar is duidelijk dat, gezien het al bestaande landschap, en de uitspraken van de ACM dat die voldoende wordt geacht. Via Ziggo kun je ondertussen ook 1 Gigabit krijgen bijvoorbeeld.

KPN is bezig het in hele land glasvezel aan te leggen. Daar wacht ik wel op. Belangrijk is dat we onze email adressen houden. Al ons hele digitale leven bij KPN en nooit problemen. 

Reputatie 6
Badge +3

De vrije providerkeus in Nederland is bijna over. De eigenaren van kabel- en glasvezelnetten hoeven geen  vastgestelde tarieven te hebben voor bedrijven die van hun netwerk gebruik willen maken. KPN heeft nu nog veel gebruikers op hun netwerk. Ik kan je nu op voorhand al wel voorspellen dat dit in de toekomst veel minder zal zijn.

De enige concurrentie in de toekomst is tussen netwerken en niet tussen providers. Als iedereen voor een PKN netwerk zou gaan is er geen concurrentie meer en kunnen ze gaan vragen wat ze willen. Dan heb je een monopolist. Zoek voor de lol de internettarieven maar op in het buitenland.

Er staat hier een keurige uitleg van @Bert van twee dagen geleden.

De vrije providerkeuze was in het begin wel de bedoeling, maar er zijn toen rechtbankprocessen gekomen en ging het niet meer door. Dus Delta zegt het correct tegen u, er komen geen andere providers op hun kabel dan die zij noemen. Het is bij niemand zo. U heeft bij Delta nog keus uit vier, dat zijn waarschijnlijk dochters van Delta, dan is het ook lood om oud ijzer. De een heeft rood, de ander groen maar verder is het 'tzelfde. KPN rolt inderdaad uit over heel het land, straks kunt u dan ook voor KPN glasvezel kiezen.

Misschien is de hogere snelheid niet het grote ding, maar er is veel meer bandbreedte. Meerdere apparaten tegelijk op internet met 4K tv en tegelijk gamen, surfen, bellen. Ik denk wat de toekomst wordt dat meer domotica erbij komt, op je werk kijken hoeveel er nog in je koelkast ligt, dat soort dingen.

Ik heb nu twee wifi-pods en smartwifi van Ziggo. Het is heerlijk perfecte wifi door heel het huis. Vroeger was het op de verdieping gewoon pet en prut met wifi, bijna nooit verbinding tenzij met kabel naar de router. Nu heb ik bij alle nachtkastjes in mijn huis ongeveer dezelfde snelheid als aan mijn woonkamertafel. Ziggo heeft bij ons een knop omgedraaid en heb ik opeens 1 Gbps snelheid in mijn meterkast. Ik kan die nemen met bijbetaling, maar mijn abonnementssnelheid was in november nog 200 Mbps, daarna 300 Mbps en sinds vorige week 350 Mbps, allemaal gratis zonder dat ik iets deed.

Mijn recente laptop heeft die snelheid via wifi gehaald aan mijn eetkanertafel, maar mijn smartphone doet daar 75-140 Mbps met Ziggo speedtest. Buiten op straat op 5 meter van de gevel haalde die 50 Mbps, maar heb ik aluminium folie achter het modem/router gezet en is het daar nu 5 Mbps en gaat er meer richting het interieur van mijn huis.

Wat u wilt, vrije providerkeuze op de glasvezel, is niet meer. U kunt dan nog wel op uw grafsteen laten beitelen dat u Delta altijd heeft geweigerd, maar het gaat nu niet komen. U strijdt een strijd die er niet is. KPN glasvezel komt er straks bij.

Reputatie 2
Badge +3

Er staat hier een keurige uitleg van @Bert van twee dagen geleden.

De vrije providerkeuze was in het begin wel de bedoeling, maar er zijn toen rechtbankprocessen gekomen en ging het niet meer door. Dus Delta zegt het correct tegen u, er komen geen andere providers op hun kabel dan die zij noemen.

Dat is dus juist wat Delta NIET correct zegt maar wijselijk (?) verzwijgt: dat er in de toekomst geen andere providers op hun net zullen komen. 9 van de 10 mensen weten helemaal niet wat er allemaal speelt in providerland en hebben gewoon het oude PTT-kabeltje in gedachten waar iedere provider op kan. Dat PTT-kabeltje verandert dan gewoon in glasvezel wordt gedacht, zeker als Delta ook nog praat over ‘vrije mogelijkheid om te switchen’ zonder daarbij toelichting te geven. Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen die zich nog nooit in deze materie hebben hoeven te verdiepen en nu ineens een dik verlokkelijk pak papier in de bus krijgen, vergezeld van mooie artikelen in de plaatselijke krantjes waarin zelfs de plaatselijke wethouder als ambassadeur voor Delta optreedt. 

In een artikel dat er dieper op in gaat staat het volgende -relevante- commentaar:

Mededingingsrechtadvocaat Martijn van de Hel stipt ook aan hoe lastig deze zaak voor de ACM was. "Het is een doorwrochte uitspraak die niet verwonderlijk is. Collectieve dominantie is hoogst uitzonderlijk en de bewijslast hiervoor is terecht hoog. Het getuigt wel van lef dat de ACM het toch heeft geprobeerd. Een overheid hoort alleen in te grijpen in een markt als er een probleem is en de ACM is er niet in geslaagd om dat aan te tonen. Ook dat is mededingingsrecht."

https://tweakers.net/reviews/7744/kpn-en-ziggo-hoeven-hun-netwerken-niet-open-te-stellen.html

En als je inderdaad de prijzen van de verschillende aanbieders bekijkt zijn die niet significant gestegen de afgelopen paar jaar, terwijl de snelheden alleen maar hoger worden.

​En ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom u zo vóór KPN bent, terwijl dat van oudsher juist de  monopolist was, die mensen ook doodleuk liet betalen voor de huur van een telefoontoestel dat ze niet meer gebruikten bijvoorbeeld. Die verandert niet ineens in een zielig muurbloempje.

Reputatie 4
Badge +3

KPN is niet anders dan Delta in dit opzicht…  Ik denk zelfs erger dan Delta etc.

KPN heeft al 10 jaar de aanleg van Glasvezel getraineerd op allerlei manieren… bv. beloven dat KPN “ook”  glasvezel gaat aanleggen binnen een jaar en dat was dan 6 jaar geleden en er is nog niets, alleen is door de twijfel een lokaal initiatief gesneuveld.

Reggefiber die ermee bezig was landelijk glasvezzel uit te wollen is opgekocht en vervolgens zijn de activiteiten op een laag pitje gezet.. (lopende zaken die begonnen waren zijn afgemaakt, niets nieuws gestart, deel van de projecten gecancelled). 

Pas toen de concurrentie werkelijk voet aan de grond kreeg door aantoonbare laksheid van KPN  zijn ze werkeklijk begonnen aan glasvezezl projecten.

btw. Het wordt pas betaalbaar als er ~50% aansluitingen gerealiseerd worden, en het is de vraag of KPN glas gaat leggen in het buiten gebied… ivm de kosten. 

Vziw zijn er wel andere providers beschikbaar over Delta netwerk, alleen geen KPN en dat is wederzijds...

Reputatie 2
Badge +3

​I

​En ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom u zo vóór KPN bent, terwijl dat van oudsher juist de  monopolist was, die mensen ook doodleuk liet betalen voor de huur van een telefoontoestel dat ze niet meer gebruikten bijvoorbeeld. Die verandert niet ineens in een zielig muurbloempje.

Nee, ik ben niet zozeer voor KPN maar noem die maar steeds als meest bekende voorbeeld van ‘de grote jongens’ waarbij uiteraard ook Ziggo, T-mobile, Xs4all en misschien nog een paar. Weliswaar ben ik zelf helemaal geen voorstander van marktwerking bij voorzieningen van algemeen nut cq algemeen belang (energie, zorg en ook communicatie) omdat alleen al de ontstane concurrentie tot idiote verspilling van energie leidt. Net zo goed als ik het onzinnig vind dat een paspoort (een algemeen rijksdocument) in de ene gemeente 2x zo duur kan zijn als in de andere. Ongelijkheid ten top. Er was volgens mij destijds niks mis met staatsbedrijven als de PTT en het ziekenfonds. Dat was overzichtelijk en voor iedereen te begrijpen. Daarom zit het koperdraadje van de PTT dat nu voor alle providers toegankelijk is (los van de geschiedenis van die omschakeling) ook nog steeds in ons collectief geheugen en wordt de glasvezel in het hoofd van velen gewoon als vervanging gezien van dat koperdraadje. Zoals ook ons gas/electra door één netwerkbeheerder gedistribueerd wordt maar door alle mogelijke leveranciers geleverd wordt. Wat met glasvezel in de praktijk dus helemaal niet zo blijkt te zijn. 

Reputatie 7
Badge +5

en daar komt bij dat KPN de koperdraadjes de komende jaren gaat uitfaseren.  

Reputatie 2
Badge +3

Zónder concurrentie dus. (En waar ik al aan refereerde de KPN liet je gewoon doodleuk huur betalen voor een vaste telefoon die je al jaren niet meer in gebruik had)

Het heeft uiteindelijk natuurlijk toch wel met dit onderwerp te maken, concurrentie en/of monopolie. Wat ik mis vind met de concurrentie is dat a) alleen al de onderlinge strijd onnoemelijk veel geld kost voor alle partijen. Marketing (met bv steeds opnieuw alle te ontwerpen drukwerkcampagnes en dure tv-spots etc) , juridische strijd, kapitaalvernietiging etc. In het geval van glasvezel: van de zotte dat iedere provider straks zijn eigen kabel onder de stoep gaat leggen. Of iedere gasleverancier zijn eigen gasleiding. Reken al díe kosten maar eens uit. Geld dat óók doorberekend wordt aan de klant of de belastingbetaler. En dat b) voor de simpele klant steeds weer opnieuw een oerwoud aan keuzestress wordt veroorzaakt waar vele uren wroeten op internet mee gepaard gaan omdat het nauwelijks of niet meer te begrijpen is voor het gemiddelde IQ. Met voor velen als uiteindelijke conclusie “Ik blijf maar gewoon bij het oude, want ik snap er helemaal niks van”. De zorgpolissen bv zíjn nauwelijks nog te overzien/te vergelijken. Het wekt zelfs vaak de indruk “Laten we het voor de klant zo ingewikkeld mogelijk maken, dan hebben we de meeste kans dat hij uit wanhoop hapt” . Hogere prijzen vanwege gebrek aan concurrentie en dus monopolie-posities ? Ik denk niet dat dat algemeen zo eenvoudig gesteld kan worden, kosten zijn van zeer vele factoren afhankelijk en worden in België misschien weer door heel andere mechanismes veroorzaakt dan in Nederland, los van een eventueel staatsmonopolie. In Engeland is de gezondheidszorg ook in staatshanden, maar gratis toegankelijk voor de Engelsen. Een kwestie van keuzes maken in het algemeen belang en zo kan het dus ook. 

Reputatie 2
Badge +1

KPN is niet anders dan Delta in dit opzicht…  Ik denk zelfs erger dan Delta etc.

KPN heeft al 10 jaar de aanleg van Glasvezel getraineerd op allerlei manieren… bv. beloven dat KPN “ook”  glasvezel gaat aanleggen binnen een jaar en dat was dan 6 jaar geleden en er is nog niets, alleen is door de twijfel een lokaal initiatief gesneuveld.

Reggefiber die ermee bezig was landelijk glasvezzel uit te wollen is opgekocht en vervolgens zijn de activiteiten op een laag pitje gezet.. (lopende zaken die begonnen waren zijn afgemaakt, niets nieuws gestart, deel van de projecten gecancelled). 

Pas toen de concurrentie werkelijk voet aan de grond kreeg door aantoonbare laksheid van KPN  zijn ze werkeklijk begonnen aan glasvezezl projecten.

btw. Het wordt pas betaalbaar als er ~50% aansluitingen gerealiseerd worden, en het is de vraag of KPN glas gaat leggen in het buiten gebied… ivm de kosten. 

Vziw zijn er wel andere providers beschikbaar over Delta netwerk, alleen geen KPN en dat is wederzijds...

Beetje kort door de bocht dit.

KPN werd na de overname verplicht het netwerk volledig open te stellen. Ze moesten dus zelf de financiële risico’s dragen en de concurrenten konden tegen bijna kostprijs meeliften, daar hadden ze geen zin in. KPN heeft toen de andere providers gevraagd om in reggefiber in te stappen om het gezamenlijk aan te leggen en te bekostigen en daar hadden de andere providers geen zin in, toen is men maar gestopt met de verdere uitrol en heeft men eerst het koper netwerk geupgrade zodat deze in inmiddels ruim 85% van Nederland een redelijke snelheid kan leveren (100Mbit+). Achteraf de juiste keuze, als ze waren door gegaan met de uitrol van glasvezel hadden ze weliswaar meet glasvezel in de straten liggen, maar waren ze ook honderden duizenden klanten kwijt geraakt omdat klanten die niet naast de oude telefoon centrales woonden het moesten doen met een ADSL2 lijn van 10/20Mbit terwijl Ziggo ze wel 100Mbit+ kon aanbieden. VVDSL is een goede tussenstap geweest waarmee op relatief korte termijn de levensvatbaarheid van het koper netwerk met 15/20 jaar kon worden verlengd zonder al te veel klanten te verliezen.

Voor de consument natuurlijk ruk dat men langer moet wachten op glasvezel, maar voor de bedrijfscontinuïteit is het achteraf denk ik verstand geweest om het koper netwerk eerst te upgrade en dan pas met de uitrol van glasvezel verder te gaan.

@gjtm Er zitten een aantal onjuistheden in je verhaal:

KPN werd na de overname verplicht het netwerk volledig open te stellen. Ze moesten dus zelf de financiële risico’s dragen en de concurrenten konden tegen bijna kostprijs meeliften,

Onzin: Het netwerk lág er al daar had de KPN geen kosten meer aan. Dus de KPN is in feite met een ‘bruidsschat’ die door ons allemaal betaald is geweest ‘geprivatiseerd’.

toen is men maar gestopt met de verdere uitrol en heeft men eerst het koper netwerk geupgrade zodat deze in inmiddels ruim 85% van Nederland een redelijke snelheid kan leveren (100Mbit+)

Nee ook hier ben je in ieder geval onduidelijk: KPN heeft geen geld meer in ‘Fiber To The Home’  (FTTH) gestoken  -net als vele anderen niet- omdat na de dotcom crash er meer dan voldoende aanbod bleek te zijn en de meeste capaciteit onbenut bleef (Dat was dus dark fiber: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dark_fiber )

Waar de KPN wél geld in heeft gestoken is :

KPN heeft per 2012 haar investeringsstrategie verlegd van FttH glasvezeluitrol naar het verder
opwaarderen van het kopernetwerk met nieuwe DSL-technologieën in combinatie met het verglazen
tot aan de straatkast (FttC).

(En dát is ook waarom er over het kleine stukje koper dat dan nog over blijft namelijk tussen die kast en de huisaansluiting nu ook hogere snelheden mogelijk waren)

Dus in die zin is de KPN wel degelijk in glasvezel blijven investeren. En was dat ook een noodzakelijke eerste stap op weg naar FTTH.

Verder is het ook zo dat die behoefte er nog niet was: Er waren geen netflix, en andere lieden waar je die hogere bandbreedte zinnig voor zou willen gebruiken, en die zijn er nu wel.

Reputatie 2
Badge +1

@gjtmEr zitten een aantal onjuistheden in je verhaal:

KPN werd na de overname verplicht het netwerk volledig open te stellen. Ze moesten dus zelf de financiële risico’s dragen en de concurrenten konden tegen bijna kostprijs meeliften,

Onzin: Het netwerk lág er al daar had de KPN geen kosten meer aan. Dus de KPN is in feite met een ‘bruidsschat’ die door ons allemaal betaald is geweest ‘geprivatiseerd’.

toen is men maar gestopt met de verdere uitrol en heeft men eerst het koper netwerk geupgrade zodat deze in inmiddels ruim 85% van Nederland een redelijke snelheid kan leveren (100Mbit+)

Nee ook hier ben je in ieder geval onduidelijk: KPN heeft geen geld meer in ‘Fiber To The Home’  (FTTH) gestoken  -net als vele anderen niet- omdat na de dotcom crash er meer dan voldoende aanbod bleek te zijn en de meeste capaciteit onbenut bleef (Dat was dus dark fiber: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dark_fiber )

Waar de KPN wél geld in heeft gestoken is :

KPN heeft per 2012 haar investeringsstrategie verlegd van FttH glasvezeluitrol naar het verder
opwaarderen van het kopernetwerk met nieuwe DSL-technologieën in combinatie met het verglazen
tot aan de straatkast (FttC).

(En dát is ook waarom er over het kleine stukje koper dat dan nog over blijft namelijk tussen die kast en de huisaansluiting nu ook hogere snelheden mogelijk waren)

Dus in die zin is de KPN wel degelijk in glasvezel blijven investeren. En was dat ook een noodzakelijke eerste stap op weg naar FTTH.

Verder is het ook zo dat die behoefte er nog niet was: Er waren geen netflix, en andere lieden waar je die hogere bandbreedte zinnig voor zou willen gebruiken, en die zijn er nu wel.

Eh? Welke bruidschat? De in totaal ruim12 miljard euro die de overheid/belastingbetaler heeft ontvangen bij de stapsgewijze verkoop van de KPN/PTT aandelen door de jaren heen?

Of de bruidschat die aan Dick Wessels is betaalt door KPN voor de overname van Reggefiber?

Maar dat het netwerk (van Reggefiber, want daar heb ik het over) er lag was ook niet het punt, het punt is dat verdere investering in uitbreiding van dat netwerk gepaard ging met een verplichting tot het verlenen van volledige toegang tot dat netwerk voor andere partijen, voor bestaand gebied, en nieuw aan te leggen gebieden. Mede op basis daarvan is toen de keuze gemaakt om de focus naar FTTC te verlegen, die overigens goed uitpakte (al zal menig tweaker gebruiker dat nooit willen inzien) Uiteraard is er in glasvezel geïnvesteerd, maar niet in de FTTH uitrol, waar mijn reactie ook over ging.

Wat je darkfiber en onduidelijkheid betreft, moet ik de bal terug kaatsen. Dark fiber heeft toch echt 0.0 te maken met de snelheid behoeftes van consumenten op dat moment en in de nabije toekomst. De consument ziet een keuze uit 2 aanbieders, Ziggo met 100Mbit via de kabel, en KPN met 20Mbit via een andere kabel, met een vergelijkbare prijs. Tja… Rest kun je zelf invullen. Dat is nu zo, en dat was in 2012 ook al zo. Er waren toen al voldoende toepassingen waarvoor je thuis echt meer dan een adsl snelheid wou hebben.

Badge

In het ideale geval zou de overheid het geheel moeten inrichten, zoals met de energievoorziening. De overheid stelt het netwerktarief vast die de providers moeten betalen. Providers zouden verplicht toegelaten moeten worden.

Het is helaas niet op die manier ingericht. Dit leidt ertoe dat er hier in de gemeente het Hogeland (plattelandsgemeente) straks 2 glasvezelnetwerken worden aangelegd (dus 2x de stoep open): Delta fiber en ViberQ. De eerste gaat xgs-pon (een gedeeld netwerk) als techniek gebruiken en heeft “eigen providers”. Daarnaast zou je ook online (geen onderdeel van delta) kunnen kiezen.

ViberQ is een kleine speler, zonder eigen providers en is dus afhankelijk van providers die over hun netwerk willen leveren. Zij gebruiken de point-to-point methode (je deelt de glasvezel niet met anderen in de wijk). Op dit moment heeft ViberQ een ruimere keuze qua providers, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen. Het zou mij niks verbazen als bijvoorbeeld KPN het netwerk van ViberQ in de toekomst gaat overnemen.

Ik heb ervoor gekozen om een aansluiting bij beide netwerken aan te vragen. Het eerste jaar zit ik vast aan Delta, maar na dat jaar kan ik elk jaar de aanbieder kiezen die het beste voldoet. Dat kan Ziggo zijn, via coax, kpn (adsl) of een aanbieder via ViberQ of een aanbieder via delta fiber. Op deze manier profiteer ik jaarlijks van de aanbiedingen voor nieuwe klanten. En om niet steeds te switchen van e-mail adres neem ik een Gmail account. Concurrentie genoeg, lijkt mij.

@P. vD Ik geloof dat de overheid juist zoveel mogelijk marktwerking wil en zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis, geen kartelvorming en geen prijsafspraken tussen bedrijven onderling, dus juist zoveel mogelijk concurrentie. De bedrijven onder verband van minimumvoorwaarden zoveel mogelijk vrijheid geven om te doen wat ze willen en de consumenten hetzelfde om te kiezen welke ze de beste vinden. 

Lijkt me juist prettig dat er bij jou meer keus is tussen de providers. Ligt een beetje aan het gebied waar je woont. Ik zit in het Ziggo gebied met alleen KPN koperdraad of Ziggo. We krijgen binnenkort glasvezel van KPN. Ik weet niet of KPN ruimte gaan huren bij een andere glasvezel provider, ik denk dat ze die gewoon opkopen of zelf glasvezel gaan aanleggen. 

Het koperlijntje van KPN gaat verdwijnen.
Ze zijn al begonnen om die uit te zetten, als er alternatief is.

KPN heeft zich niet aan zijn woord gehouden en heeft XS4ALL gereduceerd in een naam.
Het is heel gewoon als er een glasvezel komt eerste tijd, alleen eigen merken verkocht worden.
Provider Freedom probeert op iedere nieuwe glasvezel te leveren; Dat heeft tijd nodig.

Ik ben jaren geleden al over gegaan op mailen via eigen domein.
Ik ben geen voorstander van Gmail of van een van die andere data graaiers.
Probeer eens een gratis Proton account, als je voor gratis gaat.
Freedom bied iedere klant een eigen domeinnaam, kun je je Email adressen meenemen als je weg wilt.
Dat zouden meer providers moeten doen.

Huizen met meer dan 1 glasvezelkabel bestaan.
Alles moet zo commercieel mogelijk, dit remt ook de aanleg van glasvezel in iedere woning.
Waarom kan het niet zo als water en stroom, dat zit in iedere woning.

De komst van de PON techniek heeft alles ook anders gemaakt.
Of dit DE oplossing is, zien we later pas.

Reputatie 2
Badge +3

Het koperlijntje van KPN gaat verdwijnen.
Ze zijn al begonnen om die uit te zetten, als er alternatief is.

Ik zag dat KPN ook belooft op www.kpnnetwerk.nl dat haar glasvezelnetwerk net als het koperdraadje volledig toegankelijk zal worden voor alle providers. We zullen moeten afwachten of dat waargemaakt gaat worden, maar gezien dat een bijna logisch gevolg moet zijn op het uitschakelen van koper blijf ik optimistisch dat KPN-glasvezel de rol van algemene nutsvoorziening van dat koperdraadje zal gaan overnemen en het niet zal misbruiken voor uitsluitend eigen parochie zoals Delta dat nu wél doet. Dat uitschakelen van koper tzt lijkt mij een logisch vervolg op niet te stuiten technische ontwikkelingen. 

Reputatie 7
Badge +5

en laten we niet vergeten dat de kosten van die ‘loze’ glasvezel wel betaald moeten worden door de abonnees. dus onderaan de streep zijn we duurder uit….

Reputatie 6
Badge +3

Ons glasvezelkabel bevat gewoon twee fibers welke onafhankelijk van elkaar kunnen worden gebruikt.

Tot drie jaar geleden hadden we Radio/TV (DVB-C) via de 2de fiber. In de NT van Genexis zat een modulator welke vervolgens een HF-signaal (“kabel-signaal”) met FM-radio en DVB-C op de coax-aansluiting zette, het kan allemaal. - Ook een alternatieve aanbieder van Internet en TV kan nu op de 2de vezel, helaas wordt deze nu niet gebruikt en is dus nu donker (dark fiber).

Reputatie 7
Badge +6

Hier liggen ook twee glasvezelkabels in de straat die binnen een jaar twee keer open is geweest  . Weer een voorbeeld van op hol geslagen privatisering . De rekening van die verspilling komt doorgaans bij de consument . Bijkomend probleem : ze hadden de stoeptegels slordig en hoger gelegd , waardoor schade dreigde aan de bodem of bumper  van mijn auto als ik de oprit op of af ging . Zelf maar aangepast . Wou ze er niet weer mee aan het knoeien hebben . 

Reageer