deel je ervaring

Glasvezel: nu ook op jouw adres?

• 9 November 2020
  • 55 reacties
  • 4496 Bekeken
Glasvezel: nu ook op jouw adres?
Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties

Na een wat stillere periode, zijn er de afgelopen tijd veel huishoudens aangesloten op glasvezelinternet. De verwachting is dat de komende tijd honderdduizenden huishoudens ook een aansluiting zullen krijgen. De aanleg van glasvezelinternet kan lang duren en gepaard gaan met diverse problemen. Voor een onderzoek naar glasvezel internet zijn we op zoek naar ervaringen van consumenten met de aanleg en aansluiting van glasvezelinternet. 

Heb jij ervaring met de aanleg en aansluiting van glasvezel op jouw adres? Laat het ons weten!

55 reacties

Ze hebben het hier in de hele wijk overal tot aan de voorgevel gelegd en als je lid wordt trekken ze het door tot in de meterkast. Alles open gelegen, geen centje pijn en geen Rus gezien. Пожалуйста

Reputatie 6
Badge +6

Afgelopen voorjaar beloofd, maar is er nog steeds niet.
Ze zijn wel bezig in een paar dorpen in de buurt, maar het kan nog wel een jaar duren voor we het hebben.
Ook zijn er berichten dat op sommige plekken de stekker er helemaal uit is getrokken.

Verheug je er niet te veel op. Via de glasvezel kun je nu wel 4k-video afspelen, maar dat wil niet zeggen dat alle rest van internet sneller is dan ADSL. Het verbinding maken met sites (bij elke klik) duurt vaak nog steeds even lang en dat is veel meer bepalend voor de internetervaring dan de maximale datasnelheid.

Reputatie 6
Badge +6

@Harrie LPP Ik hoef ook geen hogere snelheid, in tegendeel, ik wil een lagere snelheid, maar een stap terug bij Ziggo betekend ook het verlies van een aantal functies.
Deze hou ik wel bij de glasvezel provider.
Bij Ziggo heb ik 300 Mb, maar 150 is meer dan genoeg, ook voor 4K tv.
Het scheelt wel meer dan 15 euro p/m, ook een manier om te bezuinigen.

Verheug je er niet te veel op. Via de glasvezel kun je nu wel 4k-video afspelen, maar dat wil niet zeggen dat alle rest van internet sneller is dan ADSL. Het verbinding maken met sites (bij elke klik) duurt vaak nog steeds even lang en dat is veel meer bepalend voor de internetervaring dan de maximale datasnelheid.

Sorry Harrie, maar dit is flauwekul. ADSL, staat voor Asynchronous (Digital Subscriber Line), wat beteketn dat de upload snelheid altijd lager is dan de download snelheid, daarnaast is de maximale downloadsnelheid 24Mbit/s terwijl Ziggo/Glasvezel al op de 1000Mbt/s zit (en met gemak hoger kunnen).

(En overigens is de maximale snelheid van ADSL ook nog eens afhankelijk van de afstand tot de centrale)

https://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2012/graph-ADSL-speed-versus-distance

En wellicht dat voor sommige interacties (met name waarbij je als mens een muisclick doet, het verschil in snelheid niet opgemerkt wordt, maar als je een bestand download of upload zal je het verschil zeker merken, of als je met meer dan 1 persoon in huis een zoom of Teams meeting hebt ook.

Reageer