Glasvezel: laat het in elk geval aanleggen

• 27 October 2014
  • 46 reacties
  • 11777 Bekeken

Badge +2
Deze zomer deden we een panelonderzoek onder ruim 600 mensen die in een gebied wonen waar glasvezel is aangelegd. De resultaten verschijnen in de Consumentengids van november die a.s. dinsdag op de mat valt. De conclusie in grote lijnen: klanten met een glasvezelabonnement zijn tevreden over internet en tv, maar merken niet zoveel verschil met hun vorige abonnement. Prima dus, maar verwacht geen wonderen bij een overstap.

EÉn van de deelnemers aan ons onderzoek is Tim Oosterbroek uit Putten. Hij stapte over van UPC op kabel naar KPN op glas en is daarmee erg tevreden.

Was je al van plan over te stappen voor glasvezel kwam? ‘Toen ik verhuisde van Zoetermeer naar Putten ging ik naar UPC. Die overstap ging gepaard met veel ellende en gedoe. Ik vond de snelheid van het internet tegenvallen en had behoorlijk wat tv-storingen. We kregen ook die onhandige Horizon-box. En de klantenservice van UPC was een drama – ze zijn heel vriendelijk hoor, maar je staat uren in de wacht.’

Dus toen glasvezel kwam, was je klaar om over te stappen? ‘Zeker! Door mijn werk wist ik al een en ander over glasvezel. Het was een goed moment om over te stappen, want door glasvezel had ik ineens keuze uit veel meer providers.’

Was het moeilijk een nieuwe provider te kiezen? ‘We hebben een postcodecheck gedaan op ons adres en toen de prijzen en het aanbod vergeleken. Uiteindelijk kozen we voor KPN, omdat mijn vrouw en ik ook een mobiel abonnement bij KPN hebben, dan kreeg je extra korting.’

Hoe ging de aanleg en het aansluiten van de nieuwe apparatuur?

‘Niet helemaal goed, na aanleg van de glasvezelkabel tot ons huis zaten er een hoop kuilen in onze oprit. Die juist zo mooi waterpas lag. Reggefiber heeft toen geregeld dat het opnieuw werd gelegd, door een andere uitvoerder. Het is niet zoals het was, maar goed genoeg. Het aansluiten van de apparatuur heeft een KPN-monteur voor ons gedaan. Perfect.’

Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller

Merk je nu verschil met je oude abonnement bij UPC? ‘Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller. Ik weet dat UPC de beloofde 50Mbps niet haalde. Mijn vrouw en ik zijn enorme Griekenland-liefhebbers en ik kijk graag Griekse tv. Dat kan ik door de betere verbinding nu zonder problemen streamen. Ik heb nog een schotel aan de muur hangen voor Griekse zenders, maar die kan nu wel de deur uit!

Ook Skype gaat beter, met familie in Canada en vrienden in Griekenland, het verschil is echt goed te merken. We hebben thuis twee smartphones, een tablet, een laptop en twee pc’s aan internet hangen en het werkt allemaal gewoon.

Heb je nog tips voor mensen waar nu glasvezel gelegd wordt in de wijk? ‘Kijk echt goed naar wat je nu gebruikt. Het is heel leuk dat je over glasvezel internet met 500 Mbps kunt ontvangen, maar heb je dat echt nodig? Ook andere extra’s – zoals 10 programma’s tegelijk opnemen – moet je kritisch bekijken. Je hebt toch nooit tijd om alles terug te kijken. Ze leveren er geen extra avonden bij! En twijfel je over een abonnement, laat het dan in elk geval (gratis) aanleggen. Kun je later altijd nog overstappen als je wilt.’

Ben jij ook overgestapt? Of wordt er nu glasvezel in jouw wijk aangelegd en twijfel je wat te doen? Laat het weten in een reactie!

46 reacties

Eens met R.A.J. Jansen wat betreft de houding van de Consumentenbond ten opzichte van de monopoliepositie van Ziggo. De Consumentenbond zou zich daar zonder meer TEGEN moeten uitspreken! Die monopoliepositie is op zich al een reden om de totstandkoming van een voor ieder toegankelijk glasvezelnetwerk te steunen - los van de technische voordelen die het zeker op den duur biedt.
Ik zie geen voordeel (voor de consument) voor glasvezel.

De snelheid die wordt geboden is alleen interessant voor bedrijven, maar niet voor de gemiddelde consument.

Die heeft genoeg aan ADSL

Daar komt nog bij dat als je glasvezel hebt je de dure analoge (tuner) stereo geluidsappartuur niet meer kan gebruiken...

Ik ken nl. iemand die een dure installatie heeft en na de overgang op glasvezel nu noodgedwongen met een draadantenne in de kamer zit omdat er op de analoge apparatuur geen digitaal signaal is te ontvangen. Ben je even blij dat je glasvezel hebt!

U ziet, het is niet alles goud wat er blinkt.
@C.M.A. Ahaus: Dat u geen behoefte heeft aan veel bandbreedte is natuurlijk prima. Maar ik denk dat u voorzichtig moet zijn met uitspraken over "de gemiddelde consument". De "gemiddelde consument" in mijn omgeving heeft tegenwoordig smartphones, tablets, spelconsoles, etc. Zeker in een gezin met kinderen wordt er druk ge-gamed, en van youtube en andere streaming diensten gebruik gemaakt.

Voor gamen is een lage latency onontbeerlijk (die lage latency haalt alleen 'de kabel' en glasvezel). En een goede Netflix of Youtube HD stream is al gauw 8 mbit. Een HD-stream als je IPTV van KPN of andere aanbieder van TV via DSL/glasvezel afneemt is ook al snel 8 tot 13 mbit/s.

Met ADSL2 haal je maximaal 20 mbit/s (als je geluk hebt). Met VDSL is het afhankelijk van afstand tot centrale of aanwezigheid van KPN 'buitenringen' op te krikken naar wat meer. Maar met alle vormen van DSL kom je, gebruikmakend van al die nieuwe streaming middelen of TV kijken via iets anders dan 'de kabel' al snel aan de limiet hiervan.

Alleen al daarom is glasvezel zo belangrijk, zeker met de gesloten nettten van UPC en Ziggo.

Overigens ben ik het nog steeds met u eens dat "niet alles wat er blinkt ook goud is". Er valt zeker nog heel wat te innoveren en verbeteren, werk aan de winkel voor KPN en andere partijen op de glasvezel!

Even wat betreft uw kennis: Uw kennis heeft zich wellicht niet zo heel erg goed laten voorlichten over glasvezel. Telfort Glasvezel en enkele andere providers leveren namelijk ook gewoon nog een analoog signaal via de tweede vezel, met zelfs een sterker analoog signaal dan wat 'de kabel' biedt. Ik geniet hier dagelijks van FM radio via glasvezel en dat klinkt echt prima 😉.
Ik heb kabelinternet van UPC sinds deze nog Telekabel heette, lang dus. En ondanks alle aanloopproblemen die ze hadden ben ik een zeer tevreden klant.

Snel Internet en de tv kwaliteit is super. Maar zoals altijd is er een maar en hier dus ook, de downloadsnelheid is prima maar de upload snelheid niet. Bij glasvezel is de upload- en de downloadsnelheid gelijk. En aangezien ik denk dat dit in de toekomst steeds belangrijker gaat worden zou ik wel willen opteren voor glasvezel.

Laat ik dit nu zo'n 13 jaar geleden ook al gedacht hebben en toen ik op de bouwlocatie aan het kijken was in Apeldoorn en vroeg; 'maken jullie de wijk ook Glasvezel ready' keken ze me glazig aan.

Nu bewoon ik sinds een dik jaar weer een nieuw huis nabij het centrum van Apeldoorn en wat denk je? weer geen rekening gehouden met glasvezel. De grond lag open dus men kan zo loze leidingen leggen waardoor men later glasvezelkabel kan schieten maar nee hoor.

Nu lees ik net dat KPN de resterende 40% aandelen van Reggefiber heeft gekocht en nu voor 100% eigenaar is dus daarmee vrees ik dat ze hun kopernetwerk nog wel even willen laten renderen en dat de uitrol nog langzamer zal gaan dan het al deed, helaas.
Badge
Ook bij kabel kan de uploadsnelheid en downloadsnelheid gelijkgetrokken worden, is helemaal afhankelijk van de aanbieder. Hier in Veendam hebben we de diensten via de coax en de glasvezel gelijkgetrokken zodat er voor de consument geen verschil is tussen coax en glasvezel. We bieden dus 100 Mbps symmetrisch aan via zowel de coax als de glasvezel.

Ik ben echter bang dat UPC/Ziggo dit voorlopig nog niet zal gaan doen zeker gezien het feit dat het downloadverkeer ruim 3 x hoger is dan het upload verkeer.
Badge
Helaas gaat de Consumentenbond niet echt in op de kop van het artikel: "Met glasvezel klaar voor de toekomst?" Ik zie in het artikel weinig visie juist naar de toekomst. Ik denk dat daar dan ook de kracht van glasvezel ligt. Momenteel staat het nog in de kinderschoenen en zijn er "kinderziektes". Maar ik zie in de nabije toekomst verschrikkelijk veel data up en down gaan. Mogelijkheden waar we nu misschien nog geen idee van hebben. En niet alleen voor een beetje internetten of films kijken. En de gewone kabel kan dat soort overdrachten niet aan.

Verder lees ik in het artikel weinig over concurrentie. Momenteel heeft Ziggo in mijn regio zo'n beetje het alleenrecht. Een zeer slechte ontwikkeling. Met glasvezel kan ik kiezen uit zeker 10 aanbieders. En dat voor praktisch dezelfde prijs als de kabel! Helaas haalden wij hier de 30% niet, maar zodra we hier wel glasvezel krijgen, laat ik dat aansluiten.
Bij eerdere klachten over trage internetverbinding werd mij medegedeeld dat de afstand telefooncentrale- huis een rol speelt. Is 3km. Niet veel aan te doen dus. Half november 2014 overgestapt van UPC naar Vodafone glasvezel. Het TV beeld is aanmerkelijk scherper en de internetverbinding sneller (hoewel deze bij beide providers max 50 Mb was/is).
Waarom stapt iemand naar glasvezel met 50Mb over wanneer hij bij ziggo alles in 1 tot 180 Mb aan snelheid kan krijgen? Ik heb laatst ook problemen ondervonden door een trage internetverbinding echter werden die snel opgelost toen ik de tips die ziggo geeft ben gaan bekijken en toepassen. Wat ik ook zou willen weten is waarom met glasvezel op een Full HD TV het beeld met een oplossing van 1080p aanmerkelijk scherper is dan op de kabel met de zelfde oplossing? Komt Ziggo in de toekomst niet ook met glasvezel?
@OlafZ: Niet iedereen geeft om een zo hoog mogelijke downloadsnelheid (hoewel in plaatsen als Almere en Enschede de provider "Tweak" al tot 1 gigabit kan bieden).

Waar veel glasvezelgebruikers -bewust- voor kiezen is de veel hogere uploadsnelheid die je haalt. Plus dat vaak de latency ( 'ping' ) nog net wat lager is dan over coax. Hoge upload en lage latency zijn ideaal als je vaak grote uploads doet (foto's) of bv. servers beheert of software developer bent waarbij je vaak code moet uploaden.

Verder kies je met glasvezel dus voor keuzevrijheid, hoewel het nu vaak onderliggend nog KPN is. Het glasnetwerk is echter helemaal klaar voor concurrentie en open, terwijl "de kabel" gesloten zal blijven. Leuk als je nu tevreden bent met Ziggo. Minder leuk als je straks ontevreden wordt (bv. als ze samen gaan met UPC) en je dan alleen nog maar terecht kan bij trager ADSL.

Verder heb je wel gelijk dat met dezelfde codec, resolutie en bitrate, het beeld op glasvezel absoluut niet beter hoeft te zijn dan op 'de kabel'. Echter, ook hier geldt weer: Doordat glas aanbieders veelal IPTV gebruiken hebben ze potentieel een grotere capaciteit aan zenders die ze kunnen doorgeven. Terwijl kabelaars per frequentie met 8 mhz. bandbreedte moeten kiezen of ze daar een DVB-C zenderpakket op uitzenden of wellicht toch een internet downstreamkanaal om de bandbreedte beter te kunnen garanderen.
Gebruik nu een jaar lang glas; na veel ellende met kabel (Caiway, veel storingen). Nu 200Mb via glas - up en down wordt dit altijd gehaald. Pc aan kabel en netwerk net met nieuwe router naar 5G opgewerkt om sneller te zijn en HD te kunnen streamen van de NAS. TV ook meer storingsvrij, hoewel ik in de prakrijk nog vrij veel via kabel kijk zolang dit niet stoort: via glas toch een extra decoder en dus afstandbeding ertussen.

Wel jammer dat er ook bij glas in Caiway gebied geen keuze is.
Ik heb nu 2 jaar alles-in-een glasvezel van telfort. Ik had verwacht op een digitale snelweg te zullen belanden. Niks is minder waar, met het bijgeleverde goedkoopste Sitecom (wlr-4004) routertje en de door de CB als matig beoordeelde Amino tv decoders is het alsof je op een snelweg rijdt met de handrem er op v.w.b. draadloos internet en het beeld op mijn UHD tv. Wat ook een teleurstelling is dat bij opnames en/of time shift de teletekst NPO ondertiteling voor doven en slechthorenden (pag. 888) niet opgenomen kan worden. (kon ik wel met Ziggo en Humax decoders). Ik heb zelf maar een sitecom wlr-7100 gekocht en dat gaat nu goed v.w.b. wifi snelheid.
Ik heb sinds okt. 2014 via glasvezel een alles-in-1-pakket van KPN met een internet abonnement van 60 Mbit/s. Op zich ben ik best wel tevreden met de kwaliteit van het geheel. Echter, gisteren had ik een colporteur van Vodafone aan de deur. De man beweerde dat ik beduveld wordt door KPN m.b.t. de internetsnelheid. Zijn uitleg was als volgt, de glasvezel zit aangesloten in een kastje wat weer wordt doorverbonden met de Experia Box van KPN d.m.v. koperdraad en UTP stekker. Door het gebruik van de koperdraad verbinding zou je 30% van je internet snelheid verliezen volgens de man van Vodafone. Verkooppraatje of werkelijkheid? Als ik de speedtest van KPN gebruik kom ik uit op 44 Mbit/s download en 37 Mbit/s upload. Toevalligerwijs zo'n 30 % minder snel dan waarvoor ik betaal........?!
@R. Visser: De Vodafone colporteur praat de grootste onzin die er maar bestaat!

De UTP-draad tussen het glasvezelkastje en de Experiabox van KPN, kan tot 100 meter in je huis met de huidige apparatuur 1 GIGABIT aan. Dat de snelheid omlaag gaat is dus de allergrootste onzin!

Dat uw speedtest misschien niet de maximale snelheid haalde, kan komen doordat lang niet alle speedtest servers de hoge snelheden van glasvezel goed aan kunnen. Even een andere speedtest server kiezen doet vaak al wonderen.

Dat Vodafone colporteurs de grootste onzinpraatjes verkopen aan de deur is trouwens al lang algemeen bekend. Trap er dus niet in! Overigens, Vodafone is onlangs een samenwerking/joint-venture met Ziggo aan gegaan. Het is niet ondenkbaar dat Vodafone op termijn alle glasvezel activiteiten gaat stoppen en 'via de kabel van Ziggo' verder gaat. Nog een belang van hun om nu klanten bij KPN weg te snoepen.

En nee, ik werk niet voor KPN en heb er zelf ook geen abonnement. Maar dat Vodafone onzin praat, is een feit.
Reputatie 1
Badge +2

Bij ons in friesland staat de aanleg op het programma. De provincie heeft organisatie en aanleg in handen gegeven van een aannemer. Deze aannemer had geen zin in het aanvragen van EU-subsidie, was te moeilijk. Het gevolg is dat wij alleen al voor de aanleg van de kabel € 15,00/maand moeten neerleggen. Daarbovenop komen de kosten van het gebruik cq abonnement. Ik verneem graag of dit ook in andere provincie’s zo is opgelost.

Reputatie 7
Badge +5

wat betaal je per maand voor welk pakket? dat is waar het onderaandestreep over gaat.

Reputatie 1
Badge +2

Dat is niet het punt, vraag is: hoe zit het met betalen voor de aanleg van de glasvezelkabel in de straat

in andere provincie’s. Ook, wordt gebruik gemaakt van de geboden EU-subsidie hiervoor ?

Reputatie 7
Badge +5

ok, wat betaal je waarvoor per maand en wat betaal je eenmalig? 

Dergelijke tarieven zijn simpel op te vragen, en ga je dan extra per maand betalen voor de aanleg?

Onlangs kwam er iemand aan de deur die zij dat hij van een bedrijf was die namens KPN glasvezel ging aanleggen. Hij gaf daarbij een formulier met daarop een gmail account waarnaar we een email moesten sturen als we interesse hadden. Voordat we dat deden (en ze uberhaupt onze gegevens hadden) werd ik gebeld en gezegd dat er een overeenkomst getekend moest worden en die per mail opgestuurd zou worden. Het email adres klopte nog niet. Maar in de overeenkosmt die we moesten tekenen stond “geeft hierbij  toestemming aan de besloten vennootschap beperkte aansprakelijkheid Netwerk Exploitatie Maatschappij B.V., statutair gevestigd te Rijssen en kantoorhoudende aan de Stationsstraat 115 te (3811 MH) Amersfoort, hierna te noemen: NEM”. Alleen kon ik deze BV nit terug vinden in het KvK-register. Bij navraag bij KPN wilde ze niet het KvK-nummer geven en zeiden ze dit is gewoon KPN, doe niet zo moeilijk. Klinkt allemaal erg dodgy die aanleg van glasvezel en de manier waarop dat gebeurt. Je tekent ergens voor maar erg duidelijk welke rechten en aan wie je nu weggeeft is dat niet. Maar uiteindelijk heb je geen keus omdat als je dit later wil de volle mep moet betalen. 

Nu is mijn vraag of dit bij meerdere mensen opgevallen is? Of dat iedereen gewoon tekent op het lijntje? 

Reputatie 5
Badge +3

Kvk: 

• Netwerk Exploitatiemaatschappij B.V.

Netwerk Exploitatiemaatschappij B.V. | Reggefiber

Netwerk Exploitatiemaatschappij B.V.

081203

• KVK 08120344
    • Vestigingsnr. 000019445598
    • Stationsstraat 115
    • 3811MH
    • Amersfoord

Als het gratis is gewoon laten aanleggen  lijk mij. 

En als je nog niet zeker bent, even het adres in Google maps zetten en rond kijken.

Reputatie 4
Badge +3

Deze zomer deden we een panelonderzoek onder ruim 600 mensen die in een gebied wonen waar glasvezel is aangelegd.

De resultaten verschijnen in de Consumentengids van november die a.s. dinsdag op de mat valt. De conclusie in grote lijnen: klanten met een glasvezelabonnement zijn tevreden over internet en tv, maar merken niet zoveel verschil met hun vorige abonnement. Prima dus, maar verwacht geen wonderen bij een overstap.

EÉn van de deelnemers aan ons onderzoek is Tim Oosterbroek uit Putten. Hij stapte over van UPC op kabel naar KPN op glas en is daarmee erg tevreden.

Was je al van plan over te stappen voor glasvezel kwam? ‘Toen ik verhuisde van Zoetermeer naar Putten ging ik naar UPC. Die overstap ging gepaard met veel ellende en gedoe. Ik vond de snelheid van het internet tegenvallen en had behoorlijk wat tv-storingen. We kregen ook die onhandige Horizon-box. En de klantenservice van UPC was een drama – ze zijn heel vriendelijk hoor, maar je staat uren in de wacht.’

Dus toen glasvezel kwam, was je klaar om over te stappen? ‘Zeker! Door mijn werk wist ik al een en ander over glasvezel. Het was een goed moment om over te stappen, want door glasvezel had ik ineens keuze uit veel meer providers.’

Was het moeilijk een nieuwe provider te kiezen? ‘We hebben een postcodecheck gedaan op ons adres en toen de prijzen en het aanbod vergeleken. Uiteindelijk kozen we voor KPN, omdat mijn vrouw en ik ook een mobiel abonnement bij KPN hebben, dan kreeg je extra korting.’

Hoe ging de aanleg en het aansluiten van de nieuwe apparatuur?

‘Niet helemaal goed, na aanleg van de glasvezelkabel tot ons huis zaten er een hoop kuilen in onze oprit. Die juist zo mooi waterpas lag. Reggefiber heeft toen geregeld dat het opnieuw werd gelegd, door een andere uitvoerder. Het is niet zoals het was, maar goed genoeg. Het aansluiten van de apparatuur heeft een KPN-monteur voor ons gedaan. Perfect.’

Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller

Merk je nu verschil met je oude abonnement bij UPC? ‘Internet en TV zijn veel stabieler en ook sneller. Ik weet dat UPC de beloofde 50Mbps niet haalde. Mijn vrouw en ik zijn enorme Griekenland-liefhebbers en ik kijk graag Griekse tv. Dat kan ik door de betere verbinding nu zonder problemen streamen. Ik heb nog een schotel aan de muur hangen voor Griekse zenders, maar die kan nu wel de deur uit!

Ook Skype gaat beter, met familie in Canada en vrienden in Griekenland, het verschil is echt goed te merken. We hebben thuis twee smartphones, een tablet, een laptop en twee pc’s aan internet hangen en het werkt allemaal gewoon.

Heb je nog tips voor mensen waar nu glasvezel gelegd wordt in de wijk? ‘Kijk echt goed naar wat je nu gebruikt. Het is heel leuk dat je over glasvezel internet met 500 Mbps kunt ontvangen, maar heb je dat echt nodig? Ook andere extra’s – zoals 10 programma’s tegelijk opnemen – moet je kritisch bekijken. Je hebt toch nooit tijd om alles terug te kijken. Ze leveren er geen extra avonden bij! En twijfel je over een abonnement, laat het dan in elk geval (gratis) aanleggen. Kun je later altijd nog overstappen als je wilt.’

Ben jij ook overgestapt? Of wordt er nu glasvezel in jouw wijk aangelegd en twijfel je wat te doen? Laat het weten in een reactie!

Ik ben jaren geleden overgestapt van ADSL naar glasvezel, dat wil zeggen glasvezel tot aan de wijkkast, het laatste stuk was de oude koper kabel. Dat ging in mijn vorige woning goed. Ben in 2017 naar een grote flat verhuisd met dezelfde experia box van KPN maar nu was de snelhied stukken lager. Monteur stelde voor VDSL op dat laatste stuk koper kabel tegen hetzelfde tarief te nemen. Dat ging daarna eerst goed. KPN heeft dat later teruggedraait, download  is nu maar max 20. Wanneer gaat KPN hier iets aan doen?

Reageer