Consumentenbond.nl

Harde schijf seagate

• 18 september 2015
  • 1 reactie
  • 232 Bekeken

Hallo

Ik heb onlangs (Juni 2015) een seagate expansion van 1 TB gekocht, voor 70 euro bij de MyCom.

3 maand later in september crasht die, met al mijn foto's, muziek etc. Ik ga naar de winkel toe om gebruik te maken van mijn garantie. We komen er al snel achter dat mijn harde schijf het niet meer doet. Dus ik vraag of zij alle gegevens eraf willen halen en op een nieuwe harde schijf willen zetten. Dat kan, maar daardoor vervalt mijn garantie op een nieuwe harde schijf. Ze bieden namelijk het volgende aan, ik krijg een nieuwe harde schijf van 70 euro of als ik mijn gegevens terug wil(vervalt mijn garantie op een nieuwe harde schijf) en dus moet ik 70 euro bij dokken, omdat dan mij garantie vervalt.

Waar is mijn garantierecht? Heb je garantie, moet je als je gegevens terug wilt, bij betalen.

1 reactie

Reputatie 5
Badge +6
Ik denk dat het als volgt zit:

• u heeft garantie op de harde schijf. Dat biedt de leverancier ook als ik het goed begrijp: u kunt een nieuwe harde schijf krijgen
  • de leverancier is niet verantwoordelijk voor het maken van een backup van uw gegevens
  • het lijkt of u geen backup heeft van de gegevens op de harde schijf
  • het van de gecrashte harde schijf halen van uw gegevens zou heel arbeidsintensief kunnen zijn, afhankelijk van de oorzaak van de crash. Bij bepaalde crashes zou het zelfs (nagenoeg) onmogelijk kunnen zijn alle gegevens te herstellen. De kans dat het herstellen dus meer kost dan 70 euro is aanwezig
U zou kunnen vragen wat het kost om de gegevens van de gecrashte harde schijf naar een nieuwe over te zetten (dus dat u een nieuwe harde schijf onder garantie kiest, en dan het overzetten van de gegevens los betaalt).

Uiteindelijk moet u bepalen wat uw gegevens u waard zijn. En overwegen om hierna een (betere) backup te regelen.

Reageer