Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

Toon eerste bericht

411 reacties

Badge
Hoihoi,

Dat probleem is nieuw voor mij. Misschien is het toevallig eenmalig misgegaan, en gaat het wel goed als je het gewoon nog een keer probeert? In dat geval is het wel raadzaam om geen eerdere bestanden te overschrijven, maar een nieuwe kopie te maken in een nieuwe directory, en deze gelijk te saven onder een nieuwe naam. Ben benieuwd of het dan wel zal lukken!

Als de tekst weg is is dat wel heel onhandig, maar qua reparatiewerk is dat misschien nog wel te overzien, denk je niet? Geef i.i.g. niet op!

Met behulp van de uitleg van Karin de Waal en de Jip & Janneke uitleg van Tolstoj is het mij gelukt een oud Album van de Hema om te zetten naar een Album van Albelli .Foto's en achtergronden gingen prima, alleen alle tekst blijft weg. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Geplaatst door M. van Houdt op Sep 22, 2016.
Met behulp van de uitleg van Karin de Waal en de Jip & Janneke uitleg van Tolstoj is het mij gelukt een oud Album van de Hema om te zetten naar een Album van Albelli .Foto's en achtergronden gingen prima, alleen alle tekst blijft weg. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Beste Tolstoj,

Ik heb de informatie gelezen en ga er ook zeker mee aan de slag. Wat ik wilde aangeven is dat de HEMA antwoorden geeft die niks met de vraag te maken heeft.

Het gaat mij om het antwoord "Hoewel wij het betreuren dat u hinder ondervindt van de overgang naar de nieuwe software, kan van HEMA niet worden verwacht dat onbeperkt de mogelijkheid geboden wordt om nabestellingen te plaatsen."

Ik heb hier helemaal geen vraag over gesteld. Ze gaan al niet zo netjes met haar klanten om maar als ze ook nog eens dit soort antwoorden gaat sturen dan weet ik ook niet wat het woord "klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid" betekenen.

Ik ga vanavond zowel jou stuk als die van Karin en M. kemps doornemen. Heb het een maandje geleden als eens geprobeerd (handleiding van karin) maar toe lukte het niet. Ik kon namelijk al veel eerder het "nieuwe" album openen. Nu met jou jip en janneke instructie gaan we het gewoon opnieuw proberen.

gr

Peter
Badge
Beste Twietie,

Omdat je pas sinds vandaag op dit forum actief bent heb je misschien een hoop nuttige informatie op dit forum nog niet gezien. Ik raad je zeer aan om in dit forum terug te bladeren tot en met de posts van begin maart, dan zul je zien dat er wel degelijk een conversie-mogelijkheid is, die je gewoon zelf kunt uitvoeren!

Je moet onderscheid maken tussen twee soorten HEMA-software:

1) De oude Hema-software (officieel afgeschaft in februari, thans nog overgangsperiode) leek als twee druppels water op de Albelli-software, en dat is ook logisch, want HEMA had een contract met Albelli. Op dit Forum vind je een methode die op verschillende plekken is uitgelegd, door Karin de Waal, M. Kemps en ikzelf,die laat zien hoe je op je eigen computer met een paar zeer eenvoudige acties je oude Hema-album in Albelli kunt inladen en dan een andere naam geven. Kijk maar eens naar zoveel mogelijk oude posts op dit forum! Er is ook nog een methode van Karen Reijneveld en Bram Neijt, die uitleggen hoe je van een Albelli-fotoalbum een pdf-file kunt maken voor op je eigen harde schijf.

2) De nieuwe Hema-software (ingevoerd in februari) heeft technisch gezien niets meer met Albelli te maken, en het is dan ook niet zo vreemd dat bij die nieuwe software conversie naar Albelli niet mogelijk is. Hema doet dat begrijpelijkerwijs ook niet meer, want Hema is geen partner van Albelli meer. De nieuwe software van Hema is veel minder gebruikersvriendelijk dan de oude, trouwens, dus ik hoop dat je die nieuwe software niet gebruikt hebt!

Kortom, als jouw fotoboeken nog gemaakt zijn in de oude software, dan is er volgens mij nog best veel mogelijk. Even wat leesvoer verstouwen, dan kom je er wel uit!

De HEMA gaat niet geheel netjes met haar klanten om. Zie hieronder een mail aan de HEMA met een vraag en kijk goed naar het antwoord van de HEMA. Zeer slecht. Zo moeilijk is het toch niet om een afspraak met Albelli hierover te maken. Albelli verschuilt zich achter het juridische gedeelte (wat ik kan begrijpen). Dus de HEMA moet gewoon Albelli de mogelijkheid geven om de huidige HEMA foto albums te converteren naar Albelli.

Vraag :Kunt u mij aangeven hoe ik mijn fotoboeken welke in de HEMA software zijn gemaakt kan converteren naar de Albelli software. Het lijkt me wel zo netjes dat jullie een oplossing voor bieden. Uiteraard mag er ook een conversie programma geschreven worden naar de software van de nieuwe leverancier. Dan blijf ik wel klant van de HEMA

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antwoord:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het is niet mogelijk om afgemaakte fotoboeken te converteren naar de Albelli software.

Hoewel wij het betreuren dat u hinder ondervindt van de overgang naar de nieuwe software, kan van HEMA niet worden verwacht dat onbeperkt de mogelijkheid geboden wordt om nabestellingen te plaatsen.

Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sharon

HEMA fotoservice

T https://tel:%2B31%280%2920-2242424

E HEMAklantenservice@hema.nl

https://attachment.outlook.office.net/owa/petervdburg@msn.com/service.svc/s/GetFileAttachment?id=AQMkADAwATczZmYBLTgxN2UtYjViYS0wMAItMDAKAEYAAAPkrzNqisQ%2FRKRAV%2Bw1TSMHBwAAaxm%2B0y9lQUayBtkNu5kG%2FAAAAgEMAAAAaxm%2B0y9lQUayBtkNu5kG%2FAAAAAo4ZSEAAAABEgAQADK86xBQi4BHmiNhSCpt3ag%3D&X-OWA-CANARY=AvFeoaq0_0SeNzPd_xNXHfCJpHY91tMYHWFKeCPKQf73qOuGunJyr_9pOyWi0GbPavFDE9voUmM.&token=4a0ccc25-508f-4016-ae04-a68dbab754cb&owa=outlook.live.com&isc=1

Geplaatst door Twietie op Sep 6, 2016.
De HEMA gaat niet geheel netjes met haar klanten om. Zie hieronder een mail aan de HEMA met een vraag en kijk goed naar het antwoord van de HEMA. Zeer slecht. Zo moeilijk is het toch niet om een afspraak met Albelli hierover te maken. Albelli verschuilt zich achter het juridische gedeelte (wat ik kan begrijpen). Dus de HEMA moet gewoon Albelli de mogelijkheid geven om de huidige HEMA foto albums te converteren naar Albelli.

Vraag :Kunt u mij aangeven hoe ik mijn fotoboeken welke in de HEMA software zijn gemaakt kan converteren naar de Albelli software. Het lijkt me wel zo netjes dat jullie een oplossing voor bieden. Uiteraard mag er ook een conversie programma geschreven worden naar de software van de nieuwe leverancier. Dan blijf ik wel klant van de HEMA

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Antwoord:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het is niet mogelijk om afgemaakte fotoboeken te converteren naar de Albelli software.

Hoewel wij het betreuren dat u hinder ondervindt van de overgang naar de nieuwe software, kan van HEMA niet worden verwacht dat onbeperkt de mogelijkheid geboden wordt om nabestellingen te plaatsen.

Het spijt ons u niet anders te kunnen berichten.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sharon

HEMA fotoservice

T https://tel:%2B31%280%2920-2242424

E HEMAklantenservice@hema.nl

https://attachment.outlook.office.net/owa/petervdburg@msn.com/service.svc/s/GetFileAttachment?id=AQMkADAwATczZmYBLTgxN2UtYjViYS0wMAItMDAKAEYAAAPkrzNqisQ%2FRKRAV%2Bw1TSMHBwAAaxm%2B0y9lQUayBtkNu5kG%2FAAAAgEMAAAAaxm%2B0y9lQUayBtkNu5kG%2FAAAAAo4ZSEAAAABEgAQADK86xBQi4BHmiNhSCpt3ag%3D&X-OWA-CANARY=AvFeoaq0_0SeNzPd_xNXHfCJpHY91tMYHWFKeCPKQf73qOuGunJyr_9pOyWi0GbPavFDE9voUmM.&token=4a0ccc25-508f-4016-ae04-a68dbab754cb&owa=outlook.live.com&isc=1
Bedankt voor je bericht, Tolstoj. Inderdaad heb ik de aanwijzingen van Karin de Waal c.s. gevonden en gevolgd. Als je het een beetje door hebt krijg je zelfs routine in de omzetting van andere albums naar Albelli. Het werkt inderdaad feilloos. Heb inmiddels ook bij Albelli een album laten maken, maar het resultaat heb ik nog niet gezien. Vertrouw erop dat dit wel goed komt. Inmiddels al mijn oude fotoboeken overgezet. Gaat goed.
Badge
Beste M. van Beveren,

Volgens mij gaat inderdaad de copy-paste-vlieger niet op, maar dat was volgens mij sowieso al nooit zo. Wat wel nog zou moeten werken is de truc die door M. Kemps, Karin de Waal en ondergetekende is uitgewerkt op dit forum. Zoek in de reacties rond begin maart, dan vind je vast wel de truc die wel werkt! Ik heb hem vorige maand nog toegepast...

Je kunt ook meteen naar Albedil over stappen. Het is heel eenvoudig om de reeds gemaakte pagina's in de Hema-software te kopiëren naar een nieuw Albedil-album. Gewoon pagina voor pagina met copy-paste overzetten. Ook de cover. Alles komt precies op dezelfde plaats te staan, zowel de foto's als de tekst. Succes.

Geplaatst door tomqim op Apr 27, 2016.

Leuk bedacht, maar we hebben het niet over Windows software.

Als je Albelli geopend hebt gaat het openen van de Hema software niet (meer) en andersom.

Ronduit schandalig dat het zo moet. De consument is weer eens de dupe van een zakelijk (lees geldelijk) verschil.

Kortom: beiden tegelijkertijd geopend hebben waardoor je ZOU KUNNEN knippen en plakken gaat niet op.
Ik heb gespaard voor een nieuwe computer. Eindelijk heb ik m dus nu wilde ik mijn Hema fotoalbum van de vakantie van 2015 afmaken. Leuk dat je vanaf April 6 maanden de tijd hebt, alleen heb ik het album vorig jaar niet onder Windows opgeslagen maar 'in the cloud'. ik heb daar ook mijn vakantiefoto's heen gestuurd en nergens anders opgeslagen. Als ik hier beneden lees lijkt het erop dat ik al mijn vakantiefoto's die ik voor mijn album wilde gebruiken kwijt ben 😞. Dit kan toch niet waar zijn?? Alles moet toch terug te halen zijn????
Badge
Wat er precies gebeurt als je een Hema 10x15 cm-formaat omzet naar Albelli 10x13 cm weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is inderdaad zeer het proberen waard!

Mocht dat niet lukken, is het dan zo dat deze 10x15-boekjes slechts 1 foto per pagina bevatten? In dat geval is de taak om de boekjes opnieuw te maken dit keer niet heel omvangrijk, hoop ik...

Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat 10x15 niet meer zou bestaan. Hema had altijd exact dezelfde albumformaten als Albelli, per definitie, want ze waren er immers klant van (tussenandelaar). Dus OF het 10x15-formaat liep vroeger ook al niet via Albelli, of 10x15 en 10x13 zijn stiekem toch equivalent met elkaar. Ben heel benieuwd hoe het afloopt!

Ook bij mij was de mail van de Hema waarschijnlijk in de spamfolder terecht gekomen dus ik ontdek deze hele discussie pas vandaag. Ik merk echter dat ik nog een probleem heb. Ik heb namelijk een stel kleine boekjes laten maken (Hema Fotoboekje S 10x15 cm). Allemaal van die boekjes staat leuk in een kaartenrek, vandaar.

Ik wil nog graag wat setjes afdrukken maar voor dat formaat heeft de Hema geen 'overgangsregeling', dus nadrukken lukt niet.

Albelli kent dat formaat ook niet (daarom waarschijnlijk geen 'overgangsregeling'). Ik begreep uit de reacties dat het stappenplan om een Hema boek om zetten naar een Albelli boek alleen geldt als je hetzelfde formaat hebt. Betekent dat dat mijn kleine boekjes niet omgezet kunnen worden? Of is er nog een truc die ik heb gemist?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Geplaatst door M.G. Broekhuizen op Jul 13, 2016.
Bij Albelli hebben ze wel het formaat 13 x10, misschien heb je daar wat aan. Dan kun je de opmaak van 15 x 10 wat aanpassen. Want ik denk dat je liggende boekjes hebt gemaakt.

Succes
Ook bij mij was de mail van de Hema waarschijnlijk in de spamfolder terecht gekomen dus ik ontdek deze hele discussie pas vandaag. Ik merk echter dat ik nog een probleem heb. Ik heb namelijk een stel kleine boekjes laten maken (Hema Fotoboekje S 10x15 cm). Allemaal van die boekjes staat leuk in een kaartenrek, vandaar.

Ik wil nog graag wat setjes afdrukken maar voor dat formaat heeft de Hema geen 'overgangsregeling', dus nadrukken lukt niet.

Albelli kent dat formaat ook niet (daarom waarschijnlijk geen 'overgangsregeling'). Ik begreep uit de reacties dat het stappenplan om een Hema boek om zetten naar een Albelli boek alleen geldt als je hetzelfde formaat hebt. Betekent dat dat mijn kleine boekjes niet omgezet kunnen worden? Of is er nog een truc die ik heb gemist?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Gelukkig is het mij nu ook gelukt mijn boeken over te zetten naar Albelli. Het heeft even geduurd voor ik het voor elkaar kreeg maar uiteindelijk is het gelukt dankzij de Jip en Janneke uitleg.

Graag voeg ik nog een opmerking toe aan punt 6 van deze uitleg:

als het album geopend is en je hebt de 5 bestanden gekopieerd en overschreven dan moet je het bestand open laten staan. Niet sluiten dus, vervolgens open je het opnieuw en dan krijg je inderdaad je nieuwe Albelli album met de Hema opmaak.

Succes!
Badge
Beste Rina,

Ja, wat de nieuwe Hema-fotoboeken betreft ben ik het volkomen met je eens. Die nieuwe software valt erg tegen! Ik heb hem dan ook alweer verwijderd. Maar wist je wel dat je op dit moment bij Hema je oude fotoboeken nog kunt afmaken met de oude software, tot 1 oktober geloof ik? En ja, omzetten naar Albelli is ook altijd mogelijk, zie dit forum (bijv. de Jip- en Janneke-uitleg). Als je ontevreden bent over het eindresultaat van je pas bestelde fotoboeken, dan is het best wel een aanrader om alsnog Albelli te downloaden, je oude Hema-fotoboek om te zetten naar Albelli en het dan echt af te maken op de manier waarop jij wilt. Dat blijft vast en zeker de moeite waard!

Ook ik kon opeens niet meer werken met de "oude" software om fotoboeken te maken via de HEMA. Had niets meegekregen van het stoppen van de samenwerking van de HEMA en Albelli. Kon nog wel bij m'n vorige (gelukkig afgemaakte) fotoboeken. Maar daar had ik niks aan. Aangezien ik met enige spoed (opdracht) een boek moest maken, had ik zoiets van "wat nu?" Ik wist dat HEMA dezelfde software als Albelli had, dus geprobeerd om de Albelli-software te downloaden. Maar ja, als iets snel moet, gaat het vaak mis ... Dus de nieuwe software van de HEMA maar gedownload. Wat is dit een enorme tegenvaller zeg!!! Wat een saai en kinderlijk programma vergeleken met hun vorige. Ik heb het boek gisteren gemaakt en besteld, nu maar hopen dat het eindresultaat goed is. Ik ben er niet echt gerust op ... Voor mij geen HEMA fotoboeken meer!!!

Geplaatst door Rina op Jun 19, 2016.
Badge
Beste Brien,

Sorry dat ik nu pas reageer... Ja, wat je wil kan volgens mij gewoon, als je tenminste je album lokaal hebt opgeslagen en als je Windows gebruikt! Ik heb in maart mijn reeds afgemaakte en bestelde Hema-albums alsnog omgezet naar Albelli, als backup, dat kon gewoon. De methode staat op dit forum uitgebreid beschreven, door Karin de Waal, M. Kemps en ikzelf. Kijk maar even. Het is vast nog niet te laat! En als je eenmaal je Albelli-backup te pakken hebt, dan kun je er zelfs nog een pdf van maken, met de methode van Bram Neijt en Karen Reijneveld...

Weet iemand toevallig al of als je je albums nu afmaakt via Hema, of je ze daarna alsnog om kan zetten naar Albelli als back-up? Nu Hema er een software update overheen gooit, voor je verder kan... Mij lukt 't maar niet om ze om te zetten en ik weet dat het zou moeten kunnen...hulp is onder weg, maar laat nog op zich wachten. Hoop dat iemand een antwoord heeft of er al ervaring mee heeft :-)

Geplaatst door Brien op Mei 21, 2016.
Ook ik kon opeens niet meer werken met de "oude" software om fotoboeken te maken via de HEMA. Had niets meegekregen van het stoppen van de samenwerking van de HEMA en Albelli. Kon nog wel bij m'n vorige (gelukkig afgemaakte) fotoboeken. Maar daar had ik niks aan. Aangezien ik met enige spoed (opdracht) een boek moest maken, had ik zoiets van "wat nu?" Ik wist dat HEMA dezelfde software als Albelli had, dus geprobeerd om de Albelli-software te downloaden. Maar ja, als iets snel moet, gaat het vaak mis ... Dus de nieuwe software van de HEMA maar gedownload. Wat is dit een enorme tegenvaller zeg!!! Wat een saai en kinderlijk programma vergeleken met hun vorige. Ik heb het boek gisteren gemaakt en besteld, nu maar hopen dat het eindresultaat goed is. Ik ben er niet echt gerust op ... Voor mij geen HEMA fotoboeken meer!!!
Weet iemand toevallig al of als je je albums nu afmaakt via Hema, of je ze daarna alsnog om kan zetten naar Albelli als back-up? Nu Hema er een software update overheen gooit, voor je verder kan... Mij lukt 't maar niet om ze om te zetten en ik weet dat het zou moeten kunnen...hulp is onder weg, maar laat nog op zich wachten. Hoop dat iemand een antwoord heeft of er al ervaring mee heeft 🙂
Badge
Ha, wat een blijdschap toch weer 🙂 De Consumentenbond moet bijna maar eens een Hema-Albelli-barbecue gaan organiseren of zo, zodat iedereen zijn geredde fotoalbums kan showen 😛 Nou ja, dat gaat wellicht wat ver...
In één woord: briljant!! Mijn fotoboeken waren ook een soort back-up. Na kan boeken ook op de computer weer bekijken en indien nodig opnieuw bestellen. En eindelijk de 5 albums afmaken die ik nog af moest maken! Echt heel erg bedankt!

Trouwens helemaal niet kinderachtig die uitleg! Gewoon duidelijk!
Kijk ook maar even naar de uitleg van Tolstoj of M.Kemps of Karin de Waal, die hier en daar op dit forum staan. Maar het komt op het volgende neer. Velen zijn hier mee geholpen, het werkt perfect.

1. Je maakt het albelli album aan (Album1)

2. je kopieert de hele folder (Album2) uit hema album naar albelli album (Album 2)

3. je kopieert de 5 bestanden (zie post Karin) van Album1 naar Albelli Album 2

4. Je gooit de 3 Album2 bestanden weg, en hernoemt de Album 1 bestanden, zodat ze exact dezelfde naam hebben als de bestanden in de Hema folder

5. OPen nu het gekopieerde album (dus Album2 in de albelli folder)

6. Terwijl het album geopend is, kopieer je de 5 bestanden uit de originele hema folder weer naar de albelli folder. Je overschrijft dus 5 bestanden.

7. Als ik nu voor Product openen kies, en weer hetzelfde bestand kies (die ik dus in stap 6 heb overschreven), krijg ik het album netjes geopend.

8. Zoals Karin al aangaf, nog even onder een nieuwe naam opslaan voor alle zekerheid.

[Toevoeging van de beheerder: Lees hier de oorspronkelijke oplossing gegeven door Karin., en hier kun je de extra uitgebreide uitleg lezen van Tolstoj ]

Geplaatst door M.Kemps op Mrt 2, 2016.

Ik heb een 4 tal fotoboeken op mijn c schijf staan. Hoe kan ik die nu met de albellie fotoboek openen. heb albellie reeds geïnstalleerd. maar als ik daar naar product openen ga en een van mijn boeken selecteer krijg is te lezen dat deze niet me de albellie software zijn gemaakt. betekend dit nu dat ik mijn oude albums niet meer kan inzien.

Geplaatst door A.V. Roosmalen-Troeyen op Mei 1, 2016.
Ik heb een 4 tal fotoboeken op mijn c schijf staan. Hoe kan ik die nu met de albellie fotoboek openen. heb albellie reeds geïnstalleerd. maar als ik daar naar product openen ga en een van mijn boeken selecteer krijg is te lezen dat deze niet me de albellie software zijn gemaakt. betekend dit nu dat ik mijn oude albums niet meer kan inzien.
Ik heb mijn boeken kunnen overzetten naar Albelli. Dank. Weet iemand ook of je je oude boeken nog online kan zien? De oude hema link die ik had om boeken online met vrienden te delen werkt niet meer.

Dank.
Badge
Tsja, I see... Maar hij blijft leuk, want inderdaad, je hebt af en toe van die software die geneigd is om je hele computer over te nemen, als een echte Tante Albedil. Picasa bijvoorbeeld, of Google Chrome... Maar juist Albelli valt op dit punt nog wel mee, moet ik zeggen...
Ik vrees dat de spellingscorrector ermee aan de haal gegaan is !

😈
Badge
"Albedil?" Wat een briljante woordspeling... Of gewoon een verschrijving? ;-)

Maar apropos: je kunt natuurlijk ook het ene doen en het andere niet laten. Of je album eerst afmaken en bestellen bij HEMA, en dan naderhand alsnog je voltooide album-data overzetten naar Albelli volgens de inmiddels beproefde methode van dit forum, of nu meteen al overstappen. Het eindresultaat zou niet uit mogen maken, afgezien van de streepjescode op de achterkaft van het album en het Hema- of Albelli-logo op de laatste pagina van het binnenwerk!

Je kunt ook meteen naar Albedil over stappen. Het is heel eenvoudig om de reeds gemaakte pagina's in de Hema-software te kopiëren naar een nieuw Albedil-album. Gewoon pagina voor pagina met copy-paste overzetten. Ook de cover. Alles komt precies op dezelfde plaats te staan, zowel de foto's als de tekst. Succes.

Geplaatst door tomqim op Apr 27, 2016.

Reageer