Consumentenbond.nl

Heb jij al een wachtwoordmanager in gebruik?

• 14 januari 2020
  • 32 reacties
  • 637 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3

Wachtwoordmanagers zijn nog niet zo populair blijkt uit enquêtes op het gebied van digitale veiligheid. Minder dan 1 op de 5 gebruikt er een. Toch is het een van de veiligste én handigste manieren voor het omgaan met wachtwoorden. Blijkbaar is er voor velen een drempel om met een wachtwoordmanager aan de slag te gaan. Graag horen we hier ervaringen van consumenten die de overstap al wél hebben gemaakt. Daarmee kunnen we misschien anderen inspireren.  

Vertel in dit topic je ervaring met de overstap naar een wachtwoordmanager. Bijvoorbeeld:

• Hoe je het invoeren (en/of) aanpassen van je wachtwoorden hebt aangepakt;
  • of je tegen problemen aanliep bij het installeren en in gebruik nemen;
  • of het erg wennen was;
  • of je nu veiligere wachtwoorden gebruikt;
  • of het gemak oplevert.

En als je nog geen manager gebruikt, wat houdt je tegen?

Tot slot, we horen graag ervaringen met het in gebruik nemen van een wachtwoordmanager in het algemeen, niet zozeer welke wachtwoordmanager je hebt gekozen.

32 reacties

Reputatie 6
Badge +4

een wachtwoordmanager is slechts een onderdeel van cyberveiligheid. de eerste stap die je moet nemen is voorkomen dat je altijd dezelfde wachtwoorden gebruikt, ook moet je nooit veelgebruikte wachtwoorden gebruiken. daarnaast is de multi-factor een heel giede maatregel en daarna kun je een wachtwoordmanager gebruiken.

hoe beveilig je je wachtwoordmanager? vaak zit er een cloud achter om makkelijk op al je apparaten al je wachtwoorden te hebben, maar zorg wel dat het hele plaatje klopt anders is het middel erger dan de kwaal.

Reputatie 4
Badge +4

Ik zag er zelf erg tegenop maar ben achteraf blij dat ik de ‘sprong’ heb gewaagd. Bij mij hielp het dat ik mezelf niet had opgelegd om alle wachtwoorden in één keer in de wachtwoordmanager te zetten. Bij elke keer ergens online inloggen krijg je bij Lastpass (die gebruik ik) de mogelijkheid om je wachtwoord op te slaan in de manager. En zo had ik denk ik binnen een maand 80% van al mijn wachtwoorden in Lastpass.

Stap 2 bij mij was: betere wachtwoorden. Op elke nieuwe site waar je sowieso een nieuw wachtwoord moest verzinnen, liet ik dat Lastpass doen. En stap 3 was om bij het inloggen op een bekende site met een slecht wachtwoord, als ik een keer tijd en zin had, het wachtwoord te veranderen. Plus een keer op de spreekwoordelijke regenachtige zondag liet ik Lastpass een scan maken van alle slechte wachtwoorden, en ben ik die gaan aanpassen.
Klinkt allemaal heel bedacht, maar dat was het dus niet. Het ging gewoon best wel geleidelijk en vanzelf. Inmiddels zou ik nooit meer terug willen naar de oude situatie: het is echt heerlijk dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden.

Reputatie 5
Badge +4

Ik gebruik het niet.
Ik probeer de grijze massa een beetje vit te houden, door het meeste te onthouden.
Voor belangrijke wachtwoorden heb ik zo mijn eigen eigenwijze manier van opslaan.
Vooral overal een ander wachtwoord gebruiken.
Want een lek in een webshop is zo gebeurt.

1 op de 5 klinkt toch nog al hoog aangezien het pas sinds de laatste 5 jaar ofzo veel wordt gebruikt.

Badge

Sorry mensen, ik misbruik even deze topic om te kijken of ik moet inloggen om te reageren. Dat is bij mij al weken zo. Vele aangedragen oplossingen op dit forum om die ineens ontstane ellende kwijt te raken, werken helaas niet. Ik heb me nu opnieuw aangemeld, andere naam ander wachtwoord, in de hoop dat ik de problematiek en rommel om op het forum te komen kwijt ben. Daarvoor moet ik maar vaak reageren. Bij deze dus. Als zgn. nieuw lid ben ik nu wel al mijn badges, reactie aantallen e.d. kwijt, dat hoort eigenlijk ook niet.

Toch wel een vraag over dit onderwerp.

Ik sla mijn wachtwoorden op bij Google (Chrome). Ook Norton nodig mij uit daar de wachtwoorden op te slaan. Zijn dat wachtwoordmanagers, of is dat heel wat anders. Groeten Leo.

Badge

There are many gaps in your memories, especially when you get older.

Reputatie 7
Badge +7

Hi @RuiterLeo,

Ik begrijp even niet zo goed wat er met jouw oude account mis is gegaan. Je moet namelijk altijd al inloggen om te kunnen reageren. Wellicht dat jij automatisch al ingelogd was, maar dat heeft dan te maken met je browser instellingen en niet met je account hier. Het lijkt mij niet handig en ook heel erg zonde om een nieuw account te gaan gebruiken. Sterker nog, twee accounts door één persoon is ook eigenlijk niet toegestaan. :wink:  Ik stel daarom voor om eerst uit te zoeken of we kunnen achterhalen wat er mis is gegaan met je oude account. Goed?

Groetjes, 

Monique

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben ook al een hele rijd op een wachtwoordmanager. Ik heb Dashlane. Oh, hij doet het best goed, maar er was wel een leermomentje. En ik moest hem ook leren dat hij automatisch invult. Dat heeft even geduurd.

En toen kwam Windows 1903 update. Toen stond alles opeens dubbel in Dashlane en de naampjes was hij kwijt. En automatisch invullen doet hij pas als ik Dashlane open en dan die site aanklik. Ik ben te lui om uit te vogelen wat er loos is. Ik denk dat ik naar last pass overstap. Ik heb ergens nog opgeschreven wat mijn wachtwoorden zijn. Ik heb die nummers gegeven. Dus op mijn spiekbriefje staan alleen die nummers.

Badge

Beste Monique,

Er is kennelijk toch iets mis met mijn account. Zolang ik al op het forum ben, dus vanaf medio 2018, is het altijd goed gegaan. Nooit geen problemen, altijd kunnen reageren, discussiëren enz.  En per dag hoefde ik slechts één keer in te loggen, bijvoorbeeld 's morgens als ik de computer aanzette of het moment dat ik een mail van jullie kreeg dat er een reactie was. Ging ik op dat moment voor de eerste keer naar het forum dan moest ik (één keer) inloggen.

Maar één of twee weken geleden veranderde diverse zaken voor mij op het forum. Ik moet voor iedere reactie inloggen. Als ik ingelogd ben en zelf ingelogd blijven heb aangevinkt, en achter elkaar een aantal reacties op het forum gaf, of met één of meerdere leden discussieerde, moest ik voor elk bericht inloggen. Dat is, nogmaals, nooit zo geweest en is behoorlijk hinderlijk. De hele dag staat de PC aan, en één keer inloggen op het forum was altijd voldoende om die hele dag  berichten te kunnen zenden, te kunnen reageren enz.. En ineens dus niet meer. Maar dat is nog niet alles. Ook verscheen er iedere keer een bericht over cookies, en dat ik die moest goedkeuren enz. En tevens verscheen er elke keer wat vragen of een enquête over wat ik van de site c.q. het werken op het forum vond.  Ik heb geen probleem met enquêtes of vragen omtrent de site, werken op het forum enz. Ik heb ook antwoord gegeven, maar één keer is toch voldoende, echter de vragen blijven komen.

Aanvankelijk dacht ik dat het allemaal ‘nieuw’ was en dus dat iedereen dit had. Het hield echter maar aan en toen ik begreep dat een aantal leden dat niet had, heb ik in een topic erom gevraagd, of meerderen het hadden en of ze wisten wat het was en wat eraan te doen. uiteraard heb ik antwoorden gehad, adviezen gehad en ik meen dat zelfs Imke heeft gereageerd en het zou uitzoeken.. Van een ander lid heb ik begrepen dat hij eenzelfde ‘iets'  heeft gehad en dat jullie het in orde hebben gemaakt, het lag aan het account. Ik weet niet of hij het op prijs stelt dat ik zijn naam noem, dus laat het even zo, maar in de discussie omtrent “enquête na forumbezoek”  staat één en ander te lezen alsmede meer adviezen.

Maar ik ben het uiteraard eens met je en akkoord dat je c.q. jullie het uitzoeken, want het is erg lastig. En ik wil helemaal geen twee accounts, wil gewoon mijn oude account terug met de reactie-tellingen, badges, sterretjes, streepjes, lijntjes  enz. Ik hoop van harte dat jullie eruit komen. Het komt ook nergens anders op mijn PC voor, dus bij geen enkele andere site, organisatie, webshop enz. Vriendelijk groetend, Leo.

Wachtwoorden gewoon noteren in een TextMaker document en lekker vaak hetzelfde gebruiken. Af en toe eens variëren, wat trouwens ook vaak verplicht is.

Mijn wachtwoord document staat tevens in de cloud, voor het geval de laptop de geest geeft, of dergelijke.

Ook ik moet nu steeds weer inloggen, net als RuiterLeo.

Reputatie 3
Badge +4

Tegenwoordig heb ik zo ontzettend veel accounts op internet, dat ik niet meer zonder een wachtwoord-manager kan. Een systeempje voor in je hoofd is wel handig, maar ik ben eerlijk gezegd wat lui, en gebruik Keepassxc. Samen met de browser-plugin werkt het prima, en ik ben er heel tevreden mee.

Badge

Mijn problematiek met inloggen, cookies en enquêtes op het forum hoort in feite thuis bij de topic enquêtes na forumbezoek. Ik heb echter in deze topic Monique geantwoord, dus overmacht dat dit even off-topic is.  Geachte @Léonz  heeft kennelijk dezelfde klachten omtrent inloggen e.d., via de topic  ‘enquêtes na forumbezoek’ zal ik u op de hoogte houden hoe het afloopt.

Dan toch even dit onderwerp. Ik ben het met @Silex  eens dat je tegenwoordig voor het internet heel veel accounts nodig hebt. Ook al staat er bij ons heeft u geen account nodig, maar dan blijkt dat je alle gegevens over je zelf die zij nodig hebben zelf moet invullen, telkens weer. Een account is dan toch makkelijker en sneller. Maar dan zit je met de wachtwoorden. Ik heb ze steeds bijgehouden op een lijst, maar deze hinkt al tegen de 20 A4-velletjes aan.  Dus ben ik ook wachtwoordhulpen gaan gebruiken.

Die werden al aangeboden door de browser Google Chrome en de antivirus scanner, security programma Symantec Norton.  Ik heb echter uit een andere topic met discussie begrepen dat zulks geen wachtwoord managers zijn. Ik weet echter niet meer waar en wanneer die topic was, en uitzoeken valt niet mee. Daarom toch de vraag. Zijn die hulpen van Google en Norton wachtwoord managers of niet. En wat doen wachtwoord managers dan meer dan die hulpen en diverse namen worden genoemd, moet ik daaruit weer een keuze maken of is er één de beste en liefst ook de gemakkelijkste. Groet Leo.

Badge

Ik ben al jaren bekend met wachtwoordmanagers. Ik heb verschillende wachtwoordmanagers getest, zoals LastPass, 1Password, Dashlane, McAfee True Key, Norton Password Manager, Enpass en SafeInCloud.

Ik vind 1Password de fijnste van allemaal aangezien ik in vergelijking met LastPass en Dashlane nog aanvullende velden kan toevoegen waarin ik extra informatie kan opslaan.
Daarnaast ben ik zelf erg fan van de Apple-achtige lay-out van 1Password en vind ik dit het meest overzichtelijk.

Online accounts maken bijvoorbeeld gebruik van veiligheidsvragen om te kunnen bevestigen of jij het bent die het wachtwoord van het account probeert te herstellen.
Ik heb gelezen dat je het beste geen echte antwoorden moet instellen maar gebruik moet maken van extra wachtwoorden als antwoord op zo'n veiligheidsvraag.

Bij sommige accounts bewaar ik deze veiligheidsvragen bij de inloggegevens door extra wachtwoordvelden aan te maken met 1Password en bij elke veldtitel de vraag in te vullen.
Vervolgens genereer ik met deze extra wachtwoordvelden een paar nieuwe wachtwoorden als antwoorden op mijn veiligheidsvragen.

Reputatie 6
Badge +6

Oké @M4RTIJN , dank voor je bijdrage. Maar begrijp ik het nu goed, is een wachtwoordmanager, zoals u ze benoemd, nu heel iets anders dan wat ik gebruik en dus de wachtwoorden opslaan zoals Google en Norton mij aandragen. En adviseert u in dat geval een wachtwoordmanager te nemen, met name dus 1Password? Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

alles wat je wachtwoorden bewaard zou je een wachtwoord manager kunnen noemen, maar je hebt daar dan uitgebreide en simpelen in, en ik zou het advies van martijn gewoon opvolgen. denk heel goed na over het 'hoofdwachtwoord’, die mag wel op een papiertje in de kluis.

en de rest uitzetten en 2e factor instellen. al je wachtwoorden opslaan bij google…. mmmmmm. 

Beste allemaal,

Bij gebruik van een Apple tablet en telefoon ( IPad en Iphone) is er geen wachtwoordmanager nodig. De wachtwoordmanager zit ingebouwd in de IPad. Hij is ingebouwd in de app Instellingen en te vinden onder “ wachtwoorden en accounts”. ( in oudere versies staat hij onder Safari in Instellingen). Kies daarna Wachtwoorden en daar staan ( achter slot en grendel want je moet daar nog een keer je vingerafdruk of toegangscode geven) al je bewaarde wachtwoorden. Je kunt hier ook zelf wachtwoorden aan toevoegen. De meeste wachtwoorden worden “automatisch” bewaard, op het moment dat je de eerste keer een account aanmaakt. 
Je hoeft in principe nooit via deze weg in de wachtwoorden lijst te zoeken. Want op het moment dat je ergens moet inloggen, verschijnen de inlognaam en wachtwoord automatisch (lagere IOS, in het geel) ofwel bij IOS12 en hoger verschijnt de inlognaam bovenop het toetsenbord, tik hier op, en vervolgens wordt het bijbehorende wachtwoord automatisch opgezocht en geplaatst. 
Dus consumentenbond: graag hier heel duidelijk in zijn, dat de Apple gebruikers het in principe niet nodig hebben. Ik heb wel 200 wachtwoorden opgeslagen en log op dit forum ook op deze manier in. 

Badge

Oké @M4RTIJN , dank voor je bijdrage. Maar begrijp ik het nu goed, is een wachtwoordmanager, zoals u ze benoemd, nu heel iets anders dan wat ik gebruik en dus de wachtwoorden opslaan zoals Google en Norton mij aandragen. En adviseert u in dat geval een wachtwoordmanager te nemen, met name dus 1Password? Groet Leo.

@L.J.F. de Ruiter. Google Chrome en Mozilla Firefox hebben ook ingebouwde wachtwoordmanagers. Maar de manier waarop webbrowsers uw inloggegevens opslaan is niet altijd veilig. Ik raad u aan om wachtwoorden niet meer in de webbrowser zelf op te slaan en te kiezen voor een externe wachtwoordmanager. Norton Password Manager is wel een goede wachtwoordmanager alleen vind ik heb zelf iets te basic. Er zijn wachtwoordmanagers die gebruiksvriendelijker zijn en meer functies hebben die het beheren van uw wachtwoorden makkelijker maken.

U kunt het beste een wachtwoordmanager zoals 1Password, Dashlane of LastPass uitproberen en kijken welke u het fijnste vindt werken. Bij het gebruik hiervan adviseer ik u om een sterk wachtwoord te bedenken. Maak bijvoorbeeld gebruik van een wachtzin en gebruik spaties of tekens tussen de woorden. Ook adviseer ik twee staps verificatie aan te zetten om uw wachtwoordkluis tot het maximale te beveiligen.

Mocht u 1Password willen proberen dan kunt u het beste gebruik maken van de 1Password.eu servers.
Op deze manier draait uw wachtwoordkluis binnen de Europese Unie en valt uw account onder de AVG-wet. Ook betaalt u dan 1Password in euro’s in plaats van dollars waardoor u niet te maken heeft met wisselkoers. Bijv € 4,10 (incl BTW) per maand of € 38,48 (incl BTW) per jaar. De Europese prijzen op de website kloppen niet helemaal en worden exclusief BTW weergegeven.

LastPass en Dashlane kosten ook allebei rond de € 38 tot € 40 per jaar.

Mocht u echt niet willen betalen voor een wachtwoordmanager, dan kunt u nog altijd KeePass proberen als u Windows heeft en MacPass als u een Mac heeft.
Deze wachtwoordmanager slaat uw wachtwoorden op in een versleuteld bestand op uw PC, USB of waar u deze dan ook wilt opslaan. Het werkt alleen iets minder gebruiksvriendelijk, maar wordt door veel hackers en beveiligingsexperts gebruikt. 

Reputatie 6
Badge +6

Dank @M4RTIJN . Om met het laatste te beginnen, betalen is over het algemeen nooit leuk. Maar afwegend wat voor ellende je kan krijgen als het fout gaat, dan is een 40 Euro per jaar niet direct een bezwaar.

Wat de rest betreft, ga ik het nog eens goed doorlezen en er over nadenken. Op dit forum heb ik inmiddels diverse forumleden leren “kennen” en zij, zo verwacht ik, zullen zeker nog met advies komen en uw reactie meenemen. De wens is wel de vader van de gedachte, want zelf heb ik echt te weinig kennis van dit alles. Ik heb in de loop der jaren wel geleerd niet voor alles hetzelfde wachtwoord te nemen, en niet gemakkelijke zaken zoals welkom, geboortedatum enz. ik gebruik al volop kleine en hoofdletters, cijfers en diverse leestekens, sterretje enz. enz. Maar ik heb dan ook 20 A4 vellen met wachtwoorden. Groeten Leo.

@M4RTIJN

@L.J.F. de Ruiter

de manier waarop webbrowsers uw inloggegevens opslaan is niet altijd veilig

Wie zegt dat?  En erger, "niet altijd", waar is dat dan van afhankelijk? 

Veiligheid bestaat niet in dit leven. Angst wel.

Reputatie 7
Badge +6

Leo, je zou even de proef op de som kunnen nemen door voor de proef te doen alsof je een inbreker bent die voor je pc zit die uit staat. Hij zet hem aan, windows start op. Kan hij er dan in? Kan hij dan je webbrowser opstarten of moet hij eerst in windows inloggen als gebruiker Leo? Als hij wel direct je webbrowser kan opstarten, liggen al je wachtwoorden dus bloot. Of heb je in je webbrowser nog een inlog met wachtwoord ingesteld?

Als je in je webbrowser onder Instellingen naar Wachtwoorden (type "wachtwoorden" in het Zoekvak aldaar) kijkt, kun je ze in principe allemaal zien. Als je niet eerder wist wat ik hier schrijf, liggen al je wachtwoorden dus bloot voor iedereen om te zien.

Daarom nemen mensen een wachtwoordmanager en vegen al hun wachtwoorden uit in de browser.

Sorry @Jan maar als je je computer gewoon wagenwijd open zet zonder wachtwoord ben je überhaupt niet slim bezig. Verder gebruik ik zelf LastPass, dat is net als die andere systemen een prima oplossing, maar ik heb zat mensen met de ingebouwde password manager van Chrome zien werken, vooral handig als je ook een Android toestel hebt, of als je Apple gebruikt met een combinatie van Mac, iPad en/of iPhone is de Apple oplossing ook heel handig. Vooral heel gebruikersvriendelijk en ik krijg sterk het gevoel dat dat aspect onderbelicht raakt tussen alle techniek. Maar voor heel veel (oudere) mensen is dat juist het belangrijkste criterium.

Reputatie 6
Badge +6

Ik begrijp dat de veiligheid qua wachtwoorden beter kan dan alleen via Google en Norton. Maar heb daar even meer tijd voor nodig, gezien andere problemen. Ik weet alleen nog als antwoord op Jan. Men kan niet zomaar mijn computer opstarten, er wordt om een pin gevraagd. Weet je die niet dan kom je niet verder. En er zijn meer wachtwoorden nodig als je in andere systemen verder wil, bijv. de beveiliging, camera's en alarmering enz. enz.. En daarnaast is het wellicht beter een wachtwoordmanager te nemen,  bijv.  1Pasword.eu, of LastPass en mogelijk heeft Léon nog een advies. Ik heb er in elk geval hulp  bij nodig. Maar laat ik niet alles tegelijk doen. Groeten Leo.

Hallo Leo,

Mijn advies luidt (het is wel in het Engels):

Don't worry, be happy”.

Daar kom je verder mee.

Reputatie 6
Badge +6

Zelfs dat heb ik begrepen, Sir. In het Frans had ik het wellicht op moeten zoeken.

Overigens is bij mij het inloggen weer terug. Ik moest voor deze reactie weer inloggen en voor de vorige ook. En de PC is dus niet uit geweest en het Forum ook niet tussendoor gesloten. Is het bij jou ook weer terug, of nog steeds inloggen. Het is gewoon weg geweest, een verademing. Ik ben ervan overtuigd dat ik er niets aan kan doen, mijn computer ook niet en de software ook niet. Groeten Leo.

Reageer