Consumentenbond.nl

Google / Nest cloud account: 2 factor authenticatie leidt tot uitsluiting

• 30 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 430 Bekeken

Ik ben in het bezit van een Nest indoor camera met daaraan gekoppeld een cloud account (Nest Aware). Die camera is een miskoop omdat de functionaliteit door Google is aangepast door firmware upgrades (ik noem het liever downgrade) en omdat er perse een Nest Aware account moet worden gekocht voor het opslaan van beelden. Dat account is beveiligd met 2 factor authenticatie. Echter, werkt de 2 factor authenticatie niet omdat ik geen of veel te laat pas een SMS ontvang om in te loggen via een bekend apparaat. Daardoor ben ik nu al een halve dag uitgesloten van mijn afgenomen dienst en kan ik dus niet beschikken over beelden van de camera. Google / Nest biedt geen mogelijkheid om dit ongedaan te maken binnen afzienbare tijd. Ik vind dit niet acceptabel. Dus overweeg je een Nest apparaat aan te schaffen waar je een Nest Aware account voor nodig hebt ? Denk nog eens na, er zijn vast veel betere alternatieven. Ik zit inmiddels met een onbruikbare camera en wil die rommel en het Aware account weer inleveren. Wat een ballentent is dat toch Google.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +4
zit er geen 'wachtwoord vergeten' knop in die login? bij mijn nest login wel.....
Ja hoor, die functie is er. Vervolgens ben je nog steeds gelocked. Inmiddels ben ik al 12 uur gelocked, nog steeds. Ook de optie om 2 factor authenticatie is gelocked.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Google alle Nest accounts wil migreren naar Google accounts. Heeft dat er niets mee te maken?
Het klopt dat Google je probeert aan te moedigen een Nest account om te zetten in een Google account. Daar zit ik niet op te wachten, maar dat terzijde. Het probleem is dat de 2FA sms code meestal niet of na meer dan 5 minuten wordt ontvangen. Vervolgens blijft je account eindeloos geblokkeerd en krijg je een reply van support na meer dan 12 uur wachten. Ik denk dat het antwoord op mijn reactie op de vraag van support weer uren op zich laat wachten. Je zou verwachten dat een blokkade van een account van een bekend ip nummer snel automatisch wordt opgeheven, bijvoorbeeld na 10 minuten of zo. Maar nog steeds ben ik geblokkeerd. Gewoon een slechte dienst waar je ook nog maandelijks 5 euro voor moet betalen. En dan hebben ze ook nog de werking van de camera aangepast met een firmware upgrade zodat iedereen die binnen is direct kan zien dat er een opname loopt. Dat kon ik eerder gewoon uitzetten.
De camera gaat retour naar de leverancier . Die biedt alleen reparatie aan maar vanwege functionaliteitswijziging ga ik daar niet mee akkoord. Bovendien gaat reparatie niet werken want ik krijg het kreng niet meer aan de WiFi. Inmiddels ben ik wel witheet van woede. Google / Nest biedt geen oplossingen. Die kunnen wat mij betreft in een baan om de zon worden gelanceeerd. Zojuist de wachttermijn om te kunnen inloggen weer met 24 uur verlengd. Dus wanprestatie van Nest / Google.
Reputatie 4
Badge +6
He, wat vervelend voor je dat je niet meer bij je Nest account kan! Je kan misschien de hardware weer werkend krijgen door het resetten van alle Nest-apparaten in huis. En deze vervolgens herinstalleren met een nieuw Nest account. Zie:
https://www.nest-community.com/s/question/0D51W00005vXI6RSAW/how-to-reset-my-second-verification. Maar dat is weinig elegant en lost nog niet het probleem op dat je niet meer bij je lopende Nest abonnement kan; om dat bijv op te zeggen. Ik zou daarom eerst wachten op de reactie van Nest support. Zij moeten een back-up hebben voor dit soort situaties.
Ze hebben inmiddels gereageerd en ik heb mijn account opgezegd en ze storten het resterende bedrag terug. De camera heb ik ter reparatie teruggestuurd naar de leverancier met als voorstel om deze in te leveren. Als ik deze terugkrijg en dus geen geld terug gaat de camera op Marktplaats denk ik.

Erg amateuristisch om een account vanaf een bekend ipnummer zo lang geblokkeerd te laten, dat kan echt veel beter.

Reageer