Consumentenbond.nl

Gmail werkt niet meer op de pc

• 23 september 2019
  • 17 reacties
  • 431 Bekeken

Badge +1
Sinds enkele dagen werkt het Gmailadres op de PC plotseling niet meer. Gebruikersnaam en wachtwoord worden niet meer herkend. Op laptop, tablet en telefoon geen problemen.

17 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Heb je een beveiliging aan staan, zoals "no script" of een cookie killer ?
Als je het wachtwoord in kladblok typt, klopt het dan wel ?
Badge +1
Beveiliging? Het is Thunderbird, wat ik overal gebruik.
Inloggen in Gmail via Firefox gaat wel, met hetzelfde wachtwoord.
Reputatie 4
Badge +4
Heb je het zo ingesteld.

imap.gmail.com
SSL vereist: ja
Poort: 993
Inloggen met je volledige email adres.
Badge +1
Nee...al jaren en mogelijk ook op de andere apparaten waarbij het goed werkt:
pop.googlemail.com
poort 995
SSL/TLS

Ik krijg bij het voorgestelde weer een andere foutmelding.
Reputatie 4
Badge +4
Pop kan ook.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Smaken verschillen.

Volgens Google is dit de juiste pop instelling.

pop.gmail.com
SSL vereist: ja
Poort: 995
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb de volgende instellingen voor gmail in mijn Thunderbird (onder Ubuntu-Linux):
imap.gmail.com: Port: 993
Connection Security: SSL/TLS
Authentication method: OAuth2

Ik geef ook de voorkeur aan imap, dan blijven nl alle berichten op de server staan.
Bij POP, worden ze weggehaald op de server en komen ze alleen lokaal te staan.
Bij IMAP kun je dus op meerdere PC's en plekken bij je email komen.
Dus POP, staat het alleen nog lokaal, op de PC waar je ze hebt opgehaald en nergens anders meer.
Reputatie 4
Badge +4
OAuth2 is best wel complex omdat het ook buiten Thunderbird gaat.
Het kan ook alleen met IMAP.

Een aanvullende TIP:
Wis eerst opgeslagen wachtwoorden van Gmail. (Hamburger/Tandwiel/Beveiliging)
Reputatie 3
Badge +4
OAuth2 is best wel complex omdat het ook buiten Thunderbird gaat.
Het kan ook alleen met IMAP.

Ik heb two-way authentication aan staan. Dan kom je dus hierop uit.
Als de topic-starter dit ook aan heeft staan, dan zal hij dit ook moeten doen.
Badge +1
Dank aan allen, maar nog niet verder gekomen: Zoals ik al schreef, heeft altijd gewerkt op onze apparatuur. Is op de PC na jaren vorige week plotseling gestopt. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn dus dáár plots niet meer juist. Blijft vreemd.
Oauth2: nooit van gehoord.
topic starter: ??
Is dit probleem wellicht ontstaan na een Windows update, er zijn er vorige week een paar geweest?
Badge +1
Oeps...zou zo maar kunnen. Op 12-09 de laatste update gehad en vanaf 12-09 geen mails meer ontvangen op deze PC.
Stomme vraag maar heeft u al een reboot gedaan?

Zelf zou ik een herinstallatie uitvoeren van Thunderbird inclusief verversen van de connectie. Geen idee hoe lang je daar mee bezig bent dus als er simpelere ideeën zijn die die dan maar eerst.
Reputatie 1
Badge

Google bestempeld e-mail accounts die geen OAUTH2 gebruiken als onveilig. OAUTH2 wordt wel door Thunderbird ondersteund, maar kan niet worden gebruikt als u POP gebruikt. Om uw e-mail account in Thunderbird weer werkend te krijgen dient u in uw GMail account "toegang door minder veilige apps" uit te schakelen. Hoe u dat kunt doen leest u hier: https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl. In Thunderbird zelf hoeft u niets aan te passen. U zult zien dat u uw GMail account in Thunderbird weer kunt gebruiken.

Google bestempeld e-mail accounts die geen OAUTH2 gebruiken als onveilig. OAUTH2 wordt wel door Thunderbird ondersteund, maar kan niet worden gebruikt als u POP gebruikt. Om uw e-mail account in Thunderbird weer werkend te krijgen dient u in uw GMail account "toegang door minder veilige apps" uit te schakelen. Hoe u dat kunt doen leest u hier: https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl. In Thunderbird zelf hoeft u niets aan te passen. U zult zien dat u uw GMail account in Thunderbird weer kunt gebruiken.

Wat u beschrijft zou het zomaar kunnen zijn maar die optie voor minder veilige accounts bestaat al jaren, ik weet het omdat een vriend hem aan moest zetten om zijn gmail accoount via zijn iphone te benaderen. Wat zou de timing van dit verhaal, enkele dagen geleden en plots, dan verklaren?

Reputatie 1
Badge

Correctie op mijn laatste reactie: het zinsdeel “toegang door minder veilige apps uit te schakelen.” moet natuurzijn “toegang door minder veilige apps in te schakelen.”

@A. Deen u heeft gelijk dat deze instelling al een hele tijd van toepassing is. Toch weet ik uit ervaring dat de door mij genoemde instructie meestal helpt en e-mail weer binnenkomt. Misschien helpt het in dit geval niet, maar als ik @H.C.A. Prins was zou ik deze instelling zeker even nalopen!

Badge +1

Het is opgelost! Het zou met de Windows update van 12 november te maken kunnen hebben gehad, maar...op aanraden van een HCC hulp sessie hier ter plaatse heb ik gmail van Thunderbird verwijderd en daarna weer geïnstalleerd. Probleem opgelost!
Soms krijg je ingewikkelde oplossingen bij problemen. Zo waren bij mij in Verkenner alle bestanden aan de linkerkant verdwenen. Knap lastig. Blijkt er ergens links boven in Verkenner een figuur te staan waar ik blijkbaar per ongeluk op heb gedrukt.

Dank voor jullie reacties.

Reputatie 1
Badge

Zeer opmerkelijk dat door een update van Windows de e-mailconfiguratie van uw e-mailprogramma zomaar wijzigd, maar heel fijn dat het gelukt is! :grinning:

Reageer