straatvraag

Heb je weleens een miskoop gedaan via social media?

• 15 February 2022
  • 21 reacties
  • 1097 Bekeken
Heb je weleens een miskoop gedaan via social media?
Reputatie 2
Badge +2

Een mooie broek op Facebook gezien? Leuke schoenen op Instagram? Koop je weleens wat via social media? Dat pakt niet voor iedereen uit zoals gewenst.

👉 We stelden deze vraag ook op straat. Lees de reacties hier.

Heb jij weleens een miskoop gedaan via social media? Laat het hier weten middels een reactie.

21 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Christo ,

Heb nooit een miskoop gedaan, omdat ik geen Facbook en Instragram heb.

Kunt u eventueel aangeven wat u onder social media verstaat?

Reputatie 2
Badge +2

@GdR Fijn dat je nooit een miskoop hebt gedaan via Facebook of Instagram. Voor dit topic over iets kopen via social media, gaat het vooral om Facebook en Instagram. Maar misschien zijn er mensen die weleens iets gekocht hebben via een ander socialmediakanaal, zoals TikTok.

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Christo , misschien is het woordje fijn niet helemaal correct. Bedoelt u gelukkig?

Volgens mij geeft u een onderwerp aan dat al op een of andere manier is aangekaart.

Klopt dit?

Reputatie 5
Badge +4

Bij mij altijd goed gegaan, maar ik haal het altijd ook wel op ik wil zien wat ik koop.

Mocht ik, onwaarschijnlijk, ooit iets zien op fb wat ik zou willen, dan zou ik uit facebook uitloggen en op internet gaan zoeken naar het item, of naar een winkel gaan.

Ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om daar iets te kopen.
Probeer ook overal zoveel mogelijk advertenties te filteren.
Nu gebruik ik geen enkele dienst meer van Facebook.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb zelf geen accounts bij deze sociale media, maar mijn vrouw heeft wel facebook en er zijn ook wel eens dingen aangeschaft door reclames.
Maar het valt vrijwel altijd tegen, of de kwaliteit is slecht of het is toch niet zo handig als ze je willen laten geloven.
Sommige dingen verdwijnen na een paar dagen in de container of in een lade en je ziet er nooit weer naar om.
Via facebook iets kopen doen we dus niet meer.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb mezelf fors uitgeschreven*) uit A-social media.  (Ben ook nooit lid geweest bij FB. etc.).

Ik heb dan ook geen vertrouwen dat een Advertentie verkoop bedrijf het beste met mij (of mijn data)  overweg kan.

*) Met uitgeschreven bedoel ik,  omdat ik het niet met hun voorwaarden eens ben ik ze ook werkelijk buiten de deur hou met advertentie blockers, DNS filters en firewall rules. Want hoewel ik door neit accepteren geen gebruik kan, mag en zal maken van hun diensten ze zzich nog steeds met mij blijven bemoeien via google analytics, FB pixels etc. etc.

Kortom op afstand gehouden met de spreek woordelijke “10 ft. pole”.

Ik heb vorig jaar een winterjas gekocht bij een zogenaamde winkel advertentie. Betaald maar de jas nooit ontvangen. Aangifte gedaan maar helaas niets. Ondertussen was de winkel op internet ook spoorloos verdwenen. Dus pas op met advertenties van winkels.

Reputatie 2
Badge +2

Ik koop zelden iets wat niet echt goed is of goed gaat. Zal wel aan mij liggen.

De laatste keer een radiootje 1 februari besteld via mijn computer. Geld geschreven op 9 februari.

Nog niet ontvangen. Veel andere dingen gaan ook fout. Het wemelt bijna overal van fouten.

Verkeerd ingerichte samenleving denk ik.

Emilio Sciarone 

Ik heb een elektrische pomp via Facebook besteld, geschikt voor fiets-, brommer- en auto-band. De actie was 1+1 gratis. Kosten waren ongeveer €29,95.

Bij een "Nederlands " bedrijf..... na weken wachten kwam mijn pakket(je). 

Een onaangename verrassing: verzonden vanaf China  aan 't adreslabel te zien en er zat één mini-hand-fietspompje in. Zoals ook wel eens op het fietsenframe zit. 

Geprobeerd om via mail contact te krijgen met het bedrijf, maar op geen enkele manier lukte dit.

Ik zal nooit meer iets via Social Media bestellen! Mijn lesje heb ik geleerd! 

Ondanks alle ervaring (incl mijn vakgebied) laatst toch een keer (voor het eerst) in een aankoop getrapt welke compleet nep bleek te zijn. Net iets te enthousiast en zonder eerst eea te controlen een set fitnessgewichten besteld via een advertentie op instagram. Het was iets van 40 euro en toen ik na anderhalve week nog niets ontvangen had ging ik wat verder op onderzoek. Het webshopje was in het nederlands maar met een buitenlands rekeningnummer, gelinkt aan een heel andere naam, welke -na wat googelen- nog meer van dit soort nepshops hadden draaien. Dom... Altijd die checks blijven doen vooraf...

Reputatie 5
Badge +6

Diverse Nederlandse omroepverenigingen besteden daar al aandacht aan.

In sommige gevallen wordt daar ook aandacht aan besteed.

Gezien het aantal reacties, lijkt het mij moeilijk om een conclussie te kunnen trekken. 

Het aantal websites met miskopen en geen leverantie zal aanzienlijk hoog zijn.

Echter dit was niet de vraag van @Christo ,

Dus kan geen ervaring delen via het onderwerp sociale media.

Helaas wel. Leren schoenen. Waardeloze pasvorm en vraag me af of het wel echt leer is. €150 weggegooid geld!

Badge

Eind december is mijn vrouw via facebook op een site terecht gekomen die accessoires verkocht voor haar speciale printer/plotter. Na bestelling geen bevestiging gekregen en een dag later was de site van het internet verdwenen. Gelukkig (verzekerd) betaald met een credit card. Bij onze bank melding gedaan en procedure gestart. Eerst 2 weken wachten of er alsnog werd geleverd. Daarna neemt de bank contact op met de fraudeur en verzoekt hem/haar het geld terug te storten. Weer 3 weken wachten, waarna het geld gelukkig door de bank weer werd teruggestort op onze rekening. De creditcard maatschappij is een procedure gestart om het geld terug te krijgen. Wat ik vreemd vind, is dat de bank mij niet de Naam Adres Woonplaats gegevens van deze fraudeur geeft zodat ik alsnog aangifte bij de politie kan doen en dat volgens mij wel zou moeten. Ik ben hierover nog met ze in gesprek.

Reputatie 2
Badge +2

Off-topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 2
Badge +2

Er is een doos gebracht met hoogstwaarschijnlijk mijn bestelde radiootje waar ik 4 weken op heb moeten wachten en 3 weken geleden al betaald heb. Morgen bekijken of hij wel gaat en of er andere vreemde, onduidelijkheden erbij vermeld zijn. Zie mijn vorige bericht. 
Emilio Sciarone

* Off-topic deel verwijderd door beheerder *

Badge +2

Nee, natuurlijk niet. De laatste twee jaar niet bijgehouden? Duizenden ‘gedupeerden’ die op websites van nog geen twee weken oud  - en een week later weer weg - aan de hand van een foto 29,95 aftikken en nooit meer iets vernemen. Alle advertenties op dit vlak staan op instagram, tiktok, facebook en meer. Iets kopen via sociale media - wat dan ook - staat voor mij voor: Je bewust laten bedonderen. Toch gek dat mensen daarna pas gaan klagen...

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb mijn ontvangen radiootje terug mogen sturen op hun kosten.

Of ik het geld terug ontvang is mij niet duidelijk. Niet over gehad.

Afwachten maar.
Emio Sciarone 

Reputatie 1

Ik heb een keer schoenen bestelt via Instagram. Bleek helaas om een Ali Express pakketje te gaan dus doe dit nooit meer. 

Reputatie 2
Badge +2

Ongelooflijk maar waar. Mijn geld voor het retour gezonden radiootje dat toch niets voor mij was

heel snel terugontvangen. Hulde aan ,Pluswebshop’. Emilio Sciarone

Reageer