Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA



Toon eerste bericht

411 reacties

Dikke pech..album weg! Ik was bezig met het geboortealbum van mijn zoontje (9 maanden). Nu is alles weg. Ik kan wel huilen!
Heel toevallig dacht ik: laat ik nog eens kijken wat er bij de consumentenbond te vinden is over het Hema fotoboeken-debacle... Ik wil ook heel graag weten je van fotoboeken pdf's kunt maken! Dan kan niemand ooit mn boeken nog laten verdwijnen, staat dat ergens??? En echt: onwijs bedankt! Misschien kan je ook radar een mail sturen, heb ik me destijds ook al boos gemeld en heel veel mensen wachten nu op 5 april, maar dat is allemaal een tijdelijke oplossing want na 1 oktober ben je opnieuw alles kwijt. groet!
Ook ik beschouw mezelf als slachtoffer van de omzetting van de software. Ben na mijn pensionering verhalen aan het schrijven over alles wat op mijn pad komt. Ben nu 3 jaar bezig en nog lang niet klaar. En nu....alles kwijt. Drie jaar werk voor niets. HEMA realiseert zich veel te weinig dat mensen de fotoboeken ook gebruiken als tekstboeken en daar vaak jaren aan werken. Al eerder gemaakte boeken kunnen niet meer aangevuld of besteld worden. Ik ben er zelf heel depressief onder en hoop vurig op een mogelijkheid dat deze nare nachtmerrie wordt omgezet in een goede oplossing! EN DAT IS GEEN KORTINGSBONNETJE!!!!!!
Na drie pogingen (deed wat dingen fout, ben echt een complete digibeet) en extreme concentratie is het gelukt!!!!! Mijn geliefde fotoboeken zijn overgezet naar Albelli!!!!! Ik kan jullie wel zoenen voor jullie fantastische aanwijzingen! En Tolstoj: je begrijpt precies hoe belangrijk het is om de wat minder handigen onder ons bij de hand te nemen. Ik ben echt zo ontzettend blij met deze hulp, heb er geen woorden voor, ook consumentenbond ontzettend bedankt voor jullie forum, gweldig in 1 woord, Hartelijke groet Esther Prinsze. PS: dus lukt het niet meteen, gewoon nog eens proberen, echt he?!



Volgens mij heb ik het opgelost:

1. Je maakt het albelli album aan (Album1)

2. je kopieert de hele folder (Album2) uit hema album naar albelli album (Album 2)

3. je kopieert de 5 bestanden (zie post Karin) van Album1 naar Albelli Album 2

4. Je gooit de 3 Album2 bestanden weg, en hernoemt de Album 1 bestanden, zodat ze exact dezelfde naam hebben als de bestanden in de Hema folder

5. OPen nu het gekopieerde album (dus Album2 in de albelli folder)

6. Terwijl het album geopend is, kopieer je de 5 bestanden uit de originele hema folder weer naar de albelli folder. Je overschrijft dus 5 bestanden.

7. Als ik nu voor Product openen kies, en weer hetzelfde bestand kies (die ik dus in stap 6 heb overschreven), krijg ik het album netjes geopend.

8. Zoals Karin al aangaf, nog even onder een nieuwe naam opslaan voor alle zekerheid.

[Toevoeging van de beheerder: Lees hier de oorspronkelijke oplossing gegeven door Karin., en hier kun je de extra uitgebreide uitleg lezen van Tolstoj ]

Geplaatst door M.Kemps op Mrt 2, 2016.
Ik lees veel reacties dat het is gelukt om de fotoboeken te redden via de tips van Karin en M.Kemps. Lukt dit alleen met Microsoft? Ik heb een Apple, zijn daar ook al oplossingen voor? Ik hoop het, kan wel janken..
Kunnen we als Consumentenbond leden geen gezamenlijke juridische aktie starten.

Het zijn toch ONZE fotoboeken.

Mijn bijdrage is er zeker al.
Oh nee ik heb ook 2 fotoboeken die ik net af heb klaar maar nog niet heb besteld! "Een jaar in Milaan gewoont" en "eerste jaar van m'n dochter" fotoboek. Ik heb hier heel lang over gedaan! Ok hoop zo dat ze nog voor even de oude software willen plaatsen en dat ik m'n boeken nog kan bestellen, ben zo verdrietig kan wel huilen
was bezig met maar liefst 13 nieuwe albums. Na de mail als een gek nog 6 af kunnen maken. De andere 7 weg...

Het is een schande van de Hema, gaan zo V&D achterna....

En de nieuwe software is bagger.....
Beste consumentenbond,

Ook ik ben mijn fotoboek van Rome kwijt.

Ik was er sinds half januari mee bezig ( toen is ook pas de software gedownload).

Een aantal keren per week was ik aan het werk in mijn fotoboek. Totaal zit dit al op 10-15 uur werk.

Ik probeerde er zo hard mogelijk aan te werken zodat mijn moeder het fotoboek nog kan zien, helaas is mijn moeder ziek en heeft nog maar een paar weken te leven.

Toen ik vorige week weer verder wilde gaan was ineens alles weg.

Zoals de meeste reactie ook beschrijven is er geen pop-up in de software geweest en meld ik mij af van de nieuwsbrief en check ik niet wekelijks te site. Want simpel weg dit verwacht je toch niet?!

Boos naar Hema gemaild, getwitterd, gebeld. Niemand kan wat doen.

Gisteren kreeg ik een mail dat ze zoeken naar een gepaste oplossing, Maar volgens mij begrijpt Hema niet dat ik de tijd niet heb om daar op de wachten omdat het feit blijft dat er tijdsdruk op zit i.v.m. met de situatie van mijn moeder.

Het enigste wat ik kreeg is een kortingscode, die niet geldig was in combinatie met mijn cadeaubon die ik al gekocht heb via rentepuntenwinkel. ( dit was ook de rede om mijn fotoboek bij Hema te maken).

Ik wil dat er een goede oplossing komt, want zoals de meeste reacties beschrijven het gaat niet om de exacte foto's.

Maar om de emotionele waarde wat aan een fotoboek gebonden is.

Voor de mensen die nog de tijd hebben hoop ik dat het volledig fotoboek terug komt en besteld kan worden.

Voor mensen met geen extra tijd, zoals mij en dus weer opnieuw begonnen zijn hoop ik dat er gepaste kortingen/ mogelijkheden komen.

M.v.g. Karin
Wat ontzettend jammer, ik had ook een boek klaarstaan maar nog niet besteld. Die ga ik ook zeker niet meer bij de hema bestellen. ik zoek wel een andere leuke fotowinkel. balen zeg. gelukkig heb ik de foto's nog apart laten staan die in het album terecht zouden zijn gekomen. De Hema is altijd een leuke winkel met tot nu hart voor de klant, maar dit is wel heel kort door de bocht gegaan. alle gemaakt fotoalbums foetsie. wat een werk wat verloren gaat

martina
ik ben zeer teleurgesteld door de sluiting van de Hema software !!

mis een link , die ik naar vrienden zou versturen .

Ellie
Ik ben blij dat ik niet de enige bent die zeer teleurgesteld is in de Hema. Ongelofelijk dat men een nieuw programma online heeft gezet dat duidelijk is afgestemd op een nieuwe doelgroep. Less is More is de slogan die Hema gebruikt. Het nieuwe programma biedt voor de vergevorederde amateur niet hetgeen dat het oude programma ons bood. Oude opgeslagen fotoboeken kunnen worden gewist en kunnen niet meer worden nabesteld. Ik vind dit een kwalijke commerciële dwaling waarbij de Hema niet goed heeft nagedacht over de belangen van haar tienduizenden klanten van de Hema Fotoboeken. De oude software en de afdruk kwaliteit waren voor mij perfect. Hoe help je een goed lopend bedrijf om zeep door zo'n software programma dwangmatig door de strot van je trouwe klanten te duwen. Dit gaat heel veel klanten kosten, die allen nu gaan overstappen op het fotoalbum van concurrent Albelli, omdat dit programma exact gelijk is aan het oude programma van de Hema. Wanneer Albelli nu zorgt dat de oude Hema bestaande kunnen worden ingelezen zijn we helemaal weer gelukkig en kan Hema de ondergang van zijn fotoalbum afdeling tegemoet zien. Dom, dom, dom, ik heb daar geen andere woorden voor.
heb overhaast mijn boek afgemaakt . helaas zie ik nu vele fouten !!

en ik mis een link om te versturen .

deze zou ik naar Noorwegen versturen .
Ook ik wil graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen m.b.t. de Hema software, zodat ik de drie boeken die (bijna) klaar waren nog kan bestellen. Ik ben zo verdrietig van het idee alles kwijt te zijn.
Ook ik was bezig met een jaarboek voor m'n dochter met veel teksten. Haar verjaardag is 17 februari, dus ik kon het boek niet afmaken, ga geen onaf boek bestellen. Ik hoop dat de hema voor een oplossing zorgt of dat het mogelijk wordt om het boek in te kunnen laden bij albelli.
Reeds diverse fotoboeken gemaakt met het idee dat deze later gemakkelijk na te bestellen zijn voor vrienden/familieleden. Onbegrijpelijk dat HEMA overgestapt is naar een andere leverancier zonder er bij na te denken dat reeds gemaakte fotoboeken dan niet meer beschikbaar zijn. Als HEMA hier niet snel een oplossing voor bedenkt, zal ik in de toekomst geen gebruik meer maken van deze fotodienst.
Een paar maanden ben ik bezig geweest met mijn trouwboek, het was een hele klus, je wilt hiervan toch een speciaal boek maken. 12 februari heb ik er de hele dag aan gewerkt en de laatste puntjes op de i gezet. 19 februari wilde ik het album nog even aan mijn man laten zien voordat ik het bestelde en wat schetst mijn verbazing? Ik kan er niet meer in! 16 februari is Hema overgegaan op nieuwe software! Ik heb nooit een mailtje of berichtje ontvangen! Nooit een banner van let op. Eind januari heb ik nog een fotoboek gemaakt van Spanje, daar zat ook geen briefje of berichtje bij. Hema heeft mijn mailadres, ik ben trouwe klant. Naast dit trouwalbum was ik bezig met een kookboek voor mijn moeder met familie recepten, ook dit ben ik kwijt! Ik vind het echt schandalig en ben er best verdrietig over, zoveel uren werk
Hier al drie jaar bezig met drie fotoboeken over een 4-maanden lange reis naar Zuid-Amerika.... Ik was bijna klaar, dit is wel heel zuur. Hopelijk is er nog iets mogelijk zodat ik alsnog bij mijn fotoboeken kan
Badge
Beste Karin58, bedoel je het nieuwe Hema-programma? Ja, ik denk dat de 345 respondenten hierboven dat in merendeel roerend met je eens zullen zijn 😉 Ik vond het nieuwe Hema-programma vooral traag, en daarom ben ik er maar helemaal verder niet aan begonnen. Maak nu momenteel een nieuw album in Albelli, dat is nagenoeg dezelfde software als de oude Hema-software, zoals je wellicht al zult weten. En op dit forum vind je tips & trucs hoe je al je oude Hema-fotoalbums (althans onder Windows) naar Albelli-formaat kunt omzetten!
YESS!!! Het is gelukt dank zij de Jip en Janneke uitleg!! De eerste paar keer ging het mis omdat ik niet goed gelezen had/ of toch een klein foutje in de tekst had.

Maar ze zijn overgezet. Sommigen niet helemaal vlekkeloos omdat er sommige bestanden niet gevonden konden worden, maar dat maakt niet uit. De grote lijn is bewaard gebleven!
Badge
Mooi zo! Dan is het wederom een-nul voor de gebruikerscommunity :-)

Heb je trouwens enig idee waar het eerst op vast zat, dat het toen nog niet werkte?



JAAAAAAAAA Het is mij gelukt dankzij jouw Jip en Janneke taal uitleg Tolstoj! hahaha. Super bedankt! ik ben zoooo blij! in een later stadium ga ik proberen ook de andere albums te redden maar nu eerst met een big smile op mn gezicht dit album weer eens bekijken en verder bewerken! Ik zie nu trouwens dat Albelli ook in Spanje zit. Maakt het voor mij een stuk gemakkelijker want dan kan ik het gewoon hier thuis laten bezorgen.

Heel jammer Hema, gemiste kans voor jullie. Ik vrees dat jullie veel klanten (iig qua fotoboeken, qua andere dingen niet hoor ;-)) kwijt zullen zijn!Nogmaals super bedankt! Ook MIJ is het gelukt!!

Geplaatst door beatriz op Mrt 8, 2016.
Ik heb een oud album overgezet in de nieuwe software. De opmaak, teksten ed zijn verdwenen. Je kan dus opnieuw beginnen. Ook erg dat je oude albums niet meer kunt afdrukken.

Nieuwe software is niet prettig om mee te werken.
Badge
O ja, waarde Consumentenbond, tenslotte nog dit: hang de gevonden oplossing vooral flink aan de grote klok! Het zou zonde zijn als allerlei consumenten, die niet op dit soort fora kijken, hun onvoltooide albums dan maar teleurgesteld deleten. Verkondig het in Kassa, Tros Radar, De Wereld draait door, Man bijt Hond, Pauw, Jinek, maakt mij niet uit, maar de gevonden oplossing lijkt me hier en daar wel wat ruchtbaarheid waard.

Tenslotte is het wel zeer raar dat Albelli zelf deze (supersimpele) oplossing niet zelf even wereldkundig maakt. Als ze dat doen, hebben zij er in 1 klap tienduizenden klanten bij. Komt dat nou echt alleen vanwege een of ander concurrentiebeding? Geld maakt de wereld niet mooier, dat is wel duidelijk...
Zijn er al mensen die het nieuwe programma geprobeerd hebben? Ik vind het echt een zeer gebruiksonvriendelijk programma.
Badge
Beste Janine,

Ja, soms heb je inderdaad maar 4 bestanden, dat is een hebbelijkheidje van de Albelli-software volgens mij. Ik heb het in de jip-en-janneke-versie ook even genoemd (in stap 13 en 16, volgens mij).

Als ik het goed begrijp is het bij jou zo dat je mini-Albelli-testalbum dat je even snel gemaakt heeft maar 4 bestanden heeft in plaats van 5. Klopt dat? Of is het juist het grote Hema-album dat maar 4 bestanden heeft?

Als je kleine snel gemaakte Albelli-testalbum (met slechts enkele foto's erin) maar 4 bestanden heeft, dan helpt het vaak om dat kleine testalbum in Albelli even 1 of 2 keer opnieuw te openen en weer te sluiten, of als dat niet helpt even iets te veranderen (even een foto 1 cm verplaatsen of zo) en dan weer op te slaan. Vaak maakt hij dan het 5e bestand meteen al automatisch voor je aan, en dan kun je verder.

Als daarentegen het oude Hema-album maar 4 bestanden heeft, dan is het meestal het Oude_Hema_album.~ALB bestand dat ontbreekt. Dat is meestal niet zo erg, want dat is een backup van het bijbehorende .ALB bestand. In dat geval kun je gewoon doorkopieren volgens de stappen 13 en 16 van de jip-en-janneke-methode.

Sowieso is het zo dat het albumnaam.~ALB-bestand een backup is van het albumnaam.ALB-bestand! Als het .ALB-bestand zelf ontbreekt, wat ik nog nooit gezien heb, dan kun je het dus misschien gewoon aanmaken door het .~ALB-bestand te kopieren naar een .ALB-bestand. In dat geval eerst wel even een backup maken van je hele directory, en nooit een bestand zomaar overschrijven tenzij je weet wat je doet!

Ik kan pas op 5 okt. weer mail lezen, maar veel succes,

Tolstoj



Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben de hele avond al bezig te proberen om mijn Hema fotoalbum over te zetten naar Albelli, maar dit wil (nog) niet lukken. In de methodes van Karin de Waal, M. Kemps en Tolstoj hebben ze het steeds over het kopieren van 5 bestanden, maar ik heb er maar 4, namelijk: - TEMPLATE.ALS - TEMPLATE.ATF - Testalbum.~ALB en Testalbum.ATF

Wat gaat er niet goed? Of wat doe ik niet goed?

Als ik met deze 4 bestanden mijn fotoalbum naar Albelli probeer over te zetten, dan kom ik maar tot punt 14 in de Jip & Janneke versie.

Wie heeft dit ook gehad en kan mij helpen?

Heel graag jullie antwoord, want ik heb nog maar een paar dagen (ik had gehoopt mijn album voor 4 oktober af te hebben, maar dit gaat me niet lukken... helaas).

Alvast bedankt!

Groeten, Janine

Geplaatst door Janine1978 op Sep 30, 2016.

Reageer