Google assistent spraakfunctie stoppen op Fairphone 3 smartphone

• 8 August 2021
  • 26 reacties
  • 232 Bekeken

Mijn Fairphone 3 geeft geen toetsenbord meer, alleen inspreekmogelijkheid. N.B. Google Assistent niet zelf geinstalleerd, maar die staat er wel op(!)

Ik kom ook niet meer in de Google Play Store, want ik kan m'n e-mailadres en wachtwoord ter verificatie moeilijk via spraak invoeren.

Bijkomend grapje: wanneer eenmaal het 'spreek'microfoontje op het scherm komt, kan ik dat niet uitzetten, anders dan m'n FP3 helemaal uitzetten en overnieuw beginnen.

Ben ik gehackt (door Google)?

26 reacties

En dat bij een Fairphone. Maar dit terzijde.

Nee, u bent niet gehackt door Google, maar zo op het eerste gezicht lijkt u een verkeerd toetsenbord ingesteld te hebben. Als u de instellingen kunt vinden ga dan naar algemene instellingen, dan naar taal en invoer en dan vindt u iets van on-screen toetsenbord. Toetsenbord intikken in de zoekoptie van instellingen is wellicht sneller en sowieso een alternatief als u het niet kunt vinden.  Dan daar een ander toetsenbord kiezen dan spraak input.

Dag A. Deen,

Dank voor de snelle reactie. Helaas na ‘talen en invoer’ volgen alleen de opties ‘Virtueel toetsenbord’ (met eronder ‘Google spraakgestuurd typen’ of ‘Fysiek toetsenbord’ (met eronder ‘Niet verbonden’).

Na aantikken ‘Virtueel toetsenbord’ volgt dan weer ‘Google spraakgestuurd typen’, met subtekst: Automatisch’, en dat is niet te manipuleren.

Aan deze kwestie kan ik nog toevoegen, dat die is ontstaan nadat ik Google app’s had ontdaan van rechten op microfoon en camera. Die heb ik in arren moede teruggezet, maar zonder verbetering.

De simpelste oplossing (althans van mijn kant) lijkt een factory reset. Ik weet niet of u daar tegenop ziet maar uw toestel zou het gegarandeerd weer moeten doen.

Reputatie 7
Badge +4

rigoureuze maatregel, maar vaak wel doeltreffend, is de optie om terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Is dat een optie? 

Reputatie 5
Badge +4

Anders als dat niet werkt:

https://tweakers.net/pricewatch/1444158/fairphone-3-zwart/specificaties/

Deze mobiel is pas beschikbaar sinds 28augustus 2019, dus is het zeer aannemelijk dat er nog garantie op zit.  Als het probleem blijft doet u daar een beroep op.  

Reputatie 4
Badge +2

@ksteegeGeen Gboard virtueel toetsenbord meer? - dit had ik ook op een tablet - is weer gefixt.

Als je de mogelijkheid hebt een fysiek toetsenbord aan te sluiten op de USB, bijvoorbeeld met een aparte dongle bij mij (of misschien werkt ook een BT-toetsenbord) dan zou het mogelijk moeten zijn om via deze input het telefoon te bedienen en tekst in te voeren. Ik heb toen Gboard verwijdert en opnieuw geïnstalleerd - en het werkte weer. (De installatie was blijkbaar defect geraakt). YMMV

Beste allemaal,

Factory reset: ja, zie ik tegenop, maar als het niet anders kan… Ga eerst nog Fairphone contacteren.

Fysiek toetsenbord: zou kunnen, behalve wanneer ik die mee moet sjouwen. :-)

Dank tot zo ver.

Op een help pagina zie ik het volgende.

• Open settings
  • click on Global management
  • Then language and seizure
  • After that Default keyboard
  • Select the keyboard with the name of your smartphone brand

Dag Wortelstamper,

Dank hiervoor, maar de termen vanaf settings komen niet voor in mijn FP3. ook niet nu ik de taal op English heb gezet.

Dag Wortelstamper,

Dank hiervoor, maar de termen vanaf settings komen niet voor in mijn FP3. ook niet nu ik de taal op English heb gezet.

Dat heeft u toch al geprobeerd? Zie uw tweede reactie.

Reputatie 4
Badge +2

Beste allemaal,

Factory reset: ja, zie ik tegenop, maar als het niet anders kan… Ga eerst nog Fairphone contacteren.

Fysiek toetsenbord: zou kunnen, behalve wanneer ik die mee moet sjouwen. :-)

Dank tot zo ver.

Mee sjouwen van het fysieke keyboardje was bij mij niet nodig om dat het virtuele "Gboard” na de herinstallatie (gelukkig) weer werkte.

@WortelstamperOnder “settings” kan ik “Global management” etc. op geen van mijn Android toestellen met versie 7.0 tot 10.0 ontdekken (ook niet met de zoekfunctie)

Ook vreemd: “Select the keyboard with the name of your smartphone brand”.

Die naam zou toch bekend moeten zijn als je de Help pagina opent?

Of gaat het hier niet om een Help pagina van de Fairphone?

Ja, is waar.

Ik zag vanochtend 1x een optie om o.a. een WiFi reset (?) en een fabrieks reset te doen, maar toen moest ik m’n FP3 pin invoeren en dat lukte niet zonder toetsenbord. Hierna was de optie niet meer terug te vinden! Raadselachtig ‘gedrag’ van m’n smartphone.

Beste Leonz,

De term “Select the keyboard with the name of your smartphone brand” kan ik ook niet vinden op m’n FP3.

Ook inspreken leverde geen resultaat.

Ik heb nu m’n probleem bij Fairphone gemeld en wacht maar even af.

Op de FP Community site vind ik overigens veel negatieve reacties op het product...

Ik kom nog iets tegen.
https://youtu.be/Ia3hNberSBM 
Op 2:10 drukt hij op de volume toetsen om in een talkback mode te komen.

Dag Wortelstamper,

Opnieuw dank, maar inmiddels kan ik weinig meer met het toestel: niet meer telefoon aannemen en ook niet meer uitzetten. Ik denk dat nu ook het scherm het niet meer goed doet. Kon nog wel m’n pincode intoetsen, maar dat is een ander, alleen numeriek toetsenbord.

Heb het toestel gekocht in sep 2010, dus ga nu nu Fairphone voor reparatie onder garantie benaderen.

Reputatie 7
Badge +4

ik zou eerst even fabrielsinstellingen proberen, dat doet de reperateur nl ook ala eerste, scheelte weer als dat het probleem oplost

Klopt, maar helaas lukt dat ook al niet meer, zie hierboven. Ik kan al niet meer bij fabrieks reset…

Ik heb nu tegen Fairphone gezegd dat ik het toestel onder garantie gerepareerd wil hebben of anders een nieuwe wil krijgen. Ben benieuwd.

Reputatie 5
Badge +4

Een Fairphone repareren moet toch een eitje zijn als ze hun principes hoog willen houden… tenzij alles stuk is, wat kan, maar wat wel via erg veel toevallen bij elkaar pas kan lukken…. 

Heb het toestel gekocht in sep 2010,

Ik denk dat je er 10 jaar naast zit.

Succes met de reparatie.

Badge +5

@ksteege is het probleem inmiddels verholpen? :slight_smile:

Dag Isolda,

Dat hoop ik: zojuist bericht gekregen dat m’n FP3 op weg terug is, vanuit Frankrijk.

Ik ben benieuwd. :thinking: 

Tot nu toe gaat dit traject wel vlot: ik heb de FP3 zaterdag afgeleverd bij het UPC-punt.

Waarschijnlijk een factory reset gekregen, dus nog wat huiswerk te doen...:disappointed:

Badge +5

@ksteege Ik ben benieuwd! Houd je ons op de hoogte of dit uiteindelijk de oplossing heeft geboden? :slight_smile:

Dag Isolda en andere meekijker & meedenkers.

Excuses voor de late reactie, maar m’n inloggegevens voor de C. Bond waren zoek, en er waren veel andere prio’s.

M’n Fairphone FP3 was binnen een week weer terug uit Frankrijk, waar ze wel een factory reset bleken te kunnen doen. En “no problems found” (of woorden van gelijke strekking). Wel ook een software update gedaan.

Mogelijk wordt hier iets onder de pet gehouden, maar dat valt niet te achterhalen. Hoe dan ook, hij doet het weer zoals gewenst, na natuurlijk enig gepruts met her-instellingen.

Reageer