Gratis virusscanner steeds beter: waarom nog betalen?

• 8 March 2019
  • 33 reacties
  • 19352 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Het verschil tussen de prestaties van betaalde en gratis virusscanners wordt steeds kleiner. Van de tien best geteste virusscanners uit onze laatste test zijn er zelfs vier gratis. Wat is dan de meerwaarde (behalve het ontbreken van reclame) van betaalde versies? Bekijk ons gratis artikel met de virusscanner test.

Wat weegt bij jou mee in je keuze voor een virusscanner?

33 reacties

Voor mij telt maar één ding: geen vervelende ervaringen met de anti-virus.

Daarom zit ik al jaren bij Qihu 360 Total Security Essential.

Het gaat er toch primair om dat je zelf goed oplet wat je doet en laat.
Ik heb alle externe antivirus software er weer afgegooid en ben terug naar standaard Windows 10. Bevalt prima
Wat u zegt, A. Deen, hoor ik vaker.

Je moet dan wel op Windows 10 zitten.
De standaard windows beveiliging doet het toch ook op W7 en voor wie het niet vertrouwd zijn er ook andere goede gratis oplossingen.
Reputatie 7
Badge +5
Microsoft Security Essentials zit op Windows 7 en verder standaard Windows Defender op Windows 8, 8.1 en 10.

Waar is Windows 9? Er zijn veel redenen om 9 niet uit te brengen.

Het getal 9 is een ongeluksgetal in Japan. Microsoft heeft een grote aanwezigheid in Japan, en zou daarom Windows 9 overslaan om ongemak of kwaadwilligheid te voorkomen. Het Japanse bedrijf Trend Micro zou een paar jaar geleden hetzelfde hebben gedaan, en sloeg versie 9 over van zijn antivirus software.
Daarnaast klinkt Windows 9 in het Duits als Windows nein.
Reputatie 7
Badge +5
een goede test bepaald natuurlijk uiteindelijk de kwaliteit. alleen bestaat er niet zoiets als gratis, een bedrijf wat iets gratis levert, kan niet leven van de wind. dus ergens moet geld vandaan komen, verkopen ze bv je gegevens?
Handige test, prettig om te weten wat de betere is en hoe het zit met gratis en betaald.

Ik had Bitdefender een tijd maar bij elke opstart werd de hele pc gescand, dat vertraagde zo, dus op een dag, hup weg, ik ben klaar met jou. Nu zou Windows Defender al goed zijn, blij om te weten dat die niet beschermt tegen malware websites. Misschien moet ik Bitdefender weer eens proberen. Windows 10 wordt steeds groter, het opstarten duurt steeds langer. Ik moet nodig een ssd opstartschijf plaatsen. Maar een mens is ook wel eens lui!

Ik heb ongeveer de laatste 15 jaar nooit een virus gehad, dus dan let je er niet meer zo op. Zou wel eens leuk zijn een enquete te houden onder een heleboel mensen, hoe vaak ze een virus hadden, wanneer voor het laatst en zo. Dan kun je ook het risico inschatten dat je als gebruiker loopt.
Reputatie 6
Badge +5
Handige test, prettig om te weten wat de betere is en hoe het zit met gratis en betaald.

Ik had Bitdefender een tijd maar bij elke opstart werd de hele pc gescand, dat vertraagde zo, dus op een dag, hup weg, ik ben klaar met jou. Nu zou Windows Defender al goed zijn, blij om te weten dat die niet beschermt tegen malware websites. Misschien moet ik Bitdefender weer eens proberen. Windows 10 wordt steeds groter, het opstarten duurt steeds langer. Ik moet nodig een ssd opstartschijf plaatsen. Maar een mens is ook wel eens lui!

Ik heb ongeveer de laatste 15 jaar nooit een virus gehad, dus dan let je er niet meer zo op. Zou wel eens leuk zijn een enquete te houden onder een heleboel mensen, hoe vaak ze een virus hadden, wanneer voor het laatst en zo. Dan kun je ook het risico inschatten dat je als gebruiker loopt.

Als je een HDD hebt kan je het best progamma's die je nooit gebruikt verwijderen.

En achtergrond processen tijdens het opstarten uitzetten.

Wanneer je naar taakbeheer/taskmanager gaat.
Staat er Start-up of opstarten of zoiets.
Hier druk je op. dan sorteer je op alles wat aan staat. en dan zet je het uit.

Rechtermuisknop. en uitschakelen/inschakelen.

Reputatie 1
Badge
Wij hebben 2 x webshop en natuurlijk komt de vraag virus scanner, of wat te doen. Immers klanten bestellen op vertrouwen, en als het dan mis gaat wat dan? Iemand breekt in het systeem, en nu je bent altijd te laat om te reageren en dan hoe reageer je?

Kijk een rechter zal altijd vragen, wat heeft uw gedaan om een IT virus te vermijden zodat anderen aan de haal gaan met alle gegevens. Weet niet of onze conclusie de juiste is? Maar wij kunnen zeggen, kijk edelachtbare wij hebben een lidmaatschap bij een virusscanner bedrijf ingehuurd waar wij iedere maand huur voor betalen. Wij tonen dus aan dat we aantoonbaar alles gedaan hebben, om inbreuk te voorkomen. Wat kost zo,n jaar lidmaatschap van zo,n virusprogramma, nou iets meer dan gratis en in ons geval zijn het ook nog bedrijfskosten dus fiscaal aftrekbaar.
Reputatie 7
Badge +5
@johnmaso Ik heb het uitgezocht met de voorwaarden van een aantal banken erbij en Defender is voldoende beveiliging gebleken.
Ik heb veel betaalde antivirussen in de ICT praktijk omhandiger zien zijn door allerlei valse meldingen en te strenge blokkeringen van websites, cookies en netwerkprinters enz.
Dat wil niet zeggen dat er geen hele goede zijn die geld kosten, maar het is even zoeken en uitproberen.
Reputatie 1
Badge
@johnmaso Ik heb het uitgezocht met de voorwaarden van een aantal banken erbij en Defender is voldoende beveiliging gebleken.
Ik heb veel betaalde antivirussen in de ICT praktijk omhandiger zien zijn door allerlei valse meldingen en te strenge blokkeringen van websites, cookies en netwerkprinters enz.
Dat wil niet zeggen dat er geen hele goede zijn die geld kosten, maar het is even zoeken en uitproberen.

Kijk Bert het ging mij enkel om de juridische verantwoording, niet om de kwaliteit van een defender dat er voldoende beveiliging is gebleken. Mij ging het erom, wat zeg je tegen de burgerlijke rechter op zijn vraag, wat heeft u gedaan om dit te voorkomen, dan hoef je alleen maar de rekening te laten zien. Bij een gratis downloaden kan dit helaas niet, dus de bewijslast zal niet slagen!
Reputatie 7
Badge +5
@johnmaso
Gelukkig kun je in Windows laten zien wat er allemaal draait en eerder draaide vanuit de logs en ook hoe de Firewall ingesteld stond.

Een factuur van een antivirus bedrijf zegt niets over de veiligheid van de computer, als je allerlei poorten hebt opgezet in je firewall voor allerlei functies van buitenaf en je hebt er een paar verkeerde tussen staan en je hebt je computer en programma's niet up-to-date of je hebt geen legale software of onbekende software op je computer staan, dan ben je ondanks je antivirus factuur niet vellig bezig geweest en is er geen compensatie.

ING: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/5bs-van-veilig-bankieren/beveilig-je-apparatuur/index.html

Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
Gebruik de nieuwste versie van je browser en besturingssysteem
Installeer alleen legale en bekende software
Beveilig je draadloze internetverbinding (wifi)

Je zult dus je hele computer moeten laten onderzoeken nadat er iets gebeurt is.
De standaard Windows beveiliging doet het toch ook op W7...
Dat is niet dezelfde, voor zover ik weet.

De standaard Windows beveiliging doet het toch ook op W7...Dat is niet dezelfde, voor zover ik weet.

Ik heb allerlei lichtgewicht pc's op Windows 7 altijd gewoon de standaard Windows beveiliging laten draaien. Nooit een probleem mee gehad. Ondertussen heeft heel Windows 7 nog een paar maanden te gaan dus maakt het überhaupt niet zoveel meer uit.
Reputatie 7
Badge +5
Windows 7 Security Essentials draait ook op MpCmdRun.exe en is vrijwel gelijk aan Windows Defender in Windows 8, 8.1 en 10.
Hallo A. Deen,

Waar het om gaat: de tegenwoordig in Windows 10-kringen zo geroemde Windows Defender is niet beschikbaar voor Windows 7.
Ach what's in a name? De functioneel vrijwel identieke software is beschikbaar op Windows 7. Verder heb ik geen aandelen en hoef ik het niet te verkopen dus voel je vrij om te gebruiken wat je wil. Ik heb nog letterlijk één computer in huis die W7 draait en dat is sowieso binnenkort klaar.
Als het huidige "oude" Microsoft Security Essentials alleen in naam verschilt van het tegenwoordig geroemde Windows Defender, dan is dat sensationeel weekendnieuws voor mij.

Dit heb ik nooit eerder iemand horen zeggen. (Kan natuurlijk aan mij liggen).
Het is in basis dezelfde software maar de integratie in W10 is groter dan W7. Het is NIET 100% hetzelfde. Alleen wat maakt dat uit?
Wat maakt het uit?

Microsoft Security Essentials heeft altijd een absurd slechte reputatie gehad en Windows Defender lijkt dat nu van zich af geschud te hebben.

Dus: mijn vertrouwen in Microsoft Security Essentials is nog niet echt opgebloeid. Wie weet, komt het nog vóór volgend jaar januari.
Reputatie 7
Badge +8
Hallo allemaal. Verschillende van jullie weten wellicht nog dat ik een gelijke topic gestart ben toen ik mijn security moest verlengen, althans het liep af. Wat kan ik het beste doen?.

Er ontstond eenzelfde discussie als nu. Toen ging het zelfs nog veel verder en op een gegeven moment zag je door de bomen het bos niet meer. Conclusie daaruit is dat je uiteindelijk zelf moet kiezen. Ik heb niet gekozen voor alleen Windows. Ik wilde meerdere zaken beveiligen en defender werkt uitsluitend met windows, dus niet met android en al dat andere.

En ook heb ik gehoord dat bij problemen met banken en verzekeringsmaatschappijen je gauw de klos bent als je gratis security of alleen defender hebt. Volledig met ieder eens, dat deugt niet, maar geachte A. Deen zonder te veralgemeniseren weet je toch hoe banken en verzekeringen werken. Nu, er niets aan de hand is, antwoorden ze zoals het hoort, nee gratis maakt niet uit, alles is in orde. Maar dan komt puntje bij paaltje en dan willen banken en verzekeringen 'overal' onder uit komen.. Ik heb behoorlijk moeten wikken en wegen en ieder moet doen wat hij/zij het beste vindt. Ik heb toch voor zekerheid gekozen en Symantec Norton all-security premium gekozen incl. wifi bescherming enz. enz. En ik heb het voor 10 apparaten en voor 3 jaar, dus ook voor de smartphones e.d. Mijn advies het allemaal goed uit te zoeken en overal kleven bezwaren aan. Groeten Leo.
Wat maakt het uit?

Microsoft Security Essentials heeft altijd een absurd slechte reputatie gehad

Windows heeft in bepaalde kringen ook een héél slechte reputatie (u moet namelijk Linux gebruiken) en u gebruikt het blijkbaar ook nog steeds. Zie Windows anti virus gewoon als een optie, je kunt het gebruiken, maar als u een goed alternatief heeft waar u tevreden mee bent dan zal ik de laatste zijn om u te vertellen dat u het anders moet doen. Ik heb sowieso de ervaring dat de mensen met een sterke zendelingendrang, die anderen vertellen welk systeem echt véél beter is "want ik gebruik het zelf ook"-types, meestal HCC-achtige amateurs zijn die er eigenlijk niet zo veel verstand van hebben maar wel een geprononceerde mening. Dus voel u vrij uw eigen keuze te maken.

En ook heb ik gehoord dat bij problemen met banken en verzekeringsmaatschappijen je gauw de klos bent als je gratis security of alleen defender hebt. Volledig met ieder eens, dat deugt niet, maar geachte A. Deen zonder te veralgemeniseren weet je toch hoe banken en verzekeringen werken. Nu, er niets aan de hand is, antwoorden ze zoals het hoort, nee gratis maakt niet uit, alles is in orde. Maar dan komt puntje bij paaltje en dan willen banken en verzekeringen 'overal' onder uit komen.

Leo, dat is volgens mij echt een volkomen apocrief verhaal maar ik ben om bij één gedocumenteerd geval van banken die niet dekten omdat mensen verkeerde antivirussoftware geïnstalleerd hadden.
Reputatie 7
Badge +8
Dank je geachte A.Deen, uiteraard had ik je antwoord al verwacht, maar gokte dat je gezien de reputatie van banken en verzekeringsmaatschappijen minder zou vasthouden aan bewijs en feiten. Ik heb die uiteraard niet want voor dergelijke zaken nooit met banken en verzekeringsmaatschappijen gestoeid. Mogelijk johnmaso wel, want hij heeft het meteen over de rechtbank en het juridisch spel. Maar dat weet ik niet, ik heb dergelijke bewijzen en feiten niet, althans wel, ook niet van mijzelf, over andere zaken waar men (de maatschappijen) er alles aan doet, dus o.a. jaren de zaak ophoudt, om niet te betalen. Wat het antivirus betreft zijn we het echt wel eens, zodra ik, jij of iemand feiten, mooiste dus een rechtbank uitspraak heeft, zijn we dus om. Groeten Leo.
...meestal HCC-achtige amateurs zijn...
Nu vraag ik mij toch werkelijk af wat “HCC-achtige amateurs” zijn. (?)

Ben ik er wellicht zelf een? (?)

Graag enige uitleg.

Reageer