Consumentenbond.nl

Heb jij ervaring met buitenlandse simkaarten?

• 17 maart 2016
  • 36 reacties
  • 9791 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
€2,50 per MB als je in de Verenigde Staten op vakantie gaat? En €1,30 per minuut?!

Dat moet veel goedkoper kunnen. Je kan bijvoorbeeld een prepaid simkaart kopen in het land van bestemming. Dan betaal je het tarief dat dáár geldt en niet dat absurde tarief dat je eigen provider in rekening brengt.

Maar is zo’n simkaart wel handig in gebruik? Krijg je hem snel aan de praat?

Heb jij hier ervaring mee? Deel hier je tips en trucs!

36 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Het is al weer even geleden, maar in 2013 hebben wij dat ook gedaan op vakantie in Argentinië.Daar lokaal bellen met eigen sim kostte toen € 4,50 per minuut, nu iets meer.Dus zijn we naar een lokale zaak gegaan, een sim gekocht met een abonnement voor 2 maanden à 60 peso's per maand, wat toen omgerekend ongeveer 8 euro per maand was.We hebben lokaal heel wat afgebeld, vooral toen mijn paspoort was gestolen.Het was niet zonder limiet, maar we zijn desondanks nooit over de limiet heen gegaan.De sim werkte direct, dat was geen probleem.

Wel is het zo dat je de telefoon thuis minimaal 10 minuten met een Europese sim gebruikt moet hebben, anders werkt een lokale sim mogelijk niet.Dus een nieuwe taxfree op Schiphol kopen en meenemen is er niet bij.Ook moet je letten op de gebruikte frequenties, een oudere smartphone heeft de daar gebruikelijke frequenties mogelijk niet.
Mijn ervaring in diverse Europese landen is prima met nationale simkaarten, met name prepaid. Een simlock-vrije mobiele telefoon is wel een vereiste als deze is meegenomen uit Nederland. Het kan zijn dat Nederlandse mobieltjes op andere continenten niet werken, afhankelijk van de aldaar gebruikte frequenties, maar dan is het vaak toch goedkoper daar een simpel toestel met locale simcard te kopen.
wij gebruiken altijd een prepaid simkaart in het land waar we (wat langer) zijn. Met name : Portugal, Duitsland en Nieuw Zeeland. Vooral om te internetten. Een extra telefoontoestel of een met 2 simkaarten is dan ideaal. Nooit problemen gehad en veel goedkoper dan het goedkoopste roamingtarief.
Misschien vergis ik me maar is het niet zo dat degene die gebeld wordt door jou ook een deel van de kosten moet betalen? Je zou dan heel relaxt een tijd zitten kletsen (alhoewel dat in deze -Whatsapp-tijd niet meer zoveel voorkomt) en de aner krijgt een rekening...
Dat is als iemand met zijn mobiel in het buitenland zit, dan moet diegene zelf het deel tussen Nederland en het buitenland betalen. In Nederland kost het diegene die gebeld wordt nooit geld.

Tenzij...., bestaat dat nog, een collect call?

Misschien vergis ik me maar is het niet zo dat degene die gebeld wordt door jou ook een deel van de kosten moet betalen? Je zou dan heel relaxt een tijd zitten kletsen (alhoewel dat in deze -Whatsapp-tijd niet meer zoveel voorkomt) en de aner krijgt een rekening...

Geplaatst door Pammetje op Apr 17, 2016.
Regelmatig reis ik naar de USA voor werk en tijdens mijn eerste keer heb ik een prepaid sim kaart gehaald bij de eerste T-Mobile shop die ik tegen kwam.

Hier betaal ik nu USD 65 per maandelijkse periode voor en daarbij krijg ik het volgende:- Unlimited Data- Unlimited Text- Unlimited Calling

Daarbij is dit pakket ook geldig in Noord Amerika (Canada, USA, Mexico)
Wegens mijn zoon en zijn gezin in de USA ga ik er twee keer per jaar naar toe. Ik heb nu een abonnement genomen bij WorldSIM in de arrivals hal van Schiphol voor €44,99. Daarvan heb ik een fractie gebruikt. Een maandelijks abonnement is ongunstig wegens de 10 maanden dat ik er niet ben. Dit saldo blijft sstaan. Nadeel: Het T-Mobile bereik was in plattelandsgebieden niet geweldig.
Jaarlijks gaan we zeker een keer naar Spanje. Ik kocht eerder bij “Masmovil” ,een Spaanse provider een Prepay “sim only” sim. De aanschaf van het simkaartje kost meen ik éénmalig € 10,- , welke je het volgende jaar of keer weer kan gebruiken.

Je kan dan bundels kopen van 1.2, 2 en 5 GB. De 5 GB kost op dit moment € 29,- of wel € 0,0058 per MB. De bundel is één maand geldig. Kom daar maar eens om met je vakantie bundel van een Nederlandse provider. Ik gebruik hierbij een MIFI apparaatje waarmee je max 5 apparaten van WIFI kan voorzien. Dus hiermee hoef je niet voor elk apparaat iets aparts te kopen en behoud je je eigen telefoonnummer op je smart Phone (handig voor WhatsApp). Je kan tevens een account aanmaken (aanbevolen) en hiermee je tegoed opwaarderen met je creditkaart. Met een gratis telefoontje kan je een (nieuwe) bundel kopen. Ook kan je je verbruik en tegoed zien. Niet om reclame te maken, maar hier een link naar Masmovil, er zullen ongetwijfeld ook andere aanbieders zijn die een gelijkwaardig product hebben.

https://masmovil.es/int/?lang=en-en

https://masmovil.es/int/rates-data-prepaid/

Fred
Primair: telefoon zonder simlock.

Ervaring Zuid-Afrika 2016: Ga niet met je Nederlandse simkaart internetten in Zuid-Afrika. Dat zou kapitalen kosten. Koop in een MTN-winkel of in een Pick en Pay of andere supermarkt een Zuid-Afrikaans prepaid MTN-simkaartje voor een paar dubbeltjes of minder. Beltegoed en data koop je apart (zie hieronder). Voor bellen naar een vast nummer in Nederland betaalde ik met mijn Zuid-Afrikaanse sim ca. 15 ct. per minuut en voor 3 Gb. data 20 euro. Je krijgt er gratis ook nog 3 Gb. bij die niet 60 dagen (zoals de eerste 3 Gb.), maar 30 dagen geldig zijn en nog 1,5 Gb. voor gebruik tussen 00.01 en 05.59 uur. Je moet je wel legitimeren en een (tijdelijk) adres in Zuid-Afrika opgeven. Dat is in het kader van misdaadbestrijding. Airtime (beltegoed, vanaf ca. e 1,20) en internetdata (in diverse groottes) koop je in de MTN-winkel of aan de kassa of eventueel bij de klantenservice van een Pick en Pay of andere supermarkt. Onder 'Mobiele netwerken' en vervolgens 'Namen toegangspunten' wordt een nieuwe APN aangemaakt. Dit gebeurt bij MTN automatisch. Ik kreeg een sms dat nieuwe instellingen naar mijn telefoon waren verzonden en ik zo nodig als pincode 1234 moest invoeren. Die pin werd bij mij niet gevraagd. Je apps zullen gewoon werken omdat ze niet nummergebonden, maar accountgebonden zijn. Je telefoonnummer verandert wel (je bent tijdelijk dus niet op je NL telefoonnummer bereikbaar) naar het nummer van je buitenlandse simkaartje, maar bijvoorbeeld je Whatsapp-contacten bereiken je gewoon op je Nederlandse nummer, ook telefonisch via Whatsapp. Weet dat in het noorden de dekking en snelheden minder zijn dan in stedelijk gebied en meer naar het zuiden. In o.a. het Krugerpark moet vaak genoegen genomen worden met EDGE. Dat is daar soms maar net genoeg om te Whatsappen en een mailtje te ontvangen of te versturen. Als je met meerderen bent, kun je één sim kopen en daarmee één telefoon als hotspot instellen. Zo maakten wij soms met zevenen gelijk gebruik van één verbinding.

Volg de eenvoudige stappen in de gebruiksaanwijzing bij je simpakket onder 'Getting started' om je nummer te krijgen. Beltegoed/internettegoed inzien: *141#, opwaarderen *141*gekochte 16-cijferige code#.
Reputatie 1
Heeft iemand specifiek ervaring met Franse simkaarten?
Net als F.J. verdellen zou ik het gebruik van een lokale data simkaart in combinatie met een mifirouter willen aanbevelen. De datakaart plaats je in de mifirouter, en die ontvangt vervolgens mobiel internetsignaal en zet dat om in WiFi-signaal. Van dat WiFi-signaal kun je vervolgens met z'n allen - dus met meerdere apparaten - profiteren.
Reputatie 2
Badge +3
Dit zijn nog eens handige tips! Dank allemaal!

Fred en R.G.Munsterman: raden jullie specifieke mifirouters aan?
Hallo Celine,

De Huwaei E5330-s2 wordt door veel gebruikers hoog gewaardeerd vanwege zijn eenvoud. Je plaatst er een 3G datakaartje in en je kunt er maximaal 5 apparaten op aansluiten. Het apparaat zit in een gunstige prijsklasse (59 euro) en werkt vrijwel geheel volgens het principe 'Plug & Play'.

De TP-Link M7300 is wat duurder maar biedt daarentegen ook sneller WiFi-signaal (omdat deze router ook geschikt is voor 4G signaal) en je kunt er 11 apparaten op aansluiten. Via je computer maar ook via een speciale app kun je het apparaat bedienen en o.a. je dataverbruik in de gaten houden, of een datalimiet per dag instellen.

Ook duurdere mifirouters doen vaak wel wat je ervan mag verwachten. De meerprijs zit hem dan vooral in de opties die zo'n router biedt. Afhankelijk van je wensen en eisen is het dan de moeite waard om zo'n duurdere mifirouter te kopen.

Roy
Het idee om mifi te gebruiken in het buitenland stond mij wel aan. Ik had hier een mifi gekocht en dacht in de VS en Canada even een data sim te kopen. Allerlei winkels af geweest maar ze hadden niets geschikt voor mij. Dat was balen want we hadden zo via skype willen communiceren. Wifi was n.l niet aanwezig op de campercampings. Toen maar bij de mac, starbucks en vvv's
In de VS koop je databundels die veelal zijn geblocked voor mifi, maar het wel doen in je telefoon.
Neen, voor zover ik weet wwordt er alrtijd een ander nummer gebruik
Neeen, voor zover ik weet krijg je altijd ene nieuw nummer. Dat bespaart je wel de kosten van het uit NL gebeld worden voor onbelangrijke zaken.
Bedankt voor de tips. Maar wat is het voordeel tussen mifi en het maken van een "hotspot" gewoon via je mobiel?
Ik heb dit jaar een simkaart voor Frankrijk gekocht, met de bedoeling een mobiele telefoon als een mifi-apparaat te gebruiken en via "internet delen" een eigen wifi-hotspot te creëren. Ik heb zo wel een internetverbinding gekregen, maar het delen van dat internet lukte niet. De leverancier van de simkaart heeft goed zijn best gedaan om het probleem voor mij op te lossen. Maar het is niet gelukt.

Mijn telefoon is een windows-phone met windows 8
Je batterij heeft het er zwaar mee en het bereik en de snelheid is vaak minder maar principieel is het vergelijkbaar.

Bedankt voor de tips. Maar wat is het voordeel tussen mifi en het maken van een "hotspot" gewoon via je mobiel?

Geplaatst door JudyK op Jun 2, 2016.
dank voor je reactie.

Dus even voor mijn duidelijkheid, mifi is beter voor de batterij en de verbinding? Want ik zou verwachten dat het apparaatje toch stroom nodig heeft en het is weer een stap meer in de verbinding, ik zou denken dat je daardoor aan sterkte van het signaal verliest.
dank voor je reactie.

Dus even voor mijn duidelijkheid, mifi is beter voor de batterij en de verbinding? Want ik zou verwachten dat het apparaatje toch stroom nodig heeft en het is weer een stap meer in de verbinding, ik zou denken dat je daardoor aan sterkte van het signaal verliest.
Een mifi heeft stroom nodig maar je telefoon ook en tenzij je je telefoon aan de lader legt komt die stroom uit de batterij, dus ook als je niet belt maar anderen op internet zitten. Het vermogen dat de mifi beschikbaar heeft is gewoon hoger dan dat van je telefoon en heeft daardoor een betere verbinding en meer bereik.

dank voor je reactie.

Geplaatst door JudyK op Jun 3, 2016.
Plus dat je met behulp van de mifi-router de internetverbinding vaak met meer apparaten kunt delen dan met je telefoon die je als Wifi-hotspot instelt.

Hoe groot het voordeel van mifi ten opzichte van een Wifi-hotspot is hangt overigens wel af van de kwaliteit van zowel de mifi-router als de smartphone; die twee een op een met elkaar vergelijken is niet zonder meer mogelijk.
Mijn vraag is dan. Waar haal je die simkaarten voor internet voor een mifi.

Het moet toch een internetsim zijn? Het kan niet met een gewone telefoonkaart.

Vaak moet je je toch ook legitimeren

Reageer