deel je ervaring

Glasvezel: nu ook op jouw adres?

• 9 November 2020
  • 48 reacties
  • 4278 Bekeken
Glasvezel: nu ook op jouw adres?
Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties

Na een wat stillere periode, zijn er de afgelopen tijd veel huishoudens aangesloten op glasvezelinternet. De verwachting is dat de komende tijd honderdduizenden huishoudens ook een aansluiting zullen krijgen. De aanleg van glasvezelinternet kan lang duren en gepaard gaan met diverse problemen. Voor een onderzoek naar glasvezel internet zijn we op zoek naar ervaringen van consumenten met de aanleg en aansluiting van glasvezelinternet. 

Heb jij ervaring met de aanleg en aansluiting van glasvezel op jouw adres? Laat het ons weten!

48 reacties

Hij vertelde dat alle huisaansluitingen alvast in de grond worden gelegd van iedereen die T-mobile heeft en ook van de andere providers, behalve KPN (en dus xs4all)! Nu zie ik bij veel adressen dus een roze kabeltje uit de grond steken en bij ons niet!

Best een rare ontwikkeling dat providers eigen infrastructuur aan gaan leggen in plaats dat de infrastructuur gedeeld wordt door alle providers. Net als die wijk in Den Haag waar twee providers nu beiden glasvezel leggen lijkt er een gebrek aan regie te zijn op dit dossier.

@Dré64 
Ik zou even aan de bel trekken, dat ze je woning vergeten zijn.
Nu het nog gratis is.
Achteraf aanleggen is duur voor de klant.

@A. Deen 
Het komt voor dat er 3 glasvezels in een woonhuis liggen.
In mijn wijk ligt een open glasvezel. Alle providers kunnen er gebruik van maken.

Ik had liever gezien, dat er een landelijk plan zou zijn van het rijk.
Ieder huis glasvezel met een landelijke coördinatie.
En niet als je in een dorpje woont, €1500 aansluitkosten moet aftikken.
Of als je 100m achter het bordje bebouwde kom woont, jaren langer moet wachten.

Update:
Kijk ook eens hier.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Rotterdam/Nieuws/Paginas/Werkzaamheden-aanleggen-glasvezelnetwerk-Den-Haag-mogen-doorgaan.aspx

Reputatie 4
Badge +3

Bij ons in de Gemeente Montfoort heeft e-Fiber in samenwerking met BAM vorig jaar een topprestatie geleverd door in onze gemeente zo’n 500 km glasvezel aan te leggen.

De werkzaamheden zijn keurig uitgevoerd. Dat de straten open zijn geweest is nergens meer te zien.

Eenmaal op glasvezel aangesloten middels een Fritz!Box 5490 en een 1 GBit verbinding die voor zowel up- & downloaden volledig openstaat wil je niets anders meer.

Goed werk Tweak Internet! Geweldige snelle verbinding die in deze tijd van thuiswerken en videovergaderen echt een uitkomst is. Zelfs TV kijken doen we nu via de app i.c.m. de AppleTV.

Geen coax meer, geen aparte telefoonkabel meer. Alles gaat over de glasvezelkabel. Goed, snel en zeer stabiel. In één woord fantastisch!

Hallo, hier in het Land van Cuijk is besloten om glasvezel aan te leggen. Ik zat eerst bij KPN met coax die was niet snel genoeg zei mijn zoon. Hij kon niet tegelijk voetballen kijken en ik en mijn vrouw intenetten. Onze provider is Trined sinds 2 jaqar hebben wij glasvezel Altijd verbinding en supersnel. Nog goedkoper dan KPN ook. Binnenkort gaan wij verhuizen, daar is ook glasvezel van Tined, wij wachten af. MVG W. Aben.

We maken nu meer dan een jaar gebruik van een lokaal initiatief “GlaswebVenray Venray”.

Het eerste jaar was de keuze heel beperkt, we kozen voor Plinq. Qua internet snelheid, eerst 250/250 en daarna 500/00 best goed. Maar het tv interface was traumatisch, en duidelijk niet af. Na regelmatig contact met helpdesk toch besloten te vertrekken. TV gekozen via xs4all via dsl erbij dus. Vrouw weer blij, relatief hoge kosten (xs4all heeft soort backup abonnement).

Uiteindelijk kwam aanbieder Netrebel beschikbaar (internet only), 1000/1000 voor € 10, GEWELDIG! Verder gezocht, en Apple TV gekocht met NLZiet voor € 7,95. Nu kan xs4all dus weg 😢, maar ben met de combinatie van GlaswebVenray+netrebel+NLZIET voordeliger dan xs4all. Top 👍

Hier in de gemeente Hilvarenbeek heeft Caiway een glasvezel-netwerk aangelegd. Zelf zit ik al jaren niet meer bij Caiway omdat ik de service belabberd vond.

Tot nu toe kan ik met mijn KPN abonnement nog niet op dit netwerk, maar hopelijk  verandert dit nog. Toch zonde: hier in het dorp is overal glasvezel aangelegd, alleen maar 1 provider mag er gebruik van maken.

In Landelijk Amsterdam Noord is een initiatief gestart (2018) vanuit  de bewoners. Er is een aanbieder gezocht. Uiteindelijk is gekozen voor Glasdraad, een merk van MABIN. We betalen 1800 per aansluiting in gebieden waar geen internet is (KPN levert 10Mbit of minder) en 600 in dorpskernen met ZIGGO kabel.

40 % deelname was de eis van glasdraad. 60% is gehaald. De aanleg is gestart en de eerste aansluitingen functioneren.

Op de glasvezelkabel bieden zich de KPN merken zich aan en Mutifiber.

Het geheel verloopt nog niet vlekkeloos, maar er is zicht op voltooïng in de loop van het voorjaar.

Een initiatief in buurgemeente Waterland is van start gegaan met behulp van de provincie. Wij hebben voor de hulp van de provincie bedankt en de keuze gemaakt voor Glasdraad. In Waterland was het benodigde percentage eerder behaald dan bij ons, maar uiteindelijk laat de aanbieder (Glasvezel buitanaf, een merk van Delta fiber) het afweten omdat ze de bodemgesteldheid en de medewerking van hoogheemraadschap te problematisch vinden. We herkennen de problemen, maar Glasdraad zet gelukkig wel door.

Badge

Ik heb even met de voorman van de aanlegploeg gepraat. Ik vertelde dat ik geen aanbieding of melding van onze eigen provider (xs4all) had gekregen. Hij vertelde dat alle huisaansluitingen alvast in de grond worden gelegd van iedereen die T-mobile heeft en ook van de andere providers, behalve KPN (en dus xs4all)! Nu zie ik bij veel adressen dus een roze kabeltje uit de grond steken en bij ons niet! Xs4all beloofde vroeger dat als glasvezel beschikbaar zou komen dat dat dan gelijk werd aangesloten. Die komen hun belofte dus niet na. KPN wil dus duidelijk niet de hogere prijs van T-mobile betalen.

Ligt net even iets anders. T-Mobile vraagt aan KPN een lage prijs voor het gebruik van hun glasvezel. De enige voorwaarde die ze hier aan stellen is dat KPN hetzelfde lage tarief aan T-Mobile berekent als T-Mobile gebruik wil maken van het glasvezelnetwerk van KPN. En dat wil KPN niet dus levert KPN geen diensten over het T-Mobile glasvezelnet.

Je zal moeten wachten totdat KPN een eigen glasvezelkabel naar je huis gaan leggen en dan kan je XS4All (tegen die tijd heet dat ook KPN) over de glasvezel krijgen.

We hebben in 2020 glasvezel gekregen. Oktober opgeleverd, althans, er zit nu een glasvezel op de plek in huis waar ik hem wilde hebben. Vanaf begin werd geroepen dat het een open netwerk van KPN is, en we kregen te horen dat je wel uit 20 aanbieders kunt kiezen. Niet dus. De enige aanbieders die kunnen leveren zijn allemaal KPN-dochters, en alle andere aanbieders zeggen dat er geen glasvezel ligt op mijn adres. Misschien een tactiek van KPN om zelf de eerste abo’s te verkopen? Als je erover belt met KPN Netwerk krijg je een uiterst vaag verhaal  over wijkcentra en backbones - maar geen uitleg over waarom de beloofde partners niet kunnen leveren. De partners weten dat zelf ook niet en weten ook niet wanneer dan wel, dus ik vind het nogal schimmig allemaal. Voorlopig blijven we bij Ziggo, de coax is hier ook zeer betrouwbaar.

De kwaliteit van telefonische ondersteuning  is overigens ook lachwekkend. Ik wilde weten of de glasvezel media-adapter voorzien is van een RJ45 netwerkplug zodat ik mijn eigen router kan aansluiten - “RJ45? Eh, ik zie hier dat er wel een 230V aansluiting op zit meneer”. Tsja.

In 2017 werd met veel tamtam een regionale campagne georganiseerd om ook hier glasvezel aan te leggen. Voor 18 december 2017 moesten belanghebbenden zich aanmelden. Er bleken inderdaad  genoeg aanmeldingen te zijn en het project kon doorgang vinden. Inmiddels is het 2021 en we zijn een aantal excuus brieven verder over vertragingen etc. maar er gebeurt niets, de laatste opleverdatum wordt Juli 2020 genoemd. We hebben hier een slechte verbinding, KPN heeft inmiddels voor internet een extra ondersteuning geplaats maar HD tv is hier onmogelijk.

Waar is dit en wie zou er aanleggen?

Reputatie 1
Badge +2

Een 2e aannemer/uitvoerder heeft de aanleg inmiddels hier overgenomen, nu maar hopen dat deze de klus afmaakt. Wanneer de kabel in de straat zal worden gelegd is niet bekend. Inmiddels heb ik gemeente en provincie bekend gemaakt met de onderzoeken van de Consumentenbond en erop aangedrongen dat zij in gesprek gaan met de uitvoerende aannemer om de door de Consumentenbond gesignaleerde ongemakken en schade te voorkomen. De vraag waarom wij in de buitengebieden €12,50/mnd voor de aanleg moeten betalen is uitgezet bij een aantal politieke partijen. Maar happig zij deze niet.

Kleine update nog: in de hele straat ligt zoals gezegd glasvezel van KPN Netwerk, en van de 50 huizen heeft één nu een monteur binnen gehad. Resultaat: het werkt niet. Binnenkort gaat een tweede gezin er ook voor; hopelijk werkt het bij hun wel. Overigens: de één krijgt te horen dat er vanwege Corona geen monteur langskomt, terwijl bij de ander gewoon een afspraak wordt gemaakt. Beide keren KPN.

Eerder meldde ik dat wij voor aanleg van glasvezel €15,00 /mnd moeten neerleggen. Meer meldingen las ik niet, kennelijk zijn wij de enigen die voor aanleg betalen. Voor de aanleg sloten we  juni vorig jaar een contract met KabelNoord. Deze week heeft een ander bedrijf aangegeven dat zij de aanleg gaan uitvoeren en niet KabelNoord. Het bestaande contract kan de prullenbak in. Hoe mistig kan het zijn. Gemeente en/of Provincie regelen hierin niets.

Wij zitten ook bij Kabelnoord, dat de buitengebieden voorziet van glasvezel. Betalen idd ook 15 euro per maand voor de aanleg. Dat betaalt iedereen die bij dit project is aangesloten. 

Vanaf 2019 is men in Wolvega begonnen met de aanleg van glasvezel, ik heb me direct aangemeld als KPN klant(alles zou gratis zijn met behoud van van mijn toenmalige abonnement). In eerste instantie kon ik me via internet melden voor een aansluiting. Uiteraard gedaan, vervolgens kwam er met de post een brief m.b.t. een aansluitdatum alles in 2019, helaas was ik op vakantie op die datum aangegeven in die brief dus niet aanwezig. Vervolgens direct contact opgenomen met KPN netwerk. Nu 2021 na eindeloos heen en weer bellen en mailen met kpnnetwerk/vangelder de aannemer/en provider KPN, is de laatste ontwikkeling, ik moet een ander abonnement nemen met verlies van al mijn voordelen opgebouwd in alle jaren (spotyfy/voetbal gratis)in mijn huidige abonnement dat komt te vervallen. Dus tegen een hogere prijs, aparte spotify aparte sportzenders, die ik nu gratis heb. Iemand met vergelijkbare case, wat moet ik doen om mijn aansluiting gewoon in de meterkast te krijgen aangesloten met mijn huidige abonnement. Zoals geventileerd door KPN in 2019 bij de opstart.

Die sportzenders vallen toch onder KPN compleet? Dat blijft toch gelden? Spotify raak je inderdaad kwijt. Ik moest naar kabelnoord en was al mijn voordelen kwijt: spotify, 10 euro korting op mijn mobiele telefoonabonnement , en ik kon ook nog eens 15 euro gaan betalen voor behoud van mijn mailadressen (pack) (1e jaar moeten ze dat wettelijk sowieso behouden). Totale extra kosten: 36 euro. Gratis zenders: helaas pindakaas. Xs4all gebeld om op te zeggen. Die kwamen met een aantrekkelijk bod om mijn abonnement gewoon door te laten lopen voor aanzienlijk minder geld. Grote voordeel: ik kan nu zelfs nog terug naar tv van xs4all, want dat van kabelnoord is nog steeds niet stabiel (ander verhaal). En ik heb nu een backup aansluiting. 

Ook in Groningen was de communicatie door KPN slecht en de aanleg zelf slecht.

De straat was na een maand open gelegen te hebben welgeteld één dag dicht toen KPN monter aankondigde het trottoir weer open te maken. En inderdaad: de volgende dag stonden er plotseling wat mannen voor het raam. Ze spraken geen woord Nederlands, maar sloopten wel een rozenplantje. 

In de evaluatiemail gaf ik aan door KPN gebeld te willen worden. Na twee weken werd ik gebeld, en de werkstudent aan de andere kant zei dat ik bij de aannemer moest zijn. Een kwartier later word ik weer gebeld. Dit keer een meisje dat zich negatief uitlaat over haar collega. Ze zegt alles te zullen regelen. Nooit meer iets van gehoord…

Het trottoir werd er beroerd weer in gelegd. Na klachten van wat buren werd dat hersteld, maar er zitten nog steeds kuilen in. 

Naar aanleiding van dit alles heb ik het abonnement geannuleerd. Er is één keer geprobeerd mij te bellen, maar daarna niet meer. 

Reputatie 2
Badge +3

Hoera, ook in mijn buurt ging de schop in de grond.
Eind november 2021 zal ik ook glasvezel hebben.
De aansluiting vanaf de straat naar mijn huis is aangelegd.
Het allereerste wat de grondwerkers al spittend deden was het doorscheppen van mijn KPN koperdraadje.
10 dagen geen internet was het gevolg...

Wij hebben al zo’n 9 jaar glasvezel. Toen nog aangelegd door Reggefiber. 
Nu zie ik op TV veel reclame van Delta, maar op ons adres (Zuid-Holland) kan ik het niet aanvragen. Weet iemand waarom dat is? 

Reputatie 7
Badge +8

Mooi dat er al in zoveel gebieden glasvezel is. Helaas wij zijn augustus 2023 !! aan de beurt. Nog maar even wachten dus.

Reputatie 2
Badge +1

Wij hebben al zo’n 9 jaar glasvezel. Toen nog aangelegd door Reggefiber. 
Nu zie ik op TV veel reclame van Delta, maar op ons adres (Zuid-Holland) kan ik het niet aanvragen. Weet iemand waarom dat is? 

De provider Delta levert geloof ik alleen over hun eigen netwerk wat wordt beheerd door Delta Fiber. Over het glasvezel netwerk van KPN Netwerk (vroeger Reggefiber) leveren ze in ieder geval geen diensten. Het netwerk mag dan wel ‘open’ zijn, maar dat betekent niet dat iedereen er ook daadwerkelijk diensten op aanbied.

Reputatie 5
Badge +5

Mooi dat er al in zoveel gebieden glasvezel is. Helaas wij zijn augustus 2023 !! aan de beurt. Nog maar even wachten dus.

Recent: eerst een folder in de bus, toen een meisje aan de deur en 2 weken later een man met een fotocamera.  Jawel, KPN biedt gratis aan glasvezel aan te leggen tot in de meterkast. Kost (nog) niets.  De opmaat naar sneller, sneller en nog sneller internet. De snelheid van het licht valt (nog) niet te overtreffen (-:. Ik zie uit naar intergalactische snelheden, om te kunnen contacten met iemand (zakenreisje) op mars (-:

Badge

Eind 2018 kregen wij een brief van Kabel Noord. Er zou bij ons in Weststellingwerf in de buitengebieden glasvezel worden aangelegd. De informatieavond over dit onderwerp werd door mij en zeer velen bezocht. Tijdens de verkenningsfase (er gold een doorgangscriterium van 60%) kwam er een tweede partij om de hoek kijken, Glasvezel Buitenaf. Met dezelfde eisen, minimaal 60% van de mensen in het buitengebied moesten meedoen, anders geen glasvezel. Verschil tussen beide partijen in kosten; 1800 en 1600 euro. Ik heb gekozen in januari 2019 voor Glasvezel Buitenaf voor eenmalige afkoop aanleg e.d. van 1600 euro

En toen bleef het stil. Plots krijgen we bericht dat glasvezel Buitenaf voortaan doorgaat als Delta. Bij navraag wanneer we aangesloten gaan worden krijg ik nul op het rekest, terwijl in dezelfde brief staat dat we uiterlijk juni 2020 aangesloten zullen zijn op het nieuwe glavezelnetwerk. (dat Kabel Noord aan het aanleggen is).

Na heel veel telefoontjes over en weer, Caiway, Delta, kabel Noord) is de aansluiting tot voor de voordeur in oktober 2021 aangelegd. Weer veel telefoonverkeer over en weer levert een aansluiting in de meterkast op eind februari 2022. En daar blijft het bij. Volgens info van Kabel Noord is er geen overeenstemming over het gebruik van hun netwerk door Delta c.q. Caiway. Het advies van Kabel Noord is het in januari 2019 afgesloten abonnement met Caiway te annuleren en een abonnement bij Kabel Noord af te sluiten. Bellen met Caiway over dit onderwerp geeft in de diverse telefoontjes de volgende reacties.

1. er is administratief iets fout gegaan dat eerst rechtgezet moet worden.
  2. Om het contract op te zeggen bent u over de opzegtermijn van 15 dagen. Wij kunnen het contract niet meer annuleren.
  3. Wij gaan diensten leveren over het netwerk van kabel Noord (kabel noord blijft dat ontkennen)
  4. In uw regio moet nog een groeps verdeelkast worden aangesloten. Is dit gebeurd dan kunt u uw aansluiting activeren.

Het verschil tussen januari 2019 en mei 2022!!

een glasvezelaansluiting in de meterkast en voor de rest van het kastje naar de muur gestuurd worden

Reageer