Glasvezel: mag concurrentie uitgesloten worden?

• 22 April 2022
  • 11 reacties
  • 380 Bekeken

Sinds september 2021 is er in onze wijk Glasvezel aangelegd in opdracht van Delta. Ook wij hebben onze woning (13-11-2021) erop laten aansluiten.

De slogans „Giga Snel.“ en „Delta gaat verder,“ regelmatig via mediareclame te zien, zijn voor mij in ieder geval een utopie. Meer dan 3 x al een datum ontvangen waarop het Glasvezelnet zou worden geactiveerd.  Gelet op de reviews over het onderwerp „ Glasvezel van Delta“ mag ik wellicht mij juist gelukkig prijzen dat er (nog) geen  glasvezel abonnement actief is. Eigenlijk is bij voorbaat het vertrouwen geschonden.  Een andere provider ? Delta laat geen andere aanbieders toe op het door Delta aangelegde glasvezelnetwerk. Daar is dan uiteindelijk mijn vraag; Mag Delta concurrentie op zijn aangelegde glasvezelnetwerk uitsluiten?

11 reacties

Mag Delta concurrentie op zijn aangelegde glasvezelnetwerk uitsluiten?

Ik weet niet beter dan dat ze het netwerk open moeten stellen voor andere aanbieders maar als de infrastructuur zelf nog niet werkt, werkt die ook niet voor een andere aanbieders

Reputatie 7
Badge +7

Bij ons heeft Ziggo nu ook glasvezel en leveren ze 1 Gigabit/s in de meterkast. Maar daar mag geen andere op. KPN is nu bezig in onze gemeente 1 Gigabit/s glasvezel zelf aan het uitrollen tot in de meterkast. Die zou er in februari al zijn maar vanwege covid is dat verschoven naar september. Het is alleen KPN, ik heb nergens gezien dat er nog een andere op mag. 

Uiteraard is het vanzelfsprekend dat er geen enkele provider kan leveren via glasvezelnetwerk wat nog niet is aangesloten.

Maar dit is wat ik bedoel: 

Helaas! Dit is geen Ziggo gebied

Omdat het kabelnetwerk hier van een andere aanbieder is kunnen we je helaas geen producten en diensten leveren. Op dit adres kan DELTA je wel tv, internet en telefonie aanbieden.

KPN en Delta Fiber Nederland

Misschien heb je bericht gehad over de aanleg van glasvezel internet door Delta Fiber Nederland bv in jouw omgeving. KPN werkt niet samen met Delta Fiber Nederland. Lees verder om te zien wat je opties zijn.

lijkt op onderlinge afspraken!

Hierdoor is concurrentie niet mogelijk en ben je als gebruiker aangewezen op één bepaalde provider. Aansluiting via telefoonlijn blijft echter nog wel mogelijk maar niet meer van deze (snelle) tijd.

Reputatie 7
Badge +7

Bij ons wordt de aanleg niet door KPN of Ziggo verzorgd maar door een aparte BV, ieder een eigen kabel BV. Met "Giga snel" in de slogans wordt internet bedoeld, dus niet dat de aanleg giga snel is. Zij hebben wellicht ook vertraging vanwege covid, dat ze moelijk aan mensen kunnen komen en zo. Bij zonnepanelen kan je tegenwoordig ook wel vijf maanden wachten eerdat ze komen.

Van KPN hebben we een webinar gehad en dan streefdata wanneer ze komen graven, wanneer aansluiten in de meterkast en wanneer activeren. Het staat ook allemaal op de website zeggen ze. Is dat bij Delta niet zo? Ze beginnen pas als alle woningen voorzien zijn van een aansluiting. Ik lees bij Delta dat als je tijdens de campagne een abonnement neemt heb je geen aansluitkosten, doe je het daarna dan zijn die €995.

Uiteraard is het vanzelfsprekend dat er geen enkele provider kan leveren via glasvezelnetwerk wat nog niet is aangesloten.

Maar dit is wat ik bedoel: 

Helaas! Dit is geen Ziggo gebied

Omdat het kabelnetwerk hier van een andere aanbieder is kunnen we je helaas geen producten en diensten leveren. Op dit adres kan DELTA je wel tv, internet en telefonie aanbieden.

KPN en Delta Fiber Nederland

Misschien heb je bericht gehad over de aanleg van glasvezel internet door Delta Fiber Nederland bv in jouw omgeving. KPN werkt niet samen met Delta Fiber Nederland. Lees verder om te zien wat je opties zijn.

lijkt op onderlinge afspraken!

Hierdoor is concurrentie niet mogelijk en ben je als gebruiker aangewezen op één bepaalde provider. Aansluiting via telefoonlijn blijft echter nog wel mogelijk maar niet meer van deze (snelle) tijd.

Uit het feit dat Ziggo en KPN geen diensten niet aanbieden over de glasvezel van Delta bij u in de wijk kunt u niet concluderen dat Delta geen concurrenten toestaat. Het kan ook betekenen dat deze twee providers ervoor gekozen hebben niet aan te bieden. Ik ben zelf ook in blijde verwachting van glasvezel in de wijk en ik kan u verzekeren dat Ziggo en Delta ook hun diensten niet gaan aanbieden over de glasvezel van KPN maar er zijn weldegelijk andere aanbieders.

Deen:
“Uit het feit dat Ziggo en KPN geen diensten niet aanbieden over de glasvezel van Delta bij u in de wijk kunt u niet concluderen dat Delta geen concurrenten toestaat. “
Dat zijn vier ontkenningen in één zin. Het heeft er wat van weg dat het schrijven van onbegrijpelijke teksten op dit forum besmettelijk is geworden.

Deen:
“Uit het feit dat Ziggo en KPN geen diensten niet aanbieden over de glasvezel van Delta bij u in de wijk kunt u niet concluderen dat Delta geen concurrenten toestaat. “
Dat zijn vier ontkenningen in één zin. Het heeft er wat van weg dat het schrijven van onbegrijpelijke teksten op dit forum besmettelijk is geworden.

​​​​​​Er staat ook een niet te veel;

Uit het feit dat Ziggo en KPN geen diensten aanbieden over de glasvezel van Delta bij u in de wijk kunt u niet concluderen dat Delta geen concurrenten toestaat.

Ik kan de zin niet omdraaien want er is niets dat je uit de beschikbare informatie wél kunt concluderen over de stelling van TS.

Glasvezel wordt nu in Nederland met 3 verschillende technieken aangelegd.
Soms is er bij de aanleg al sprake van een open glasvezel en kunnen er al snel andere providers op komen.
Als dit niet het geval is, komen er onderhandelingen met andere providers.
Soms is ook het aansluiten op een andere provider nog niet mogelijk vanwege de gebruikte techniek.

Delta heeft ook afspraken gemaakt met de gemeente waar je woont.
De gemeente kan je meer vertellen wat er afgesproken is.

Reputatie 5
Badge +3

Sinds september 2021 is er in onze wijk Glasvezel aangelegd in opdracht van Delta. Ook wij hebben onze woning (13-11-2021) erop laten aansluiten.

De slogans „Giga Snel.“ en „Delta gaat verder,“ regelmatig via mediareclame te zien, zijn voor mij in ieder geval een utopie. Meer dan 3 x al een datum ontvangen waarop het Glasvezelnet zou worden geactiveerd.  Gelet op de reviews over het onderwerp „ Glasvezel van Delta“ mag ik wellicht mij juist gelukkig prijzen dat er (nog) geen  glasvezel abonnement actief is. Eigenlijk is bij voorbaat het vertrouwen geschonden.  Een andere provider ? Delta laat geen andere aanbieders toe op het door Delta aangelegde glasvezelnetwerk. Daar is dan uiteindelijk mijn vraag; Mag Delta concurrentie op zijn aangelegde glasvezelnetwerk uitsluiten?

Terzijde: Waarschijnlijk kan je ook caiway aanvragen (Dit is het zelfde bedrijf)

Ben al 8 jaar glasvezel klant bij Caiway/Delta en dat is prima. Je moet zelf je router kopen en daar besparen de meeste mensen op en vervolgens gaan ze klagen. Een goede router met access punten door het huis kost 300+ euro en dan klaagt niemand. 

Ik ben vanaf het begin klant bij Freedom internet, daarvoor bij xs4all.
Die zijn heel open over de onderhandelingen met de leveranciers van glasvezel kabels.
Je hebt daar ook keuze welk netwerk je wenst.
In mijn geval is KPN en Cambrium beschikbaar.
Dat gaat over dezelfde AON glasvezel die dan met het netwerk van keuze verbonden word.
Bij de overstap is letterlijk de glasvezel in de wijk met een ander netwerk verbonden.

Tegenwoordig zie je PON varianten, waarbij de snelheid hoger is.
De snelheid is dan iets meer variabel.
Je deelt dan die glasvezel in de straat/gebouw met je buren.
Er gaan dan minder glasvezels naar het huisje in de wijk, waar de aansluiting zit naar de provider.

Reputatie 7
Badge +5

@A.S. van der Giessen “Mag Delta concurrentie op zijn aangelegde glasvezelnetwerk uitsluiten?”

Ja, dat mag, geen provider is meer verplicht om anderen toe te laten tot zijn netwerk na uitspraak van Het college van beroep.

KPN moest ooit anderen toelaten op het netwerk, omdat dit netwerk door de overheid aangelegd was en bij de verkoop bedongen werd dat iedere andere provider er gebruik van moest kunnen maken tegen betaling van gebruikskosten en onderhoud en toekomst investering.

Ziggo was een verzameling van kleinere bedrijven die de netwerken heeft gekocht van Stichtingen, gemeentes, provincies enz. en deze uiteindelijk samengevoegd zijn tot Ziggo en alles is eigendom van een bedrijf en je kunt niet zomaar een bedrijf verplichten om iedereen maar gebruik te laten maken van de infrastructuur.

In de loop van de tijd werd Ziggo verplicht om ook toegang te verlenen voor andere providers en hebben ze de prijs bekend gemaakt die een andere providers zouden moeten betalen om op hun netwerk te kunnen, zijnde gebruikskosten en onderhoud en toekomst investering.
Er waren een paar providers die dit wel wilden, maar na een ondernemersplan gemaakt te hebben, bleef er vrijwel geen winst over als je ook nog een volledige organisatie op moet zetten met een verkoopteam een helpdesk en administratieve afdeling.

Een hele lange geschiedenis van de ACM om Ziggo ook verplicht toegang te laten verlenen tot andere providers is inmiddels gestrand bij Het college van beroep, ook KPN is het nu niet meer verplicht.

KPN en VodafoneZiggo hoeven netwerk niet open te stellen voor andere aanbieders - Computer - Nieuws - Tweakers

Reageer