Consumentenbond.nl

Gratis programma's om websites te bouwen

• 5 december 2014
  • 12 reacties
  • 1206 Bekeken

Ik wil een website bouwen en eerst experimenteren met ÉÉn van de vele gratis programma's die via internet zijn te downloaden. Heeft iemand een idee welke programma's wel of niet zijn aan te raden? EÉn waar je in ieder geval niet meteen aan hosting vastzit?

Bij voorbaat hartelijk dank

Tineke

12 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Kijk eens op http://www.mijn-eigen-website.nl/ Tineke: als ik het zo zie staat daar al heel veel informatie fijn bij elkaar... Als het je puur om de bouw gaat, dus nog niet om het publiceren op internet, zou je ook eens naar http://www.google.com/webdesigner/ kunnen kijken. Succes!
Er zijn heel veel programma's waarmee je een website kunt bouwen. Zo zijn Joomla en Wordpress programma's die gratis zijn. Punt is wel dat je wel moet leren websites te bouwen. Dus heb je wel wat kennis nodig. Je kunt op je eigen PC met een programma zoals XAMMP een server installeren waar je kunt zien hoe je site er uit komt te zien
Badge +1
Hallo,

Jij kan redelijk goede website verbouwen met Wordpress zonder enige programming kennis. Ik ken geen makkelijker manier van website bouwen. Ik heb ook Drupal, Joomla geprobeerd maar vond Wordpress erg de makkelijkste.

Wordpress is oorsprongelijk een software voor "blog site" verbouwen. Maar jij kan veel andere dingen doen met de hielp van vele gratis "plugins". Met "Plugins" kan jij de "look" en gedrag van Wordpress aan te passen voor uw specifieke behoeften. Bijvoorbeeld kan jij met een plugin een "nieuwskrant" website verbouwen of met een andere een e-commerce site, etc.

Ik vind web site bouwen met een hosting account makkelijker dan op mijn eigen PC. Er zijn hosting bedrijven die gratis hosting bieden (en hoop dat jij later upgrade als je website traffic aanneemt). Ik ken een, maar ik denk het niet gepast zou zijn hier een merk te geven. Het is makkelijker met hosting accounts omdat meestal hebben ze een "installer" bechikbaar voor je. Met installer, kiest jij "wordpress" in de lijst van software en bepaal een naam, gebruikersnaam en passwoord etc voor de website. Dan installer doet de rest (kopieren van Wordpress dossiers, creren van database en configuratie). Het kan niet makkelijker!

En met hosting accounts, kan jij meestal een gratis subdomaine van de hosting bedrijf gebruiken (zoals amsterdamli.greathostingcompany.nl) als de adres van je website (als je nog geen domainenaam registreren voor jezelf).

Youtube heeft vele tutorial videos voor Wordpress leren.

groet,
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor website je wilt maken? Wil je een blog starten dan is Wordpress waarschijnlijk de beste keuze. Wil je een online forum starten of een webwinkel beginnen dan heb je daar weer een ander pakket voor nodig. Voor een webwinkel is Magento het meest populaire gratis pakket. Je vindt hier een groot aantal gratis programma's waarmee je een eigen website ontwikkelt. Ik zou je adviseren om van tevoren goed te bedenken welke functies je website allemaal moet hebben zodat je een website programma kiest dat het meest hierop aansluit.
Kladblok kan je genoeg aan hebben
Probeer maar *

Dat is gratis en makkelijk, maar aleen voor automotive websites)
*commerciële link verwijderd door moderator
Hoi,

WordPress is een uitstekend systeem om websites mee te bouwen. Je kunt professionele websites maken zonder al te veel moeite. Indien je begint kan het soms lastig zijn, maar over het algemeen is WordPress een gebruikersvriendelijk systeem.

Om je op weg te helpen kun je mijn tutorials volgen (geheel gratis)

😀

Op mijn YouTube kanaal kun je alle tutorials vinden. Ik weet zeker dat je na het volgen van mijn tutorials zelf in staat bent om een professionele website te bouwen.

Bekijk hier mijn tutorials: https://www.youtube.com/channel/UC2GJtLrD6zetlmxnf5UbUjg
Ik zou JouwWeb aanraden. Daarmee kun je heel makkelijk je website eigen maken. Ze maken gebruik van een soort blokken waarmee je je pagina's kan opbouwen. Dat is heel eenvoudig. En een goede Nederlandse klantenservice.

Een soortgelijke dienst (Wereldwijd) is Webs.com maar daarmee heb ik geen ervaring.
Als je met Wordpress bouwt krijg je dan niet altijd reclame op je website in beeld? (die je niet wilt?)
Dit is een al wat ouder onderwerp. Er wordt terecht gewezen op het gemak van programma's als WordPress. Toch is een vaak voorkomend probleem met dit soort websites dat de software niet wordt bijgewerkt en de site uiteindelijk wordt misbruikt door criminelen om spam te versturen of voor andere computercriminaliteit. Als je dus geen kaas hebt gegeten van dit soort producten en processen is het beter om een oplossing te kiezen die voor jou wordt bijgehouden (qua software). Gehoste varianten zijn dan beter dan de niet gehoste versies.
Er is een online en gratis versie van Wordpress te vinden, deze wordt naar verwachting wel bijgewerkt. Ook zijn er alternatieven te vinden. Kijk maar eens bij installatron (een functionaliteit die door veel hosters wordt gebruikt) http://installatron.com/apps?s=Wex9iq3AWmIAAEk5lJIAAAPC voor alternatieven.
Reputatie 3
Badge +3
Als je met Wordpress bouwt krijg je dan niet altijd reclame op je website in beeld? (die je niet wilt?)

Nope :)

Het hangt inderdaad af van het kennisniveau van html/css/php welke oplossing je kiest. Zoals @Fred B. zegt, moet je wel iets van debuggen/developen weten als je WordPress goed wilt laten draaien, anders is het niet de moeite waard.

Voor een gewone website kun je kijken naar Google Sites, Jimdo of Shopify (wel gelijk eCommerce).

Voor webwinkels, waar de meeste mensen toch tegenwoordig naar kijken:
- lightspeed
- shopify
- jimdo
- mijnwebwinkel.nl

Let wel op wie welke betaalintegraties heeft en in welke landen je actief wilt zijn. Zodra je winkel loopt, kun je verder kijken naar WordPress/WooCommerce en als je een grote jongen wordt naar Magento 🙂.

Reageer