Heeft Sony het recht om fabrieksgarantie te vervallen door een geroote telefoon?

  • 6 December 2014
  • 1 reactie
  • 280 Bekeken

Enkele maanden geleden kocht ik een Sony Xperia Z3 Compact. Na enkele weken bleek het scherm zeer snel gebarsten te zijn, een veelvoorkomend probleem bij de Xperia serie. Toen ik deze telefoon voor garantie naar Sony opstuurde, weigerde deze garantie, omdat ik de bootloader in het verleden had geunlocked.

Bij het unlocken van de bootloader gaf Sony aan dat de fabrieksgarantie zou kunnen vervallen. Ik heb toch mijn telefoon geroot, omdat ik de extra apps en softwarelaag van Sony (bloatware) zeer opdringerig en irritant vond, en deze wilde verwijderen van mijn telefoon. Ook ben ik zeer ervaren in het rooten en jailbreaken van telefoons.

Sony geeft zelf aan dat ze soms garantie weigeren bij geunlockte bootloaders, om twee redenen: Ten eerste dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade die "onervaren gebruikers" aanbrengen aan hun telefoon door het rooten (Een hard brick), een terecht punt. Ten tweede heeft Sony meer werk aan de reparatie van telefoons, die tijdens de reparatie niet hun officiele software draaien.

In mijn geval kan de schade aan het glas op geen enkele manier zijn veroorzaakt door andere software: Dit heeft er simpelweg niets mee te maken.

Ook zou Sony geen extra werk gehad hebben aan de reparatie, omdat ik de officiele firmware volledig had gereset, en de bootloader weer had gelocked voordat ik het opstuurde ter reparatie. Sony keurde mijn reparatie dus af omdat mijn telefoon in het verleden geroot was geweest, en niet op het moment van reparatie.

Ik merk hier een strijd tussen twee onderwerpen: Als eerste de wettelijke fabrieksgarantie op een product, en als tweede de garantievoorwaarden van Sony.

Kortom: Heeft Sony het recht om mijn fabrieksgarantie te laten vervallen, door een in het verleden geunlockte bootloader? En indien niet, hoe kan de Consumentenbond mij, als lid, helpen dit aan te kaarten bij Sony?

1 reactie

Hallo K.M.Oudijk,



Welkom op onze community. Misschien vul je de informatie in je profiel nog aan, zodat andere community-leden weten met wie ze te maken hebben? Dat zou fijn zijn. Als je op onze website zoekt onder 'garantie' en/of 'Xperia', zul je heel veel informatie over die onderwerpen vinden. Ook zijn er tal van tips wat je met een spontaan defect geraakt toestel kan doen; we hebben deze informatie recent nog geactualiseerd.

Omdat je bij aankoop van een artikel geen zaken doet met de fabrikant, maar met een winkel (de leverancier), mag de fabrikant voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie (die is namelijk niet verplicht). Je rechten zijn en blijven namelijk bij degene met wie je zaken deed. Kijk hier voor meer informatie over garantie. Ik ben beniewud of er ook hier op de community mensen zijn met problemen met dit type toestel. Kijk ook naar de discussie elders op onze website.




Enkele maanden geleden kocht ik een Sony Xperia Z3 Compact. Na enkele weken bleek het scherm zeer snel gebarsten te zijn, een veelvoorkomend probleem bij de Xperia serie. Toen ik deze telefoon voor garantie naar Sony opstuurde, weigerde deze garantie, omdat ik de bootloader in het verleden had geunlocked.

Bij het unlocken van de bootloader gaf Sony aan dat de fabrieksgarantie zou kunnen vervallen. Ik heb toch mijn telefoon geroot, omdat ik de extra apps en softwarelaag van Sony (bloatware) zeer opdringerig en irritant vond, en deze wilde verwijderen van mijn telefoon. Ook ben ik zeer ervaren in het rooten en jailbreaken van telefoons.

Sony geeft zelf aan dat ze soms garantie weigeren bij geunlockte bootloaders, om twee redenen: Ten eerste dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade die "onervaren gebruikers" aanbrengen aan hun telefoon door het rooten (Een hard brick), een terecht punt. Ten tweede heeft Sony meer werk aan de reparatie van telefoons, die tijdens de reparatie niet hun officiele software draaien.

In mijn geval kan de schade aan het glas op geen enkele manier zijn veroorzaakt door andere software: Dit heeft er simpelweg niets mee te maken.

Ook zou Sony geen extra werk gehad hebben aan de reparatie, omdat ik de officiele firmware volledig had gereset, en de bootloader weer had gelocked voordat ik het opstuurde ter reparatie. Sony keurde mijn reparatie dus af omdat mijn telefoon in het verleden geroot was geweest, en niet op het moment van reparatie.

Ik merk hier een strijd tussen twee onderwerpen: Als eerste de wettelijke fabrieksgarantie op een product, en als tweede de garantievoorwaarden van Sony.

Kortom: Heeft Sony het recht om mijn fabrieksgarantie te laten vervallen, door een in het verleden geunlockte bootloader? En indien niet, hoe kan de Consumentenbond mij, als lid, helpen dit aan te kaarten bij Sony?

Reageer