Haal jij je telefoonlader na het laden uit het stopcontact?

• 22 November 2017
  • 30 reacties
  • 20453 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Telefoonladers kunnen (erg) warm worden en brand veroorzaken. Met laders van bekende merken valt het gevaar wel mee, maar toch is voorkomen beter dan genezen. Je kunt zelf het risico beperken door niet te overladen, dus door je smartphone of tablet niet langer aan de stroom te laten hangen dan nodig. Of door je telefoon niet ’s nachts op te laden, zeker niet onder je kussen.

Haal jij je telefoonlader na het laden uit het stopcontact?

30 reacties

Ik gebruik een Qi draadloze lader. Daarbij geldt dit (in zekere zin) niet.
Reputatie 7
Badge +6
Ik laad alleen de telefoon als ik er bij ben. Ook andere laders en apparaten die gevaar op kunnen leveren staan alleen aan als we in de buurt zijn om in te kunnen grijpen als het mis gaat. Een jaar geleden is vlak bij ons nog een huis afgebrand door een in brand gevlogen wasdroger terwijl niemand thuis was.
Met een turbo/fast charger is het laden een kwestie van 20 -40 minuten per dag. Dat is te combineren met het ochtendritueel, dus als ik naar mijn werk ga is de telefoon genoeg opgeladen voor de rest van de dag. Die lader kan dan dus uit het stopcontact.
Reputatie 6
Badge +6
Mijn officiële laders (Samsung & iPhone) laat ik vaak in het stopcontact zitten. In het verleden ook B-merken gehad, maar ik heb een paar keer meegemaakt dat deze begonnen te 'sissen' tijdens het laden. De B-merken haal ik dus altijd uit het stopcontact.
Geen opladers of enig apparatuur in het stopcontact laten zitten.
De bekende bang makerij. Dat iets theoretisch kan zegt niets over hoe vaak het voorkomt. Is dat 1 op de 100.000, is de kans 1 op de 1.000.000 of nog kleiner. Dat je de lader en telefoon niet onder het kussen moet leggen tijdens het opladen is duidelijk. Maar dat geldt voor ieder elektrisch apparaat, met uitzondering van apparaten die hiervoor speciaal ontworpen zijn zoals b.v. elektrische dekens. O ja, bij mij ligt iedere nacht de mobiele telefoon op het nachtkastje aan de oplader en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
Badge
Vergeet niet dat een oplader altijd stroomt verbruikt ongeacht of er een mobiel aangesloten zit of niet. Een oplader verbruikt altijd stroom, de zgn. nullaststroom. Dus ja, de meter blijft lekker doorlopen als je de oplader in de stopcontact laat. Dit geldt trouwens ook voor opladers/adapters van laptop, printers, tablets, etc. Mobiel vol?, oplader uit stopcontact! laptop niet meer nodig? stekker uit stopcontact! Klaar met printen? Stekker uit stopcontact! Scheelt ook weer een paar Euro...
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens Nomko , behalve de printer . Die gaat volgens mij nl enorme hoeveelheden inkt verbruiken als je de stekker er steeds uit haalt als gevolg van het automatisch reinigingsprogramma.
Het thema is veroorzaken telefoonladers brand. Mijn punt was geeft duidelijke informatie. B.v vermeld in hoeveel gevallen van woningbrand in 2016 is bij technisch onderzoek gebleken dat hier voor een telefoonlader de vermoedelijke oorzaak was. Met een dergelijke verwijzing wordt duidelijk gemaakt hoe groot het werkelijke probleem is. En wat het risico is.
Het elektriciteit verbruik door de nullast van de telefoonlader lijkt mij een ander thema. Vermoedelijk is deze belasting zo gering dat de elektriciteitsmeter in de meterkast dat helemaal niet kan registreren.
Reputatie 5
Badge +7
Het thema is veroorzaken telefoonladers brand. Mijn punt was geeft duidelijke informatie. B.v vermeld in hoeveel gevallen van woningbrand in 2016 is bij technisch onderzoek gebleken dat hier voor een telefoonlader de vermoedelijke oorzaak was. Met een dergelijke verwijzing wordt duidelijk gemaakt hoe groot het werkelijke probleem is. En wat het risico is.
Het elektriciteit verbruik door de nullast van de telefoonlader lijkt mij een ander thema. Vermoedelijk is deze belasting zo gering dat de elektriciteitsmeter in de meterkast dat helemaal niet kan registreren.

Welkom op het forum @H.P. Postma! Over het risico op woningbrand geeft de Risicomonitor Woningbranden van het Verbond van Verzekeraars meer info, en advies over het veilig opladen van apparaten. In dit topic zijn we vooral benieuwd hoe consumenten zelf omgaan met het opladen van apparaten (en laders in stopcontacten). Leuk om ook jouw antwoord te zien, meningen mogen natuurlijk verschillen! Inderdaad is de opmerking van @nomko ietwat off topic, hoewel interessant 😉.

Zelf ben ik wel wat voorzichtig met 's nachts laden omdat mijn (officiële) Samsung lader best warm wordt tijdens het laden.
Badge
Mee eens Nomko , behalve de printer . Die gaat volgens mij nl enorme hoeveelheden inkt verbruiken als je de stekker er steeds uit haalt als gevolg van het automatisch reinigingsprogramma.

Welke merk/type printer heb jij dan? Ik heb daar geen last van met mijn HP
Badge

Inderdaad is de opmerking van @nomko ietwat off topic, hoewel interessant

Zelf ben ik wel wat voorzichtig met 's nachts laden omdat mijn (officiële) Samsung lader best warm wordt tijdens het laden.

Kijk, jouw laatste regel geeft al aan dat het dus zeer onverstandig is om opladers in de stopcontact te laten Een oplader die warm wordt vertoont al kuren want een oplader mag niet warm worden. Laat je hem wel in de stopcontact zitten, dan zal deze ten alle tijden blijven doen vanwege die nullaststroom. Hij zal dan niet meer zo warm worden, je blijft jouw oplader wel belasten. En een goede electriciteitsmeter zal ook de nullaststroom registreren aangezien ook een nullaststroom een afname van stroom is. Echter is die stroom wel dusdanig gering dat je het niet direct zal zien op de elec.meter maar op jaarbasis gezien maakt het wel een klein deel uit van jouw eind aferekening..

Ik advseer je toch om jouw oplader te vervangen. Nogmaals, opladers die warm worden dat hoort niet zo en is al een teken dat deze vroeg of laat de geest geeft of dusdanig heet wordt dat het plastic gaat smelten en brand veroorzaakt.
Reputatie 5
Badge +5
Los van zaken als brandgevaar en zo wat hierboven al is aangehaald: ga voor de grap eens Googlen op "opladers + slimme meter" en je laat nooit meer enige oplader in het stopcontact zitten...
Reputatie 5
Badge +5

Welke merk/type printer heb jij dan? Ik heb daar geen last van met mijn HP

@nomko en @E.T. Wiersum,
Zelf had ik daar met mijn oude HP-printer ook geen last van, maar sinds ik deze heb moeten vervangen en nu een nieuwer type HP-printer heb merk ik precies hetzelfde als E.T. Wiersum; ik laat daarom de printer altijd op standby staan omdat inderdaad het geringe standby-stroomverbruik niet opweegt tegen het bepaald niet geringe overbodige automatisch reinigen - inktverbruik.

Meer on topic: opladers haal ik altijd uit het stopcontact als het apparaat in kwestie opgeladen is. Bij de printer betreft het geen oplader.
Ik heb bij de Risicomonitor gekeken en vind daar helemaal niets specifiek over laders, alleen over elektrische apparaten in het algemeen als oorzaak van branden. Ik ben het daarom zeer eens met Postma. Het is nogal ongenuanceerd om specifiek de laders te noemen. Elk elektrisch apparaat kan bij een defect brand veroorzaken. Het is in een modern huishouden echter ondoenlijk en deels onmogelijk om elk apparaat stroomloos te maken.
Wat betreft de laders: vrijwel elke lader zal meer of minder warm worden als er flink geladen wordt. De moderne laders hebben gelukkig geringe verliezen. Als mijn telefoon vol is, is de lader na een tijdje koud.
Reputatie 3
Badge +3
Naast het brandgevaar is er nog een heel belangrijke reden om alle opladers altijd uit het stopcontact te halen. En die wordt altijd over het hoofd gezien.
@Ronaldvr
"Ik gebruik een Qi draadloze lader. Daarbij geldt dit (in zekere zin) niet."

Dat is onzin: in plaats van de stekker van een normale lader zit hier een spoel.
Dus deze zal zelfs nog een hogere nullaststroom hebben.
Daarnaast zal de efficientie van overdracht naar op te laden apparaat slechter zijn dan
een directe verbinding, ergo, er is dan meer vermogen nodig om hetzelfde te bereiken
als een conventionele lader.

Gevraagd vermogen en efficientie heeft directe invloed op de warmte ontwikkeling van
de laders. De hierboven geschreven stelling dat een lader niet goed is als deze warm wordt
is daarom ook onzin. Een goede lader zal hier echter wel op gedesignd zijn en als het een
echt goede lader is ook voor beveiligd zijn (thermische beveiliging). Vandaar dat een goede
lader ook meer kost.
Reputatie 7
Badge +6
Mee eens, Duismann. Maar het onderwerp was , wat we met de telefoonlader doen. Ook eens met het in zekere mate warm worden van zo'n ding . Dat is een doodnormaal bijverschijnsel. Alleen als de lader erg heet wordt of zelfs gaat smelten , is het foute boel. Ook de batterij wordt tijdens het laden ietwat warm . Ook die kan defect raken. Kan ook gepaard gaan met heet worden of zelfs ontploffen . Daar zijn berichten van in de media geweest . We moeten de gevaren echter niet overdrijven. Het is goed om met simpele handelingen risico te verminderen , maar de kans dat we het meemaken is behoorlijk klein , lijkt me.
De bekende bang makerij. Dat iets theoretisch kan zegt niets over hoe vaak het voorkomt. Is dat 1 op de 100.000, is de kans 1 op de 1.000.000 of nog kleiner. Dat je de lader en telefoon niet onder het kussen moet leggen tijdens het opladen is duidelijk. Maar dat geldt voor ieder elektrisch apparaat, met uitzondering van apparaten die hiervoor speciaal ontworpen zijn zoals b.v. elektrische dekens. O ja, bij mij ligt iedere nacht de mobiele telefoon op het nachtkastje aan de oplader en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
Tot het 'n keer fout gaat. dat iets nog nooit 'n probleem heeft opgeleverd betekent niet dat het DUS veilig is.
Reputatie 5
Badge +7
Uit reacties hierboven maak ik op dat sommigen brandgevaar een te klein risico vinden om je druk over te maken. Ondertussen laten de poll resultaten en de reacties hierboven zien dat veel van jullie wel bewust de stekker uit de muur trekken na het laden, om allerlei verschillende redenen (bijvoorbeeld @E.T. Wiersum, @Aardvark, @nomko.
Wat is jouw reden dat je die lader niet continu in het stopcontact laat?
Badge

Wat is jouw reden dat je die lader niet continu in het stopcontact laat?

Stroomverbruik (nullaststroom), en daarnaast volledig onzinnig en nergens goed voor om dat ding te laten zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Een tijdje geleden werd er in Kassa of Radar aandacht besteed aan telefoons opladen en daar werd juist gewaarschuwd voor het gevaar dat veel mensen onderschatten voor het in brand vliegen van een telefoon aan de oplader. Blijkbaar is het dus wel regelmatig de oorzaak van een brand. Er werd wel bij gezegd dat met name de onbekende imitatie opladers en -accu's vaak veel gevaarlijker zijn, maar dat het zeker ook met de originele onderdelen kan gebeuren. Sindsdien ben ik er extra alert op dat ik mijn Samsung niet nodeloos aan de oplader laat liggen, maar soms vergeet ik het helaas wel eens.
Reputatie 6
Badge +3
Nullaststroom is iets uit de tijd dat er nog flinke transformatoren in dit soort voedingen zaten. Tegenwoordig zijn het allemaal elektronische omvormers en die gebruiken praktisch geen stroom als ze onbelast zijn. Ik meet hier ongeveer 0,5 mA; dat komt overeen met ongeveer 0,12 Watt. Als je zo'n ding het hele jaar in het stopcontact laat zitten is het verbruik ongeveer 1 KWh.
Weet dat het heel slecht is. Maar het is wel zo makkelijk. Heb zelf een Samsung telefoon, maar weet dat Apple opladers nog slechter zijn.

Reageer