Consumentenbond.nl

Glasvezel: laat het in elk geval aanleggen

• 27 oktober 2014
  • 38 reacties
  • 6492 Bekeken

Deze zomer deden we een panelonderzoek onder ruim 600 mensen die in een gebied wonen waar glasvezel is aangelegd. De resultaten verschijnen in de Consumentengids van november die a.s. dinsdag op de mat valt. De conclusie in grote lijnen: klanten met een glasvezelabonnement zijn tevreden over internet en tv, maar merken niet zoveel verschil met hun vorige abonnement. Prima dus, maar verwacht geen wonderen bij een overstap.

EÉn van de deelnemers aan ons onderzoek is Tim Oosterbroek uit Putten. Hij stapte over van UPC op kabel naar KPN op glas en is daarmee erg tevreden.

Was je al van plan over te stappen voor glasvezel kwam? ‘Toen ik verhuisde van Zoetermeer naar Putten ging ik naar UPC. Die overstap ging gepaard met veel ellende en gedoe. Ik vond de snelheid van het internet tegenvallen en had behoorlijk wat tv-storingen. We kregen ook die onhandige Horizon-box. En de klantenservice van UPC was een drama – ze zijn heel vriendelijk hoor, maar je staat uren in de wacht.’

Dus toen glasvezel kwam, was je klaar om over te stappen? ‘Zeker! Door mijn werk wist ik al een en ander over glasvezel. Het was een goed moment om over te stappen, want door glasvezel had ik ineens keuze uit veel meer providers.’

Was het moeilijk een nieuwe provider te kiezen? ‘We hebben een postcodecheck gedaan op ons adres en toen de prijzen en het aanbod vergeleken. Uiteindelijk kozen we voor KPN, omdat mijn vrouw en ik ook een mobiel abonnement bij KPN hebben, dan kreeg je extra korting.’

Hoe ging de aanleg en het aansluiten van de nieuwe apparatuur?

‘Niet helemaal goed, na aanleg van de glasvezelkabel tot ons huis zaten er een hoop kuilen in onze oprit. Die juist zo mooi waterpas lag. Reggefiber heeft toen geregeld dat het opnieuw werd gelegd, door een andere uitvoerder. Het is niet zoals het was, maar goed genoeg. Het aansluiten van de apparatuur heeft een KPN-monteur voor ons gedaan. Perfect.’

Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller

Merk je nu verschil met je oude abonnement bij UPC? ‘Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller. Ik weet dat UPC de beloofde 50Mbps niet haalde. Mijn vrouw en ik zijn enorme Griekenland-liefhebbers en ik kijk graag Griekse tv. Dat kan ik door de betere verbinding nu zonder problemen streamen. Ik heb nog een schotel aan de muur hangen voor Griekse zenders, maar die kan nu wel de deur uit!

Ook Skype gaat beter, met familie in Canada en vrienden in Griekenland, het verschil is echt goed te merken. We hebben thuis twee smartphones, een tablet, een laptop en twee pc’s aan internet hangen en het werkt allemaal gewoon.

Heb je nog tips voor mensen waar nu glasvezel gelegd wordt in de wijk? ‘Kijk echt goed naar wat je nu gebruikt. Het is heel leuk dat je over glasvezel internet met 500 Mbps kunt ontvangen, maar heb je dat echt nodig? Ook andere extra’s – zoals 10 programma’s tegelijk opnemen – moet je kritisch bekijken. Je hebt toch nooit tijd om alles terug te kijken. Ze leveren er geen extra avonden bij! En twijfel je over een abonnement, laat het dan in elk geval (gratis) aanleggen. Kun je later altijd nog overstappen als je wilt.’

Ben jij ook overgestapt? Of wordt er nu glasvezel in jouw wijk aangelegd en twijfel je wat te doen? Laat het weten in een reactie!

38 reacties

Badge
Ik heb net het artikel in de consumentengids gelezen maar heb nog wel twee opmerkingen :

Kwaliteit televisie

De kwaliteit van het televisie signaal is over het Reggefiber glasvezelnetwerk beduidend slechter in kwaliteit dat via de kabel. Aangezien alle providers over het Reggefiber glasvezelnetwerk hetzelfde televisiesignaal gebruiken is er onderling geen verschil in kwaliteit. Daar waar de kabelbedrijven het televisiesignaal 1 op 1 doorzetten naar de abonnees wordt het televisiesignaal via het Reggefiber glasvezelnetwerk uitgekleed en gecomprimeerd. Van het uit Hilversum aangeleverde signaal van zo'n 13 - 14 Mb blijft slechts zo'n 7 Mb over en dat is duidelijk aan het beeld te zien.

Niet overal vrije keuze

In dit stukje wordt aangegeven dat kabelmaatschappijen geen andere provider toe laten op hun glasvezelnetwerk. Dat is pertinent niet waar ! Kijk maar eens bij CAI Harderwijk, Stichting Kabelnet Veendam en KT Waalre om slechts enkele te noemen. Wel is het zo dat op de glasvezelnetwerken van de kleinere netwerkbeheerders de 'grote jongens' zoals KPN, XS4All, Telfort, etc ontbreken. Dat komt niet doordat deze netwerkaanbieders dat weigeren maar omdat KPN dit niet wil en kan. De overgrote meerderheid van de providers is 'weder verkoper' van het KPN product en als KPN alleen via zijn eigen glasvezelnetwerk zijn diensten wil leveren zullen ook deze providers geen diensten kunnen leveren op andere glasvezelnetwerken. Ook Vodafone, die zich langzaam van KPN aan het ontrekken is, heeft aangegeven zijn diensten voorlopig alleen via het KPN/Reggefiber glasvezelnetwerk aan te gaan bieden.

Gelukkig zijn er providers zoals PlinQ, TriNed, Solcon, XSYou en Fiber die niet afhankelijk van KPN zijn en wel de capaciteit en kennis hebben hun diensten op alle glasvezelnetwerken aan te bieden.
Beste F. Egmond,

In uw enthousiaste betoog en technische verhandeling staan wat onjuiste voorstellingen:

1: het is onze beleving en waarneming, geen wetenschappelijk onderzoek

2: ik ben geen expert, niet betaald of beloond voor het geven van mijn mening;

In reactie op de twee punten uit uw betoog;

- De kabel tv van UPC gaf bij ons in Putten knap wat storing, blokjesbeeld en uitval. Dat was onze eigen waarneming. De technische verhandeling... tja, geen idee maar we hebben nu een veel beter digitaal beeld, compressie of niet. Wij zijn zeer tevreden met de door ons waargenomen aanzienlijke verbetering.

- Ik heb nergens gezegd dat er geen andere keuze was, op de kabel kon 6 jaar geleden alleen UPC en een ander was toen niet mogelijk. Nogmaals we praten over de gemeente Putten... waarbij wij keuze hadden uit "veel meer providers". Dit betekend dat er dus nog meer mogelijkheden bijkwamen bij de reeds aanwezige mogelijkheden. We hadden immers niet voor niets ook al een schotelantenne.

Met vriendelijke groet, T.E. Oosterbroek
Badge
Beste Tim,

Mijn reactie van hierboven was niet naar aanleiding van het interview maar een reactie op het artikel in de consumentengids van November die vandaag in mijn brievenbus lag, zie mijn eerste zin. 😉

Freddy
Wat betreft het niet meer kunnen gebruiken , door KPN, van je radio, het volgende: Via mijn vorige kabelexploitant UPC kwam het signaal binnen via coax-kabels. Als bewoner van een appartementcomplex, waar niet allen op glasvezel zijn overgegaan, zijn de kabels blijkbaar nog aktief aangesloten en kan ik gelukkig nog radio via coax blijven beluisteren, zij het wellicht met ietsje ruis.
Zo'n 2 jaar klant geweest bij UPC, niks anders dan ellende, 13 monteurs over de vloer gehad en 12 keer een nieuw apparaat achtergelaten. Bleek dus aan hun eigen netwerkkabel te liggen (verkeerde connector aan de kabel). Anderhalf jaar geleden de overstap gemaakt naar 100 Mb glasvezel van Concepts die is later overgenomen door Telfort.

Telfort is bovendien de enige provider die twee glasvezelkabels in je huis aansluit, een voor analoge en digitale tv en eentje voor telefonie en internet.

De gesprekskwaliteit van de telefoon is erg goed. Gratis online voicemail.

Ze bieden ook analoge tv aan voor je harddiskrecorder of je 3e tv op zolder.

Mijn ervaring:

- keurig aangelegd - zelf in huis aangesloten, was zeer eenvoudig - superscherp beeld op de tv - veel mogelijkheden zoals uitzending gemist en begin gemist - meer dan 100 Mb download en upload - maar het allermooiste is: NOOIT MEER STORING GEHAD !!!

Ik ben echt klaar voor de toekomst, nu u nog.
Wie heeft ervaring met de glasvezelabonnementen van KPN, wij krijgen binnenkort glasvezel via Reggefiber en overwegen nu ons bestaande abonnement bij KPN over te zetten naar hun glasvezelabonnement, standaard. Maar kun je dan je huidige appartuur als tuner ed blijven gebruiken? KPN zegt dat ze ook de analoge aansluitng in stand laten. Graag reactie's
Ook wij (in Eibergen) hebben sinds 1 jaar glasvezel via KPN/Reggefiber en wel voor 2 TV's en opnamepakket (aan te raden). Maar de sterioradio kon alleen via een apart kabbeltje dwars door de kamer (wat bij ons niet ging, maar wij konden nog gebruikmaken van de coaxkabel van UPC, die nog funktioneerde). Bij kennissen met hetzelfde programma , die wel zo'n apart kabeltje (zelf aanschaffen!) is dit helemaal niet fraai. Maar als de KPN de analoge aansluiting in stand houdt, moet het toch wel lukken?
Ook bij ons in Koolhoven (Tilburg is afgelopen jaar glasvezel aangelegd. sinds 1 maand heb ik ook daadwerkelijk aansluiting. Ik heb gekozen voor een Tele2 abonnement van 40 Mb alles in een, dus telefoon, tv en internet.. Dit is het instapabonnement. Dit heb ik bewust gedaan. Enerzijds betaal ik dan evenveel als voorheen bij Ziggo, anderzijds kun je altijd per direct naar een hoger abonnement, maar niet naar lager. Verder vermoedde ik ongeveer dezelfde snelheid te krijgen als bij Ziggo met mijn 120Mb Alles-in-ÉÉn abo daar (Dat klopt ook wel ongeveer). Ik had tot twee keer toe een probleem met Ziggo, omdat de voeding van mijn modem op zterdag de geest gaf en ik dan tot woensdag of donderdag moest wachten voordat ik weer alles had. Dit laatst blijkt echter ondanks de toezeggingen van de glasverkopers van Tele2 daar ook het geval te zijn. Ook hier alweer een voeding naar de knoppen gehad op zaterdag waarna pas op woensdag pas een nieuwe kwam. Ik had ecxhter uit voorzorg mijn Ziggo tv en internet 1 maand langer door laten lopen zodat ik daar nog op terug kon vallen Dat bleek uiteindelijk ook wel slim want naast het probleem met de voeding dat na een week optrad, had ik nog meer problemen. Mijn internet wilde niet werken, tenzij ik een computer rechtstreeks op het modem aansloot. Voor Tele2 was daarmee de kous af, want de verdere apparatuur is van de klant dus daar gingen zij niet over. Ik bestreed dat, want naar mijn inziens zou alles na omprikken moeten werken. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat ik nu van Tele2 een modem mÈt router Èn wifi had gekregen. Toen ik daar achter was weigerde Tele2 nog steeds hulp, terwijl ik specificaties van de router wilde aangaande DHCP enzovoorts, iets wat je als user niet te zien krijgt (en je krijgt geen admin toegang tot de router. Uiteindelijk bleek dat ik de beide routers die in mijn interne netwerk zitten opnieuw moest installeren en ipv serieel, parallel aan moest sluiten, en nu werkt het weer. Ik vindt het zeer slecht dfat er zo weinig over de modem/router gezegd is door Tele2 en dat er niet geholpen is bij de oplossing van dit probleem. Het heeft mij uiteindelijk 3 weken gekost om dit uit te vogelen. En ik vindt het nog steeds slecht dat je de wifi of DHCP van het modem niet uitkunt (laten) schakelen.

Met de overgang van de telefoon (met nummerbehoud) heb ik geen problemen ondervonden.

Met de tv op zich ook niet, alhoewel het wel minder is dat je bij Ziggo met meerdere toestellen tv kunt kijken en bij Tele2 kost het €3,= per maand per toestel extra (max 2 extra tv's) Nu is dit laatste te voorkomen door xbmc media player bij aan te schaffen. Je mist dan alleen je electronische programmagids.Over de kwaliteit van het tv signaal durf ik niet zoveel te zeggen, omdat onze tv te oud is om daar over te kunnen oordelen.

Al met al nu wel tevreden, zeker omdat ik nu een download van 37 tot 40 Mb heb (prima dus) en een upload van minimaal 70 Mb. Ik verwacht dat de upload in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. (Nu nog speels gebruikt voor youtube en ice bucket chalenge, zie ik dit snel belangrijker worden. De upload zoals ik die bij de kabel had is dan al snel te weinig. Mocht mijn download te traag zijn, kan ik altijd nog naar 60 of 100 Mb overstappen.
Het beste kun je bij glasvezel een eigen router van Apple aanschaffen, deze zijn best kostbaar, maar wel heel erg goed.
Ik heb na jarenlang mindere ervaringen te hebben gehad bij UPC eind vorig jaar de overstap gemaakt van UPC naar Ons Brabant Net (dochter van KPN). Voordeel van deze provider was/is (en let daar op bij het maken van uw keuze!) dat naast het leveren van een HD-ontvanger en optioneel een HD-recorder ook het analoge signaal wordt doorgegeven voor uw 2e, 3e of 4e TV interessant. En alle TV"s hebben een veel beter beeld, super gewoon!

Nb Bij KPN kan je volgens mij alleen digitaal kijken en als je meerdere tv's hebt (meer dan 3 bijvoorbeeld) dan kan het prijzig worden om overal de decoders en bekabeling goed geregeld te krijgen.

Verder is de stabiliteit van internet via de kabel van Reggefiber veel en veel beter geworden. Bij UPC kwam er bij een zoveelste storing een monteur die meende het euvel te hebben verholpen (niet dus!) en dat werkt niet als je vanuit huis werkt.

Verder is ook de UPloadsnelheid gelijk (dus even snel!) aan die van de DOWNloadsnelheid en dat is bij ZIGGO en UPC NIET het geval. En als je net als ik regelmatig bestanden via WeTransfer moet verzenden is dat een belangrijk voordeel, naast de genoemde stabiliteit.

Een ander voordeel van internetten via glasvezel is dat de snelheid van internet behouden blijft ook al zit de hele buurt gelijktijdig te internetten. Dus geen verlies aan capacitiet in drukke internettijden.

Telefonie is ook zuiver en goed(koop).

En ook heb je bij glasvezel een veel grotere keuze uit providers waardoor je niet meer gebonden (gegzijzeld) bent aan (door) ÉÉn provider.

Tenslotten dit: Met Glasvezel ben je klaar voor de toekomst. Vooral oudere mensen kunnen in de toekomst makkelijk en goed communiceren met hun dokter op afstand en ook kan je makkelijk via glasvezel je huis beveiligen.

Bij UPC voelde ik mij een nummer (de arrogantie ten top), bij OnsBrabantNet ben ik weer een gewaardeerde klant!

Overigens gaf de aanleg van het glasvezelnetwerk weinig overlast en ook de monteur die in de meterkast het kastje voor glasvezel moest monteren was snel en vakkundig.

Als u de keuze heeft om een abonnement via het glasvezel aan te schaffen dan zou ik u adviseren het te doen!

Nb ik werk niet bij een glasvezelmaatschappij of heb daar aandelen in. Nee, puur als consument meld ik dit.
Badge
Hierbij wil ik wat technische onjuistheden die hier ook weer genoemd worden graag wegnemen. Symmetrische snelheden. Ook via de kabel worden symmetrische internetsnelheden (=upload- en downloadsnelheid gelijk) tot aan 100 Mb download en 100 Mb upload aangeboden, dat is niet alleen aan glasvezel voorbehouden. UPC en Ziggo hebben er inderdaad voor gekozen een lagere uploadsnelheid aan te bieden maar zouden dit ook gelijk kunnen trekken net zoals andere kabelbedrijven gedaan hebben (bijv. CAI Harderwijk, Stichting Kabelnet Veendam, Stichting Kabeltelevisie Pijnacker). Daarnaast heeft KPN aangegeven via de glasvezel a-symmetrische snelheden (=upload- en downloadsnelheid ongelijk) aan te gaan bieden. Delen van internetcapaciteit. Internetcapaciteit wordt altijd gedeeld met de buren, hierdoor kan het gebeuren dat de internetsnelheid minder wordt in de piekuren indien er niet voor voldoende capaciteit is gezorgd. Dit geldt niet alleen voor kabel maar ook voor glasvezel. De kabel- en glasvezelaanbieders controleren 24/7 de capaciteit en mocht de maximale capaciteit bereikt worden kan de capaciteit vergroot worden. Is dus niet afhankelijk van kabel of glasvezel.
F. Egmond, ik weet niet waar jouw informatie op gebaseerd is, maar wat je verkondigd is totale onzin!!!
Badge
P.J.Weide Mijn informatie is gebaseerd op praktijkervaring. Ik ben technisch verantwoordelijk voor zowel een HFC-netwerk als van een glasvezelnetwerk. Ik weet dus precies waar ik het over heb omdat het mijn werk is.
Wij zijn Ziggo klanten, dus via de Coax kabel. Snelheid gemeten op verschillende tijden is inderdaad rond 70 À 80 Mb (megabit).

De enige reden die in het voordeel van Glasvezel spreekt is de upload snelheid om je hebbben en houden in de Cloud te zetten zodat allerei overheden erin kunnen grasduinen. Ik gebruik voor backups dus liever een extra schijf die elders wordt bewaard naast de NAS in de meterkast, maar deze kan meeverbranden...

Dus aanleggen ja, gebruiken mwah.

Het netwerk moet dan wel net zo stabiel zijn als Ziggo nu is (geen familie). Ook de TV is haarscherp.
Leuk zo'n discussie over kabel of glasverzelnet. Hier in het buitengebied zijn beide afwezig en moeten we het doen met een telefoon aansluiting en heb ik het niet aangedurft TV te nemen daar dit ook weer bandbreedte gebruikt.. Misschien dat de consumentebond dit eens moet aankaarten bij de betrokkenen. Voor TV heb ik een sateliet ontvanger met HD waar ik zeer tevereden over ben. Maar een goede snelle internetverbinding is hard nodig in deze tijd en nog meer in de toekomst. Het 4G net is sneller dus misschien maar over op mobiel internet.
Boskoop noord-oost. Jaren lang geprobeerd om glasvezel te krijgen. Bij de wegreconstructie heeft Rekam de glasvezel neergelegd, dank. Aangezien ik voor de huisautomatisering een IP-adres nodig heb, ben ik op zoek naar een aanbieder. KPN, Ziggo, UPC willen niet over dit netwerk hun diensten aanbieden. Caiway biedt geen IP-adres, de oorspronkelijke aanbieder DDWW reageert niet en de professionele CBizz zijn te duur voor particulier huishouden. Dus nu schokkerige tv over glasvezel en de rest over ISDN. Jammer.
Badge
Stereoapparatuur aangesloten op de kabel en overstappen op glasvezel?

Ga vooraf nadenken over nieuwe kabels en andere pluggen!
Kabel is monopoly. Ik heb best wel een enorme hekel aan alles wat met Ziggo te maken heeft. Die komen er dan ook niet meer in hier op basis van zeer slechte prestaties in het verleden. Het uitblijven van concurrentie op dat medium zal het ook wel niet meer maken dan acceptabel. 2 gebruikers die ik ken en ondersteun hebben voortdurend problemen met de geleverde Cisco router van Ziggo. Dat ding kan wat mij betreft zo de sloot in zo instabiel als de WiFi is. Ook in dunbevolkte regio's dus niet een kwestie van conflicterende netwerken.

Glasvezel is in ieder geval een medium met meer aanbieders. Dat zou tot voordelen voor de consument moeten leiden op het terrein van kwaliteit en prijs. Of dat zo is weet ik niet want in de stad Groningen is nog nauwelijks glas te krijgen (in Nieuw Nergenshuizerveenschekanaal al wel begrijp ik). Ik heb VDSL, haalt gewoon 80 Mb/8 Mb en is verder redelijk stabiel (is ADSL versie recent). Eigenlijk is dat wel genoeg voor mij, asynchroon is voor de meeste gebruikers prima. Als je zelf geen server toepassingen hebt met veel dataverkeer is dat een prima en voordelige oplossing.

Televisiekwaliteit is niet erg goed maar volgens mij ligt dat aan de aanbieder en niet aan de verbinding. Maar ja, er is toch nooit iets op televisie dat het kijken de moeite waard maakt 😉
Sinds 2 jaar glasvezel, hiervoor kabel via Ziggo. Waarom toch glasvezel? Meerdere verschillende aanbieders op het netwerk al zijn er veel onderdeel van KPN. Verder is de upload net zo snel als de download. Dit kan handig zijn bij bv het verzenden van grote bestanden. Denk hierbij aan foto's naar de Hema sturen voor een fotoboek.

Wij hebben even glas naast kabel gehad. De beelden op tv zijn iets scherper dan via kabel maar dan moet je ze echt naast elkaar vergelijken, anders zie je het niet.

In het begin van glas veel problemen gehad met tv kijken: wel beeld maar geen geluid. Uiteindelijk prettig opgelost door plaatsing van nieuwe modem.

Wat zou voor mij reden zijn om glas of kabel te kiezen: de prijs. Net mijn abonnement verlengd bij Telfort ( glas ) omdat je bij hen kunt onderhandelen over de prijs: heb nu 3 maanden gratis hoofdabonnement en 1 aanvullend (kinder) pakket voor de helft van de normale prijs. Scheelt bijna € 200/jaar. Gewoon vragen wat zij kunnen bieden en anders weer terug naar de kabel. Omgerekend betaal ik nu € 38,75 per maand terwijl ik bij Ziggo alleen al voor het basispakket meer kwijt zou zijn. Simpel
Ook ik ben een sterk voorstander van glasvezel in heel Nederland. Waarom?

In het grootste gedeelte van de plaatsen zonder glasvezel heb je op dit moment alleen maar de keuze tussen de lokale kabelaar (die tegenwoordig internet met een zeer hoge downloadsnelheid aan kan bieden) en ADSL/VDSL (internet via de oude koperen telefoonlijn). En zo'n situatie heeft gewoon 2 nadelen:

* Bij ADSL/VDSL heb je weliswaar keuze tussen meerdere providers maar ben je voor de te halen snelheid compleet afhankelijk van de afstand tot de telefooncentrale en de kwaliteit van de bedrading. Mondjesmaat legt KPN wel glasvezel dieper de buurten in waardoor ADSL/VDSL apparatuur dichter in de buurt van de huishoudens komt. En ook zijn er nieuwe technieken die de snelheid van VDSL nog wel wat op kunnen krikken. Maar het blijft behelpen.

* Ook kan je over ADSL/VDSL lijnen alleen maar "IP-diensten" aanbieden (dus televisie via iptv, internet, etc.). Ook ben je voor het transport van die IP-diensten bijna altijd afhankelijk van KPN, op een paar centrales na waar ook nog andere aanbieders ADSL apparatuur hebben.

* Op 'de kabel' is er bijna overal in Nederland sowieso een MONOPOLY. Op netwerken van UPC kan je alleen maar diensten van UPC afnemen en op netwerken van Ziggo alleen maar diensten van Ziggo. En door de topologie van deze coax netwerken (of "HFC" netwerken als de kabelaar ze deels heeft verglaasd tot in de wijk) is het technisch te moeilijk en te duur om concurrentie toe te laten. Dit komt omdat alle huizen op 1 coax (of HFC) segment dezelfde frequenties ontvangen. Dus als ik op VHF kanaal 9 Nederland 1 analoog binnen krijg, krijgt de buurman dat ook. En kan de buurman dus niet op die frequentie een andere zender of een frequentie voor internet krijgen. Oftewel, zowel consumenten als eventuele providers moeten de frequentieruimte met elkaar delen (waardoor per provider minder ruimte over blijft voor zenders of IP bandbreedte).

Ik woon zelf in Almere, waar sinds medio 2008/2009 glasvezel tot in huis beschikbaar is. Sterker nog, per huis zijn er 2 vezels. Deze vezels komen in een 'wijkcentrale' (Area PoP) uit. Met andere woorden: De vezels in mijn meterkast komen overeen met 2 'aansluitpunten' in de Area-PoP. Reggefiber heeft deze huisjes zo groot gemaakt dat er genoeg ruimte is voor meerdere partijen om daar geheel onafhankelijk van elkaar apparatuur voor hun eigen netwerk te plaatsen. En iedere partij kan, ongeacht bij wie mijn buren zitten, geheel over de vezels naar mijn huis beschikken. En omdat het er 2 zijn kan bijvoorbeeld over 1 vezel internet (en andere IP diensten zoals IPTV) lopen en over de tweede vezel bijvoorbeeld analoge radio/tv of dvb-c (digitale tv op een analoge frequentie, zoals bij 'de kabel').

De moraal van mijn lange betoog is: Glasvezel zoals Reggefiber het aanlegt (point to point) biedt technisch de allerbeste mogelijkheden voor marktpartijen om met elkaar te concurreren, zonder dat ze van elkaar afhankelijk zijn en zonder dat voor iedere nieuwe provider die snelle diensten bij mij in huis wil brengen de grond open moet graven en weer een extra kabel in mijn meterkast moet afleveren.

Jammer genoeg zijn er nu nog niet veel partijen die dit aan durven. Waardoor een groot deel van de internetproviders ook op glasvezel afhankelijk is van bv. KPN, dat wÉl in alle Reggefiber PoP's apparatuur heeft. En jammer genoeg zitten daar, net als bij ADSL, dan weer beperkingen aan zoals het slechtere beeld dan bij de kabel. Want door technische beperkingen in de apparatuur van het KPN netwerk moet iedere provider die diensten aan wil bieden dus ook de televisiestreams aanbieden die KPN heeft (en die zitten op het niveau van lagere ADSL-snelheden).

Maar verspreid over het land zie je ook steeds meer partijen die ook eigen apparatuur in de centrales van Reggefiber plaatsen. In Almere en Enschede kan je bij provider "Tweak" al onafhankelijk van KPN snelheden tot een gigabit/s krijgen plus een beeldkwaliteit die superieur is aan die van KPN. En Vodafone is ook in steeds meer plaatsen bezig met het plaatsten van eigen apparatuur zodat ze onafhankelijk worden bij KPN.

U ziet: Waar glasvezel ligt is er dus voor consument Én provider steeds meer keuze in hoe men diensten wil aanbieden en via wie. Dit kan bij 'de kabel' en de traditionele telefoonlijn dus gewoon NIET. Daar blijft men altijd afhankelijk van een 'operator' die ook eigenaar is van het netwerk.

En ja, ook ik ben op de hoogte van bv. Cai Harderwijk (wat een stichting is overigens, dus geen winstoogmerk) die ook glas aanlegt of meerdere aanbieders op het netwerk toelaat. En zo zijn er meer kleinere kabel exploitanten. Maar de grote jongens zoals UPC en Ziggo buiten hun monopoly uit.

Jammer genoeg heeft de overheid (bij monde van de ACM) onlangs besloten dat KPN helemaal de zeggenschap over Reggefiber mag krijgen. En dat vind ik een hele slechte zaak. Voor nu moet KPN de netwerken 'open' houden voor concurrenten (waar UPC en Ziggo dat bv. niet hoeven). Maar als die bepalingen ooit geschrapt worden, dan gaan de kleine ISP's zonder eigen netwerk dus failliet en knnen we straks alleen nog kiezen voor KPN of Ziggo (en in plaatsen zonder glasvezel alleen maar voor Ziggo als je snel internet wil). En nieuwkomers op de markt kunnen alleen nog iets als ze genoeg geld hebben om wÉÉr overal in NL de straten en tuinen open te maken (waar je als consument en gemeente volgens mij ook gek van zou worden).

Ik had dan ook liever gezien dat de overheid, net als bij stroom, gas, water, wegen en spoor, ook glasvezel als een NUTS-voorziening zou gaan regelen waarbij er nog maar 1 telecommunicatie-infrastructuur in de grond hoeft te liggen en met centrales die groot genoeg zijn (zoals bij Reggefiber) om alle marktpartijen in die centrales hun netwerk met de aansluiting van de consument te laten verbinden.

(respect als u dit helemaal heeft gelezen) 😉
Badge
Ja, ik heb het helemaal gelezen. Zelfs 2 keer ! 😉 De Nederlandse wetgeving heeft al eens een beperkte openstelling van de kabel verplicht, het wederverkopen van het analoge RTV-signaal, maar deze moest door Europese regelgeving weer ingetrokken worden. Binnen enkele jaren zal het technisch ook mogelijk en veel eenvoudiger worden dat meerdere aanbieders via het COAX-netwerk al hun diensten kunnen gaan aanbieden. Er zijn 2 technische ontwikkelingen die dat mogelijk gaan maken namelijk DOCSIS 3.1 en IPTV. DOCSIS 3.1 DOCSIS is de manier waarop kabelinternet via de COAX-kabel wordt aangeboden. De huidige techniek is DOCSIS 3.0 maar DOCSIS 3.1 zal binnenkort de standaard worden. Met deze techniek zijn hogere snelheden tot 10 Gbps via de COAX-kabel mogelijk. Met deze techniek zal het COAX-netwerk volledig IP-gebaseerd zijn en is het zeer eenvoudig andere aanbieders op het COAX-netwerk toe te laten. IPTV Met een kabelnetwerk wat volledig IP-gebaseerd is zal er geen plaats meer zijn voor analoge radio en televisie en televisie via DVB-C. De oplossing voor televisie is IPTV wat door de meeste aanbieders op het Reggefiber nu ook wordt aangeboden. Op dit moment heeft IPTV niet zo'n goede naam door de lage kwaliteit die op het Reggefiber netwerk wordt aangeboden. De provider PLINQ laat zien dat het technisch wel kan en biedt een IPTV-signaal met dezelfde beeldkwaliteit als DVB-C. Op dit moment heb je voor IPTV een losse ontvanger nodig maar dat gaat ook veranderen. Ik heb laatst mogen spelen met een Samsung televisie zonder een traditionele ontvanger en met alleen een netwerkaansluiting. Met deze techniek dient de consument er voor te zorgen dat hij/zij een goede internetverbinding heeft (glas of coax) en is dan volledig vrij een andere aanbieder van de overige diensten te nemen.
@F. Egmond: Oh ik ben het helemaal met je eens. Het kÁn op 'de kabel' wel als men analoog zo veel mogelijk uit zou schakelen en ook zo veel mogelijk van DVB-C naar IPTV.

Met IPTV an sich is inderdaad helemaal niks mis. Sterker nog, het is juist wel handig om je pc's en je TV-ontvangers gewoon allemaal over UTP heen aan te kunnen sluiten (en er kan nog veel meer over UTP). Het is DE universele bekabeling voor ieder huis dat in de toekomst wordt gebouwd.

En dat IPTV net zo goed beeld heeft als DVB-C heb ik ook met eigen ogen kunnen zien door de TV van Tweak in Almere (wat nu onafhankelijk is van KPN en direct uit Hilversum wordt over genomen). Het is ook niet zo gek want bij DVB-C en IPTV verschillen alleen de manier van transport. Maar de 'services' (zenders) hebben verder dezelfde samenstelling, compressietechnieken, etc.

Echter, voor het zo ver is moet er nog wel heel wat water door de Rijn. DVB-C is op dit moment pas sinds een jaartje of wat zo ver dat het door veel mee rmensen wordt geÄccepteerd omdat het ingebouwd zit in de meeste TV's en je dus geen 'kastje' meer nodig hebt.

Ik neem op div. fora deel aan discussies over glasvezel vs. kabel (totaaltv, tweakers.net) en voor veel mensen blijft het terugkerende probleem toch dat men op z'n minst nog analoog of dvb-c wil hebben voor de 2e, 3e, 4e, etc. TV. In de huiskamer is men evt nog wel bereid om een extra kastje te hebben (mits de kwaliteit goed is natuurlijk).

Oftewel, voor IPTV wordt het Écht nodig dat zowel providers als fabrikanten van apparatuur een standaard gaan afspreken waarin naast de codecs en transport (wat allemaal al op standaarden is gebaseerd) ook het 'ontdekken' van de stream adressen en eventuele DRM gestandaardiseerd gaat worden zonder dat iedere provider daar z'n eigen platform voor opdringt.

Het enige nadeel hiervan blijft natuurlijk wel dat andere partijen voor het IP-gedeelte naar de consument toe, men nog steeds afhankelijk is van de netwerk apparatuur van de 'operator'. En dat kan nog steeds beperkingen opleveren (provider X wil z'n multicast streams uit Hilversum, provider Y wil ze vanuit een eigen encoderstraat,). Want dat laatste is dus bv op Wholesale netwerktoegang (WBA) van KPN een probleem.
Ik wil graag glasvezel (to the home !) omdat ik verwacht dat ik dan ook de buitenlandse publieke zenders eindelijk in volledig HD kan ontvangen (m.n. duitse die Ziggo me nu in een soort halve HD levert. Bovendien kan ik dan voordeliger uit zijn omdat ik nu vdsl van xs4all heb en dan een totaalpakket van xs4all kan kiezen. Dat kan nu ook maar omdat ik geen glasvezel tot huis in mijn postcodegebied heb, schiet ik nog niks op
@G. Tolner: Heeft u al wel opgezocht of XS4ALL deze zenders ook daadwerkelijk doorgeeft?

Verder: Als uw VDSL verbinding snel genoeg is, dan kan u prima nu al een totaalpakket van XS4ALL afsluiten. Van glasvezel wordt, zoals inmiddels algemeen bekend, de beeldkwaliteit namelijk niet beter bij XS4ALL of KPN.
In het artikel 'Met glasvezel klaar voor de toekomst' in de uitgave van november, wordt op de 2e pagina van dat artikel 'droogjes' vastgesteld dat niet overal een vrije providerkeuze mogelijk is op de glasvezelverbinding. Het verbaast me hoogelijk dat de Consumentenbond niet veel sterker fulimeert tegen de in stand houding van deze momopoliposities.

De overname van UPC door Ziggo moest op hoog Europees nivaue z'n goekeuring verkrijgen. Maf eigenlijk want daarvoor namen ze ook al een monopolipositie in door hun eigen netwerken af te schermen. Maf is ook, dat de overheid KPN dwingt andere providers op hun netwerk toe te laten, terwijl die verplichting niet geld voor de kabelaars.

En in Westland is dat tot mijn overgrote ergernis aan van alles en nogwat te merken

- Op 10-10-10 verzon de toenmalige directeur dat het analoge signaal van de kabel moest. Het was immers zo'n mooie 'digitale' datum. Die gein heeft mij in een klap meer dan € 1.500,= gekost doordat hard- en software in ÉÉn keer waardeloos werd en niet meer te gebruiken viel. Algehele houding van Caiway ondanks duizende protesten:"jammer dan, je kunt toch nergen anders naar toe". Mijn ergernis werd nog groter toen ik ontdekte dat mijn dochter in H.I.Ambacht (ook Caiway) gewoon het analoge signaal behield. Maar ja, op die kabel kon je ook kiezen tussen meerdere providers.

- Geen prijsconcurrentie als je kabel wilt.

- Regelmatig beeldproblemen.

- Klantonvriendelijk

Waarom trekt de Consumenetenbond, die zelf 'handelt' in energiecontracten (bij de gratie van vrijheid in energieleverancier) heir niet feller tegen van leer??? Het zou mij een lief ding waard zijn als dat wel zou gaan gebeuren. En wie weet kunnen ze op termijn ook een centje verdienen aan het afsluiten van TV/communicatiecontracten.

RenÉ Jans

Reageer