Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

Toon eerste bericht

411 reacties

ja klopt Albelli is praktisch hetzelfde programma. Alleen daar hebben ze de achtergronden ed vervangen door nieuwe. Hopelijk komen daar de oude weer bij! Maar ze maken het niet zo bont als de Hema!!
Badge
Tsja, I see... Maar hij blijft leuk, want inderdaad, je hebt af en toe van die software die geneigd is om je hele computer over te nemen, als een echte Tante Albedil. Picasa bijvoorbeeld, of Google Chrome... Maar juist Albelli valt op dit punt nog wel mee, moet ik zeggen...
Helaas ook onaangenaam verrast door deze actie van HEMA. Al een aantal albums gemaakt met 10 jaar aan foto's, naar tevredenheid, maar dus helaas nooit meer te openen. Het is op z'n zachtst gezegd vreemd dat HEMA geen conversiesoftware biedt (de handleiding die HEMA beschikbaar stelt laat alleen zien hoe je de foto's automatisch kan importeren in een standaard lay-out, dus zonder tekst, opmaak, achtergrond, etc. en niet noodzakelijkerwijs in de goede volgorde). Gemiste kans hier. Het is ook vreemd dat je met de software van Albelli (waar HEMA dus mee werkte tot voor kort) de albums van HEMA niet kan lezen. Het zou goed zijn voor de klandizie, me dunkt, als Albelli in dit gat springt. Ik begrijp uit diverse internetfora dat de nieuwe HEMA software ten hemel schreiend is, dus ik sta er wel voor open 🙂
Badge
Brien: ik kan juist wel ook nog bij mijn oude fotoboeken - in de Albelli-software heb ik ze weer kunnen openen. Dus bij jou zou het ook mogelijk moeten zijn, mits je Windows gebruikt en de albums lokaal opgeslagen hebt. Of het opnieuw nabestellen van oude albums dan vervolgens ook weer kan in Albelli? Ik vermoed dat dat geen probleem is, alleen dan zou iemand de proef op de som moeten nemen. Maar dat kost wel ca. 90 euro, dus ik heb nog geen haast 😉
Trieste verhalen op deze topic....maar ook elders op het internet.

Als lid van de Consumentenbond moest er toch vertrouwen zijn, dat de Bond dit niet zomaar pikt en leden en niet-leden uit deze misselijke situatie gaat helpen. Niet huilen, maar meer vertrouwen hebben in uw professionele belangenbehartiger! Dit komt binnenkort vast wel goed..........!

Voor de Bond een kans om de steeds meer toenemende klachten over bedrijven, waar individuele klachten niet meer gehoord worden, als promotiethema op te pakken. Zie ook de topic m.b.t. het opkrikken van Klachtenkompas.nl

De Consumentenbond is meester in het soft aanpakken van bedrijven in tegenstelling tot de harde klachten t/m beledigingen van betroffen consumenten. Bedrijven moeten zich achter de oren krabben of ze de CB kunnen ignoreren. Eén negatieve persmelding kan behoorlijk pijn gaan doen.......

De Hema, die het toch al moeilijk heeft, kan negatieve publiciteit nu al helemaal niet gebruiken........dus dit komt vast wel goed!

____________________________________________________________________________________

- 'De Consumentenbond werkt, samen met consumenten aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten waar u vindt wat u zoekt en krijgt waar u recht op heeft. De Consumentenbond is het verbindende platform en de vertrouwde stem van en voor consumenten'.......

- 'Ook dit jaar proberen we een stem te geven aan de boosheid onder consumenten en trachten we resultaten te boeken als zaken niet in de haak zijn. Soms doen we dat op schrift en schrijven we een keurige brief aan de veroorzakers van de misstand, soms doen we dat door onze stem te verheffen, op straat of waar ook'.....

- 'Die betrokkenheid van onze achterban is van levensbelang voor een vitale beweging van, voor en met consumenten. We vertegenwoordigen consumenten pas als zij actief deelnemen, ons regelmatig gebruiken of raadplegen en ons steeds weer opnieuw een mandaat geven voor onze maatschappelijke activiteiten. Doordat onze basis onder consumenten, lid of geen lid, steeds breder wordt, groeit ook onze maatschappelijke relevantie en impact. Daar zijn we trots op en het smaakt naar meer'.....

Citaten uit het jaarverslag 2014

___________________________________________________________________________________
Badge
Hoera, bij mij werkt het ook! 🙂 Onder Windows Vista nog wel, wat toch niet meer het jongste besturingssysteem is... Maar de conversie doet het goed. Mijn hele digitale fotoalbum-archief van de laatste 5 jaar is gered, en... de albums zijn foutloos 🙂 Zelfs de foto-kaften zien er goed uit.

Hopelijk komt er ook heel gauw een workaround voor de Mac... Gezien de eenvoud van de gevonden oplossing voor Windows, zou je zeggen dat dat niet moelijk moet zijn... Ik sta versteld hoe simpel de gevonden oplossing uiteindelijk is. Anderzijds: hoe lang moet je wel niet experimenteren voordat je net de juiste combinatie van acties hebt gevonden die goed werkt? M.Kemps en Karin de Waal, ik ben onder de indruk! Heel erg bedankt!

Samenvattend: de methode van Karin de Waal kon ik volgen tot en met punt 7. Daarna moet je verder met de methode van M. Kemps, vanaf punt 5 (deze punten vallen samen).

Bij de gevonden oplossingen heb ik nog de volgende opmerkingen:

- Albelli downloaden met Google Chrome is inderdaad essentieel.

- Voordat je gaat converteren, eerst even je hele oude Hema-directory back-uppen, dat voorkomt een hoop potentiele ellende.

- Bij punt 5 van haar methode noemt Karin de Waal vijf bestanden in de map Testalbum1. Echter, nadat ik Testalbum1 had aangemaakt, bleek TEMPLATE.ATF nog helemaal niet te bestaan! Die werd pas aangemaakt nadat ik het nieuwe album Testalbum1 voor de eerste maal opende met "Product openen". En dan pas kun je verder met de stappen 5 en 6.

- Bij punt 7 van Karin de Waal wordt gesuggereerd dat het openen van Album2 in Albelli wederom niet lukt vanwege een "access denied"-achtige foutmelding. Dat is niet zo: hij opent hem wel degelijk, maar de inhoud van het album is helemaal verkeerd. Dat is natuurlijk begrijpelijk, omdat je net vijf tijdelijke bestanden hebt neergezet, daardoor wordt de hele inhoud van je album vernacheld. Dat is de eerste keer even schrikken, maar geen nood: na stap 6 en 7 van M. Kemps komt alles weer op zijn pootjes terecht.

- Bij een van mijn meest recente albums, uit 2015, bleek het bestand Album2.~ALB helemaal niet te bestaan! (Dus juist niet bij de oudere albums.) Maar dit was ook hier geen probleem: kopieer desondanks (bij stap 5 van Karin de Waal) gewoon de file Testalbum1.~ALB hiernaartoe, en hernoem hem tot Album2.~ALB. En bij stap 6 van M. Kemps hoef je dan maar vier bestanden terug te overschrijven. Vervolgens doet hij het gewoon, althans in mijn geval.

-Last but not least: het geredde album tot slot een andere naam geven met "Opslaan als..." is inderdaad ook heel belangrijk en voorkomt verwarring. In mijn geval heb ik steeds het album Album2 omgedoopt tot Album2_Albelli. Dat heb ik met veel plezier gedaan 😉

Tenslotte nog een paar voor de hand liggende tips en gedachten:

1) Zowel in Albelli als in de oude Hema-software kun je vrij makkelijk mooie screenshots maken van je voltooide album-pagina's. In een gratis fotobewerkingsprogrammaatje als Irfanview kun je deze screenfots op een uniforme wijze bijsnijden, totdat je een mooie, compacte en uniforme JPG-versie van je hele album bij elkaar hebt. Ook al is bij screenshots je resolutie niet optimaal (je kunt er geen vervangend album van drukken), toch heb je op die manier je albums altijd op een leesbare en bekijkbare manier bij de hand. Ook makkelijk te delen met vrienden en bekenden.

2) Uit de reacties op deze site blijkt wel hoeveel mensen vele maanden en soms wel een jaar aan een album werken. Dat heeft de Hema echt onderschat! Echter, ook om reguliere software-updates tijdens het maken van een album zoveel mogelijk te vermijden (en om een bepaalde eenheid in je album te houden) heb ik nooit langer dan 3-4 weken over een album gedaan. Het klinkt paradoxaal, maar ik heb juist geen tijd om er het hele jaar aan te werken; ik spaar de foto's gewoon op in een directory, en in een periode die wat rustiger is knal ik dan het album er in zo kort mogelijke tijd uit. Dan kun je snel en effectief werken, en het voorkomt onaangename verrassingen zoals op 15 februari jongstleden. Dit heeft me de ellende bespaard van een onvoltooid fotoalbum waar ik ineens niet meer bij kon. (Desondanks ben ik sowieso heel gelukkig dat mijn archief van voltooide albums nu weer toegankelijk is...)

3) Misschien moeten we Albelli maar eens massaal vragen om de mogelijkheid om via de fotoalbum-software ook een complete PDF-versie van je album te kunnen maken? Dat zou echt in een behoefte voorzien, denk ik, omdat je dan vermoedelijk een betere resolutie haalt dan met screenshots.

4) Hoe groot is de kans dat Albelli over een paar jaar hetzelfde kunstje flikt als Hema nu? Ik vermoed (c.q. ik hoop) dat die kans niet groot is. Ten eerste is Albelli de ontwikkelaar en leverancier van deze software, en heeft dus belang bij continuiteit en compatibiliteit, dit in tegenstelling tot een tussenhandelaar als Hema. Ten tweede hoop ik dat Albelli de les die Hema nu hardhandig leert ook goed begrepen heeft, namelijk dat je een hoop klanten verliest als je klantonvriendelijk bezig bent. (Ik ben zelf software-ingenieur en besef terdege hoeveel belang klanten hechten aan backward compatibility - dat is vaak gewoon ronduit essentieel voor je functioneren als bedrijf. Nu gaat het hier om fotoalbums en niet om "rocket science", maar toch, het principe ligt er. En ook al hebben we het hier over een luxeprobleem, fotoalbums zijn emotie, mensen hebben er hun creativiteit in geinvesteerd, en daar heeft Hema zich zwaar in verslikt.)

Enkelen op dit forum merken terecht op dat Albelli klaarblijkelijk ook boter op zijn hoofd heeft in dit hele verhaal. Maar gezien het bovenstaande heb ik toch voldoende vertrouwen in de leveringszekerheid bij Albelli, dat ik nu eerst maar eens een tijdje Albelli ga proberen. Dat heeft natuurlijk als immens voordeel dat je de software al kent en je eigen huisstijl kunt handhaven. In ieder geval ben ik, niet verbazingwekkend, weg bij de Hema nu. Behalve voor de Rookworsten en de Jip-en-Janneke-tandpasta natuurlijk 😉
Zoals het er tot hier aan toe uitziet, heeft de Hema de situatie niet juist ingeschat, zich onflexibel voorbereid en veel klanten die nog in de wacht stonden met een albumontwerp (1%), ontoerijkend geïnformeerd. Genoeg redenen dus om de huidige situatie niet te accepteren.

Waarschijnlijk is de overstap van de Hema van de oude leverancier niet met een gezellig kopje koffie erbij gegaan en is het coachen van een partij als de Consumentenbond een kans om de partijen aan tafel te krijgen en een strategie voor de betroffen klanten uit te werken en een aanbieding te gaan doen, alsnog alle bewerkingen te kunnen afmaken binnen een bepaalde tijd.

De herhaald gegeven tip om naar een derde concurrerende partij te verhuizen zoals de Fotobabriek zal ook ertoe bijdragen, dat een ongewenste partij als lachende derde ontevreden klanten gaat inzamelen.

Uiteindelijk blijft er nog de mogelijkheid van claimen bij de Hema omtrent ondeugdelijk beleid. Daar eenmaal boze klanten mogelijk ook op lange termijn de Hema-winkel zullen gaan mijden zal het zover niet komen.

De Consumentenbond heeft vele posts geleden al aangekondigd hierop spoedig terug te zullen komen.

Ik wens alle betroffenen een 'rustig' weekend!
Badge
Beste Mirjam,

Heb je dan ook de alternatieve methode van M. Kemps geprobeerd? Die bevat een essentieel verschil met de eerste methode van Karin. Je kunt ook kijken naar de Jip-en-Janneke-uitleg hierboven in dit forum. Toen ik de methode van M. Kemps toepaste kon ik net zoveel albums omzetten als ik wilde... Het is daarnaast ook van belang om na het omzetten van je album het direct op de slaan onder een andere naam, dan pas ben je veilig!

Veel succes! Tolstoj

Hoi Karin,

Bedankt voor de instructie!

De methode werkte maar 1x helaas, bij 1 boek. Daarna lukte het met geen mogelijkheid meer.

Geplaatst door Mirjam Pielage op Mrt 13, 2016.
Deze Hema-topic staat momenteel al boven de Windows-10-vragen op plaats twee in de ranglijst.

Ik kan maar niet begrijpen, dat dit bij de Hema nog steeds maar een 'foto-thema voor een kleine groep gebruikers' blijft, terwijl honderden klanten en duizenden lezers met groeiende resentiments de Hema-winkels nooit meer onbevangen kunnen/zullen binnenwandelen........of er zelfs helemaal nooit meer iets willen kopen.
Badge
Beste Sanne1,

Zie de bovenstaande reacties uit afgelopen herfst! Het spijt me, maar het lijkt erop alsof Albelli onze vertrouwde omzetprocedure, die 9 maanden uitstekend gewerkt heeft, bij een nieuwe software-update onmogelijk heeft gemaakt... Dus ik vrees dat het uit is met de pret. Zo blijft de consument toch nog steeds een beetje het slachtoffer van het zakelijke geschil dat vorig jaar tussen Hema en Albelli ontstond. Tsja, als er geld in het spel is krijg je dat soort gedoe... Dus ik weet niet of het nu nog gaat lukken. Probeer het nog een keertje, maar anders moet je aanvaarden dat het nu is zoals het is...
Uit de correspondentie tussen de Hema en @ F.A.P. Harmsze dringt door, dat de schuld om niet tijdig tot een acceptabele oplossing te kunnen komen, nu doorverwezen wordt naar de voormalige albumproducent.......en de Hema wèl tot oplossingen bereid zou zijn?
Badge
Hoihoi,

Dat probleem is nieuw voor mij. Misschien is het toevallig eenmalig misgegaan, en gaat het wel goed als je het gewoon nog een keer probeert? In dat geval is het wel raadzaam om geen eerdere bestanden te overschrijven, maar een nieuwe kopie te maken in een nieuwe directory, en deze gelijk te saven onder een nieuwe naam. Ben benieuwd of het dan wel zal lukken!

Als de tekst weg is is dat wel heel onhandig, maar qua reparatiewerk is dat misschien nog wel te overzien, denk je niet? Geef i.i.g. niet op!

Met behulp van de uitleg van Karin de Waal en de Jip & Janneke uitleg van Tolstoj is het mij gelukt een oud Album van de Hema om te zetten naar een Album van Albelli .Foto's en achtergronden gingen prima, alleen alle tekst blijft weg. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Geplaatst door M. van Houdt op Sep 22, 2016.
Albelli heeft een ander beleid....maakt momenteel juist massief reclame met 20% korting en ge-bruikt of mis-bruikt daarbij de beoordeling van de Consumentenbond. Beste albumaanbieder!

O ja, waarde Consumentenbond, tenslotte nog dit: hang de gevonden oplossing vooral flink aan de grote klok! Het zou zonde zijn als allerlei consumenten, die niet op dit soort fora kijken, hun onvoltooide albums dan maar teleurgesteld deleten. Verkondig het in Kassa, Tros Radar, De Wereld draait door, Man bijt Hond, Pauw, Jinek, maakt mij niet uit, maar de gevonden oplossing lijkt me hier en daar wel wat ruchtbaarheid waard.

Tenslotte is het wel zeer raar dat Albelli zelf deze (supersimpele) oplossing niet zelf even wereldkundig maakt. Als ze dat doen, hebben zij er in 1 klap tienduizenden klanten bij. Komt dat nou echt alleen vanwege een of ander concurrentiebeding? Geld maakt de wereld niet mooier, dat is wel duidelijk...

Geplaatst door Tolstoj op Mrt 6, 2016.
Badge
Mooi zo, proficiat! Ben weer terug uit Parijs, en lees met plezier dat het jullie gelukt is :-)

Het is inderdaad van belang de hebbelijkheidjes van de software goed te kennen en je er niet door van de wijs te laten brengen. Gelukkig werkt het principe nog steeds. En Albelli, dat bestaat voorlopig nog wel met zijn huidige software, lijkt me. Ze zouden wel stapelgek zijn als ze qua software hetzelfde gingen doen als Hema geflikt heeft 😉 Dus dat zit wel goed.

Veel succes!

Mvg, Tolstoj
Reclameboodschap via radio-RTV-Utrecht op 05.03.2016........14.00h

"De bèste fotoboeken, volgens de Consumentenbond, zijn van Albelli....!"

20% korting
Badge
Hoi Esther, graag gedaan! En ik ben ook weer veel dank verschuldigd aan degenen die al eerder dan ik op dit forum dingen hebben ontdekt en aan anderen uitgelegd...

Intussen heeft dit forumdraadje 18 pagina's aan reacties. Als je ergens op pagina 16 of 17 kijkt, denk ik, dan zie je een paar topics van Karen Reijneveld en B. Neijt, die uitleggen hoe je een pdf kunt maken van een Albelli-fotoalbum. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd en ben er nog onzeker over of het me gaat lukken, maar opnieuw geldt dat deze kennis dus wordt gedeeld, en dat is mooi. :-)

Het is sowieso erg leuk om dit forumdraadje op te slaan in een Worddocument en dan een keer over te lezen. Eerste vele pagina's klachten en frustratie, en dan ergens rond pagina 10 slaat de stemming ten goede om, zodra De Methode wordt uitgevonden 😉
ECHT Hema....die nieuwe software:

Commercial

Het goede en nieuwste nieuws: Statement van de Hema.....prettige paasdagen

Badge
Beste Jac,

Dat is spijtig, en omdat ik hier geen Hema-software meer op mijn compu heb staan kan ik niet meer nagaan of het inderdaad aan een software-wijziging ligt... Had je je Amerika-albums ooit al geprint bij de Hema, en is dit puur voor je archief? Of ben je nu echt je potentiele gedrukte album kwijt? Maak anders toch even die pdf-files, dan heb je iets concreets in handen! Met die pdf-files kun je vervolgens meerdere dingen doen: 1) de pdf laten afdrukken bij een of andere copy-shop of drukkerij, en dus niet bij Albelli, of 2) met Ctrl-PrintScreen en IrfanView maak je screendumps van je album-pagina-s uit je pdf, en die plak je dan in een nieuw, fris Albelli-album. Er zijn dus misschien wel meerdere wegen die naar Rome leiden!

Mvg, Harmen

Een interview met de Hema verantwoordelijken.....

Is er nog hoop?

Facebook: fotoalbum gestolen

Klachtenkompas.nl loopt vòl
Badge
JIP-EN-JANNEKEVERSIE van de methode M. Kemps & Karin de Waal

Hierbij dan de Jip-en-Jannekeversie van de methode van Karin de Waal en M. Kemps voor het overzetten van digitale Hema-fotoalbums naar Albelli !Ik vond hun methode op zich eigenlijk al best Jip-en-Janneke, maar ik zal proberen om het nog weer meer stap voor stap te beschrijven.Mocht iemand de manier waarop ik het beschrijf veel te kinderachtig of te simpel vinden, weest u dan aub niet beledigd, het gaat immers om het resultaat en ik hoop dat iemand er iets aan heeft. ;-)

Stap 1

Is je Hema-album lokaal opgeslagen, d.w.z. op je eigen harde schijf (en dus niet online op internet)? Zo ja, dan kunnen we verder.

Stap 2

Draai je Windows als besturingssysteem, en dus geen Mac of Linux/Unix?Zo ja, dan kunnen we verder.(Oplossingen voor andere besturingssystemen zullen misschien wel te vinden zijn, maar daar heb ik geen verstand van.)Ik draai zelf Windows Vista, dat ging goed. Maar volgens mij hebben in dit forum mensen ook een goed resultaat geboekt met Windows 7 of 8 of 10 (?).

Stap 3Kijk waar op je harde schijf al je opgeslagen Hema-fotoalbums zich bevinden.Bij mij staat de map "Hema Fotoalbum" in de folder "Documenten" of "Documents". Maar als hij bij jou ergens ander staat, geen probleem; de Hema-software heeft hem tot voor kort altijd kunnen vinden.In de map "Hema Fotoalbum" staan de diverse gemaakte albums in diverse submappen. In mijn geval staat er bijv. de map Amerika1, van een fotoalbum van een reis naar de VS. Herhaal de onderstaande stappen dus voor ieder Hema-album dat je wilt overzetten naar Albelli.In mijn map Amerika1 staan een heleboel foto-bestanden (meestal JPG fof JPEG), en verder nog een paar systeembestanden van Hema. Onder meer vind je de volgende vijf bestanden, in mijn geval heten ze:

Amerika1.ALBAmerika1.~ALBAmerika1.ATFTEMPLATE.ALSTEMPLATE.ATF

Onthoud deze vijf namen, deze bestanden hebben we straks nog meermalen nodig.

Stap 4Begin, voordat je verder iets doet, met het maken van een reservekopie (backup) van je hele map "Hema Fotoalbum", met alle albums die daarin zitten. Kopieer de hele zaak met Ctrl-C en Ctrl-V naar een veilig reserveplekje op je harde schijf, of misschien zelfs naar een usb-stick.Mocht er tijdens het omzetten iets fout gaan met je Hema-mappen en bestanden, dan heb je altijd het origineel nog.Sowieso: wat je ook doet, delete GEEN ENKEL Hema-bestand totdat je klaar bent! Sterker nog, als je helemaal voor de double-check gaat, delete dan geen enkel Hema-bestand voordat je al je onvoltooide albums met Albelli hebt voltooid en besteld, en de albums in je brievenbus liggen. Op die manier heb je meer zekerheid, mocht het bestellen van oude Hema-fotoalbums bij Albelli ineens toch technisch moeilijk blijken.

Stap 5We bereiden nu het installeren van de Albelli-software voor. Ik heb de indruk dat dit het beste kan met de browser Google Chrome.(Volgens de gebruiker Kirst1975 (gepost op 3 maart) zegt de Albelli-klantenservice zelf dat je Albelli moet downloaden met Google Chrome, en niet met Internet Explorer.)Heb je geen Google Chrome op je computer? Installeer dit dan eerst.

Stap 6Open Google Chrome, surf naar de Albelli-site, en zoek en vind hun software om thuis fotoalbums te maken. Dat kan door te doen alsof je aan een album wilt beginnen op hun website. Kies het juiste formaat voor je album en klik net zo lang door totdat je de mededeling "download het programma" tegenkomt. Als je het niet kunt vinden, dan zou de volgende link ook moeten werken:

http://www.albelli.nl/beginnen/kies-programma?papId=PAP_194

Let op: je moet het OFFLINE fotoboekprogramma hebben, en niet het online programma! (Dat laatste is met nu Hema juist een probleem voor een hoop mensen geworden, omdat ze niet meer bij hun online opgeslagen foto's kunnen komen.)

Stap 7Zorg dat er in je download-folder geen oude Albelli-versies staan.(Dit is een tip van Allard Argelo op dit forum, gepost op 3 maart.)Download nu het OFFLINE fotoboekprogramma van Albelli en volg de aanwijzingen op je scherm voor de installatie.

Stap 8Voordat we gaan kijken hoe de map "Albelli Fotoboeken" eruit ziet, gaan we eerst even een supersimpel fotoalbumpje in Albelli aanmaken.Waarschijnlijk is er bij de installatie al een icoontje van Albelli aangemaakt op je bureaublad. Start het programma, en begin met het maken van een klein test-fotoalbum.Klik op "nieuw product".Let op: kies dezelfde instellingen voor je fotoalbum als het Hema-album dat je wilt redden!In mijn geval kies ik voor een vierkant fotoboek XL (30 x 30 cm), met een fotokaft, maar zonder platliggend premium, want dat zijn ook de eigenschappen van het oude album Amerika1.Kies tenslotte voor "zelf vullen" en niet voor "automatisch vullen", want daar zit helemaal niemand op te wachten. ;-)Kies 1 of 2 willekeurige mooie foto's uit je persoonlijke fotoarchief en plaats die in het album. Maakt niet uit waar.Tenslotte kies je voor "Product opslaan" of "Opslaan als", en geeft het album een naam. In mijn geval "Testalbum".

Stap 9Sluit nu de Albelli-software even af!

Stap 10Kijk waar op je harde schijf je opgeslagen Albelli-fotoalbum zich bevindt.Bij mij staat de map "Albelli Fotoboeken" in de folder "Documenten" of "Documents". Maar als hij bij jou ergens ander staat, geen probleem; de Albelli-software vindt hem wel.Open (met Windows Verkenner) in de map "Albelli Fotoboeken" de submap "Testalbum" en kijk wat daar allemaal in staat.In mijn geval staan er 1 of 2 fotobestanden in (.JPG), en daarnaast nog wat systeembestanden, waaronder ook:

Testalbum.ALBTestalbum.~ALBTestalbum.ATFTEMPLATE.ALSTEMPLATE.ATF

Om deze vijf bestanden gaat het straks allemaal.Let op: het is mogelijk dat het bestand TEMPLATE.ATF nog niet erbij staat, als je Albelli nog maar net hebt geinstalleerd en als dit je eerste album is! In dat geval, open dan het Albelli-programma nog even en open je nieuwe album Testalbum met behulp van "Product openen". Sla het desnoods nog een keer extra op. Sluit daarna Albelli weer af. Nu zal de file TEMPLATE.ATF er in alle gevallen waarschijnlijk wel bij staan.

Stap 11Nu gaan we langzaamaan richting het echte werk. :-)Om te beginnen kopieer je een oud Hema-album dat je wilt redden naar de nieuwe Albelli-map.Ga naar de map "Hema Fotoalbum" en kopieer de hele map "Amerika1" (met Ctrl-C), dus de hele map met alles erop en eraan.Laat de map Amerika1 natuurlijk wel ook staan in "Hema Fotoalbum"; verwijder hem NIET!Ga naar de map "Albelli Fotoboeken", en plaats de map "Amerika1" daarin (met Ctrl-V).Let op: geef deze nieuwe map nu nog GEEN andere naam!

Stap 12Voor alle zekerheid gaan we even proberen om het album Amerika1 te openen in Albelli. Dat lukt natuurlijk nu nog niet.Start het Albelli-programma, en open het album "Amerika1" via Product openen.Als het goed is zegt Albelli nu heel netjes:"Dit product is niet met de Albelli Fotoboeken gemaakt. Het product kan niet geopend worden."Dus moeten we iets anders verzinnen.Sluit nu eerst het Albelli-programma weer af!!

Stap 13We beginnen nu aan het heen en weer kopieren van de vijf bestanden die we eerder hebben besproken. Dit kan verwarrend zijn, dus let goed op in welke map je zit!We blijven nu even in de map "Albelli Fotoboeken". Deze bekijken we in de Windows Verkenner.We gaan nu even tijdelijk de vijf bestanden van Testalbum overzetten naar Amerika1, om daarmee eerst maar eens te zorgen dat Albelli in ieder geval het album Amerika1 kan openen zonder foutmelding.Dat gaat als volgt:Ga naar de map Testalbum, selecteer de bestanden

en druk op Ctrl-C.Je kunt de bestanden nu ergens heen gaan kopieren. Gooi de originele bestanden natuurlijk NIET weg!Ga nu terug naar de map "Albelli Fotoboeken" en ga naar de map "Amerika1".Druk op Ctrl-V (plakken).De vijf bestanden

worden nu in Amerika1 neergezet.Omdat de bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF al bestaan, zal hij vragen of je deze bestanden wilt overschrijven/vervangen. Ja, dat wil je. ;-)Nu moeten we alleen nog de bestanden Testalbum.ALB , Testalbum.~ALB en Testalbum.ATF over de bestanden Amerika1.ALB , Amerika1.~ALB en Amerika1.ATF heen zetten. Dat gaat als volgt:Verwijder (delete) de bestanden Amerika1.ALB , Amerika1.~ALB en Amerika1.ATFVerander de naam van Testalbum.ALB in: Amerika1.ALBVerander de naam van Testalbum.~ALB in: Amerika1.~ALBVerander de naam van Testalbum.ATF in: Amerika1.ATFNu heb je de vijf bedoelde bestanden uit Amerika1 allemaal vervangen door hun broertjes uit de map Testalbum.

Let op 2 dingen:

1) Als je de naam van files verandert, let dan goed op het gebruik van hoofdletters en kleine letters. Als ik een van mijn bestanden per ongeluk AMerika1.ALB noem in plaats vam Amerika1.ALB, zou het wel eens fout kunnen gaan.

2) En bij sommige albums is het mogelijk dat het bestand .~ALB er niet bij stond (in mijn geval zou dus Amerika1.~ALB afwezig zijn). Dat is echter niet erg. Je hoeft Amerika1.~ALB nu niet te verwijderen (want het is er niet), maar je moet wel even de naam van de file Testalbum.~ALB veranderen in Amerika1.~ALB. Je hebt nu weer een complete serie van vijf bestanden.

Nu dit klaar is, gaan we door naar de volgende stap.

Stap 14)Let op! Nu komt de eerste (halve) poging om je oude album Amerika1 foutloos te openen. Het eerste uur der waarheid breekt aan...Open het Albelli-programma, en open het Album "Amerika1" met behulp van "Product Openen".Dit keer geeft hij geen foutmelding en hij laat ons zonder protest passeren. Als het goed is zal je album nu opengaan.MAAR:Schrik niet: het album ziet er nog niet uit: er staat meestal maar 1 foto in, en hij heeft je hele opmaak door elkaar gegooid! Ook het aantal pagina's klopt waarschijnlijk van geen kant.Maar geen nood: dat komt straks allemaal op zijn pootjes terecht.Dat hij er een potje van maakt is niet zo gek: we hebben nu immers het Album Amerika1 geopend met behulp van vijf bestanden die helemaal niet bij Amerika1 horen, maar bij Testalbum. En dat is een album met totaal andere eigenschappen.Maar nu we eenmaal binnen zijn, gaan we dat repareren.Sluit de Albelli-software nu NIET af, maar laat hem openstaan, en sluit ook je album Amerika1 NIET af (hoe vernacheld ook)!

Stap 15)Deze stap is zo belangrijk dat ik hem nog een keer herhaal:Sluit de Albelli-software NIET af, en laat ook je vernachelde album Amerika1 gewoon openstaan!(Let op: dit is DE cruciale toevoeging van M. Kemps aan het oorspronkelijke protocol van Karin de Waal.)

Stap 16)Terwijl we Albelli en Amerika1 open laten staan, gaan we weer even terug naar Windows Verkenner.Om het vernachelde album te repareren gaan we de oorspronkelijke vijf bestanden die bij Amerika1 horen, weer terughalen. (En die staan nog altijd in je oude map Hema Fotoalbum.)Dit gaat als volgt:Ga naar de map "Hema Fotoalbum", en ga dan naar de OUDE map Amerika1. (Niet verwarren met de nieuwe!)Selecteer de vijf bestanden

En druk op Ctrl-C (kopieren).Mocht het bestand Amerika1.~ALB weer afwezig zijn: dat is niet erg, gewoon doorgaan. Selecteer en kopieer in dat geval alleen de vier andere bestanden.Ga nu terug naar de map "Albelli Fotoboeken" en ga dan naar de NIEUWE map Amerika1. (Niet verwarren met de oude!)Druk nu op Ctrl-V (plakken).De vijf oude bestanden

worden nu in het nieuwe Amerika1 neergezet.Omdat de vijf bestanden allemaal al bestaan, zal hij vragen of je deze bestanden wilt overschrijven/vervangen. Ja, dat wil je. ;-)Als je maar vier bestanden hebt, gaat het precies zo. In dat geval zal je Amerika1.~ALB niet worden overschreven/vervangen, maar dat is niet erg.

Nu heb je de vijf bestanden waarom het gaat in het nieuwe Albelli Fotoboeken\Amerika1 allemaal weer terug-vervangen door hun oude broertjes uit de map Hema Fotoalbum\Amerika1.

Nu dit klaar is, gaan we door naar de volgende stap.

Stap 17)Let op! Nu komt de tweede (hele) poging om je oude album Amerika1 foutloos te openen. Het tweede uur der waarheid breekt aan...Je Albelli-programma stond nog open, en daarin stond het vernachelde album Amerika nog geopend. Dat laten we zo, en we gaan nu proberen om Amerika1 nog een tweede keer te openen en eroverheen te zetten.Ga terug naar je geopende Albelli-programma.Druk op "Product openen".Selecteer het album Amerika1 en open het.Dit kan even duren, want je oude album Amerika1 was waarschijnlijk al een stuk groter dan je nieuwe tijdelijke albumpje Testalbum.MAAR... Als het goed is, opent hij nu je hele oude album Amerika1 zonder problemen!Terwijl ik dit verhaal schrijf, zit ik weer stap voor stap zo'n oud HEMA-album te redden precies op de manier zoals ik beschrijf, en bij dit punt aangekomen, zie ik met blijdschap dat het weer gelukt is. :-)Dus het lijkt mij dat voor Windows dit gewoon goed moet gaan, als je precies alle aanwijzingen volgt.

Stap 18)Dan nog 1 heel belangrijk punt: geef je geredde album meteen een andere naam, zodat je nooit meer in de war raakt (en de Hema-software en Albelli-software ook niet)!Open in de Albelli-sotfware "Opslaan als".In mijn geval sla ik het geredde album op als "Amerika1_Albellitest2".Het opslaan kan even duren, als het een groot album betreft, maar het zou foutloos moeten gaan.Als hij hiermee klaar is, kun je het Albelli-programma afsluiten.Tenslotte nog even dubbelchecken: start het Albelli-programma opnieuw op, en open je nieuwe album "Amerika1_Albellitest2" met "Product openen". Ik mag een boon zijn als dat nu nog fout gaat 😉.

Stap 19)Tenslotte nog dit: je oude Hema-album is natuurlijk pas echt "gered" zodra je het gedrukte, papieren fotoalbum in je handen hebt. Gooi dus tot die tijd niets weg wat je nog van pas zou kunnen komen!Ik heb zelf nog niet uitgeprobeerd of je de Hema-albums, die je op deze manier hebt gered, ook zonder problemen kunt versturen naar Albelli zodra je album af is. Maar ik verwacht eigenlijk dat dit geen probleem meer is.Op 3 maart heeft Kirst1975 gezegd: "Vanmiddag de laatste pagina's afgewerkt zoals ik 16 februari bij HEMA van plan was. Inmiddels loopt nu de bestelling!" (bij Albelli dus, neem ik aan)Dus volgens mij ben je nu binnen, als je eenmaal op dit punt bent aanbeland 🙂.Maar ook als het nu nog steeds niet gelukt is, zou ik zeggen: Gooi nog niets van de HEMA weg! Misschien komen ze alsnog met een oplossing op de proppen? Gooi geen dingen weg waar je later spijt van krijgt.

Tot zover de Jip-en-Jannekeversie van de methode "Hoe red ik mijn Hema-fotoalbum" door M. Kemps en Karin de Waal.

Disclaimer: Mocht u/jij wat beledigd zijn en denken "zo dom ben ik nu ook weer niet", weest dan niet vertoornd - het gaat om het resultaat ... ;-)

Groeten uit Delft,Tolstoj
Het verweer van HEMA slaat nergens op. Ik ben mij niet bewust van mails die ik gekregen zou hebben met info over de op handen zijnde verandering. Ook is het een misvatting dat ik maandelijks op de site kijk en dan had kunnen weten dat er iets ging gebeuren. Ik ben BOOS. Ik heb héél veel prachtige boeken bij HEMA laten drukken en die zijn nu allemaal onbruikbaar. Sommige bevattem veel tekst en zijn méér dan vakantiekiekjes maar echt boeken om in te lezen die ik af en toe zou willen laten afdrukken om kado te doen aan iemand die het op dat moment nodig heeft. Maanden werk zit er in die boeken en ik had nooit verwacht dat die vernietigd zouden worden.
Badge
Ja, dit bericht heb ik ook gehad inderdaad!

Dit lijkt me in ieder geval een uitkomst voor Mac-gebruikers, en de termijn van een half jaar is in ieder geval redelijk. De termijn van 1 maand voor de online editor lijkt me echter wel heel erg kort, gezien de eerdere reacties op dit forum zijn mensen soms vele maanden met een album bezig. Als je je even kwaad maakt kan het misschien nog wel, maar dat moet dan maar net kunnen...

In ieder geval ben ik blij dat ik mijn fotoalbumarchief nu in Albelli beschikbaar heb, zonder verder tijdslimieten!
Ik heb ook heel veel uur in mijn fotoboek zitten. Hij was bijna af. Nog twee uurtjes en hij was af. Schandalig! Er is geen waarschuwing in de software geweest zoals HEMA beweert.... Nieuwsbrieven ben ik nooit op geabonneerd.

Hopelijk komt er snel een oplossing!
Badge
"Albedil?" Wat een briljante woordspeling... Of gewoon een verschrijving? ;-)

Maar apropos: je kunt natuurlijk ook het ene doen en het andere niet laten. Of je album eerst afmaken en bestellen bij HEMA, en dan naderhand alsnog je voltooide album-data overzetten naar Albelli volgens de inmiddels beproefde methode van dit forum, of nu meteen al overstappen. Het eindresultaat zou niet uit mogen maken, afgezien van de streepjescode op de achterkaft van het album en het Hema- of Albelli-logo op de laatste pagina van het binnenwerk!

Je kunt ook meteen naar Albedil over stappen. Het is heel eenvoudig om de reeds gemaakte pagina's in de Hema-software te kopiëren naar een nieuw Albedil-album. Gewoon pagina voor pagina met copy-paste overzetten. Ook de cover. Alles komt precies op dezelfde plaats te staan, zowel de foto's als de tekst. Succes.

Geplaatst door tomqim op Apr 27, 2016.
Wij hebben de afgelopen maanden met veel zorg een trouwalbum samengesteld. Wij maakten hiervoor gebruik van de online albumservice van de Hema. Dit werkte voorheen prima, omdat we al eerder twee soortgelijke albums voor onze ouders hebben gemaakt. Enkele weken terug ontvingen we een email dat de online service vanaf 16 februari niet meer zou werken. Niet geheel blij, maar uiteindelijk met meer haast afgemaakt. Dit moest in de weekenden want een groot trouwalbum 100 pagina's tot in groot detail afronden kost tijd. Op de zondag voor de deadline voldoende tijd uitgetrokken om het te bestellen. Tot onze grote schik liep het album meerdere keren vast bij laden. Gedurende de avond hebben we verschillende keren geprobeerd het album te laden. Nog tot 's avonds laat zitten stoeien om het op tijd af te krijgen. Gelukkig nog net op tijd alles kunnen laden. Althans, dat dachten we. Geladen en al, stuurden we het kort na twaalven op. We zaten al in het programma, dus op de bestel button drukken en klaar is kees. Nee, want vervolgens werden we doorgelinked naar de website van Albelli. Het webadres van de oude online albumservice is klokslag twaalf uur inactief gemaakt. Beetje jammer. Het album is weg, en al die uren werk ook. Het mocht blijkbaar niet zo zijn. En ons het album laten we nu uiteraard ergens anders drukken.

Reageer