Gratis virusscanner steeds beter: waarom nog betalen?

• 8 March 2019
  • 33 reacties
  • 19352 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Het verschil tussen de prestaties van betaalde en gratis virusscanners wordt steeds kleiner. Van de tien best geteste virusscanners uit onze laatste test zijn er zelfs vier gratis. Wat is dan de meerwaarde (behalve het ontbreken van reclame) van betaalde versies? Bekijk ons gratis artikel met de virusscanner test.

Wat weegt bij jou mee in je keuze voor een virusscanner?

33 reacties

...meestal HCC-achtige amateurs zijn...Nu vraag ik mij toch werkelijk af wat “HCC-achtige amateurs” zijn. (?)

Ben ik er wellicht zelf een? (?)

Je lijkt mij verre van het type en het doet er in het kader van de topic ook niet zoveel toe.
Wat een teleurstelling: ik wil altijd alles weten en vooral begrijpen.

Please!
Reputatie 7
Badge +5
@Léonz

Als het huidige "oude" Microsoft Security Essentials alleen in naam verschilt van het tegenwoordig geroemde Windows Defender, dan is dat sensationeel weekendnieuws voor mij.Dit heb ik nooit eerder iemand horen zeggen. (Kan natuurlijk aan mij liggen).

Dat is niet vreemd, dat zie je eigenlijk alleen als je Microsoft Partner bent geweest en/of alle nieuwste software in die jaren in huis hebt gehad en hebt kunnen testen en in gebruik hebt gehad en met deze software veel computers onderhouden hebt in het bedrijfsleven en particulier.
Microsoft is hier nooit geheimzinnig over geweest, maar heeft het ook nooit naar buiten gebracht.

Eerder had Microsoft Defender als Firewall naam en Microsoft Security Essentials als antivirus wat een draak van een antivirus was wat alles vertraagde en niet goed werkte, maar daar zat heel andere software onder en zag er ook anders uit.
En daar komt de verwarring om de hoek kijken, Microsoft Security Essentials is er in 2 vormen geweest, 1e was bagger en 2e de goed werkende versie.

Versie 1 en 2 waren de oude versie.
Versie 3 werd overgeslagen, er was niets mee te beginnen en de stekker werd er terecht uit getrokken en daarmee werd de oude Microsoft Security Essentials gestopt.

En versie 4 is de MpCmdRun.exe versie, deze is nu net als de Windows Defender in Windows 8 grijs-blauw, en die is weer gelijk aan de antivirus software die Microsoft als bedrijfsantivirus had vanaf 2006 voor zijn Partner bedrijven en bedrijven die hun servers en clients wilden beveiligen zonder dat allerlei commerciële antivirussoftware die van alles regelmatig zomaar blokte, zoals netwerkprinters zoals Norton een tijdje deed, en wat Microsoft Forefront server en client genoemd werd.
Ook vervalt hiermee de ondersteuning voor Windows XP Service Pack 2 en Windows Vista RTM.
Deze systemen kunnen dit niet draaien vanwege de ontbrekende mogelijkheid om in te grijpen in het geheugen. Ook moeten er verbeterde detectie- en verwijderingsmogelijkheden komen en zou versie 4 Windows minder belasten en dat gebeurde ook, omdat deze in het geheugen scant en niet eerst op de harde schijf en kan het geheugen vastzetten om malware functies te verwijderen en kan blokken als er een programma is wat ineens een niet bekende internetverbinding met buiten wil.
En dit is de huidige Microsoft Security Essentials die gelijk is aan Defender.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Security_Essentials
Toen ik vandaag keek bij Gratissoftware.nl viel mij inderdaad op dat Microsoft Security Essentials opeens als tweede in de waardering staat.

Jarenlang bungelde hij helemaal onderdaan.
Reputatie 4
Badge +3
Een is er al niet getest, clamav: https://www.clamav.net/
(bestaat ook pas een jaar of 25.. of zo, en is onder GPL licentie, vrij en gratis, beschikbaar ).
Wordt tegenwoordig gesponsord door Cisco.
Is veel gebruikt in gateway oplossingen.

(Oudste publicatie die ik kon vinden was over versie 0.60, in 2003, maar het is veel ouder)
Badge
In 2017 heb ik Kaspersky aangeschaft via Senior Web. Eind 2018 was dit abonnement afgelopen. Nu heb ik AV. Wie schetst mijn verbazing, dat ik al maanden achtervolgd wordt door Kaspersky dat ik mijn abonnement moet verlengen, gevolgd door waarschuwingen, etc., etc. Heel opdringerig en zelfs intimiderend. Ze houden niet op.
Twee keer heb ik Kaspersky gemaild of ze daar mee willen stoppen, maar kreeg geen antwoord.
Heeft iemand goede raad hiervoor?
In 2017 heb ik Kaspersky aangeschaft via Senior Web. Eind 2018 was dit abonnement afgelopen. Nu heb ik AV. Wie schetst mijn verbazing, dat ik al maanden achtervolgd wordt door Kaspersky dat ik mijn abonnement moet verlengen, gevolgd door waarschuwingen, etc., etc. Heel opdringerig en zelfs intimiderend. Ze houden niet op.
Twee keer heb ik Kaspersky gemaild of ze daar mee willen stoppen, maar kreeg geen antwoord.
Heeft iemand goede raad hiervoor?

Iedere commerciële mail zou ergens onderaan een link moeten bevatten om je af te melden, mocht u die niet vinden kunt u ook het betreffende adres markeren als ongewenst in uw mail client.
Reputatie 3
Badge +2

...meestal HCC-achtige amateurs zijn...Nu vraag ik mij toch werkelijk af wat “HCC-achtige amateurs” zijn. (?)Ben ik er wellicht zelf een? (?)Graag enige uitleg.

Ben ook erg benieuwd... mss ben ik er ook wel een.... was 1996 niet een vruchtbaar jaar op dat gebied... ... En had ik in 1998 al een Linux Red Hat 6 server als multi-pc router met een profi IPtables firewall ingericht, een systeem waarvan het MAC-adres gecloned was omdat je anders alleen de vast pc aan de Sjello kabel kan gebruiken.... en met een hub (de voorloper van de huidige switch) , zodat we met met de buren een kabel aansluiting samen konden bekostigen... .ipv beiden veroordeeld te zijn tot de zeer dure inbelverbindingen....waarvan de kosten soms wel 200 gulden per maand waren.... maar niet voor lang dus...😜
Ik had zelfs een backup server op basis van Freesco, een Linux distributie die op een floppy draaide... bij een storing hoefde mijn partner alleen de stekkers om te zetten en de oude 486DX2 pc aan te zetten, alle verbindingen werden automatisch weer hersteld....

ADSL stond nog in de kinderschoenen, WiFi was er amper en onbetaalbaar.... maar we hadden een netwerk waar 2 gezinnen met studerende kinderen, en een studerende partner heel veel gebruik van konden maken. Onze kids zijn geen pc-scherm/achterbank kids geworden, maar weten nu ook waar Abraham zijn mosterd haalt op dit gebied.... in zowel creative beroepen als meer technisch beroepen hebben ze daarmee een forse voorsprong op leeftijdsgenoten gehad...Even in mijn huid knijpen... droom ik nu of was het echt waar ... het klinkt haast te mooi om waar te zijn... en dat voor een HCC-achtige amateur..... 😎

We waren roependen in een woestijn, mijn omgeving begreep er niks van wat ik deed... en dat voor een HCC-achtige amateur... ik heb het anderen nooit opgedrongen maar niemand kwam op het idee ... o das best wel handig zo'n netwerk..... en vervolgens ook te doen en eventueel om hulp te vragen... Dat kwartje viel bij de meesten pas ca 15 jaar later toen je alleen maar een stekker in de muur hoefde prikken en het wifi wachtwoord op de stikker stond.... en ze nog niet door hadden dat het algoritme hoe je dat heel eenvoudig kon hacken een kwestie van tijd was dat het er kwam....
Droom ik nu weer...? Knijp.... neen, het is weer echt...en dat voor een HCC-achtige amateur..... 😎
PS: oja, ben geen IT-er van beroep... voor alle duidelijkheid.

Reageer