Consumentenbond.nl

Heb jij een goed alternatief voor de spionerende VPN van Facebook?

• 15 februari 2018
  • 32 reacties
  • 7265 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Zit je vaak op je smartphone of tablet te facebooken? Gebruik dan vooral niet de VPN die Facebook promoot onder het mom van extra privacy en veiligheid: hun eigen Onavo Protect - VPN Security app.
Een VPN (virtual private network) app versleutelt internetverkeer zodat hackers niet mee kunnen kijken. Normaalgesproken leidt een VPN alleen verkeer om zodat je privacy beschermd blijft. Maar Facebook gebruikt zijn eigen VPN app, Onavo Protect, om alle denkbare gegevens van jou als gebruiker te verzamelen, analyseren en door te spelen aan andere partijen (hier lees je hoe Facebook ook op andere manieren met je mee kijkt).
Als je zo veilig mogelijk wil facebooken, gebruik dan een andere VPN dan die van Facebook. Lees hier onze tips over VPN-diensten.
Gebruik jij al een andere VPN-dienst dan die van Onavo om veiliger of anoniem te internetten? Ben je er tevreden over en waarom? Praat mee.

32 reacties

Ik heb wel een goed alternatief: geen Facebook gebruiken. Als 80- heb je daar toch niks te zoeken. Die toestand is al jaren zwaar op zijn retour.
Ik gebruik zelf https://proxy.sh/ (Engels) welke erg goedkoop is en ook voor de minder technische onder ons een toegankelijk programma aanbiedt. Het is goedkoop, en ik ben zelf geen fan van gratis VPNs. Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar proxy.sh en daarbij is gebleken dat ze één van de betere zijn. Nadeel van gratis VPNs is dat je in je hoofd moet houden dat als iets gratis is, jij waarschijnlijk de manier bent waarop ze geld verdienen. Doormiddel van reclame of bijvoorbeeld, zoals het geval bij Onavo, door het verkopen van verzamelde data over jou surf gedrag.

Een erg goede vergelijkings website voor VPN aanbieders is https://thatoneprivacysite.net/vpn-section/ (Engels) welke zeer uitgebreid heeft toegelicht hoe ze testen en waarop, het is ook een onafhankelijke website.
Ik gebruik https://nld.privateinternetaccess.com/ voor $40 per jaar.

Werkt tot nog toe altijd goed en heeft een losse proxy server als je hem alleen voor bepaalde programma's wilt gebruiken of wilt configureren in je router. Je hoeft in deze gevallen geen extra programma te installeren op je computer en alle apparaten die met de router zijn verbonden zijn zo beveiligd.
Ik gebruik PIA.....op mijn iPhone prima,op m'n IPad loopt hij steeds vast en op mijn pc werkt het helemaal niet 😕 is goedkoop....€40 euro per jaar...maar hebben een hele slechte helpdesk,ze reageren nooit,dus daar ga ik weg na dit jaar.
Op vakantie heb ik vpnexpress gebruikt....deze werkt heel goed en komt goed uit allemaal tests....wel wat duurder ☺️
Reputatie 7
Badge +6
Op het BRT journaal was vanavond het nieuws dat de Belgische rechter Facebook heeft verboden om het surfgedrag van mensen op internet te verzamelen. Achter het F-logo, het duim-omhoog-like-logo en verborgen pixels op de websites zit software die alles volgt. Ook worden mensen gevolgd die nooit een account op Facebook hebben aangemaakt zonder dat ze het weten. Er wordt verwacht dat Facebook tegen het verbod in beroep gaat.

Ik gebruik de ingebouwde VPN van de webbrowser Opera en het bevalt uitstekend. Het is gratis maar snel genoeg om de filmpjes op de websites te bekijken. Met de kerst was er een dip in de snelheid omdat ze het hadden verkocht voor veel en weer opnieuw waren begonnen. Maar dat is nu weer beter.
Ik gebruik GooseVPN, voor de beginner én gevorderde, op alle apparaten te installeren, 30 dagen gratis, daarna per jaar betalen met stevige 'korting'.
Ze hebben op veel plaatsen servers, maar de 3 Nederlandse volstaan voor mij.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het begin niet zonder slag of stoot ging, allereerst gelijk 'eigen' DNS servers gekozen, soms zijn er kleine hiks, nu al eventjes probleemloos.
Reputatie 3
Badge +3
Ik gebruik Tunnel bear. Als je het maar soms gebruikt heb je aan de gratis versie genoeg. Dat is in mijn geval meestal op vakantie omdat ik dan geen wifi in een vakantiepark wil gebruiken.
Reputatie 1
Badge +2
Wat mij enorm tegenstaat bij gratis of betaalde VPN is dat aanbieders van deze diensten compleet inzicht kunnen krijgen in het internetverkeer dat je via hun VPN laat lopen. En dat is vaak al je internetverkeer.
Reputatie 3
Badge +4
Ik ben het met Fred B. eens. Alhoewel ik een paar jaartjes jonger ben dan 80, heb ik Facebook al mijn hele leven wantrouwt.
Ze willenalles van iedereen weten, ook als je er geen accountant hebt (zoals ik). In Belgie heeft de rechter dat inmiddels begrepen. Wanneer Nederland nog?
Dan kan ik ook eindelijk eens stoppen met het blokken van Facebook troep in mijn router en mijn PC's.
Badge
Tja, Facebook zelf is enigszins over the hill, maar de bedrijven die het heeft opgekocht doen het uitstekend. Denk bijvoorbeeld aan Instagram en WhatsApp of die tienbtallen andere FB dochters. Uiteraard worden gegevens tussen alle onderdelen van FB uitgewisseld. Vergeet niet: jij bent het product, niet de klant.
Overigens gebruik ik NordVPN. $90 voor drie jaar wat neer komt op €2,25 p/m. 5 apparaten mag je met dit abonnement aansluiten. Weinig last van performance problemen. Probleem is wel dat je vaak meldingen krijgt van Google als je mailt via de VPN connectie. Deze meldt dan dat iemand anders toegang heeft tot mijn G-mail account omdat het niet via mijn eigen IP-adres wordt verstuurd. Lastig gedoe want dan moet je weer aangeven dat jij het wél was. Dit zou m.i. Google toch beter moeten regelen.
Reputatie 4
Badge +3
Vanaf mijn mobiel maak ik wel een VPN verbinding met m'n eigen server (OpenVPN).
Van huis uit als het nodig is via NordVPN of TOR, niet al het verkeer hoeft via VPN.

Voor DNS resolving heb ik thuis een pi-hole installatie draaien waarmee het nodige aan add servers etc. verwijderd wordt.
Naast de standaard instellingen heb ik een aantal FB sites w.o. graph.facebook.com op de blacklist.
Daarnaast in browsers (firefox & chromium) umatrix als cookie, script & active content filter.
Ik gebruik ook de gratis vpn router van Opera bevalt goed.Is echter alleen een browser vpn.
Ik zou ook wel mijn emailverkeer op een makkelijke manier willen versturen
Je kunt ook bekijken of in je thuis-router een VPN-server aanwezig is. Ik heb zelf een Fritzbox 7390 waarbij dit het geval is. Vanaf elke locatie ter wereld kan ik veilig naar die VPN-server verbinden en vandaar het Internet op. De Fritzbox toont de gegevens die je in moet vullen bij de VPN-client op je telefoon, tablet of laptop. Dit alles zonder extra kosten en met prima snelheid, die vanzelfsprekend wel afhankelijk is van de kwaliteit van de verbinding tussen de locatie waar je bent en je thuisrouter. Niemand die inzicht heeft op je Internetverkeer dan alleen je eigen Internet-provider, maar die mag je vertrouwen. Omdat je vanaf je thuislocatie het Internet op gaat is deze oplossing niet geschikt om je achter te verschuilen voor downloads.
Goed idee ik heb ook een fritzbox; 7581, ik ga er eens induiken om te kijken of met dat type hetzelfde mogelijk is. Bedankt
Reputatie 3
Badge +2
...Probleem is wel dat je vaak meldingen krijgt van Google als je mailt via de VPN connectie. Deze meldt dan dat iemand anders toegang heeft tot mijn G-mail account omdat het niet via mijn eigen IP-adres wordt verstuurd. Lastig gedoe want dan moet je weer aangeven dat jij het wél was. Dit zou m.i. Google toch beter moeten regelen.

Dan snap ik 1 ding niet helemaal. Je gebruikt een VPN omdat je niet aan de grote klok wilt hangen wie je precies bent en wat je allemaal op internet doet. Heel begrijpelijk, dat gaat behalve jezelf ook helemaal niemand iets aan. Maar je gebruikt wel G-mail..??!! 😗
Goose VPN werkt prima. Gemakkelijk te installeren. Gebruik je G-mail dan moet je VPN even uit zetten anders begint Google te piepen dat er een ander op je e-mail adres heeft willen inloggen. Lijkt er op dat Google niet alleen e-mailadres en wachtwoord controleert maar ook naar je IP-adres kijkt, VPN daarom maar even uit zetten.
Ik heb mijn eigen VPN opgezet op een Raspberry die ik op afstand aan en uit kan zetten. Veel weg met de camper en dan kan ik via mijn VPN mijn bankzaken e.d. doen, ook al zit ik bij de wereldwijd bekende coffeeshop (maar dan de echte!) aan de bak cappuccino. Geheel gratis (op de éénmalige investering in de Raspberry van iets meer dan € 30,- na). Ook geoblocking, bijvoorbeeld de NPO-app wordt daarmee omzeild.
Reputatie 3
Badge +2
Facebook die een eigen VPN aanbiedt. Dan gaan echt alle alarmbellen en overige beschikbare waarschuwingssignalen af bij mij.
Dit bedrijf en al zijn/haar dochters is/zijn op geen enkele manier te vertrouwen.
De CB waarschuwt wel af en toe hier voorzichtig mee om te gaan, maar beter is het om het helemaal, geheel en al te mijden. Het zal uiteindelijk erger blijken te zijn dan de pest in de middeleeuwen, die veroorzaakte 'maar' 30 miljoen slachtoffers.....
Reputatie 3
Badge +2
...Lijkt er op dat Google niet alleen e-mailadres en wachtwoord controleert maar ook naar je IP-adres kijkt, VPN daarom maar even uit zetten.

Ja doe ik ook met mijn virusscanner als die begint te piepen..... Really?????
Ik woon al vele jaren in China en heb veel VPN software uitgeprobeerd.
De beste (professionalisme, mogelijkheden, betrouwbaarheid, service en snelheid) is 12VPN, die met kop en schouders boven de rest uitsteekt
De kosten per jaar bedragen 72 USD ( 58 Euro) per jaar
Zie voor meer informatie www.12vpn.com (of voor mensen die in China zijn: www.getsetupfile.com)
Reputatie 6
Badge +6
@Roelof43,Zǎoshang hǎo (even in Pinyin, aangezien karakters slecht werken op het forum) 😉

Zelf heb ik ook een aantal jaar in China gewoond. Toen was het ook creatief omgaan met VPN-verbindingen om bijv. YouTube en Facebook te kunnen bezoeken. Persoonlijk gebruik ik al een tijdje NordVPN en moet zeggen dat ik daar best tevreden over ben.
G-mail gebruik ik niet of nauwelijks privé op mijn PC's, wel op mijn smartphone, dat is gemakkelijker. Voor derden gebruik ik wel G-mailadressen op mijn PC's. G-mail doet ook vervelend als je een programma zoals Mailwasher gebruikt. Het voordeel van G-mail is wel dat je snel even een "tijdelijk" e-mailadres kunt aanmaken. Mijn advies is: Maak selectief gebruik van G-mail.
Badge
Zit je vaak op je smartphone of tablet te facebooken? Gebruik dan vooral niet de VPN die Facebook promoot onder het mom van extra privacy en veiligheid: hun eigen Onavo Protect - VPN Security app.
Een VPN (virtual private network) app versleutelt internetverkeer zodat hackers niet mee kunnen kijken. Normaalgesproken leidt een VPN alleen verkeer om zodat je privacy beschermd blijft. Maar Facebook gebruikt zijn eigen VPN app, Onavo Protect, om alle denkbare gegevens van jou als gebruiker te verzamelen, analyseren en door te spelen aan andere partijen (hier lees je hoe Facebook ook op andere manieren met je mee kijkt).
Als je zo veilig mogelijk wil facebooken, gebruik dan een andere VPN dan die van Facebook. Lees hier onze tips over VPN-diensten.
Gebruik jij al een andere VPN-dienst dan die van Onavo om veiliger of anoniem te internetten? Ben je er tevreden over en waarom? Praat mee.

Air VPN vind ik erg fijn!
Reputatie 3
Badge +3
Ik gebruik Ivacy, en ben daar heel tevreden mee. Het is niet de beste VPN, maar wel lekker goedkoop (ik betaal $1 per maand) en voldoet prima. En ze hebben apps voor alle besturingssystemen en zelf een plug-in voor Chrome.
Ivacy is gevestigd in Singapore, en valt daarmee buiten de 5-eyes / 9-eyes / 14-eyes landen. Nederland behoord tot de 9-eyes-landen.
In de bespreking ' ProtonVPN:VPN-diensten met gratis optie ' worden twee alternatieven genoemd:
Windscribe en Tunnelbear.

Tunnelbear biedt slechts een krappe 500 Mb.

Op www.techradar.com/reviews/tunnelbear-vpn kan je via een link gratis 5Gb per maand krijgen ipv 500MB.

Reageer