Consumentenbond.nl
meld je aan!

Heb jij recht op geld van Facebook?

Heb jij recht op geld van Facebook?
Badge +8
  • Moderator
  • 1529 reacties

Facebook schond jouw privacy. Wij vinden samen met de Data Privacy Stichting (DPS) dat Facebook haar gebruikers in Nederland moet compenseren voor het schenden van hun privacy.

Facebook maakt miljardenwinsten door advertentieverkoop, overeenkomsten met derden en andere manieren van 'data monitoring´, waarbij zij gebruik maakt van privégegevens van Facebookgebruikers. Facebookgebruikers zijn daarover niet goed geïnformeerd en hebben hiervoor geen toestemming gegeven.

Vind jij ook dat je recht hebt op compensatie en dat Facebook een prijs zou moeten betalen voor het schenden van jouw privacy? Praat mee en meld je via deze pagina aan voor onze actie! 

Update 20 juli 2020: op dit moment hebben zich al 170.000 mensen aangemeld! :tada:

54 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb het ingevuld.
Maar als je verzenden drukt, reset de pagina.
Ik vraag me af of er iets verstuurt is?

Reputatie 3
Badge +5

@Wortelstamper dank voor je aanmelding!  Daar zijn we blij mee. Na inschrijving krijg je de volgende melding (bovenaan het formulier) :

Reputatie 6
Badge +5

Dat kwam niet. paar keer geprobeert.

Reputatie 3
Badge +5

@Wortelstamper dan denk ik dat het daaraan ligt, eenmaal ingeschreven met een e-mailadres, kun je je niet nog een keer inschrijven (met dat zelfde e-mail adres). Waarschijnlijk heb je de eerste keer de melding bovenaan het formulier ‘gemist'. Aanmeldingen blijven hier binnenkomen. 

Reputatie 6
Badge +5

Dan kun je het ook zien?
Hetzelfde email adres als hier in de community.

Ik heb ditzelfde probleem. Geen melding “bedankt voor je inschrijving” gezien. Hoe weet ik of het goed gegaan is?

Reputatie 2
Badge +1

Ik vind dit een uitstekend initiatief. Tot mijn schrik lees ik in de privacyvoorwaarden van  de consumentenbond zélf dít:

Wij gebruiken online advertenties om onze diensten onder de aandacht te brengen. Dit doen we het liefst zo gericht mogelijk, om kosten laag te houden en je geen onnodige advertenties te tonen. Hiervoor gebruiken wij: Google Adwords, Google Dynamic Remarketing, Adobe Audience Manager en Retargeting Lists for Search Ads (RLSA), integratie met Adobe Advertising Cloud, Facebook Custom Audiences (wij delen ons klantenbestand niet met Facebook) Microsoft Bing Ads en DoubleClick (van Google).”

https://www.consumentenbond.nl/over-ons/voorwaarden-en-privacy/cookies

Er staan dus trackers van Facebook  (en van nog meer nare bedrijven) op de consumentenbondsite. Ik hoop echt dat dat wat in het privacystatement staat niet actueel is, want het klopt natuurlijk niet dat je strijdt tegen iets wat je zelf faciliteert.

Ook ik heb enkele malen geprobeerd me aan te melden, met verschillende e-mailadressen, maar krijg ook geen bevestiging te zien..pagina reset, zoals ook door anderen gemeld.

Gaat echt ergens niet goed!!

(Edit: adblocker uitgeschakeld en dan lukt het wel!)

Reputatie 3
Badge +3

Ik krijg ook geen melding of bevestiging. Na drukken op de knop wordt het formulier gewist, verder niets (iPad).

Reputatie 3
Badge +5

@fff Dank voor je reactie. 

Op het Facebook platform proberen wij ook actief de doelgroep te bereiken met de tools die het platform biedt, maar wel met inachtneming van de best mogelijke privacy-settings. 

Op onze site plaatsen we inderdaad Facebook tracking elementen om Facebook gebruikers (opnieuw) te kunnen bereiken met onze boodschappen, via het Facebook platform. We plaatsen deze tracking elementen echter pas als je ermee instemt als bezoeker, via de cookie-dialoog. Dit cookie-statement is duidelijk over wat we willen doen met de tracking en wat de gevolgen zijn. Bij onze cookie-dialoog kun je cookies weigeren en toch de site op

Ik hoop dat dit het eea verduidelijkt!

Leuke mensen, het meedoen formulier geeft alleen bevestiging van inschrijven als jullie geen adblocker aan hebt staan.

Reputatie 5
Badge +4

Er staan dus trackers van Facebook  (en van nog meer nare bedrijven) op de consumentenbondsite. Ik hoop echt dat dat wat in het privacystatement staat niet actueel is, want het klopt natuurlijk niet dat je strijdt tegen iets wat je zelf faciliteert.

Uhh, hoe noemt men dit ook alweer? Iets als hypocriet???

Reputatie 4
Badge +3

En straks allemaal ons IBAN nummer aan Facebook geven om een tientje compensatie te krijgen.

Laat Facebook een betaald.abonement aanbieden dan stoppen we massaal. We betalen liever met data als met geld. 

Stop ook maar met Whatsapp, Instagram en Google ook zij verdienen zich scheel met en aan onze data.

Reputatie 3
Badge +5

@Mazzel  Ik hoop dat je mijn antwoord aan @fff gelezen hebt. Je kunt als consument deze tracking onderdelen weigeren. En dan gewoon de site bekijken. Pas na expliciete toestemming maken we er gebruik van, om actief onze achterban te kunnen bereiken.

Reputatie 2
Badge +1

@Mazzel  Ik hoop dat je mijn antwoord aan @fff gelezen hebt. Je kunt als consument deze tracking onderdelen weigeren. En dan gewoon de site bekijken. Pas na expliciete toestemming maken we er gebruik van, om actief onze achterban te kunnen bereiken.

Als ik naar de consumentenbond.nl-website ga wordt het bovenstaande http-request naar facebook gestuurd.

Dit is de URL:

https://www.facebook.com/tr/?id=195161251387436&ev=PageView&dl=https%3A%2F%2Fwww.consumentenbond.nl%2F&if=false&ts=1594134715286&v=2.7.21

Zoals u ziet wordt hier ACTIEF aan Facebook doorgegeven dat IK de consumentenbond-website bezoek.
Ik heb nergens toestemming voor gegeven.161251387436

Reputatie 4
Badge +4

Leuk initiatief, echter heb ik mijn vraagtekens bij het slagen er van.

Tevens, wat doen jullie met de “ghost profiles” bij dit Amerikaans bedrijf, die mensen, die nooit een account bij dit bedrijf hebben gehad, dit ook niet willen, maar wel erdoor worden gevolgd? Hebben zij geen rechten? Blijkbaar niet. Dit bedrijf weet, ondanks dat deze mensen geen account bij ze hebben (gehad) precies wie het zijn en wat ze doen. Dit zijn de “stille” slachtoffers van dit (en andere bedrijven) en blijkbaar worden die aan hun lot overgelaten.

Ik ben er zo één en heb meerdere keren geprobeerd om mijn ghost profile, via reguliere weg op te vragen. Dit alles te vergeefs. Ik vind, dat dit soort data honger maar eens flink afgestraft dient te worden!

Reputatie 2
Badge +1

Installeer browser plugin genaamd Disconnect en zie hoe erg het is.

De volgende bedrijven worden ingelicht zodra je een bezoek brengt aan de website van de consumentenbond:

Adobe
Wingify
Hotjar
Akamai
Microsoft
Facebook
Google

Deze bedrijven worden ook op de hoogte gebracht als je andere websites bezoekt. Zo monitoren deze bedrijven jouw surfgedrag en nemen dit op in een profiel wat vervolgens verkocht wordt.

Reputatie 2
Badge +1

“In die cookiemelding staat niet duidelijk genoeg dat er ellendige handel met je data gaat plaatsvinden. Er staat:

Cookies op onze website

We plaatsen verschillende soorten cookies op onze website. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden.

Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat je feedback kan geven over je gebruikerservaring, YouTube video’s kan bekijken en zodat je relevante Consumentenbond aanbiedingen kan zien op andere websites. Met deze cookies kunnen advertentienetwerken je internetgedrag volgen.

Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer over cookies.”

Facebook komt niet ter sprake. Er  zou moeten staan:

“Pas op, als u ‘ja’ klikt wordt aan Facebook, Adobe, Hotjar, Microsoft e.d. doorgegeven dat u onze website heeft bezocht.”

Ik vind de actie van de consumentenbond heel goed. Ik wil me ook aanmelden. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar doe er dan zelf ook gewoon helemaal niet aan mee en haal die trackers van je website. Het is een kleine moeite.

@Mazzel

Zoals u ziet wordt hier ACTIEF aan Facebook doorgegeven dat IK de consumentenbond-website bezoek.

1951251387436

Hoe weet Facebook dan dat JIJ dat bent?

Reputatie 2
Badge +1

https://www.bitsoffreedom.nl/2018/04/20/hoe-zit-het-nou-eigenlijk-met-die-facebook-pixel/

Reputatie 3
Badge +5

Beste allen, dank voor jullie (vervolg)reacties. Ik heb het even aan de webanalisten doorgegeven om erin te duiken. 

Reputatie 3
Badge +3

het meedoen formulier geeft alleen bevestiging van inschrijven als jullie geen adblocker aan hebt staan.

Is toch wel apart, staat me bij bij CB juist aanraadt om een adblocker te installeren, en dan werkt hun eigen pagina niet?,

Reputatie 2
Badge +1

De webanalisten zullen zeggen dat alle “privacy-instellingen”  in de verscheidene “dashboards” op een “privacyvriendelijke manier” conform “avg” zijn ingesteld. 

Dit is een valkuil.

Van Facebook is namelijk al gebleken dat ze niet te vertrouwen zijn.  Vandaar deze actie van de consumentenbond. Dus wat je ook instelt, ze volgen je. Facebook heeft schijt aan privacy van mensen.

De enige manier om de websitebezoekers er écht tegen te beschermen is om de trackers weg te halen. Dan kan die cookiemelding met gigantische hoeveelheid voorwaarden en privacystatements ook achterwege blijven.

In de vooraarden staat “Met deze cookies kunnen advertentienetwerken je internetgedrag volgen.”
Ik kan u vertellen dat die bedrijven dat niet alleen kunnen maar juist massaal doen. En niet zo’n beetje ook. Er gaat een gigantische, schimmige economie achter schuil. Facebook is  een vrij grote top van een enorme hoeveelheid  ijsbergen.

https://www.amazon.com/Age-Surveillance-Capitalism-Future-Frontier/dp/1610395697

Reputatie 7
Badge +4

hoe kun je nou als cb met veel ophef een rechtzaak beginnen tegen facebook als je zelf meewerkt aan het instandhouden van facebook? 

dan ben je toch niet serieus?!

Reputatie 2
Badge +1

hoe kun je nou als cb met veel ophef een rechtzaak beginnen tegen facebook als je zelf meewerkt aan het instandhouden van facebook? 

dan ben je toch niet serieus?!

De consumentenbond is zich hier mogelijk niet eens van bewust. Zelfs degenen die namens de consumentenbond de website hebben gemaakt (een extern bedrijf naar ik aanneem) zijn zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust.

Reageer