Haal jij je telefoonlader na het laden uit het stopcontact?

• 22 November 2017
  • 30 reacties
  • 20453 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Telefoonladers kunnen (erg) warm worden en brand veroorzaken. Met laders van bekende merken valt het gevaar wel mee, maar toch is voorkomen beter dan genezen. Je kunt zelf het risico beperken door niet te overladen, dus door je smartphone of tablet niet langer aan de stroom te laten hangen dan nodig. Of door je telefoon niet ’s nachts op te laden, zeker niet onder je kussen.

Haal jij je telefoonlader na het laden uit het stopcontact?

30 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Een goede lader wordt nauwelijks warm als die niet in gebruik is en gebruikt op dat moment ook nauwelijks stroom. Misschien een paar kwartjes per jaar. Als jouw lader wel warm wordt op het moment dat hij niet in gebruik is, dan zou ik hem vervangen. Dat is niet alleen een stuk veiliger, maar het is ook zo terug verdient via de stroomkosten.

Ondanks dat het risico op brand niet zo groot is, is brandgevaar toch wel iets om over na te denken. Het zal je toch maar overkomen. Is er een brandmelder in de kamer waar jij je telefoon oplaadt?
wat een onzin dit zeg
als je maar het merk oplader gebruikt en geen namaak is er niks aan de hand
wat veel in Nederland verkocht word bij B zaken zeg maar die zo goedkoop laders uit china aan bieden die laders zijn het probleem
als jij gewoon de lader gebruikt wat bij de telefoon / tablet /enz. zit kan het echt geen kwaad om deze in het wcd (stopcontact) te laten zitten
en met stroomverbruik dat zou echt wel mee vallen
een moderne (geschakelde voeding) gaat in een soort standby modus als deze geen stroom kan leveren
ik heb hier thuis knx domotica hier zitten ook voedingen in de meterkast die 7x24 draaien
hoe wil je dit nou stroomloos maken kun je je huis niet bedienen
laten we het dan ook niet over het modem glasvezel kastje router switch enz. enz. hebben
wie gaat nou zijn hele huis netwerk stroom loos maken als hij naar het werk gaat
hoofdschakelaar in de meterkast uit schakelen heb je wel zekerheid
maar dan moet je ook je gaskraan dicht draaien
oei en dan de zonnepanelen die worden ook super heet (grapje)
ik bedoel je kunt wel door blijven gaan over een oplader
maar dat je huis in de fik vliegt komt 99% eerder door andere dingen dan een oplader
deze apparatuur werkt allemaal op basis van een geschakelde voeding wat dan weer gelijk is als een telefoon lader
Reputatie 3
Badge +4
Beste Natalie Rosien, Volgens mij heeft u het antwoord zelf al gegeven want u schreef dat de oplader warm wordt als deze aan het opladen is. Neem svp een goede raad aan en koop een oplader met een hogere capaciteit. Ik heb namelijk het idee dat de oplader niet de benodigde capaciteit heeft en daarom warm wordt. En daarbij om een oplader uit de (wcd) stopcontact te halen is onzin want de mobiele telefoons stoppen met opladen als deze vol zijn. Bovendien zijn de huidige tv toestellen zo dat zij altijd in een standbij modus staan dus ook hierbij geen stekkers er uit halen.
Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 7
De adapter koelt vanzelf af als de telefoon vol is dus als dat ding zo nu endan in het stopcontact blijft zitten lijkt het me niet zo'n probleem. Je telefoon in brand is erger, lithium is niet te blussen.
Reputatie 6
Badge +3
Omdat de USB power adapter van mijn streamer kapot was heb ik me er even in verdiept.

Zo'n adapter lijkt simpel, maar het is wel belangrijk dat het een zorgvuldig ontworpen en geproduceerd ding is. Het hangt tenslotte aan het 220V elektriciteit net. De kwaliteit van de componenten die de isolatie van het net verzorgen is belangrijk. Daarnaast zijn brand gevaar en mogelijke storing- bron een risico. Uit een test (2016) van de NVWA blijkt die 24 van de 41 geteste laders niet voldoen. Met name een aantal merkloze zijn echt gevaarlijk.

Ik heb inmiddels een nieuwe gekregen (binnen garantie) en weet nu dat die van mij veilig is omdat ik de diverse test rapporten, van een onafhankelijke test instantie, heb gevonden. Mijn streamer kan dus veilig aan het net blijven hangen.

Reageer