EÉn van de deelnemers aan ons onderzoek is Tim Oosterbroek uit Putten. Hij stapte over van UPC op kabel naar KPN op glas en is daarmee erg tevreden.
Was je al van plan over te stappen voor glasvezel kwam? ‘Toen ik verhuisde van Zoetermeer naar Putten ging ik naar UPC. Die overstap ging gepaard met veel ellende en gedoe. Ik vond de snelheid van het internet tegenvallen en had behoorlijk wat tv-storingen. We kregen ook die onhandige Horizon-box. En de klantenservice van UPC was een drama – ze zijn heel vriendelijk hoor, maar je staat uren in de wacht.’
Dus toen glasvezel kwam, was je klaar om over te stappen? ‘Zeker! Door mijn werk wist ik al een en ander over glasvezel. Het was een goed moment om over te stappen, want door glasvezel had ik ineens keuze uit veel meer providers.’
Was het moeilijk een nieuwe provider te kiezen? ‘We hebben een postcodecheck gedaan op ons adres en toen de prijzen en het aanbod vergeleken. Uiteindelijk kozen we voor KPN, omdat mijn vrouw en ik ook een mobiel abonnement bij KPN hebben, dan kreeg je extra korting.’
Hoe ging de aanleg en het aansluiten van de nieuwe apparatuur?
‘Niet helemaal goed, na aanleg van de glasvezelkabel tot ons huis zaten er een hoop kuilen in onze oprit. Die juist zo mooi waterpas lag. Reggefiber heeft toen geregeld dat het opnieuw werd gelegd, door een andere uitvoerder. Het is niet zoals het was, maar goed genoeg. Het aansluiten van de apparatuur heeft een KPN-monteur voor ons gedaan. Perfect.’
Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller
Merk je nu verschil met je oude abonnement bij UPC? ‘Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller. Ik weet dat UPC de beloofde 50Mbps niet haalde. Mijn vrouw en ik zijn enorme Griekenland-liefhebbers en ik kijk graag Griekse tv. Dat kan ik door de betere verbinding nu zonder problemen streamen. Ik heb nog een schotel aan de muur hangen voor Griekse zenders, maar die kan nu wel de deur uit!
Ook Skype gaat beter, met familie in Canada en vrienden in Griekenland, het verschil is echt goed te merken. We hebben thuis twee smartphones, een tablet, een laptop en twee pc’s aan internet hangen en het werkt allemaal gewoon.
Heb je nog tips voor mensen waar nu glasvezel gelegd wordt in de wijk? ‘Kijk echt goed naar wat je nu gebruikt. Het is heel leuk dat je over glasvezel internet met 500 Mbps kunt ontvangen, maar heb je dat echt nodig? Ook andere extra’s – zoals 10 programma’s tegelijk opnemen – moet je kritisch bekijken. Je hebt toch nooit tijd om alles terug te kijken. Ze leveren er geen extra avonden bij! En twijfel je over een abonnement, laat het dan in elk geval (gratis) aanleggen. Kun je later altijd nog overstappen als je wilt.’
Ben jij ook overgestapt? Of wordt er nu glasvezel in jouw wijk aangelegd en twijfel je wat te doen? Laat het weten in een reactie!