Consumentenbond.nl

glasvezel en audio

Badge
Na een overstap naar glasvezel is je geluidsinstallatie onbruikbaar geworden. Althans zo lijkt het. Geluid kun je voortaan beluisteren via je tv is het advies. Een zoektocht langsdiverse (gerenommeerde) communities geeft nog geen heldere oplossing.

Wat te doen als je geluid tot voor kort nog via de coaxkabel binnenkwam? Kan de Consumentenbond aandacht besteden aan de consequenties van de overstap op glasvezel?

18 reacties

Dat laatste (tuner loskoppelen) zal waarschijnlijk de oplossing zijn als de Motorola nu op de tuneringang staat aangesloten. Veel succes!

(Dit bericht is vertraagd omdat een reply op de e-mail notificatie nog niet automatisch in het forum terecht komt:-) Jeroen.
Beste Marijke,

Inderdaad erg irritant dat aanbieders er van uit gaan dat je aan TV genoeg hebt en radio alleen iets van de vorige eeuw is dat via de Tv kan worden gevolgd en als het geluid van de Tv tegenvalt dan koop je er toch gewoon een surroudsetje bij? ;-)

Oplossing:

Aan de achterkant van de motorola 1853 zit een ouderwetese Scart-plug. Hiermee kun je de audio op je geluidsinstallatie aansluiten.

(voorbeeld: http://www.marmitek.com/nl/product-details/audio-video-at-home/aansluiten/scart-to-rca-svhs-adapter.php maar bij elke betere electronicazaak te krijgen)

Daarmee is het volume (als het goed is) van een vast niveau en wordt niet door de motorola geregeld. Het geluid naar je TV blijft gewoon hetzelfde en je hoeft de TV ook niet de hele tijd aan te houden als je radio luistert. (Alleen voor het opzoeken van de zender misschien.) Grappig overigens dat dit niet zo in de gebruiksaanwijzing van de motorola staat vermeld.

Tip voor CB: Het mooiste zou natuurlijk zijn als de aanbieders van dit soort spullen meer rekening houden met het feit dat mensen ook "gewoon" radio willen luisteren zonder daarbij de hele dag de tv aan te hebben. Zeker met een plasma tv is dit pure geldverspilling. Er bestaan natuurlijk internet (stream)ontvangers maar die zijn qua gebruikersvriendelijkheid nog zeker niet altijd goede opvolger van de huidige radio ontvangers. Combinatie ontvangers die via de glasvezel streams voor TV en Radio ontvangen zijn er genoeg, alleen zijn die onvoldoende aangepast om gemakkelijk zonder TV een signaal op je geluidsinstallatie te zetten, of dit wordt zelfs niet geadviseerd terwijl het makkelijk kan. (Alleen al de gebruiksinstructie daarvoor ontbreekt en ook de adviezen van de provider schieten tekort) Zie discussie hierboven.
Badge
Geweldig dat je weer zo meedenkt! De AUX-ingang leverde geen geluid. Omdat ik zelf bij mijn geluidsinstallatie een apparaat op een andere ingang heb geplaatst heb ik dat nu ook met succes toegepast. Je eerdere advies om de audio uitgang van de TV-ontvanger te gebruiken heb ik meteen ook geprobeerd (dank voor je aanbod). Dat werkte ongeveer hetzelfde als met de scart. Omdat je gewaarschuwd had voor eventuele modulatieproblemen heb ik daar maar niet voor gekozen.

De oorzaak van de ruis zou mogelijk kunnen zitten in het feit, dat het me door tijdsgebrek niet lukte om de tuner af te koppelen. De geluidsinstallatie (Kenwood) heeft aan de achterzijde een aantal vaste koppelingen naast diverse tulpstekkerverbindingen en werkt op ÉÉn powerknop. Een volgende keer ga ik proberen aan de hand van het schema de tuner te ontkoppelen. Hopelijk leidt dat tot ruisvrije ontvangst.
Badge
Dank voor de reactie en de tips.

Het gaat om een familielid. KPN is de provider en de tv-ontvanger is een Motorola 1853.

Via de tv zijn diverse radiozenders te ontvangen. Zoals bekend is het geluid van flatscreens echter matig. Er is een goede audio-installatie aanwezig die men wil blijven gebruiken en die voorheen op de kabelaangesloten was via een coax-kabel.

Alle puzzelwek heeft me tot nu toe twee opties opgeleverd voor het verbinden van de tv-ontvanger met de (oude) audio-installatie:

Met een optische kabel (toslink/SPDIF) + omvormer + coax kabel Nadeel hiervan is dat het geluid van de tv via de afstandsbediening van de audioinstallatie loopt. Met een jack-naar-tulp kabel.
Is dit correct? Wie heeft hier ervaring mee?
Badge
Inmiddels staat de geluidsinstallatie aangesloten op de Motorola tv-ontvanger. Via de scart aansluiting. Die werkte niet samen met de AUX-ingang, maar met een andere. Hartelijk dank, heren Kattevilder en Geerts, voor jullie goede adviezen.

Helaas gaat het geluid vergezeld van enige ruis. Bij het afspelen van een cd op dezelfde installatie is dat niet het geval. Dat wordt een vervolgonderzoek.
Badge
Prima adviezen. Jack-naar-tulp of scart-naar-tulp. Nu moet het gaan lukken. Van de uitkomst houd ik jullie op de hoogte.
Reputatie 5
Badge +6
Het lijkt er op dat het afhangt van de provider. Zie bv http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/waarom-glasvezel, waar ik oa de reactie "Ik heb glasvezel van XMS via glashartmedia (tot in de meterkast). Het is wel degelijk mogelijk om ook 40 analoge radio en 39 analoge tv-zenders te ontvangen;zie http://www.glashartmedia.nl/?lang=NL&page=69?lang=NL&page=69" zie. En zie ook http://www.alice.nl/support/instellingen/installatie-van-radio-en-televisie/ .
Badge +1
Marijke vM schreef:

Na een overstap naar glasvezel is je geluidsinstallatie onbruikbaar geworden. Althans zo lijkt het. Geluid kun je voortaan beluisteren via je tv is het advies.

Een zoektocht langsdiverse (gerenommeerde) communities geeft nog geen heldere oplossing.

Wat te doen als je geluid tot voor kort nog via de coaxkabel binnenkwam? Kan de Consumentenbond aandacht besteden aan de consequenties van de overstap op glasvezel?

Mag ik vragen bij welke provider u zit, en om welke diensten het gaat?

Voor zover ik weet, is er wel glasvezel voor (veel) sneller internet, maar geld dit dan ook voor radio en/of televisie?

En als uw televisie geluid geeft, kunt u de audio uitgang toch ook aansluiten op bijvoorbeeld een surround set? Je zou zeggen dat glasvezel alleen maar beter beeld en geluid zou moeten geven, omdat glasvezel heel snel data kan verplaatsen.
Badge +1
Marijke vM schreef:

Alle puzzelwek heeft me tot nu toe twee opties opgeleverd voor het verbinden van de tv-ontvanger met de (oude) audio-installatie:

Met een optische kabel (toslink/SPDIF) + omvormer + coax kabel Nadeel hiervan is dat het geluid van de tv via de afstandsbediening van de audioinstallatie loopt. Met een jack-naar-tulp kabel.
Is dit correct? Wie heeft hier ervaring mee?

Hallo Marijke, Zelf sluit ik met diverse verloop pluggen en of kabels alles op de versterker aan (De versterker heeft tulp ingang). Als de tv-ontvanger een tulp uitgang heeft, is het heel simpel om een tulp naar tulp stereo audio kabel te kopen, en die te gebruiken. Maar mocht de tv-ontvanger bijvoorbeeld alleen een hoofdtelefoon uitgang hebben (mini jack of de grotere jack stereo), dan kun je daar een speciale kabel voor kopen die van mini jack (of die grotere versie) naar tulp gaat. Houd wel rekening met dat een normale uitgang een vast signaal uitstuurt, en een koptelefoon uitgang kun je het vollume mee regelen, dus zul je het geluid eerst uit moeten zetten, en dan als de versterker op het juiste kanaal staat (Vaak is dit Aux), kun je langzaam het volume van de tv-ontvanger opvoeren. Ga niet te ver, want anders vervormd het geluid, en klinkt de muziek niet mooi meer.

Dat is het enige nadeel van het aansluiten via een hoofdtelefoon uitgang, een output zou beter zijn als dat er op zit, want die heeft een vast vollume, zodat je zelf het vollume kunt regelen via de stereo.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Veel success.

Vriendelijke groeten, Ronald Kattevilder.
Badge +1
Jammer van de ruis. Dit zou kunnen komen als een goedkope audio kabel is gebruikt, en een ander apparaat veroorzaakt storing. Maar ik had het niet verwacht, omdat dit eerder in een auto gebeurd (daar is het heel moeilijk om echt een serieuze stereo in te bouwen, en perfect geluid te krijgen).

U zou kunnen proberen of iemand u een goed geisoleerde audio kabel kan lenen, om te zien of dat uw probleem op lost. Ik snap ook niet dat de AUX het signaal niet accepteerde. Ik dacht dat alleen een oude platenspeler ook een apparte aarde kabel nodig had die ook op de platenspeler en versterker moest worden aangesloten, maar blijkbaar heb je dus uitzonderingen.

Mocht de ruis van de scart verloop plug komen, dan kunt u altijd nog proberen of het euvel opgelost is als u een kabel neemt die vanuit de hoofdtelefoon port naar de versterker gaat. Mocht u in de buurt van Delft komen, van mij mag u er wel eentje lenen om het te testen.
Badge +1
JFM Geerts schreef:

(voorbeeld: http://www.marmitek.com/nl/product-details/audio-video-at-home/aansluiten/scart-to-rca-svhs-adapter.php maar bij elke betere electronicazaak te krijgen)

Hallo heer Geerts, bedankt voor het delen van deze link. Ik wist niet dat het ook mogenlijk was een uitgang te creËren via de scart, maar wel logish eigenlijk, omdat er via scart ook geluid naar de tv gaat zoals je hem voor de HDMI poort bestond moest aansluiten. En inderdaad, de scart heeft een vast vollume, dus heb je geen problemen met over modulatie van het geluid! Ga zelf ook zo'n ding kopen, is altijd handig voor de oudere apparaten!

Vriendelijke groeten, Ronald.
Dit probleem is nog steeds actueel, helaas.

Tot nu toe had ik analoge radio & TV via de glasvezel, maar omdat OnsBrabantNet ermee stopt moet ik nu gedwongen over op KPN. En die levert geen analoge radio of TV in het pakket. M.a.w., mijn tuner wordt waardeloos, en ik word gedwongen een nieuwe TV te kopen (want ik had nog zo'n heel oud dingetje zonder fancy aansluitmogelijkheden in een kastje staan, voor die enkele keer dat ik TV kijk). Bovendien wordt mijn hele coax-netwerk waarmee ik alle kamers in huis van radio en TV voorzie in één klap waardeloos, terwijl dat al meer dan 20 jaar perfect functioneert. De kabels vervangen door CAT-kabels is nog niet zo makkelijk, omdat het niet allemaal netjes in pijpjes ligt, maar ook achter plinten e.d.

Enig zoekwerk suggereert dat Ziggo de enige is die nog analoge radio en TV aanbiedt, of zie ik dan iets over het hoofd? En zullen ze dat blijven doen, of zal ik bij overstappen naar Ziggo binnen afzienbare ook daar geen analoge radio meer kunnen ontvangen? En ja, ik heb ook internet radio, maar de kwaliteit daarvan is voor sommige zenders geen goed alternatief.

MVG,
Nicole
Reputatie 7
Nog twee/drie jaar en dan houdt het bij Ziggo ook op.
Er zijn adapters die ethernet / internet over de coax kabels kan sturen. Daarmee wordt een coax netwerk niet direct waardeloos maar kan ingezet worden voor een netwerk in huis.

De settopbox van KPN heeft 4 aansluitingen die geluid kunnen aansturen: SCART, HDMI, jack, optisch (TOSLink kabel). Daarmee zou via een ongebruikte aansluiting gewoon een audiosignaal naar de versterker gestuurd kunnen worden zonder tv. Dus als je bijvoorbeeld de optische aansluiting gebruikt voor audio heb je een prima alternatief. Of pak anders een tuner die internetradio ondersteunt. Dat is vaak een beter alternatief dan door de ether.
De optie van ethernet over coax kende ik niet, ga ik eens uitzoeken.

Een tuner met internetradio is voor sommige zenders inderdaad een goed alternatief, en geeft ook veel meer keus in zenders. Maar voor een zender als Radio4, BBC3, of RAI3 is dat niet echt geweldig, de bandbreedte van het internetsignaal voor die zenders is vaak een stuk minder dan wat je met een goed FM-signaal haalt.
Reputatie 5
Badge +1
Ik las op internet dat Liberty Global, het moeder bedrijf van Ziggo, in Zwitserland DAB via de kabel gaat verspreiden. Als ze dat in Nederland ook zouden doen, en met voldoende hoge bitrate, zou dat voor een doorbraak van DAB kunnen zorgen.
Voor binnenshuis is dat niet zo verkeerd. Ervaring met DAB+ leert dat de ontvangst binnen matig tot slecht is in deze regio (noord nederland).
Reputatie 5
Badge +1
DAB zit op de oude VHF T.V. frequenties. En aangezien je vroeger ook nooit fatsoenlijke T.V. ontvangst had zonder buiten antenne zal het met DAB in huis altijd prutsen met antennes blijven. Ook in appartements- gebouwen achter betonnen muren ben je afhankelijk van reflecties omdat je daar vaak geen direct ontvangts hebt.

Reageer