Consumentenbond.nl
deel je ervaring

Glasvezel: nu ook op jouw adres?

• 9 november 2020
  • 43 reacties
  • 3767 Bekeken
Glasvezel: nu ook op jouw adres?
Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties

Na een wat stillere periode, zijn er de afgelopen tijd veel huishoudens aangesloten op glasvezelinternet. De verwachting is dat de komende tijd honderdduizenden huishoudens ook een aansluiting zullen krijgen. De aanleg van glasvezelinternet kan lang duren en gepaard gaan met diverse problemen. Voor een onderzoek naar glasvezel internet zijn we op zoek naar ervaringen van consumenten met de aanleg en aansluiting van glasvezelinternet. 

Heb jij ervaring met de aanleg en aansluiting van glasvezel op jouw adres? Laat het ons weten!

43 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ja, ongeveer een jaar geleden. kpn glas lag al in de straat, aansluiting erop was dus gratis, netjes afspraak gemaakt, glas geschoten, afzwaaier naar beneden, 2 keer teruggeweest omdat herstel langer duurder, maar uiteindelijk gewoon opgeleverd.

Ik zit nu ongeveer 10 jaar aan de glasvezel.
Het was vanaf het begin een open glasvezel met de keuze uit meerdere providers.
De aanleg ging nogal klungelig in die dagen.
Het mocht niet veel kosten, dus kwam er een grondploeg die geen Nederlands,Engels,Duits sprak.
Er waren ook veel fouten gemaakt, die netjes hersteld zijn door vakmensen.
Toen het eenmaal werkte, was het een feestje. Nauwelijks storing.
Dit jaar over gegaan naar Freedom internet. Dat bevalt ook heel goed.

Reputatie 4
Badge +3

Al ruim 8 jaar een glas-aansluiting en gedurende die tijd eigenlijk maar 3 storingen gehad.

1.  Bij verhuizing van iemand anders was mijn aansluiting omgezet….., duurt een paar uur voor het weer hersteld was.
  2. Bij een grote regionale stroomstoring was alles uit behalve systemen die ik aan een UPS had hangen, internet netwerk aansluiting was niet beschikbaar.
  3. Recentelijk stond de wijkcentrale uit omdat van het huizenblok waar de wijkcentrale stond (~ 15 huizen, en ongeveer 1 km verderop)  de spanning uitgezet was voor onderzoek naar een defecte straatlantarenpaal. (dat kan enkele uren duren).
Reputatie 1
Badge +2

Provincie Friesland is al langer dan een jaar bezig met plannen voor de aanleg van glasvezel. Aanvraag voor EU subsidie is overgelaten aan de aannemer, deze had hier geen zin in. Nu wordt gebruik gemaakt van een lening met als resultaat dat alleen al de aanleg per aansluiting                     € 15,00/maand gaat kosten. De eerste aannemer is uit het project gestapt, een tweede is inmiddels begonnen met de aanleg in de straten. Ook hier alleen mensen bezig die geen Nederlands spreken. Wij vinden dit tot op heden mistige toestanden.

Aanvraag voor EU subsidie is overgelaten aan de aannemer, deze had hier geen zin in. Nu wordt gebruik gemaakt van een lening met als resultaat dat alleen al de aanleg per aansluiting                     € 15,00/maand gaat kosten. 

Dat verhaal vertelde je al eerder en toen heb je, na verzoek en, niet één externe referentie naar dit verhaal gegeven. Als ik "glasvezel friesland eu subsidie" Google komt er niets tevoorschijn. 

Maarssenbroek zou door KPN ook aangesloten worden op glasvezel. Dus hebben wij dat aangevraagd.

Handig om de mogelijkheid te hebben om te kunnen switchen. Wij hebben nu Ziggo alles-in-een.

Daarop werd een afspraak gemaakt voor een site survey. In een hoek van de kamer, dichtbij de TV zit de router van ons nog bedrade netwerk. Mijn vrouw gaf aan dat daar dus ook de glasvezelaansluiting moest komen. Dat was volgens de medewerker geen probleem en noteerde dit en vertrok.

Vervolgens werd buiten al het een en ander voorbereid tot aan onze voorgevel.

En daarna werd een afspraak gemaakt voor het onder het huis doortrekken van de kabel naar de achtergevel en vervolgens monteren van het aansluitpunt.

Toen de monteurs kwamen en mijn vrouw aanwees waar de aansluiting moest komen, weigerden zij dienst. Er moest n.l. een gat in onze parketvloer worden geboord en zij waren blijkbaar niet verzekerd tegen schadeclaims. Zij wilden wèl een aansluiting in onze meterkast maken, maar daar willen wij geen wifi modem/router.

“Uw man moet dan zelf maar een gat in de vloer boren”. werd er gezegd en men vertrok.

Dus heb ik zelf maar een gat in de vloer geboord en een nieuwe afspraak gemaakt.

En toen kwam alles uiteindelijk toch nog goed.

Conclusie: KPN verwacht eigenlijk dat de aansluiting in de meterkast moet komen. En dat is geen handige plek vanwege de daardoor slechte dekking van het wifi signaal.

Reputatie 4
Badge +3

Alles wordt tegenwoordig in de meterkast aangelegd. En daarvandaan evt met extra bekabeling naar de plek waar je je AP wil hebben. In sommige huizen heb je meer dan een AP nodig. En je krijgt niet zomaar meer dan een glas aansluiting.

AP en modem ineen is ook niet zo’n handige keus in deze setup.  vandaar ook de verkoop van “WiFi punten”.

Reputatie 1
Badge +2

Aanvraag voor EU subsidie is overgelaten aan de aannemer, deze had hier geen zin in. Nu wordt gebruik gemaakt van een lening met als resultaat dat alleen al de aanleg per aansluiting                     € 15,00/maand gaat kosten. 

Dat verhaal vertelde je al eerder en toen heb je, na verzoek en, niet één externe referentie naar dit verhaal gegeven. Als ik "glasvezel friesland eu subsidie" Google komt er niets tevoorschijn. 

Ja Deen en nu ? Het zijn helaas feiten. Het laat zien dat het niet overal soepeltjes en gratis verloopt. Mogelijk kun jij er een positieve draai aan geven.

Ik ben het met @Nico2000 eens.
Om een aansluitkast en een router naast de tv te hebben vind ik maar niets.
De meterkast is de beste plek omdat de bedrading aan de router ook vors toe kan nemen.
Zelf heb ik er nog een switch naast hangen.
Een buis van de meterkast naar de tv, is hier de oplossing.
De wifi in de meterkast, heeft idd niet zo vaak een verbinding.

Maar smaken verschillen.

Ja Deen en nu ? Het zijn helaas feiten. Het laat zien dat het niet overal soepeltjes en gratis verloopt. Mogelijk kun jij er een positieve draai aan geven.

Boodschap komt blijkbaar niet over. Als ik je verhaal niet  kan Googelen is de meest voor de hand liggende verklaring dat het met een zuigactie aan je duim onttrokken is.

Reputatie 1
Badge +2

Boodschap komt blijkbaar niet over. Als ik je verhaal niet  kan Googelen is de meest voor de hand liggende verklaring dat het met een zuigactie aan je duim onttrokken is.

Volhouden Deen en blijven Goochelen. Vertel nu toch eens waaraan je twijfelt.

Volhouden Deen en blijven Goochelen. Vertel nu toch eens waaraan je twijfelt.

Gelieve het nu niet om te draaien. Ik heb 6 maanden geleden al gevraagd om een externe referentie  over dit verhaal die nooit is verschenen. Ook toen kwam het namelijk niet tevoorschijn toen ik het zocht.

Reputatie 4
Badge +3

Glasvezel in friesland:

2013: Er is sprake van 10 Miljard EUR aan EU subsidie voor verglazing in de EU 
2014: Subsidie is substantieel lager… (< 1Miljard EUR) en moet over de hele EU verdeeld worden...

2014: https://www.glasvezelvankabelnoord.nl/over-glasvezel/projectinformatie-friesland

2016: http://friesland.opglas.nl/

2019: https://glasvezelvoorfryslan.nl/

2020: https://www.glasvezelinternetaanbieding.nl/friesland/

2020: https://www.glasvezelvankabelnoord.nl/

Op de sites van 2020 kun je zien waar het al is...

Sorry @Nico2000 maar staat dáár dan ergens dat het in Friesland duurder wordt omdat de aannemer te beroerd was om subsidie aan te vragen? Want dat haal ik er met een steekproef niet uit.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Deen ; geen idee ik ga niet alles op die sites lezen… 

ik geef alleen weer wat er zo snel te vinden is.   Ik denk dat er in bovenstaande beweringen te weinig feiten zijn onderzocht. Niet dat alles op web sites staat, maar dat een subsidie waar mogelijk sprake van was in 2013 nu nog van belang zou kunnen zijn op een beslissing lijkt me vrij onwaarschijnlijk. De laatste 2 geven aan waar er NU aan gewerkt wordt en wat de stand van zaken is.   Verder zit ik zelf een half land zuidelijker, met glasvezel, en hoop dat meer mensen op die manier het internet op kunnen. KPN heeft het al lang genoeg getraineerd.

Badge

Ik ben 15 jaar geleden als klant van KPN verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Daar was een aansluiting voor glasvezel al in aangebracht. Een jaar of vier, vijf geleden sloot KPN de wijk rondom ons aan op glasvezel. Maar de rijtjes huizen waarin wij wonen werden bij deze ronde overgeslagen. KPN laat weten dat aansluiting binnenkort alsnog zal gebeuren, maar dat horen we nu al een paar jaar. Geen idee waarom dat zo lang moet duren.

In Amstelveen wilde een bedrijf een open glasvezelnet aanleggen. Komt KPN op de proppen met “het voornemen” dat ook te doen, wat dan genoeg is voor de aparte aanbieder om het niet te doen. Nadeel: KPN heeft geen concrete plannen, niet voor de tijd, en ook niet voor de dekking van de wijken. Onder de streep betekent dat: geen glaszevel in de nabije toekomst, en lekker duur betalen voor de oude DSL infrastructuur van KPN…

Een jaar of 8 geleden heeft KPN in onze wijk (Etten-Leur) een glasvezelkabel aangelegd. Ik kon mij abonneren op glasvezel. Alle informatie kwam op briefpapier van KPN. Helaas bleek op de dag van de installatie dat ik wel een nieuw modem kreeg maar geen glasvezel aansluiting. Die liep slechts tot in de wijkkast. Correspondentie met KPN leverde o.a. op dat er niet gegraven mocht worden in E-L, hetgeen door de gemeente werd tegengesproken. Uiteindelijk zei KPN niets te kunnen doen en contact op te nemen met Reggefiber, die de kabel hadden aangelegd. Kortom: wel een kabel, geen glasvezel. Het verhaal dus van de zwakste schakel. Ik heb dus al jaren het idee dat ik betaal voor iets wat ik niet krijg.

Eind vorig jaar startte een bedrijf een actie om heel E-L aan te sluiten op  glasvezel. Een X percentage moest dan een abonnement nemen. Bij de keuze-providers zat niet KPN. Uiteindelijk ging het project niet door. Kort daarna stond er een bericht in de krant dat KPN onderzocht om glasvezel in E-L aan te leggen. Sindsdien is het van de kant van KPN weer doodstil. Kortom: Waar KPN goed in is is het blij maken van mensen met een dode mus.

Reputatie 3
Badge +4

Conclusie: KPN verwacht eigenlijk dat de aansluiting in de meterkast moet komen. En dat is geen handige plek vanwege de daardoor slechte dekking van het wifi signaal.

ik denk dat het verstandig is om na te denken of je de aansluiting echt anders dan in de meterkast wil hebben.

‘Vroeger’ werden de nutsvoorzieningen inderdaad daar binnen gebracht waar de bewoner dat wenste. In de praktijk bleek dat nogal eens op bezwaren te stuiten als er onderhoud of reparaties uitgevoerd moesten worden bij de aansluiting. 

Wat te denken van elektricireitsmeters in de slaapkamer, of de gasmeter in een keukenkastje of de kelder. De telefoon in de keuken en de tv in een hoek van de woonkamer en tenslotte de watermeter buiten in een put in de tuin.  Zeker in de huidige tijd, heb ik liever dat vreemde mensen niet verder hoeven te komen dan de hal. En wat te denken als er omstandigheden - zoals ziekte of ander verdriet - zijn, dat het niet fijn is om mensen verder het huis in te laten dan nodig is.

Als het aan mij ligt : alle nutsvoorzieningen in de meterkast.

Een buitenlandse graafploeg is momenteel aan slag om hier in het dorp glasvezelkabels aan te leggen. Deze ploeg legt de kabels aan tot de huizen. Bij alle woningen steekt er nu een oranje kabeltje uit de grond. Ik vermoed dat er later een ploeg komt om de kabels door te trekken tot in het huis. 

Het is enorme klus die door de graafploeg (schat zo'n 40-50 personen) grotendeels handmatig wordt uitgevoerd. Door heel het dorp worden met de schop een geulen gegraven van tenminste 50 cm diep. De geulen lopen door opritten, stoepen, plantsoenen en soms vlak langs bomen. De graafploeg is bijna klaar en heeft dan bij circa 2.000 woningen in 3 maanden tijd een kabel gebracht. Ze werken 5,5 dag per week  zo'n 10 uur per dag.  Voor zover ik kan zien voeren ze werkzaamheden netjes uit. Dus alles netjes afzetten en alles netjes hersteld. 

Wij hebben sinds 2007 een glasvezel aansluiting. In die tijd is deze aangelegd door Reggefiber in combinatie met Onsbrabantnet als provider. De glasvezel is aangelegd door mensen die geen nederlands spraken behalve dan de projectleider. Het trottoir is opengelegd en de aansluiting naar ons huis is "geschoten". We hebben nauwelijks overlast gehad. Na activeren van de aansluiting werd een modem in de meterkast geplaatst waarop telefoon, tv, radio en internet konden worden aangesloten. Tv toen nog via coax. Dit heeft altijd prima gefunctioneerd, nooit storingen. Internetsnelheid was 100MB up en down. Enkele jaren geleden is Onsbrabantnet overgenomen door KPN. Dit betekende dat coax vervangen moest worden door netwerkbekabeling. Modem werd vervangen door Xperia box. Tot nu toe werkt dit prima. Nooit storingen, nog steeds prima internetsnelheid. Wij zijn nog steeds erg blij met de glasvezel!

Badge

Maarssenbroek zou door KPN ook aangesloten worden op glasvezel. Dus hebben wij dat aangevraagd.

Handig om de mogelijkheid te hebben om te kunnen switchen. Wij hebben nu Ziggo alles-in-een.

Daarop werd een afspraak gemaakt voor een site survey. In een hoek van de kamer, dichtbij de TV zit de router van ons nog bedrade netwerk. Mijn vrouw gaf aan dat daar dus ook de glasvezelaansluiting moest komen. Dat was volgens de medewerker geen probleem en noteerde dit en vertrok.

Vervolgens werd buiten al het een en ander voorbereid tot aan onze voorgevel.

En daarna werd een afspraak gemaakt voor het onder het huis doortrekken van de kabel naar de achtergevel en vervolgens monteren van het aansluitpunt.

Toen de monteurs kwamen en mijn vrouw aanwees waar de aansluiting moest komen, weigerden zij dienst. Er moest n.l. een gat in onze parketvloer worden geboord en zij waren blijkbaar niet verzekerd tegen schadeclaims. Zij wilden wèl een aansluiting in onze meterkast maken, maar daar willen wij geen wifi modem/router.

“Uw man moet dan zelf maar een gat in de vloer boren”. werd er gezegd en men vertrok.

Dus heb ik zelf maar een gat in de vloer geboord en een nieuwe afspraak gemaakt.

En toen kwam alles uiteindelijk toch nog goed.

Bij ons in Maarssenbroek ging het net andersom. De glasvezel aansluiting moet van KPN op de oude plaats, waar nu de modem staat teruggeplaatst worden. Door het uitbouwen van de woonkamer komt de nieuwe modem dus weer midden in de huiskamer te staan. Nu was er de mogelijkheid om de modem in de gangkast te plaatsen, hierdoor uit het zicht. Volgens de monteurs die de aansluiting kwamen plaatsen geen enkel probleem maar helaas mocht dit niet van de KPN. De chef van de monteurs gebeld, en deze begreep de redenatie van de KPN ook niet. Hij verzocht mij om contact op te nemen met KPN. Deze vertelde mij dat de KPN wilde dat de nieuwe aansluiting op de plaats van de oude aansluiting kwam te zitten. Hier viel niet over te praten. Ben nu begonnen met al mijn e mail adressen over te zetten naar mijn nieuwe e mail adres, waarna ik KPN opzeg en overstap naar Ziggo alles in een. Ik begrijp de gang van zaken bij KPN totaal niet.  Conclusie: KPN rommelt maar wat aan. Bij de een mag hij niet in de meterkast en bij de ander moet hij in de meterkast. Een duidelijk verklaring/richtlijn hieromtrent hebben zij niet.

Badge

Hier in Hilvarenbeek is enkele jaren geleden glasvezel aangelegd. Eerste wilde een lokale partij dat doen. Later kwam Caiway er mee op de proppen dat ook zij hier glasvezel aan wilde leggen. Uiteindelijk heeft Caiway de glasvezel gelegd, zoals afgesproken tot elke uit hoek. Destijds is de indruk gewekt dat na een jaar of zo ook andere aanbieders op de kabel zouden komen. Daar is 1 provider op ingesprongen: Solcon, dat inmiddels overgenomen is door KPN. Andere providers, zoals Ziggo bijvoorbeeld, zijn hier dus niet mogelijk.

Aangezien een goede internet verbinding tegenwoordig bijna net zo belangrijk is als een goede elektriciteitsverbinding, ben ik er voorstander van ook voor de internetverbinding, of deze nu via koper glas of draadloos verloopt, de dienst (levering) en netwerkbeheer te scheiden. Bij voorkeur gaat het beheer van het netwerk naar de overheid of een partij, die onder streng toezicht van de overheid staat. Alle dienstverleners zouden dan over al hun diensten aan kunnen bieden.

Reputatie 1
Badge +2

Eerder meldde ik dat wij voor aanleg van glasvezel €15,00 /mnd moeten neerleggen. Meer meldingen las ik niet, kennelijk zijn wij de enigen die voor aanleg betalen. Voor de aanleg sloten we  juni vorig jaar een contract met KabelNoord. Deze week heeft een ander bedrijf aangegeven dat zij de aanleg gaan uitvoeren en niet KabelNoord. Het bestaande contract kan de prullenbak in. Hoe mistig kan het zijn. Gemeente en/of Provincie regelen hierin niets.

Reputatie 1
Badge +1

Ook bij ons in de buurt (Strijp, Eindhoven) wordt nu eindelijk glasvezel aangelegd, en wel door T-mobile. Deze provider had al ‘aanbiedingen’ in de brievenbus gedaan: Glasvezel tijdelijk voor €30, daarna €45. Dat vind ik best duur. Wat blijkt: elders in Eindhoven waar al glasvezel lag kost het al tijden slecht €30 en als je in dat nu aanvraagt in een wijk met ‘oude’ glasvezel betaal je ook maar €30. Dus T-mobile is extra duur.

Ik heb even met de voorman van de aanlegploeg gepraat. Ik vertelde dat ik geen aanbieding of melding van onze eigen provider (xs4all) had gekregen. Hij vertelde dat alle huisaansluitingen alvast in de grond worden gelegd van iedereen die T-mobile heeft en ook van de andere providers, behalve KPN (en dus xs4all)! Nu zie ik bij veel adressen dus een roze kabeltje uit de grond steken en bij ons niet! Xs4all beloofde vroeger dat als glasvezel beschikbaar zou komen dat dat dan gelijk werd aangesloten. Die komen hun belofte dus niet na. KPN wil dus duidelijk niet de hogere prijs van T-mobile betalen.

Reageer