Consumentenbond.nl

Gouden tips om anoniem op internet te zijn

Reputatie 3
Badge +4
Veel consumenten zeggen dat ze het belangrijk vinden anoniem te zijn op internet., maar toch is de privacy van maar weinigen echt goed beschermd. Bekijk in de video reacties van voorbijgangers op vragen als “Log je altijd uit op Gmail of Facebook?” en “Gebruik je een adblocker?” Hoe zou jij reageren?
https://www.youtube.com/watch?v=OQrx-kjuUh0

Jezelf online beschermen is niet zo moeilijk, maar je moet er wel iets voor doen. Bekijk onze gouden tips per besturingssysteem en bescherm jezelf beter tegen ongewenste meekijkers!
Wat vind je van de tips? Laat weten of je er iets mee kunt en of je aanvullingen hebt.

9 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Het is een balans tussen gemak en privacy. Wil ik elke keer weer bij FB/gmail inloggen of is het juist makkelijk dat je het snel kunt checken? Wil ik leuke nieuwtjes ontvangen over mijn interessegebieden of niet?

Zelf gebruik ik AdBlock Plus (vrij strak afgesteld, met custom regels), maar blijf ik wel ingelogd in verschillende accounts. Wel gebruik ik bijna overal two-factor-authentication 🙂
Ook deze pagina heeft genoeg rommel die wordt gelogd, vooral als je het filmpje hebt bekeken. Dat wordt heel duidelijk met een scriptblokker. DIe gaan nog een stuk verder dan een adblocker. Maar ook daar zit een risico aan: zo is ghostery (scriptblocker) van een bedrijf dat juist informatie over gebruikers verkoopt aan adverteerders. Maar door de bank genomen helpt een scriptblokker wel om veel troep in websites niet aan te roepen en zo je privacy beter te bewaken.
Verder is het nuttig om een tool te gebruiken voor het opslaan van passwords. Zo kun je moeilijke passwords gebruiken en makkelijk inloggen bij een site. Dan kun je dus nalaten om ingelogd te blijven.
Verder is het goed om al je cookies te laten verwijderen als je je browser afsluit, dat is vaak een instelling die je kunt kiezen. Daardoor blijft je privacy iets beter beschermd.
Startpage.com vindt helaas niet alles wat Google wel vind.
Volgens Privacy Badger van de EFF zijn er op deze pagina een aantal tracking cookies, van bat.bing.com, googleads, doubleclick, enz.

Practise what you preach?
Reputatie 2
Badge +2
Geen facebook, geen Twitter, geen Linked-In, geen GMail, geen Instagram. geen SnapChat.
Wel vpn, ad-blockers, cookiekillers, malwarebestrijders, etc.
Wat heb ik toch een heerlijk zorgeloos digitaal bestaan!
Zouden meer mensen moeten doen....
Reputatie 1
Badge +3
Je kan het ook nog combineren met no-script.
Maar dan ben je wel heel de tijd bezig om bepaalde tijdelijk sites te accepteren.
Betterprivacy knalt ook supercookies eraf.
Passwords sla ik niet op mijn computer op en ze zijn extra beveiligd.
Ik gebruik mooltipass icm pasje mbv pincode. Zonder pincode waardeloos. Pas als ik hem nodig heb sluit ik hem aan.
Ook mooltiepass kan je nog verder beveiligen.
Sommige sites hebben bij mij een 3-dubbele beveiliging.
Reputatie 3
Badge +4
StefanoB schreef:

Volgens Privacy Badger van de EFF zijn er op deze pagina een aantal tracking cookies, van bat.bing.com, googleads, doubleclick, enz.

Hoi Stefan, Consumentenbond.nl plaatst ook tracking cookies, maar alleen als je daar zelf toestemming voor hebt gegeven door op Akkoord te klikken bij de cookiemelding. Die melding zegt "Consumentenbond maakt gebruik van cookies.
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in ons cookiebeleid." Je kunt dan op Akkoord klikken of op Niet akkoord. Als je op Niet akkoord klikt kun je toch nagenoeg de hele site gebruiken; je maakt het alleen onze marketingafdeling moeilijker om de effectiviteit van campagnes te meten.
Peter Kulche schreef:

StefanoB schreef:

Hoi Stefan, Consumentenbond.nl plaatst ook tracking cookies, maar alleen als je daar zelf toestemming voor hebt gegeven door op Akkoord te klikken bij de cookiemelding. Die melding zegt "Consumentenbond maakt gebruik van cookies.
Wij vragen jouw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Meer informatie over wat cookies zijn, welke cookies op onze website worden gebruikt en wat ze bijhouden is beschikbaar in ons cookiebeleid." Je kunt dan op Akkoord klikken of op Niet akkoord. Als je op Niet akkoord klikt kun je toch nagenoeg de hele site gebruiken; je maakt het alleen onze marketingafdeling moeilijker om de effectiviteit van campagnes te meten.

De tracking cookies zijn van Google afkomstig, waarom deze data met Google delen? Er zijn andere open-source alternatives (zie bvb https://piwik.org/) die 100% data ownership bieden. Waarom dan toch Google gebruiken?
Reputatie 3
Badge +4
Dag Stefan,
Ik ben niet van de afdeling Marketing maar ik weet dat de Consumentenbond adverteert in (en via) Google. De CB wil mensen die googlen naar productinformatie kunnen attenderen op de CB-testen. Om de effectiviteit van zulke bannercampagnes goed en makkelijk te meten, zal de Consumentenbondwebsite een Google Doubleclick cookie willen plaatsen, maar vraag daar (zoals gezegd) wel netjes toestemming voor. Als je ja zegt tegen die cookie, deel je ook informatie met Google. Dat klopt. Als je dat niet wilt moet je niet akkoord geven op de Consumentenbond cookies. En dan kun je toch de site op. Ik weet van de Piwik analysesoftware, waarmee je ook bezoek aan je site kunt meten. Ik vraag me wel af of je daarmee de effectiviteit van reclamecampagnes echt goed kunt meten. Ik zal het wel als een suggestie aan de website beheerders doorgeven.

Reageer