Beantwoord

glasvezel over de kabel?

• 26 February 2021
  • 27 reacties
  • 451 Bekeken

Beste mensen,

Ziggo zakelijk benadert me voor het overgaan op hun glasvezelnetwerk dat zij hebben gekoppeld aan het kabelnetwerk. Dus glasvezel via de COAX-kabel. Dit lijkt een uitkomst om stabiel internet te krijgen! Maar ik wil even zeker weten dat hier niet een nadeel achter verscholen zit dat Ziggo me misschien niet vertelt.

We hoeven nu dus niet te wachten op een bewonersdeal om hier glasvezel in de buurt aan te leggen.

We kunnen zo tegen vergelijkbare kosten voor ons huidige internet via KPN naar Ziggo glasvezel via Coax. Wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik bij het overstappen op letten? Ik zag al dat ze me 3 jaar contract willen verkopen, maar ik zie op hun website dat ze voor dezelfde prijs ook 1 jaar contract aanbieden. Wie kan me adviseren?   

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 26 February 2021, 19:56

Bekijk origineel

27 reacties

Glasvezel via de kabel is een grap. Ziggo levert coax en dat zal voor de meeste toepassingen uitstekend voldoen en als u van de telefoonkabel komt al veel sneller. Glasvezel is nog weer veel sneller maar als dat er niet ligt houdt het sowieso op. Geen reden om een abonnement voor langer dan een jaar af te sluiten anders dan tegen een interessante korting.

Reputatie 7
Badge +4

Glasvezel stuurt de signalen door glas, coax stuurt ze door koper. En aangezien glas nog steeds niet eens lijkt op koper is dit echt een broodje aap verhaal.

Wellicht proberen ze aan te geven dat ze 'glasvezelsnelheden’ kunnen halen op coax. 

Ik zou vooral selecteren op bandbreedte dus Mbps-en up- en download. 

Dit noemen ze ook wel Fiber to the Curb
Ziggo noemt het Hybrid Fibre-Coax
De snelheid is niet symmetrisch waardoor jouw upload veel trager is dan jouw download.
Echte glasvezel is in de meeste gevallen symmetrisch.

En dan heb je nog de snelheid van de glasvezel van de wijk, die deel je met andere klanten.
Ik heb geen idee, of dit nog een probleem is. Dat was het voorheen wel.
Ze gaven dat aan met een deelverhouding.

Reputatie 7
Badge +4

maar dat is toch echt een marketing-broodje-app verhaal. Alle backbone netwerken zijn van glasvezel, en die lopen allemaal tot de stoeprand. Maar net als bij een 10 baanssnelweg waar je 150 mag, als de afrit slechts 80 is, is dat je netto snelheid

Ja dat verschil in download en upload snelheid, lijkt wel een dingetje. Ik snap nu iets beter wat het verhaal is. Dankjewel.

Reputatie 4
Badge +3

@Mariaatje 

Je bent natuurlijk erg afhankelijk van de beschikbaarheid en wat je maximaal wilt betalen voor een snelle / stabiele internetaansluiting.

Internet via de koperen telefoonlijn is het langzaamst en is de afstand tot de wijkcentrale erg bepalend voor de daadwerkelijke snelheid die kan worden gehaald.

Internet via een hybride oplossing (glasvezelkabel / COAX kabel) kan qua downloadsnelheid een enorme snelheidswinst tot maximaal wel 1000 Mbit/s (1 Gbit/s) betekenen maar de uploadsnelheid is nog steeds “maar” 50 Mbit/s. En juist die uploadsnelheid wordt door het vele thuiswerken steeds belangrijker, omdat die uploadsnelheid voor het versturen van grote bestanden steeds belangrijker wordt. Zo kun je met een lage uploadsnelheid nog steeds een haperende verbinding ervaren als het gaat om videovergaderen.

Glasvezel is veruit het snelst, waarbij het technisch mogelijk is dat de download snelheid gelijk is aan de uploadsnelheid. Vele Internet access providers bieden dat dan ook zo aan. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je met een stabiele glasvezelverbinding met een up- en downloadsnelheid van 1000 Mbit/s niets anders meer wilt. Maar ik heb dan ook wat geluk gehad doordat er in onze gemeente onlangs overal glasvezel tot in de meterkast is aangelegd.

Toch heb ik altijd gedacht van wat heb ik nu echt nodig hier? Want zo kun je best veel geld besparen omdat je dan niet betaald voor iets wat je nooit gebruikt.

Zo ben ik op mijn huisadres jaren klant geweest van XS4ALL via een ADSL-lijn van KPN. De verbinding was stabiel maar de beloofde snelheid kon niet worden gehaald, doordat de afstand tot de wijkcentrale te groot was. Het was voor mij de reden dat ik toen naar Ziggo was overgestapt omdat met COAX de afstand tot een wijkcentrale of verdeelkast nauwelijks of geen invloed heeft. Door een instabiele verbinding en jaren van ergernis (alleen al door de jaarlijkse prijsverhoging), was Ik overgestapt naar Online.nl, eveneens gebruikmakend van het KPN netwerk en hetzelfde modem als dat van XS4ALL. Niet meer naar XS4ALL want al die toeters en bellen die de prijs alleen maar opdreven gebruikte ik toch niet. De Internetsnelheid van 60Mbit/s down en 30 Mbit/s up hield niet echt over maar het werkte, alles was heel stabiel èn voordelig. Dat maakte heel veel goed.

Toen kreeg ik op mijn huisadres glasvezel via e-fiber met als Internet Access Provider Tweak. Samengevat: supersnel, superstabiel èn bijna net zo voordelig als mijn relatief langzame Internetverbinding via Online.nl.

Zelf zou ik de overstap naar het Giganet van Ziggo niet maken, omdat naar verwachting alleen de downloadsnelheid wordt verbeterd die zeer waarschijnlijk toch al ruim voldoende is en je alleen maar duurder uit bent. Ziggo is toch al prijzig te noemen. Plus dat je voor iets gaat betalen dat je toch niet nodig zult hebben. En of het dan stabiel is moet je nog maar afwachten. Stap over naar 100% glasvezel zodra je die keuze hebt. Het is werkelijk fantastisch.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb Ziggo. Er is nieta broodje aap aan, Ziggo heeft overal glasvezel, maar die glasvezel loopt maar tot de verdeelkast in de straat. Vanaf daar is het ongeveer 50 meter coaxkabel. Het is dus nooit glasvezel in coax maar glasvezel en het allerlaatste stukje coax zoals @Wortelstamper en @Los_Moros aangeven en asymmetrisch. Ik geloof dat ik nou 250 mbps snelheid heb, maar de ethernetkaart in m'n oude computer en zo haalt maar 100Mbps. Maar het is al jaren fantastisch, een bestand van 2 Gb download binnen 15-20 minuten. Alleen op tv hebben we dagelijks dat het beeld even hapert en de BBC zenders hebben stoorbeeld.

Ziggo heeft geen last van lagere snelheid binnen de wijk omdat er geen wijkcentrale is zoals met de koperdraad van telefoon. Er zijn slechts verdeelkasten in elke straat.

Reputatie 4
Badge +3

Mooi dat je tevreden bent @Jan. Dat is het belangrijkste!

Ik vind een goede reactiesnelheid veel belangrijker dan een hoge downloadsnelheid. Daarom ben ik tevreden dan mijn PC gewoon met een kabel aan het modem hangt en met het goedkoopste (duur genoeg) adsl-abbonnement van KPN. Voor de rest ben je toch vooral afhankelijk van hoe de data van de server van de website waar je mee bezich bent naar jou toe komen en dat kan nog steeds soms oplopen dat het herinnert aan eind jaren 90.
Als ik een groot (GB) bestand moet downloaden dan ga ik in een ander venster wel even een minuutje iets anders doen. Als ik het moet uploaden maakt het me helemaal niet uit; vensters genoeg.
4K speelt trouwens wel al af hier, maar het houdt niet over.
Als ik zie waar de gemiddelde smartphonegebruiker de filmpjes op kijkt rijzen me de haren te berge. Ze nemen beslist niet de moeite om het scherm te draaien dus ze kijken op een scherm van 3x4 cm … en dan 5G nodig menen te hebben, zucht.

maar de ethernetkaart in m'n oude computer en zo haalt maar 100Mbps.

Zo'n oud ding staat hier ook nog.
Twijfelde of ik de ethernetkaart zou vervangen door een 1000Mbps type.
Ik heb het toch gedaan, lang geleden.
Nu is de interne bus snelheid de beperking; Ik haal dus de de 1000Mbps niet.
De PC is er veel sneller door geworden omdat afhandeling van data transmissie sneller gaat.
De computer houd nu meer tijd over voor andere dingen.

De norm voor thuis netwerken begint zich nu naar 2500Mbps te verschuiven.
Alleen zinvol bij nieuwe systemen met een snel moederbord en M.2 SSD en zo.
Als je gaat uitbreiden en je wilt het toekomst bestendig maken, kun je het overwegen.

Reputatie 4
Badge +3

@Jan @Wortelstamper De keten is zo sterk als de zwakste schakel. We maken het nu inderdaad mee dat als het om snelheid gaat goed is om apparaten in het thuisnetwerk te upgraden en/of te vervangen.

@Los_Moros 
Ik probeer vooruit te kijken.
Dus bij vervanging een net iets te zware schakel terug zetten.
Alles wat goed werkt, vervang ik ook niet.
Toen ik mijn eerste Gigabit switch kocht, was die snelheid niet van belang.
Toch heb ik die toen gekocht en ook nog met levenslange garantie.
Het heeft mij tussentijds vervangen voorkomen.

Wat hoge snelheden betreft op het internet, is dat voor velen niet nuttig.
Ik heb de snelheid omdat ik op open glasvezel zit via Freedom.
Een snelheid waar je bij KPN de hoofdprijs voor betaald.

Reputatie 7
Badge +6

Ja inderdaad, ik moet m'n oude beestje eens gaan vernieuwen met het moderne spul. Maar hij doet het nog goed en ik zit nog een hoop andere dingen te doen. Een keer gaat iets stuk en dan moet je wel. Maar dan ga ik die dingen uitzoeken doe je noemt. 

Reputatie 4
Badge +3

In dit topic wordt het glasvezel wel verheerlijkt als het allerbeste. Klopt en ook het duurste als je een 1000/1000 abo neemt. Minder dan een procent van de mensen hebben dit nodig of denken het nodig te hebben. Eigenlijk alleen als je wat gamende pubers thuis hebt lopen.

Thuiswerken, videobellen etc kan met de laagste Ziggo snelheden. Kan ik je uit ervaring vertellen. Alleen die ene dag dat er 1000 den foto’s geupload moesten worden, moest ik soms even wachten.

Hoe zouden al die scholieren die nu online lessen volgen en waar thuis alleen maar een adsl verbinding is, de lessen moeten volgen. Het lukt bijna altijd. Soms kan broer of zus niet tegelijkertijd.

Ik heb dan nu niet meer de 50/5 verbinding, maar dat ging altijd prima zelf met de kinderen. Nu een leeg nest en een 250/25 verbinding en een Next decoder. Compleet overkill, maar je kiest ergens voor. Zoveel duurder is iets meer snelheid niet.

Ik kan nu wel volgende maand de Formule 1 in 4K bekijken.

Reputatie 4
Badge +3

@basic Snel èn goed hoeft zeker niet persé duurder te zijn. Zo kost een 1 Gbit internet abo met een up- & downloadsnelheid van 1000 Mbit/s bij Tweak op het nieuwe 100% glasnetwerk van e-fiber slechts € 41 per maand of bij betaling ineens € 410 per jaar. Bovendien ontvang je daarbij een uitstekend Fritz!Box glasvezelmodem/router met VOIP mogelijkheden om ook nog eens bijna gratis buiten de provider om te kunnen bellen.

Reputatie 5
Badge +4

https://www.tweak.nl/glasvezel/productoverzicht.html

Maar als je in een wijk zonder glasvezel woont … heb je er niks aan.

Gelukkig is onze wijkcentrale ruim 1 jaar geleden geupdrage naar 100MB/30 MB via VSDL.

En dat krijg ik nu voor ca 27 euro p/m en er komt 1 euro voor vast tel. nr bij.

En met 2 thuiswerkende corona gerelateerden gaat dat prima.

Heb wel mijn wifi netwerk geupgrade naar een AX/Wifi6 type met roaming via Mu-Mimo. Is haast iets als Aimesh van Asus. Werkt perfect, die 2 klagen niet meer…. (de upgrade was ook wenselijk hardwarematig)/

Ziggo vind ik te duur voor internet tov 27 euro die ik voor VSDL betaal (T-Mobile Thuis)… en ik heb al >35 jaar een uitstekend coax systeem in huis met diverse TV's oa op zolder die geen internet hebben en dan werkt voor <20 euro Ziggo prima.  Heb voor weinig geld dat coax netwerk geupgrade met een geschikte versterker naar de laatste Ziggo standaards en heb overal in huis een goed beeld. De vorige versterker is ca 30 j mee gegaan, dat gaat je met internet kastjes nooit lukken…. . Ligt internet er een keer uit, wat ook bij glas gebeurt is de ervaring van mijn zoon, dan kan ik igg radio luisteren en of TV kijken.  Ligt Ziggo TV/radio eruit kan ik altijd nog TV/radio via internet benaderen, via de diverse apps, daar is voor korte tijd prima mee te leven.

Reputatie 4
Badge +3

@Gebruiker1234567890 

AX klinkt spannend maar met een cd's verbinding is het toch echt overkill. Daarnaast zijn er amper devices die AX ondersteunen.

@Algemeen

Als Docsis full duplex is uitgerold kan Ziggo ook symmetrisch internet aanbieden, theoretisch tot 10Gb/s. In de praktijk zal het 5Gb down 1Gb up worden. Dus er zit echt nog wel toekomst in de kabel.

Reputatie 5
Badge +4

De gear van de thuiswerkenden kan dat wel…. duur & goed spul van de baas … ;) en zijn eigen nieuwe Clevo laptop hoort bij de zwaarste qua performance.

De roaming is erg handig, ook mijn wat oudere spullen schakelen automatisch om.  En de snelheid via WiFi6 is echt super, voor de nieuwere spullen vrijwel gelijk aan de LAN speed. Kan alles zelf aanleggen/configureren en met corona geven we amper wat uit aan vakantie… dus dit extra'tje was in dat opzicht geen grote uitgave als ik zie wat anderen uitgeven per maand aan hun paketten waarvan de rest v/d hardware vaak ver onder de maat is tov wat er aan signaal binnen komt. Er zijn uiteraard uitzonderingen vooral bij geïnteresseerden onder ons.

Idd de kabel kan nog best veel groeien, maar de meeropbrengst is nu hier meestal maar af en toe nodig … dus om daar tijden lang de nodige tientjes extra per maand voor te betalen, met de huidige tarieven. Met 27 euro/maand is mijn prijs/kwaliteit ratio erg prima. 

Reputatie 4
Badge +3

@basic Snel èn goed hoeft zeker niet persé duurder te zijn. Zo kost een 1 Gbit internet abo met een up- & downloadsnelheid van 1000 Mbit/s bij Tweak op het nieuwe 100% glasnetwerk van e-fiber slechts € 41 per maand of bij betaling ineens € 410 per jaar. Bovendien ontvang je daarbij een uitstekend Fritz!Box glasvezelmodem/router met VOIP mogelijkheden om ook nog eens bijna gratis buiten de provider om te kunnen bellen.

Zeker snel, maar als je dat pakket vergelijkt met Ziggo, is het wel appels met peren vergelijken. Een internet only pakket heeft Ziggo nog niet. Het alles in 1 pakket is dan wel een tientje goedkoper, maar daar zitten ook wel hiaten in. Trouwens ook niet bij mij verkrijgbaar. Tweak is wel beschikbaar maar op het KPN netwerk is het minder snel en duurder.

Reputatie 4
Badge +3

Zeker snel, maar als je dat pakket vergelijkt met Ziggo, is het wel appels met peren vergelijken. Een internet only pakket heeft Ziggo nog niet. Het alles in 1 pakket is dan wel een tientje goedkoper, maar daar zitten ook wel hiaten in. Trouwens ook niet bij mij verkrijgbaar. Tweak is wel beschikbaar maar op het KPN netwerk is het minder snel en duurder.

@basic Ik heb alleen Internet en een los abonnement bij Canal Digital.
Niets meer over de kabel, alles via Internet. Gaat perfect.

Het is waar dat Ziggo geen Internet Only abonnement heeft en dat is eigenlijk jammer.
Waarom voor iets betalen wat je toch niet gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan zoveel zenders, waar je niets aan hebt.

Bij Ziggo is een alles is 1 abonnement na 6 maanden € 98,50 per maand (!)
Ik kom met mijn glasvezel abonnement bij Tweak met een Canal Digitaal abonnement + onbeperkt bellen via VOIP uit op:

Tweak: € 41,-
Canal Digitaal: € 10,-
Telefonie: € 2,- (onbeperkt bellen naar vast + mobiel in heel Nederland).
Totaal: € 53,- Dat is bijna de helft van de prijs van Ziggo en is zeker geen tientje!

Bron: https://www.ziggo.nl/tv-internet/giga

Ik weet niet waar die prijs van bijna €100 vandaan komt maar ik heb "gewoon" internet, tv en bellen en betaal iets van €62 per maand. Glasvezel is veel sneller maar zolang ik thuis geen server farm run en even wil wachten bij een download heb ik daar verder geen nadeel van ook niet als twee man thuiswerken en twee pubers school.op de computer doen.

Reputatie 4
Badge +3

Ik weet niet waar die prijs van bijna €100 vandaan komt maar ik heb "gewoon" internet, tv en bellen en betaal iets van €62 per maand. Glasvezel is veel sneller maar zolang ik thuis geen server farm run en even wil wachten bij een download heb ik daar verder geen nadeel van ook niet als twee man thuiswerken en twee pubers school.op de computer doen.

Zie de bronvermelding van mijn post voor de prijsopgave van een alles in één abo bij Ziggo met een 1000 Mbit/s downloadsnelheid en 50 Mbit/s upload snelheid. Wat ik wil zeggen is dat als je een vergelijkbare downloadsnelheid als bij 1000 Mbit/s glasvezel wilt ben je dus bijna het dubbele kwijt terwijl de uploadsnelheid ver achter blijft.

Reputatie 4
Badge +3

@Los_Moros 

Jij geeft niets om tv. Ik vergelijk jouw abonnement van 1000/1000 ook niet met het Ziggo abonnement 1000/50. Dat is appels met peren vergelijken. Je wilt mij toch ook niet zeggen dat jij op enig moment een van die 2 stuks 1000 vol krijgt. Ik krijg Ziggo 50/5 niet vol, maar geef veel om tv. Dat tientje klopt voor mij. Dan vergelijk is het alles in 1 van tweak met het ziggo alles in 1. Dan scheelt het een tientje en dat is het helemaal waard.

Ik kijk over enkele weken de formule 1 wedstrijd van Bahrain in 4K.

Reputatie 4
Badge +3

@basic denk dat we teveel off topic gaan. Ik laat het hier graag bij.

Badge

@basic Snel èn goed hoeft zeker niet persé duurder te zijn. 

Zo kost een 1 Gbit internet abo met een up- & downloadsnelheid van 1000 Mbit/s bij Tweak op het nieuwe 100% glasnetwerk van e-fiber slechts € 41 per maand of bij betaling ineens € 410 per jaar. Bovendien ontvang je daarbij een uitstekend Fritz!Box glasvezelmodem/router met VOIP mogelijkheden om ook nog eens bijna gratis buiten de provider om te kunnen bellen.

Zeker snel, maar als je dat pakket vergelijkt met Ziggo, is het wel appels met peren vergelijken. 

Een internet only pakket heeft Ziggo nog niet. Het alles in 1 pakket is dan wel een tientje goedkoper, maar daar zitten ook wel hiaten in. Trouwens ook niet bij mij verkrijgbaar. Tweak is wel beschikbaar maar op het KPN netwerk is het minder snel en duurder.

@basic Ik heb alleen Internet en een los abonnement bij Canal Digital.

Niets meer over de kabel, alles via Internet. Gaat perfect.

Het is waar dat Ziggo geen Internet Only abonnement heeft en dat is eigenlijk jammer.
Waarom voor iets betalen wat je toch niet gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan zoveel zenders, waar je niets aan hebt.

Bij Ziggo is een alles is 1 abonnement na 6 maanden € 98,50 per maand (!)
Ik kom met mijn glasvezel abonnement bij Tweak met een Canal Digitaal abonnement + onbeperkt bellen via VOIP uit op:

Tweak: € 41,-
Canal Digitaal: € 10,-
Telefonie: € 2,- (onbeperkt bellen naar vast + mobiel in heel Nederland).
Totaal: € 53,- Dat is bijna de helft van de prijs van Ziggo en is zeker geen tientje!

Bron: https://www.ziggo.nl/tv-internet/giga

Ik snap dat dit een oud topic is. Maar ik kom dit net tegen, en ik snap niet waar jij voor 2€ p/m een onbeperkt NL VoIP abonnement heb gehaald. Dat wil ik ook! :P

Reageer