Half februari is HEMA geswitcht van leverancier voor de fotoboeken op normaal papier: eerst werden die boeken door Albelli afgedrukt, nu niet meer. Daardoor moeten klanten nu ook nieuwe software gebruiken om een boek te maken. Wie nog bezig was met een fotoboek in de oude software van HEMA kan dit boek niet meer bestellen. HEMA heeft dit begin januari laten weten, maar dit bericht heeft lang niet alle consumenten bereikt. We zien namelijk honderden klachten op internet! Allemaal consumenten die een mooi boek hebben gemaakt, maar hier niks meer mee kunnen. We hebben HEMA inmiddels gesproken en om een oplossing gevraagd.
Update 16-3-2016HEMA is vandaag met een oplossing gekomen: vanaf 5 april kunnen bestaande boeken weer geopend, afgemaakt en besteld worden met de oude HEMA-software! Met de Windows- en Mac-software krijg je 6 maanden de tijd, met de online software één maand. Dit is het volledige statement:
HEMA en haar voormalige leverancier van fotosoftware en fotoalbums, Albelli, hebben samen een oplossing gevonden voor klanten, die hun fotoboek niet op tijd konden afronden of herprinten, voordat HEMA op 16 februari 2016 is veranderd van leverancier. Er is toch een mogelijkheid gevonden om de HEMA software voor Mac en voor Windows voor fotoboeken tijdelijk, voor een periode van 6 maanden, te reactiveren. Voor de online editor geldt een periode van 1 maand.
Vanaf 5 april as. zal de HEMA Editor weer actief zijn. Klanten worden vanaf dan in staat gesteld om hun fotoalbums, die ze voor 16 februari 2016 hebben gemaakt, af te maken of opnieuw te printen. Dit geldt niet voor eerder gemaakte agenda’s en kalenders.
Het afmaken van de boeken gaat op de manier zoals men gewend was. Dus via de online software, PC of Apple Mac. Klanten kunnen dit gewoon weer starten vanaf hun desktop via het blauwe HEMA icoon. Er zal dan een update van de HEMA Editor worden geïnstalleerd. Mocht men de software niet meer hebben, dan kan men de nieuwe versie van de HEMA Editor downloaden. Het is hiermee niet mogelijk om nieuwe fotoalbums te maken.
Bij het openen van de nieuwe versie van de HEMA Editor wordt een pop-up scherm getoond met instructies en verdere informatie inclusief de einddatum van deze mogelijkheid, te weten: 4 oktober 2016. Na 4 oktober 2016 kun je de oude boeken niet meer bewerken of printen.
Nadat het boek is afgerond is in de HEMA Editor zal Albelli de verdere afhandeling van de bestelling verzorgen. Vanuit de HEMA editor wordt een link gemaakt naar de Albelli check out waar de bestelling afgerond kan worden. Hier is een Albelli account voor nodig, die kun je direct bij je bestelling aanmaken. De betaling wordt aan Albelli gedaan en zij verzorgen het printen, de bezorging en de klantenservice. Het is hierbij niet mogelijk om bepaalde HEMA linnen omslagen te kiezen. Het album zal thuis bezorgd worden. Levering in een HEMA winkel is niet mogelijk. Op deze bestelling(en) krijgt men 20% korting.
Update 4-3-2016M.Kemps en Karin de Waal hebben een oplossing gevonden en deze gedeeld in deze discussie. Dank daarvoor! We hopen natuurlijk dat HEMA en Albelli ook nog met een handzame oplossing komen.Lees hier hoe je met de oplossing van M.Kemps en Karin de Waal je HEMA fotoboeken kunt openen met Albeli software.
Update 2-3-2016: er is inmiddels een statement dat een mogelijke oplossing getest gaat worden: Albelli en HEMA hebben overleg gehad om te kijken hoe zij in gezamenlijkheid klanten kunnen helpen om hun (on)afgemaakte boek, gemaakt met de oude HEMA software, voor een bepaalde periode alsnog te kunnen laten printen. Beide partijen vinden het heel vervelend dat consumenten geen toegang meer hebben tot hun oude boeken, vol met bijzondere en persoonlijke herinneringen.
Ondanks dat de oude HEMA software niet kan terugkeren, hebben we een mogelijke oplossingsrichting besproken. Dit betekent dat we allereerst in gezamenlijkheid deze mogelijkheid, die uiteindelijk moet leiden tot het afdrukken van deze boeken, eerst laten onderzoeken door eigen technici en ICT specialisten. Mocht blijken dat deze oplossing haalbaar is, dan willen we vervolgens deze mogelijkheid testen om er zeker van te zijn dat we klanten hiermee, voor een bepaalde periode, daadwerkelijk helpen. Het onderzoek en het testen zal ongeveer twee weken duren.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!