Heb jij wel eens scareware zoals Reimage op je pc gehad?

• 6 March 2018
  • 8 reacties
  • 1222 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Heb je wel een ongewenst programmaatje op je pc gehad, omdat je inging op een melding over computerproblemen? ‘Scareware’ is software waarmee je meestal een gratis scan kunt uitvoeren, maar voor oplossing van de zogenaamde problemen moet je betalen. Zo gaf de Reimage-software bij onze schone, nieuwe pc al tientallen onschuldige ‘registerproblemen’.

We belden het telefoonnummer dat in Reimage werd getoond, waarna er werd geprobeerd ons een pchulp-abonnement van €300 aan te smeren. Nadat we contact zochten met Google, zijn de advertenties van Reimage stopgezet. Lees meer over Reimage en Reimagetech/AnyTech365, bekijk er ook de video die we opnamen en tips tegen scareware.

Is jou dit weleens overkomen? Of ken je iemand die jou om advies vroeg over een probleem met zijn/haar pc, waarna het om scareware bleek te gaan?

Laat het ons weten in de reacties!

8 reacties

Tja stink er niet in, haal vinkjes tijdig weg, begin er niet aan, lees het boek van Schoone:

https://www.schoonepc.nl/

of zoek op internet met firefox
Reputatie 5
Badge +4
Een kennis van mij had het op de laptop geinstalleerd via via, dus daarna kreeg ik die laptop. Ik heb toen die troep verwijderd en daarna de laptop weer naar de fabrieksstand terug gezet en alles werkte weer en hij was weer super snel. Dus nooit die troep gebruiken of je moet van je geld af willen.
Reputatie 6
Badge +6
Ik heb in de openingspost het Youtubefilmpje van @Vincent toevoegd. Je komt dan (nog) meer te weten over de manier van handelen van Reimage + een aantal handige tips!
En ook hier weer geniet ik van de voordelen van een Linux OS op mijn computer. Dit soort rommel is vaak exclusief voor Windows gebruikers. MacOSX is ook in mindere mate target voor dit soort oplichters maar Linux blijft voorlopig buiten schot. Windows is gewoon een verdienmodel voor veel bonafide maar ook zeker een heel rijtje malafide leveranciers.
Reputatie 5
Badge +5

of zoek op internet met firefox

Oh, als je Firefox gebruikt ben je dus veilig...?
Wat een onzin!
Dom dom dom, ik ben na wat problemen met mijn pc dus ook voor gaas gegaan bij die Spaanse AnyTech365 na een scan van het programma Reimage. Telefoonnummer in de software gebeld en ik werd omgeluld door een gladjakker, die allerlei software op de pc pleurde en allicht ellende vond. Ik schrok me rot en zij konden helpen. Vond het al wel vreemd dat ik inderdaad alarmbellen zag rinkelen door hun eigen software. Ook een beetje vreemd was dat ze meteen strooiden met een jaar gratis ondersteuning erbij, maar dat je wel de vette som binnen 3 weken moest betaald hebben: voor een abonnement van 3 jaar wel vlot. Maar ja, ik in paniek en betaald. Slechts de eerste termijn tenminste...
Beste Consumentenbond: na mijn jarenlange lidmaatschap: kunnen jullie mij helpen hier vanaf te komen? Zal wel niet, he? Dom dom dom...
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @J.M. Beltman, jammer zeg, ze zijn ook zo gehaaid! Helaas kan de Consumentenbond je met bemiddeling niet helpen, maar je zou nog iets kunnen proberen met tip 4 uit de videoclip in de openingspost (op minuut 2.54 van het filmpje): Mocht je betaald hebben via PayPal of je creditcard, kun je proberen via die weg het geld terug te claimen. Succes en dank je wel voor het delen van je verhaal, hopelijk werkt het als een alarmbel voor andere consumenten!
Hoi @J.M. Beltman, jammer zeg, ze zijn ook zo gehaaid! Helaas kan de Consumentenbond je met bemiddeling niet helpen, maar je zou nog iets kunnen proberen met tip 4 uit de videoclip in de openingspost (op minuut 2.54 van het filmpje): Mocht je betaald hebben via PayPal of je creditcard, kun je proberen via die weg het geld terug te claimen. Succes en dank je wel voor het delen van je verhaal, hopelijk werkt het als een alarmbel voor andere consumenten!
Helaas had ik met iDeal betaald... Maar ik heb contact gehad met het bedrijf zelf en ze voelen zich totaal niet aangesproken, omdat ze volgens hunzelf een bonafide bedrijf zijn dat graag mensen helpt met hun pc-problemen. Ze beweren dat het geheel een hetze tegen hun is, waar ze nu via de rechter een positievere wending aan willen geven. Financieel heb ik een regeling met ze kunnen treffen.

Reageer