Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA



Toon eerste bericht

411 reacties

Ook hier. Hema boek net klaar en dan kan je niet meer bestellen. Je kan ook het bestand niet meer openen zodat je tenminste de texten nog kan kopieren. Wat een waardeloze actie. Als er geen oplossign komt zie je mij niet meer bij de Hema.
Ik word graag op de hoogte gehouden.

Alles heb ik bijgehouden van de kinderen in de nog niet bestelde fotoboeken; eerste stapjes, eerste keer zwemles, leuke uitspraken. Nu ben ik alles kwijt...#verdrietig! Uren werk voor niks!!

Groet, Babet
hier dezelfde frustatie: Liefde, aandacht en tijd gestopt in een fotoboek en vervolgens opnieuw moeten beginnen. Ik vind het ontzettend klantonvriendelijk. Ik ben persoonlijk nogal wat vertrouwen in hema kwijtgeraakt en ga Ik in het vervolg mijn fotoboeken via een andere site maken.
Ook ik was bezig met een album voor mijn zoon. Van 3,5 tot 6 jaar. Volgende week wordt hij 6. Omdat ik iedere keer kleine stukjes toevoeg zit er echt heel veel werk in. Het is een soort groei boek voor me.

Nu is alles weg, heb er nachten niet van kunnen slapen.

Ik heb contact gehad met Hema. ze willen niks voor me doen. Ik heb het .alb file gedeeld met albelli maar ook zij willen niks voor me doen. Heb nog een mail gestuurd naar Albumprinter B.V. Maar tot op heden geen reactie.

Ik hoop dat hier nog wel wat uit komt.
Veel mensen, waaronder ik, maken een jaarboek. In zo'n jaarboek van zo'n 60 pagina's gaat uren werk zitten (hele werkweken omgerekend). Leuk dat je de fot'over kunt zetten anar het nieuwe programma, maar de volgorde en de indelingen kloppen niet, de teksten zijn helemaal weg. Schandalig, dat er zomaar wordt overgestapt, zonder een goede overgangsregeling. Als de HEMA er zo weer bovenop denkt te komen, hebben ze het mis. Ik denk als er niet snel een passend antwoord komt, er honderden of misschien wel duizenden hun fotoboek NOOIT meer bij de HEMA maken. Schandalig om zo met je klanten om te gaan, die fotoalbums maken van wel €60!!!!
Ik ben ook al dagen van slag, was voor beide kinderen bezig met een album over 2015. Inderdaad bijna klaar en nu gewoon weg.Wil niet eens bedenken hoeveel uren ik daar in heb gestoken.Mailtjes van de HEMA heb ik wel gezien. Maar zag ook een uitleg over hoe de foto's om te zetten.Dus heb er geen moment bij stil gestaan dat alles echt weg zou zijn.De software moet gewoon terug!Korting hoef ik niet, want bestel nooit meer iets bij de HEMA.Laat ze alsjeblieft iedereen de mogelijkheid bieden om wat al af was gewoon af te drukken.
Ik ben nu ook twee boeken kwijt. Het belangrijkste boek wat ik kwijt ben is het fotoalbum van mijn overleden zoontje. Hij is vorig jaar april geboren. Een aantal weken na zijn geboorte ben ik gestart om een hema fotoalbum te maken. Ik werd hier heel blij van. Ons zoontje had een zware hartoperatie overleefd en de foto's deden herinneren aan een moeilijke periode, maar op de foto's was ook goed te zien hoe goed het ging. Tot ons zoontje plotseling na 10 weken overleed. Sinds zijn overlijden was het voor mij te emotioneel om het fotoalbum te openen en hiermee verder te gaan. Wel had ik altijd in mijn achterhoofd dat ik hier mee verder zou gaan. Vooral de teksten die ik erbij had geschreven in de tijd dat ons zoontje nog bij ons was, zijn voor mij heel waardevol. De foto's hebben we nog wel op de computer, maar het gaat mij er vooral om dat ik het boek destijds heb gemaakt toen ons zoontje nog bij ons was. De afgelopen maand heb ik niet op hema.nl gekeken en ook de nieuwbrieven lees ik niet. Had ik het maar geweten. Ik hoop van harte dat het mogelijk is om tijdelijk de oude software te kunnen gebruiken om het waardevolle album alsnog af te laten drukken. Zou u mij op de hoogte willen houden? Alvast bedankt!
Heel vervelend en zeer teleurstellend dat de Hema van software is veranderd.Het boek waarmee ik bezig was is weg, en de overige boeken zijn niet meer te openen.Dat dat zomaar kan...Is daar nooit over nagedacht ???Kon dat niet anders? Ik heb nu besloten om over te gaan naar overigen.Ik was altijd zeer tevreden over jullie boeken.

Gr. Marian
Dank alvast voor al jullie reacties. Ik ben op dit moment zelf ook bezig met een fotoboek van mijn laatste vakantie naar Costa Rica (gelukkig niet in HEMA software...) en kan me helemaal voorstellen hoe frustrerend het is dat je er niks meer mee kan! Goed dat jullie aankaarten dat je een boek niet alleen niet meer kunt bestellen, maar ook niet meer kunt inzien, dat had ik me nog niet zo gerealiseerd. Al zou je het willen namaken, kan dit dus niet. Ik hoop morgen weer contact te hebben met HEMA en jullie meer te kunnen vertellen over een oplossing.

@Karin, als je de nieuwe software van HEMA niks vindt, dan kun je het beste overstappen op Albelli. Je zult zien dat dit precies dezelfde software als de oude HEMA-software is - in een iets ander jasje 🙂
Wow, wat een overweldigende hoeveelheid klachten! Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Helaas kan ik nog geen goed nieuws melden - ik heb zowel HEMA als Albelli aan de telefoon gehad, maar ze konden me allebei nog niks vertellen. Inmiddels word ik hier ook wat gefrustreerd van, dit moet gewoon opgelost worden.

Een aantal van jullie hebben al goede oplossingen aangedragen: het mogelijk maken om HEMA-bestanden te openen in Albelli-software lijkt mij vooral een hele goede. Ik hoor hier en daar dat dat technisch lastig zou zijn, maar ik kan me niet zo goed voorstellen waarom. De boeken van partners van fotoboekenmaker CEWE (bijvoorbeeld Kruidvat en Albert Heijn) kun je ook in de software van CEWE openen en vice versa.

Ik lees op dit forum dat mensen aanbieden voor 20 euro een fotoboek om te zetten zodat het weer gebruikt kan worden, maar ik zou dit niet doen. We weten niet zeker of het werkt en vooralsnog ga ik er vanuit dat iedereen uiteindelijk zijn boek gewoon af kan maken en kan bestellen.

Ik kom morgen weer met een nieuwe update. Wordt zéker vervolgd!
@EllenVen: dat hopen wij natuurlijk ook! Maar zo niet, dan laten we het er natuurlijk niet bij zitten.

Zojuist hebben we op onze site een nieuwsbericht geplaatst over de klachten. Zonder jullie hadden we geen idee gehad van de omvang van het probleem - dus dank voor het plaatsen van jullie ervaringen! We wachten nu even af, maar over 2 weken hangen we natuurlijk weer bij Hema aan de lijn.
Tomqim, daar heb je gelijk in 😉 Ik ga t navragen!
Nou, het heeft even geduurd, maar er is een officieel standpunt (heb ik via Albelli gekregen):

Albelli en HEMA hebben overleg gehad om te kijken hoe zij in gezamenlijkheid klanten kunnen helpen om hun (on)afgemaakte boek, gemaakt met de oude HEMA software, voor een bepaalde periode alsnog te kunnen laten printen. Beide partijen vinden het heel vervelend dat consumenten geen toegang meer hebben tot hun oude boeken, vol met bijzondere en persoonlijke herinneringen.

Ondanks dat de oude HEMA software niet kan terugkeren, hebben we een mogelijke oplossingsrichting besproken. Dit betekent dat we allereerst in gezamenlijkheid deze mogelijkheid, die uiteindelijk moet leiden tot het afdrukken van deze boeken, eerst laten onderzoeken door eigen technici en ICT specialisten. Mocht blijken dat deze oplossing haalbaar is, dan willen we vervolgens deze mogelijkheid testen om er zeker van te zijn dat we klanten hiermee, voor een bepaalde periode, daadwerkelijk helpen. Het onderzoek en het testen zal ongeveer twee weken duren.

Dat betekent dus nog twee weken wachten op meer duidelijkheid, wat ik erg lang vind. Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!
Wat goed om te horen dat de oplossing van Karin de Waal en M.Kemps zo goed werkt, ook met dank aan de extra toelichting van Tolstoj!

Ik ben ook blij dat de eerste bestelling op deze manier ook binnen is, dat is echt geweldig! Van Hema hebben we de afgelopen week niks meer gehoord, ben benieuwd met welke oplossing zij komende week gaan komen.

@Tolstoj, je hebt gelijk dat de oplossing (én de geweldige samenwerking) meer aandacht verdienen. Ik ga even overleggen wat wij daar aan kunnen doen.
Hoi Marjorie en iedereen in dit topic,

Inderdaad: er is een oplossing! Ik hoorde het ook zojuist van Hema (zie hieronder). Ik ben blij dat ze zo snel een e-mail de deur uit hebben gedaan.

Kort samengevat: je kunt je boek nog 6 maanden nabestellen met Windows en Mac software en één maand met de online editor. Als die periode is afgelopen kun je je boeken niet meer openen. Wie dat graag wil, kan ze het beste omzetten naar Albelli boeken, met het stappenplan van Karin, M. Kemps en Tolstoj.

Ik vind 6 maanden in elk geval een mooie periode en vind het ook netjes dat ze 20% korting geven. Maar ik ben heel benieuwd of jullie tevreden zijn met deze oplossing!

"HEMA en haar voormalige leverancier van fotosoftware en fotoalbums, Albelli, hebben samen een oplossing gevonden voor klanten, die hun fotoboek niet op tijd konden afronden of herprinten, voordat HEMA op 16 februari 2016 is veranderd van leverancier. Er is toch een mogelijkheid gevonden om de HEMA software voor Mac en voor Windows voor fotoboeken tijdelijk, voor een periode van 6 maanden, te reactiveren. Voor de online editor geldt een periode van 1 maand.

Vanaf 5 april as. zal de HEMA Editor weer actief zijn. Klanten worden vanaf dan in staat gesteld om hun fotoalbums, die ze voor 16 februari 2016 hebben gemaakt, af te maken of opnieuw te printen. Dit geldt niet voor eerder gemaakte agenda’s en kalenders.

Het afmaken van de boeken gaat op de manier zoals men gewend was. Dus via de online software, PC of Apple Mac. Klanten kunnen dit gewoon weer starten vanaf hun desktop via het blauwe HEMA icoon. Er zal dan een update van de HEMA Editor worden geïnstalleerd. Mocht men de software niet meer hebben, dan kan men de nieuwe versie van de HEMA Editor downloaden. Het is hiermee niet mogelijk om nieuwe fotoalbums te maken.

Bij het openen van de nieuwe versie van de HEMA Editor wordt een pop-up scherm getoond met instructies en verdere informatie inclusief de einddatum van deze mogelijkheid, te weten: 4 oktober 2016.

Na 4 oktober 2016 kun je de oude boeken niet meer bewerken of printen.

Nadat het boek is afgerond is in de HEMA Editor zal Albelli de verdere afhandeling van de bestelling verzorgen. Vanuit de HEMA editor wordt een link gemaakt naar de Albelli check out waar de bestelling afgerond kan worden. Hier is een Albelli account voor nodig, die kun je direct bij je bestelling aanmaken. De betaling wordt aan Albelli gedaan en zij verzorgen het printen, de bezorging en de klantenservice. Het is hierbij niet mogelijk om bepaalde HEMA linnen omslagen te kiezen. Het album zal thuis bezorgd worden. Levering in een HEMA winkel is niet mogelijk. Op deze bestelling(en) krijgt men 20% korting.

Nadere informatie en verdere instructies worden zo snel mogelijk beschikbaar gesteld."
Nogmaals dank voor het posten van jullie ervaringen. Wat een akelige verhalen lees ik.. 😞 Zoals ik gisteren al liet weten, hoop ik vandaag meer te horen van Hema. Voor nu heb ik er vertrouwen in dat Hema met Albelli tot een oplossing komt. Ze zien in elk geval allebei de ernst van de zaak in. Maar lukt het desondanks niet, dan laten we het daar natuurlijk niet bij zitten!
Hoi Tomqim, daar ga ik wel vanuit!
@ Cindy, het lijkt er op dat het ook voor nog niet afgemaakte boeken geldt. Die zou je dan kunnen afmaken en bestellen. Of er ook een mogelijkheid komt om de boeken altijd nog te kunnen openen en inzien, is niet helemaal duidelijk. Maar dat zouden wij wel graag willen!

@ Karin, dank voor het delen van deze hack! Helaas heb ik de oude Hema-software niet meer op mijn computer staan, dus ik kan het niet uitproberen.. Ik ben heel benieuwd of het andere community-leden zo lukt het boek te openen: dat zou top zijn!
Wat goed om te horen dat de hack van Karin de Waal en M. Kemps werkt bij jullie! Heel erg bedankt voor het delen in onze community!

Heeft iemand al geprobeerd om een boek te bestellen nadat ie op deze manier is geopend in de Albelli software? Ben benieuwd of dat zonder problemen gaat.
@Tomqim: goed nieuws van Albelli. De oplossing die ze gaan testen, is zowel voor Windows als voor Mac OS 🙂
Hallo,

Ik ben net als vele anderen de dupe van de software switch van HEMA. Ik heb wel mijn boek nog kunnen inzien (door het internet uit te zetten) en heb schermafdrukken per pagina bewaard. Mocht ik onverhoopt opnieuw moeten beginnen dan weet ik in ieder geval nog hoe ik het tot nu toe had gemaakt. Ik hoop echt dat HEMA, in samenwerking met Albelli, met een oplossing komt!

Gr, Judith
We hebben vandaag contact gehad met HEMA, op dit moment is er nog geen oplossing. Wel laat HEMA weten:

Ondertussen hebben we veel reacties van klanten binnen gekregen die toch nog hun nog niet afgemaakte boek willen afmaken en / of hun oude fotoboek willen printen. Wij zijn hierdoor overvallen. Onze communicatie is naar nu blijkt niet voldoende geweest. Dit vinden wij uiteraard bijzonder vervelend. Een fotoboek is een zeer persoonlijk en dierbaar document. We zijn nu met onze oude leverancier in overleg om te kijken of we op deze dan wel op een andere wijze in een oplossing kunnen voorzien. Dit heeft onze hoogste prioriteit.

Begin volgende week hebben we weer contact met HEMA, hopelijk dan met beter nieuws!
Zeer vervelend, dit. Maak zelf al jaren gebruik van Albelli, maar dan op de pc om dit soort toestanden te voorkomen.

Gezien de onderliggende techniek wellicht een suggestie om direct met Albelli contact op te nemen. Zij hosten de Hema software volgens mij.

Zou een mooie zet zijn van Albelli om alle Hema klanten de software open te gooien onder hun eigen naam, verdienen ze er ook nog wat aan. Zal contractueel wellicht nog wel geregeld moeten worden met de Hema. Maar ja, daar ben je CB voor, toch??
Als ze ook maar echt met een oplossing komen!!!
Maaaanden werk aan de foto-albums van de kinderen. Dochter is volgende maand jarig en dan zou haar jaaralbum klaar zijn. Alles weg. Ik kan de albums niet eens ergens anders namaken, want ik kan het programma niet meer openen om het album überhaupt in de te kijken. Ik huil!!

Reageer