Beantwoord

Goede wachtwoordmanager voor meerdere browsers?

• 23 October 2021
  • 8 reacties
  • 135 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

Van tijd tot tijd switch ik van browser, meestal omdat bepaalde functies (tijdelijk) niet meer werken of omdat een bepaalde browser minder veilig is. En later switch ik dan (soms om dezelfde reden) weer terug.

Meestal wissel ik tussen Firefox en Chrome.

Mijn huidige wachtwoordmanager is gekoppeld aan één browser en als ik switch van browser vallen al mijn ingestelde en door de wachtwoordmanager gegenereerde wachtwoorden weg.

Ook merk ik dat mijn wachtwoordmanager op PC niet altijd synchroniseert met mijn (Android) mobiel. Of het wel werkt op mijn laptop weet ik nog niet.

Kortom, is er een wachtwoordmanager die je kunt instellen voor twee of meer browsers en voor minimaal drie apparaten?

Alvast dank.

Tuwa

icon

Beste antwoord door Gebruiker1234567890 23 October 2021, 05:27

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Badge +2

bitwarden is aan te raden, maar als je ook je 2FA tokens wil laten generen door de WW manager of de data liever in eigen beheer wilt opslaan en syncen via google drive of ondrive, kun je ook keeweb.info gebruiken. dit is een open standaard en werkt op elk device en er zijn ook KDBX browsers plugins beschikbaar. het is gebasseerd op keepass en biedt je de beste opties voor beveiligingsniveaus.  je kan bv de database in de online cloud zetten en je sleutel op een usbstick en pincode/pw/yubikey als extra security. 

Reputatie 5
Badge +4

Mijn huidige wachtwoordmanager is gekoppeld aan één browser en als ik switch van browser vallen al mijn ingestelde en door de wachtwoordmanager gegenereerde wachtwoorden weg.

Dat hoeft niet; aanmeldingsgegevens vanuit firefox lockwise export

Voor Firefox is daarvoor een import en export optie beschikbaar.

Deze wachtwoorden kunnen vervolgens weer in Chrome geïmporteerd worden.

https://support.google.com/accounts/answer/10500247?hl=nl

Exporteren met Chrome kan zo: Chrome: exporteer bewaarde wachtwoorden 

Voor alle browser bij elkaar: Export passwords from Chrome, Firefox, Opera, Microsoft Edge, and Internet Explorer

Kortom, is er een wachtwoordmanager die je kunt instellen voor twee of meer browsers en voor minimaal drie apparaten?

Deze csv bestanden met alle wachtwoorden kunt u ook gebruiken om toch naar een wachtwoordmanager naar keuze te gaan. U bent dus in principe niets kwijt….Deze wachtwoordmanagers heeft de Consumentenbond onderzocht:

Consumentenbond: wachtwoord managers

Als u de zoekfunctie hier gebruikt vind u ook al eerdere vragen/discussie tav bitwarden maar ook andere wachtwoordmanagers.

Nog meer kunt u vinden via de zoekfunctie hier, via het loepje rechts bovenaan deze webpagina.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben pas overgestapt van Dashlane naar Lastpass. Uit Dashlane exporteer ik met een .csv bestand de wachtwoorden maar Lastpass. Ging prima. Die Lastpass is dan een extensie in de browser en naar keus kan ik die ook als extensie opnemen in de andere browsers. Naar gelang het uitkomt gebruik je dan een briwser naar keus. Ik heb nooit wachtwoorden opgeslagen in de browser, dat werkte niet veilig. Als je koffie gaat halen, of een plaspauze, of je baas roept je onverwachts van je computer vandaan, dan staat de boel onbewaakt in de lucht en kunnen collega's er bij, of vrienden van je kids.

Lastpass synchroniseert ook gelijk met andere apparaten na het installeren. Lekker makkelijk zo. 

Reputatie 5
Badge +4

Als je koffie gaat halen, of een plaspauze, of je baas roept je onverwachts van je computer vandaan, dan staat de boel onbewaakt in de lucht en kunnen collega's er bij, of vrienden van je kids.

Dat is heel simpel te voorkomen, een handeling van ca 1 seconden of anders hoelang je nodig hebt om de Windows + L toets in te drukken, waarmee de PC gelockt wordt op de screensaver met wachtwoord (mits zo ingesteld).

Dit was een standaard actie als ik van mijn kantoor even wegliep, kwestie van wennen om dat altijd te doen, ook thuis in die gevallen dat het wenselijk is. 

Voor wie de Windows toets nog niet ontdekt heeft een extra plaatje.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1234567890 Sstt, niet doorvertellen, anders weet mijn collega het ook. 

bitwarden is aan te raden, maar als je ook je 2FA tokens wil laten generen door de WW manager of de data liever in eigen beheer wilt opslaan en syncen via google drive of ondrive, kun je ook keeweb.info gebruiken. dit is een open standaard en werkt op elk device en er zijn ook KDBX browsers plugins beschikbaar. het is gebasseerd op keepass en biedt je de beste opties voor beveiligingsniveaus.  je kan bv de database in de online cloud zetten en je sleutel op een usbstick en pincode/pw/yubikey als extra security. 

Ook ik gebruik Bitwarden een prima wachtwoordenmanager opensource en gratis  waarbij de beveiliging ook door externe experts is gecontroleerd. Voorheen gebruikte ik Lastpass - ook prima maar omdat er later betaald moest worden ben ik (eenvoudige gebruiker) overgestapt. Bevalt prima tot nu toe.

Als je koffie gaat halen, of een plaspauze, of je baas roept je onverwachts van je computer vandaan, dan staat de boel onbewaakt in de lucht en kunnen collega's er bij, of vrienden van je kids.

Dat is heel simpel te voorkomen, een handeling van ca 1 seconden of anders hoelang je nodig hebt om de Windows + L toets in te drukken,

Er is sinds enige tijd nóg een methode, “Dynamic Lock” ofwel “Dynamisch vergrendelen” waarbij je een bluetooth apparaat (bijvoorbeeld je telefoon) koppelt aan je PC, en dat deze automagisch lockt als dit apparaat buiten bereik is.

Bedankt voor jullie reacties, ik had er inderdaad te weinig rekening mee gehouden dat ik ook deze gegevens kan kopiëren van de ene naar de andere browser.

Werkt het overigens ook zo met inloggegevens van mobiele apps?

Reageer