Consumentenbond.nl

Heb jij een gratis of betaalde virusscanner?

• 21 augustus 2017
  • 29 reacties
  • 4129 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Een virusscanner is nog altijd onmisbaar op de Windows-pc. Maar welke moet je kiezen?
Er zijn verschillende opties:
  • De ingebouwde virusscanner van Windows (Defender)
  • Een losse gratis virusscanner
  • De gratis scanner van je internetprovider
  • Een betaalde virusscanner
Bekijk in dit artikel uit de Minigids Veilig Online wat je van die opties kunt verwachten.

Wil je meer weten over virusscanners of heb je een goede tip? Laat het weten in je reactie.

** Resultaten van de poll zichtbaar na stemmen**

Wat voor virusscanner heb jij?

29 reacties

Reputatie 7
Badge +5
De huidige virusscanner van Windows 10 is gebouwd op het bedrijfsantivirus van Microsoft.
Met de laatste grote update van Microsoft is hij ook nog een flink uitgebreid met allerlei functies.
Hij werkt perfect samen met de Widows Firewall wat je van een aantal betaalde en andere gratis niet altijd kan zeggen of ze hebben een eigen firewall die zo strak staat dat je je netwerkprinter of netwerkcamera niet kunt bereiken.

Probeer daarom een betaalde eerst uit, vaak kun je die een bepaalde tijd gratis proberen.
In mijn 8 jaar computer onderhoud heb ik veel problemen opgelost door eerst het antivirus te verwijderen, ongeveer 25% van de problemen waren te wijten aan een te strak antivirus of firewall.
Heb je vreemde netwerkproblemen of internet problemen met een aantal website die niet te bereiken zijn, probeer dan eerst je antivirus te verwijderen.
Ligt het hier niet aan, dan weet je dat ook meteen zeker en kun je hem weer installeren.

Conclusie: slechte antivirussen zijn er niet meer, kies diegene waar je je het veiligst bij voelt.
Reputatie 2
Badge +1
Een virusscanner doet wat de naam al zegt, namelijk de computer (of telefoon / tablet) scannen op de aanwezigheid van virussen. Alle virusscanners doen dat, maar de verschillen zitten vooral in de manier waarop. Basaal worden 'handtekeningen' van virussen vergeleken met de inhoud van alle bestanden en programma's op de computer. Dat vergelijken is het geheim van de maker van het anti-virus bedrijf.
Een virusscanner belast en vertraagt de computer en de ene doet dat meer dan de andere. Hoe sneller4 de computer hoe minder last de gebruiker van zo'n scanner heeft. De scanners verschillen trouwens ook in het percentage van alle virussen dat ze vinden tijdens de scan. Denk aan percentages tussen de 90 en de 98%. Er zijn scanners die ook verdachte bestanden benoemen, die zich dus gedragen als een virus, maar (nog) niet als zodanig bekend zijn.
Het verschil tussen betaalde en gratis AV programmatuur is vooral wat er allemaal extra in zit. Veelal hebben betaalde versies een eigen firewall die meer instellingen heeft dan de standaard firewall van Windows. Betaalde zijn dus niet per se beter! Zie ook de testen in de gids.

Nog even een verduidelijking voor mensen die de Digitaalgids niet lezen of weinig verstand van computers hebben:
Virussen komen meestal binnen met bijlages van berichten (e-mail), het bezoek aan illegale downloadsites of internet pagina's met bloot en zo.
Een firewall is een bescherming tegen hackers die proberen toegang te krijgen tot systemen.

Veel besmettingen komen nog altijd door onzorgvuldig of onwetend gedrag van de mens aan de computer.

Waarschuwing: Ga nooit meerdere virusscanners installeren op een computer om een hogere veiligheid te krijgen, dit veroorzaakt veel problemen. Voor de echte kenners is er op dit gebied wel iets mogelijk.
Ik gebruik al jaren Eset en die bevalt goed.
Heb daarvoor McAfee en Northon gebruikt, maar vind Eset persoonlijk beter.
Reputatie 1
Ik gebruik ook al vele jaren ESET Nod 32 en sinds 2 jaar de betaalde versie op PC en smartphone. Ik ben er zeer tevreden over en de updates worden bij beiden goed geïnstalleerd. Geeft geen problemen met Windows aangezien ik die uitgeschakeld heb.
Meestal volg ik de jaarlijkse testresultaten (o.a. Consumentenbond) en installeer dan vervolgens de beste die bij mij past. Zodoende ben ik recentelijk van Bullguard naar Norton overgeschakeld, naar de prijs kijk ik doorgaans niet.
Badge
Eens met Marius B.
Kijk jaarlijks even naar de test Digitaalgids.
Kies de beste die bij je past.
Die paar tientjes per jaar, voor meerdere pc's, kosten mij de kop niet.
Wel vermoedelijk de beste bescherming.
Indien ik 1 x in de 50 jaar daarmee een besmetting voorkom, heb ik een fenomenaal renderende investering gedaan.
En verder ben ik alleen maar een leek op dit ondoorzichtige gebied.

Surf save,

vriendelijke groet,
niek.
Eens met Hansen en Eggink , Eset bevalt prima .

Altijd grappig om te horen dat "de virusscanner goed bevalt".
De vraag "en waarom dan?" kan de persoon eigenlijk nooit beantwoorden.
Ik denk dat het oordeel "goed" voor een virusscanner zeer lastig vast te stellen is en is dus voor een thuisgebruiker niet te doen.
Ik baseer me op tests die online te vinden zijn en hoop dat ik daar dan een goede keuze mee maak.
Badge
Eens met W.R. Visser.

Daarom is zo'n Consumentenbond zo handig.
En helemaal met de zusterorganisaties erbij.
Samen Sterk was ooit de naam van, naar ik meen, een inkoopclub in de textiel.
Dat geldt, denk ik, ook voor het, commercieel ongebonden, inkopen van kennis, het realiseren van vriendelijker voorwaarden, de motiverende medailles voor de besten, het moment van aandacht voor de minder goede.

Uitpluizen met man (m/v) en dus macht.
Gaan we solo, met of zonder smartphone, nooit redden.

Altijd grappig om te horen dat "de virusscanner goed bevalt".
De vraag "en waarom dan?" kan de persoon eigenlijk nooit beantwoorden.
Ik denk dat het oordeel "goed" voor een virusscanner zeer lastig vast te stellen is en is dus voor een thuisgebruiker niet te doen.
Ik baseer me op tests die online te vinden zijn en hoop dat ik daar dan een goede keuze mee maak.

Grappig om te lezen dat U bij voorbaat weet dat ik het "en waarom dan?" niet zou kunnen toelichten.
Dat lijkt mij ook niet verstandig bij uw voorbarige reactie aangezien de technische details, waar wij als hobbyisten ons mee bezig houden, U zullen ontgaan en dat wil ik U niet aandoen.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @J.A.C. Egging, ik ben wel benieuwd naar je toelichting (met of zonder details), wie weet hebben mensen die hier op zoek zijn naar goede tips (omdat ze zelf minder weten van de materie), daar wat aan?
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb een Mac, dan heb je geen virusscanner nodig.
Hoi @J.A.C. Egging, ik ben wel benieuwd naar je toelichting (met of zonder details), wie weet hebben mensen die hier op zoek zijn naar goede tips (omdat ze zelf minder weten van de materie), daar wat aan?

Wij proberen regelmatig als groepje hobbyisten verschillende virusscanners e.d. uit op doelmatigheid en vooral ook op systeembelasting waar sommige producten erg goed in zijn in negatieve zin.
Elk jaar uit dit in verschillende resultaten, vooral met Northon en McAfee.
Wij installeren dan vaak free software waar we van weten dat dit kwalijke gevolgen voor de pc kan hebben, als voorbeeld noem ik dan software van de beruchte "Softonic" site, maar er zijn er nog zoveel meer waar je voor op moet passen.
Bij het installeren van deze software producten letten we dan op de alertheid van de virusscanner en vooral hoe ver deze doorgaat met installatie.
Uiteraard zijn en blijven wij hobbyisten waar het ook weleens goed fout gaat maar daar is het ons om te doen aangezien er altijd wel iemand is die de juiste oplossing weet.
We hebben hiervoor gezamenlijk meerdere pc,s ter beschikking die we alleen voor dit doel gebruiken.
Ook een Mac maar deze is behoorlijk dichtgetimmerd zolang je je maar houdt aan de voorgeschreven regels van Apple.
Op dit moment komt bij ons Eset als beste er uit maar dat kan volgend jaar wel weer veranderen.
Reputatie 4
Badge +3
Voor linux zijn er niet veel Virus scanners beschikbaar.

ClamAV scoort redelijk goed, daarnaast zijn tools die best practices verifieren veel belangrijker.
(scheiding van accounts met en zonder privileges, juiste instellingen etc.)

lynis is daar een voorbeeld van.
Ook zijn er scanners die rootkits kunnen opsporen.. rkhunter, of chkrootkit

Maar belangrijker is gedrag op het internet.
Een hoop ellende kan voorkomen worden door wat filter in een browser op te nemen en een goed spam filter. Ik heb hiervoor zelf een mailserver lopen, waarbij mensen van mij verschillende email adressen krijgen. bedrijf X krijgt van mij bedrijfX@my.domain aangereikt, als er misbruik van het adres gemaakt wordt of er komt spam op binnen dan gaat het adres op de zwarte lijst. Daarnaast amavis als scanner (die gebruikt ook ClamAV).
Ik bekijk ook vrijwel uitsluitend het tekst deel van een mail, de HTMl variant met alle extra's tja als het tekst deel geen boodschap bevat is het naar mijn mening alleen maar Spam.

Browsers gebruik ik uitsluitend met een Script filter dat het meeste blokkeerd.
Firefox + NoScript en Ghostery voor aanvullende filtering
dan wel:
Chromium (niet Chrome) + uMatrix + CanvasFingerprintBlock + Ghostery .
Waardoor mogelijk hier en daar een website niet in een keer werkt maar de ellende van besmette systemen vrijwel uitgesloten is.
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb een Mac, dan heb je geen virusscanner nodig.

Tja: https://support.apple.com/en-us/HT202225

Ook daar komen ze voor....
Reputatie 6
Badge +3
Naar mijn mening worden de meeste problemen met Windows PC's veroorzaakt door het feit dat het een open systeem is waar iedereen Software voor kan maken en probeert om dat op je computer te zetten.
Daarom installeer ik alleen Software en Apps die ik ook echt gebruik de rest gooi ik eraf, alles wat er niet opstaat kan ook niet gehackt worden.
Gebruik waar mogelijk Software van Microsoft omdat ik ervan uit ga dat, die goed getest is en samenwerkt met andere Software van Microsoft.
McAfee heb ik een paar jaar gebruikt omdat die er nieuw opstond maar nu gebruik alleen de Windows Defender.
Mijn PC is 7,5 jaar oud, met Windows 7 geleverd en geüpgrade naar Windows 10.
Ik heb geen problemen; nooit opnieuw geïnstalleerd behalve met de upgrade naar Windows 10.
Reputatie 4
Badge +3
Naar mijn mening worden de meeste problemen met Windows PC's veroorzaakt door het feit dat het een open systeem is waar iedereen Software voor kan maken en probeert om dat op je computer te zetten.

Windows is nauwelijks een open syseem. Het is wel een systeem dat nauwelijks een stricte scheiding heeft tussen beheer en gebruik. Zodat het "gemakkelijk" door iedereen gebruikt kan worden (CUA om tijdelijk beheerder te worden, is een van de problemen, niet een oplossing) .
Als niemand software kan instaleren behalve een beheerder (die niet gewoon werk kan doen) dan KAN een virus niet in het platform komen. Dat is de eerste regel die bij Windows geschonden wordt.
(ransom ware kan een uitzondering zijn, maar dan alleen voor bestanden waar je al bij kon).

Daarnaast heeft Microsoft een historie van het slecht oplossen van problemen in het platform die wat dieper zitten. Ook heeft Microsoft een periode gehad dat beveiliging niet ter discussie stond, dat was immers niet nodig.... met name in API's werkt dat nog steeds door, alle oude zooi moet immers blijven werken.
Zoeken in de CVE (bekende zwakheden database) levert duizenden problemen per Windows release op. Een OS als OpenBSD of OpenVMS een 10 tal vermeldingen in 20 jaar.

Daarom installeer ik alleen Software en Apps die ik ook echt gebruik de rest gooi ik eraf, alles wat er niet opstaat kan ook niet gehackt worden.

dit is altijd een goed uitgangspunt, maar wel een probleem met de meeste systemen waar allerlei crapware op meegeleverd wordt vanuit de fabriek.

Gebruik waar mogelijk Software van Microsoft omdat ik ervan uit ga dat, die goed getest is en samenwerkt met andere Software van Microsoft.

Samenwerken met andere MS producten, ja goed getest .... zo goed als mogelijk getest. Al heeft het platform nogal wat fundamentele problemen die met testen niet opgelost worden.
Reputatie 6
Badge +3
Mijn ervaring van de afgelopen 10 jaar is dat indien je jezelf, bij een windows systeem, vrijwillig dezelfde soort beperkingen oplegt als die welke Apple afdwingt, je PC even robuust en betrouwbaar is als een Apple.
Naar aanleiding van de laatste virusscanner test heb ik besloten McAfee vaarwel te zeggen en over te gaan op de best uit de test namelijk Bitdefender(Total Security).
Echter mijn ervaringen zijn niet bijzonder positief omdat Bitdefender op 1 van mijn computers mijn Outlook.pst file heeft verwijdert, dus geen e-mail meer......

Helaas geeft de helpdesk niet thuis, ook niet na meerdere telefoontjes. Ik wacht al 2,5 week op een antwoord.

Dus de beste is helaas niet altijd de beste want als de service slecht is, of er helemaal niet is, dan kan de beste ineens de slechste worden.

Dus ga vooral nog kijken naar de diverse reviews want dat zegt ook vaak heel wat.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb geen actieve virus scanner, Het vertraagd de PC en mijn core is niet zo goed. Waardoor dat irritant is bij games en ik download geen aparte progamma's.
Dus ik heb er nu geen behoefte aan.
Vroeger had ik wel Avast Anti Virus. De gratis verise
Voor Windows pc's gebruik ik een scanner die ik via mijn provider heb (en ook voor betaal) en voor mijn eigen dagelijkse pc en server heb ik geen virusscanner in gebruik. Dat raad ik voor Windows en Apple af maar voor een Linux pc is dat geen probleem. En laat ik het laatste hebben.
Reputatie 7
Badge +6
Wij gebruiken met 3 computers al jaren Norton en ( gratis ) Malwarebytes.
Reputatie 7
Badge +4
Afgaande op de test van de Consumentenbond heb ik vorig jaar gekozen voor Norton.
En die bevalt prima.
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Comodo, NOOIT problemen. Waarschuwt regelmatig voor foute site's , Kortom heel tevreden.
Reputatie 5
Badge +5
Het probleem met virusscanners is dat iedereen z'n eigen voorkeur heeft die beslist beter is dan alle anderen. Een beetje zoals met die eeuwige discussie over automerken, zeg maar... 😉

De werkelijkheid ligt een stukje genuanceerder. Virusscanners die het ene jaar goed scoren, kunnen het jaar daarop ineens bagger zijn (denk maar aan de vrije val die het beroemde McAfee gemaakt heeft). Of erg goede virusscanners die door de mand vallen vanwege een enorme impact op de systeem performance (Symantec/Norton). En daarbij maakt het niet eens zoveel uit of dit gratis of betaalde versies betreft.

Daarom is het beter om regelmatig de ontwikkelingen en tests te volgen die onafhankelijke sites publiceren, zodat je een beetje objectief beeld kan krijgen.

https://www.av-test.org/en/award/2017/

Reageer