Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

Toon eerste bericht

411 reacties

Beste Tolstoj,

Jouw (en die van Karin) geweldige oplossing heb ik (en ook anderen) al meerdere malen op Facebook gezet, met link en al. Tuurlijk proberen we elkaar allemaal te helpen. Wel jammer dat velen niet alles lezen, zou een hoop leed schelen.
Tuurlijk! Ik zag geen facebook knop en dacht verder niet na. Ik heb de link naar je J&J uitleg gedeeld via Facebook, en dat lijkt te werken. Dank je!

Wel, dit forum is natuurlijk ook een website ;-)

Maar omdat diverse gebruikers op dit forum het wiel hebben uitgevonden (en uitgeprobeerd) voor wat betreft het redden van onder Windows gemaakte Hema-fotoalbums, is dit denk ik niet op andere websites beschikbaar. Maar wel hier dus :-)

Ik heb zelf geen Facebook en ken het niet zo goed. Is het makkelijk om tekst van andere website op Facebook te copy-pasten? In dat geval kun je vermoedelijk je gang gaan, en/of een link naar dit forum op je Facebook-pagina neerzetten, zodat mogelijk meer mensen plezier hebben van de hier uitgevonden methode!

Veel succes,

Tolstoj

Geplaatst door Tolstoj op Mrt 12, 2016.
Badge
Wel, dit forum is natuurlijk ook een website ;-)

Maar omdat diverse gebruikers op dit forum het wiel hebben uitgevonden (en uitgeprobeerd) voor wat betreft het redden van onder Windows gemaakte Hema-fotoalbums, is dit denk ik niet op andere websites beschikbaar. Maar wel hier dus :-)

Ik heb zelf geen Facebook en ken het niet zo goed. Is het makkelijk om tekst van andere website op Facebook te copy-pasten? In dat geval kun je vermoedelijk je gang gaan, en/of een link naar dit forum op je Facebook-pagina neerzetten, zodat mogelijk meer mensen plezier hebben van de hier uitgevonden methode!

Veel succes,

Tolstoj
Hoi Tolstoj,

Bedankt voor de J&J omschrijving! Werkt perfect. Is de beschrijving van de oplossing ergens op een website beschikbaar zodat ik deze kan delen via Facebook?

Wow, het bovenstaande is een belangrijke aanvulling, dat had ik niet kunnen raden. Goed dat het nu bekend is!

Hier en daar tref ik trouwens op nieuwswebsites en tijdschriftenwebsites recente artikelen aan over de perikelen rond de nieuwe Hema-software. Onder die artikelen staan vaak ook weer reacties van mensen die met hetzelfde probleem zitten als de mensen op dit forum. Vaak vermeldt het artikel dan weliswaar dat de consumentenbond in gesprek is met Hema over een formele oplossing, maar er staat bijna nergens vermeld dat op dit forum al een technische oplossing voorhanden is. De reageerders zijn hier ook duidelijk niet van op de hoogte. Zou het niet handig zijn om hier en daar wat forum-reacties te plaatsen om lezers op de hoogte te stellen van het feit dat er een gedeeltelijke oplossing is voor Windows...? Vaak moet je ergens een account hebben om te kunnen reageren, en ik was niet van plan om 20 accounts aan te maken, maar misschien kan bijv. iemand die abonnee is van de Libelle of dergelijke bladen even een hint op het Libelle-forum achterlaten dat er een oplossing is. Is dat een idee?

Geplaatst door Tolstoj op Mrt 8, 2016.
Ja ook mij overkwam hetzelfde: Het oude softwareprogramma werkte niet, dus het nieuwe geïnstalleerd. Bij het uploaden kwamen er al problemen: ik was al een bestaande klant en het daarbij behorende wachtwoord klopte niet, tot 4x toe nieuw wachtwoord aangevraagd maar dat werd niet doorgemaild. Een weekend bezig geweest met het maken van een mooi fotoboek dat ik niet kon bestellen. Maandags gebeld en het probleem zou zijn dat ik geen nieuwe softwareprogramma had geïnstalleerd. Wel dus en toen werd ik telefonisch geholpen om te kijken of het fotoboek niet "zoek" was. Gelukkig niet dus dacht ik nu gaat het lukken nadat ik daar eerst een nieuw mailadres voor moest aanmaken enz. Niet dus! Klacht gemaild na een week pas antwoord en begreep dat er een storing was.......................Ik heb dat niet afgewacht en ben opnieuw begonnen met het maken van een fotoboek bij Albelli in het weekend daarop. Is gelukt en heel mooi geworden.
Is er al wat bekend over gebruikers met een Mac??
Badge
Beste Bas en Bernadette,

Is jullie fotoalbum gemaakt onder Windows? En staat het lokaal op jullie computer, en dus niet online ergens bij de Hema? Lees in dat geval vooral een heleboel van de bovenstaande forum-bijdragen, want daar staat precies bij wat je moet doen om je oude Hema-album weer toegankelijk te maken via Albelli! Het loont beslist de moeite om even zoveel mogelijk forum-posts te lezen, dan krijg je een helder beeld van het te volgen pad. Velen gingen jullie al voor...

Beste hema,

we hebben lang aan een foto album gewerkt van afgelopen vakantie. Op een paar details na, kon het besteld worden. Nu blijkt tot onze spijt dat we het bestand niet meer kunnen openen. Hoe kunnen wij alsnog ons boek laten afdrukken? Hier zit echt uren werk in. We zijn een vaste klant en hebben al meerdere albums via uw site gemaakt en besteld. Altijd naar tevredenheid. We hopen snel een oplossing te horen.

Groet, Bas & Bernadette

Geplaatst door Bas Delforterie op Mrt 9, 2016.
Ik heb mijn album 'online' gemaakt. Ik dacht dat dat het meest veilig was...Maar helaas. Ik kan niet meer bij mijn albums.. Gaat de Hema nog met een oplossing komen voor de online aangemaakte albums? Of zijn we die daadwerkelijk kwijt en is al het werk voor niets geweest? Ik kan weinig informatie vinden over de online gemaakte albums.
Wat geweldig dat er een work-around is voor Windows. Helaas werk ik op een Mac en werkt dit niet. Het fotoalbum is een groot bestand en staat niet in een map. Heeft iemand een oplossing?
Beste hema,

we hebben lang aan een foto album gewerkt van afgelopen vakantie. Op een paar details na, kon het besteld worden. Nu blijkt tot onze spijt dat we het bestand niet meer kunnen openen. Hoe kunnen wij alsnog ons boek laten afdrukken? Hier zit echt uren werk in. We zijn een vaste klant en hebben al meerdere albums via uw site gemaakt en besteld. Altijd naar tevredenheid. We hopen snel een oplossing te horen.

Groet, Bas & Bernadette
Wat goed om te horen dat de oplossing van Karin de Waal en M.Kemps zo goed werkt, ook met dank aan de extra toelichting van Tolstoj!

Ik ben ook blij dat de eerste bestelling op deze manier ook binnen is, dat is echt geweldig! Van Hema hebben we de afgelopen week niks meer gehoord, ben benieuwd met welke oplossing zij komende week gaan komen.

@Tolstoj, je hebt gelijk dat de oplossing (én de geweldige samenwerking) meer aandacht verdienen. Ik ga even overleggen wat wij daar aan kunnen doen.
Badge
Wow, het bovenstaande is een belangrijke aanvulling, dat had ik niet kunnen raden. Goed dat het nu bekend is!

Hier en daar tref ik trouwens op nieuwswebsites en tijdschriftenwebsites recente artikelen aan over de perikelen rond de nieuwe Hema-software. Onder die artikelen staan vaak ook weer reacties van mensen die met hetzelfde probleem zitten als de mensen op dit forum. Vaak vermeldt het artikel dan weliswaar dat de consumentenbond in gesprek is met Hema over een formele oplossing, maar er staat bijna nergens vermeld dat op dit forum al een technische oplossing voorhanden is. De reageerders zijn hier ook duidelijk niet van op de hoogte. Zou het niet handig zijn om hier en daar wat forum-reacties te plaatsen om lezers op de hoogte te stellen van het feit dat er een gedeeltelijke oplossing is voor Windows...? Vaak moet je ergens een account hebben om te kunnen reageren, en ik was niet van plan om 20 accounts aan te maken, maar misschien kan bijv. iemand die abonnee is van de Libelle of dergelijke bladen even een hint op het Libelle-forum achterlaten dat er een oplossing is. Is dat een idee?
Nog een kleine tip bij de beschrijving van Tolstoj, stap 18 / 19, met als voorbeeld het Amerika album.

Als je het Amerika-album weer goed in Albelli zit, moet je het onder een andere naam bewaren zo staat er. Dat is correct, want als je albelli afsluit zonder het een andere naam te geven, krijg je weer krijg je weer de beruchte foutmelding "Niet door Albelli gemaakt" als je het oude album wilt openen. Je moet het daarom onder een andere naam bewaren, want:

- Je kan niet "Opslaan" kiezen, want dat icoontje / menu is grijs (net alsof het al opgeslagen is)

- Je kan "Opslaan als / vervolgens de oorspronkelijke naam geven (in dit geval het Amerika-album)" niet kiezen want die naam bestaat al en dan krijg je ook een foutmelding.

MAAR.......... En dan nu de truc: (als het album goed is maar nog niet onder een andere naam is opgeslagen)

Maak een hele KLEINE verandering in het album (foto een millimeter opzij, of voeg een spatie in na een punt in de zin, of etc.), dan krijgt het OPSLAAN symbool / menu weer een kleur en kan je het boek opslaan onder de oude naam !Het nu gemaakte album verschilt minimaal door de kleine wijziging van de oude maar daar valt mee te leven. En als je dit vervelend vind kan je ook een tekstvak openen en op OK drukken (of een spatie invoegen en meteen weer weghalen). Het fotoalbum ziet dat als een wijziging en ook dan wordt de functie OPSLAAN ook weer beschikbaar.
geweldig hoe iedereen elkaar hier helpt!!!!! Hopelijk werkt het biij iedereen! Ik heb vandaag mijn mooie Albelli-album binnen gekregen!!! Het werkt dus gewoon ook tot aan de deurmat!!!

Succes allemaal!!!!!
gewoon algemeen denk ik. Beetje moeite met logisch of begrijpend lezen (door o.a. Chronische vermoeidheid snel de draad kwijt), maar bij een uitgebreidere/meer stappen uitleg lukt het mij zelfs.��
Ooooh, ik ben zo blij voor je! Fijn hoor. Ik was ook zo dolgelukkig toen ik het weer kon openen.En geweldig TOLSTOJ, dat je het zo uitgebreid voor Beatriz hebt uitgelegd.Hopelijk zijn veel mensen hiermee geholpen.Ik heb nu ook oudere albums overgezet, alleen maar om de "eigen indelingen" weer te kunnen opslaan. Ook wel handig. Hoe je niet meer alles opnieuw weer uit te lijnen etc. etc.Dank aan alle slimmerds en hulpvaardigen!
JAAAAAAAAA Het is mij gelukt dankzij jouw Jip en Janneke taal uitleg Tolstoj! hahaha. Super bedankt! ik ben zoooo blij! in een later stadium ga ik proberen ook de andere albums te redden maar nu eerst met een big smile op mn gezicht dit album weer eens bekijken en verder bewerken! Ik zie nu trouwens dat Albelli ook in Spanje zit. Maakt het voor mij een stuk gemakkelijker want dan kan ik het gewoon hier thuis laten bezorgen.

Heel jammer Hema, gemiste kans voor jullie. Ik vrees dat jullie veel klanten (iig qua fotoboeken, qua andere dingen niet hoor ;-)) kwijt zullen zijn!Nogmaals super bedankt! Ook MIJ is het gelukt!!

Geplaatst door beatriz op Mrt 8, 2016.
Badge
Mooi zo! Dan is het wederom een-nul voor de gebruikerscommunity :-)

Heb je trouwens enig idee waar het eerst op vast zat, dat het toen nog niet werkte?

JAAAAAAAAA Het is mij gelukt dankzij jouw Jip en Janneke taal uitleg Tolstoj! hahaha. Super bedankt! ik ben zoooo blij! in een later stadium ga ik proberen ook de andere albums te redden maar nu eerst met een big smile op mn gezicht dit album weer eens bekijken en verder bewerken! Ik zie nu trouwens dat Albelli ook in Spanje zit. Maakt het voor mij een stuk gemakkelijker want dan kan ik het gewoon hier thuis laten bezorgen.

Heel jammer Hema, gemiste kans voor jullie. Ik vrees dat jullie veel klanten (iig qua fotoboeken, qua andere dingen niet hoor ;-)) kwijt zullen zijn!Nogmaals super bedankt! Ook MIJ is het gelukt!!

Geplaatst door beatriz op Mrt 8, 2016.

Badge
HOi Beatriz, ja dat prive-bericht was van mij, maar nu de Jip-en-Janneke-methode gepost is op dit forum, heb je dat berichtje niet meer nodig. Ik kan dat prive-berichtje trouwens ook nergens terugvinden. Dat heeft niets met technische know-how te maken hoor 😉 Ik kan het gewoon niet vinden op deze site, die lijkt op dat punt wat onhandig. Misschien een verbeterpunt voor de consumentenbond?

Jij en alle anderen die nog aan het proberen zijn: veel succes!

Ja ik werk met windows. Zie trouwens dat ik een prive bericht heb ontvangen, maar geen idee waar ik die terug kan vinden. Zo'n technische know how heb ik dus. :/

Geplaatst door beatriz op Mrt 7, 2016.
Badge
JIP-EN-JANNEKEVERSIE van de methode M. Kemps & Karin de Waal

Hierbij dan de Jip-en-Jannekeversie van de methode van Karin de Waal en M. Kemps voor het overzetten van digitale Hema-fotoalbums naar Albelli !Ik vond hun methode op zich eigenlijk al best Jip-en-Janneke, maar ik zal proberen om het nog weer meer stap voor stap te beschrijven.Mocht iemand de manier waarop ik het beschrijf veel te kinderachtig of te simpel vinden, weest u dan aub niet beledigd, het gaat immers om het resultaat en ik hoop dat iemand er iets aan heeft. ;-)

Stap 1

Is je Hema-album lokaal opgeslagen, d.w.z. op je eigen harde schijf (en dus niet online op internet)? Zo ja, dan kunnen we verder.

Stap 2

Draai je Windows als besturingssysteem, en dus geen Mac of Linux/Unix?Zo ja, dan kunnen we verder.(Oplossingen voor andere besturingssystemen zullen misschien wel te vinden zijn, maar daar heb ik geen verstand van.)Ik draai zelf Windows Vista, dat ging goed. Maar volgens mij hebben in dit forum mensen ook een goed resultaat geboekt met Windows 7 of 8 of 10 (?).

Stap 3Kijk waar op je harde schijf al je opgeslagen Hema-fotoalbums zich bevinden.Bij mij staat de map "Hema Fotoalbum" in de folder "Documenten" of "Documents". Maar als hij bij jou ergens ander staat, geen probleem; de Hema-software heeft hem tot voor kort altijd kunnen vinden.In de map "Hema Fotoalbum" staan de diverse gemaakte albums in diverse submappen. In mijn geval staat er bijv. de map Amerika1, van een fotoalbum van een reis naar de VS. Herhaal de onderstaande stappen dus voor ieder Hema-album dat je wilt overzetten naar Albelli.In mijn map Amerika1 staan een heleboel foto-bestanden (meestal JPG fof JPEG), en verder nog een paar systeembestanden van Hema. Onder meer vind je de volgende vijf bestanden, in mijn geval heten ze:

Amerika1.ALBAmerika1.~ALBAmerika1.ATFTEMPLATE.ALSTEMPLATE.ATF

Onthoud deze vijf namen, deze bestanden hebben we straks nog meermalen nodig.

Stap 4Begin, voordat je verder iets doet, met het maken van een reservekopie (backup) van je hele map "Hema Fotoalbum", met alle albums die daarin zitten. Kopieer de hele zaak met Ctrl-C en Ctrl-V naar een veilig reserveplekje op je harde schijf, of misschien zelfs naar een usb-stick.Mocht er tijdens het omzetten iets fout gaan met je Hema-mappen en bestanden, dan heb je altijd het origineel nog.Sowieso: wat je ook doet, delete GEEN ENKEL Hema-bestand totdat je klaar bent! Sterker nog, als je helemaal voor de double-check gaat, delete dan geen enkel Hema-bestand voordat je al je onvoltooide albums met Albelli hebt voltooid en besteld, en de albums in je brievenbus liggen. Op die manier heb je meer zekerheid, mocht het bestellen van oude Hema-fotoalbums bij Albelli ineens toch technisch moeilijk blijken.

Stap 5We bereiden nu het installeren van de Albelli-software voor. Ik heb de indruk dat dit het beste kan met de browser Google Chrome.(Volgens de gebruiker Kirst1975 (gepost op 3 maart) zegt de Albelli-klantenservice zelf dat je Albelli moet downloaden met Google Chrome, en niet met Internet Explorer.)Heb je geen Google Chrome op je computer? Installeer dit dan eerst.

Stap 6Open Google Chrome, surf naar de Albelli-site, en zoek en vind hun software om thuis fotoalbums te maken. Dat kan door te doen alsof je aan een album wilt beginnen op hun website. Kies het juiste formaat voor je album en klik net zo lang door totdat je de mededeling "download het programma" tegenkomt. Als je het niet kunt vinden, dan zou de volgende link ook moeten werken:

http://www.albelli.nl/beginnen/kies-programma?papId=PAP_194

Let op: je moet het OFFLINE fotoboekprogramma hebben, en niet het online programma! (Dat laatste is met nu Hema juist een probleem voor een hoop mensen geworden, omdat ze niet meer bij hun online opgeslagen foto's kunnen komen.)

Stap 7Zorg dat er in je download-folder geen oude Albelli-versies staan.(Dit is een tip van Allard Argelo op dit forum, gepost op 3 maart.)Download nu het OFFLINE fotoboekprogramma van Albelli en volg de aanwijzingen op je scherm voor de installatie.

Stap 8Voordat we gaan kijken hoe de map "Albelli Fotoboeken" eruit ziet, gaan we eerst even een supersimpel fotoalbumpje in Albelli aanmaken.Waarschijnlijk is er bij de installatie al een icoontje van Albelli aangemaakt op je bureaublad. Start het programma, en begin met het maken van een klein test-fotoalbum.Klik op "nieuw product".Let op: kies dezelfde instellingen voor je fotoalbum als het Hema-album dat je wilt redden!In mijn geval kies ik voor een vierkant fotoboek XL (30 x 30 cm), met een fotokaft, maar zonder platliggend premium, want dat zijn ook de eigenschappen van het oude album Amerika1.Kies tenslotte voor "zelf vullen" en niet voor "automatisch vullen", want daar zit helemaal niemand op te wachten. ;-)Kies 1 of 2 willekeurige mooie foto's uit je persoonlijke fotoarchief en plaats die in het album. Maakt niet uit waar.Tenslotte kies je voor "Product opslaan" of "Opslaan als", en geeft het album een naam. In mijn geval "Testalbum".

Stap 9Sluit nu de Albelli-software even af!

Stap 10Kijk waar op je harde schijf je opgeslagen Albelli-fotoalbum zich bevindt.Bij mij staat de map "Albelli Fotoboeken" in de folder "Documenten" of "Documents". Maar als hij bij jou ergens ander staat, geen probleem; de Albelli-software vindt hem wel.Open (met Windows Verkenner) in de map "Albelli Fotoboeken" de submap "Testalbum" en kijk wat daar allemaal in staat.In mijn geval staan er 1 of 2 fotobestanden in (.JPG), en daarnaast nog wat systeembestanden, waaronder ook:

Testalbum.ALBTestalbum.~ALBTestalbum.ATFTEMPLATE.ALSTEMPLATE.ATF

Om deze vijf bestanden gaat het straks allemaal.Let op: het is mogelijk dat het bestand TEMPLATE.ATF nog niet erbij staat, als je Albelli nog maar net hebt geinstalleerd en als dit je eerste album is! In dat geval, open dan het Albelli-programma nog even en open je nieuwe album Testalbum met behulp van "Product openen". Sla het desnoods nog een keer extra op. Sluit daarna Albelli weer af. Nu zal de file TEMPLATE.ATF er in alle gevallen waarschijnlijk wel bij staan.

Stap 11Nu gaan we langzaamaan richting het echte werk. :-)Om te beginnen kopieer je een oud Hema-album dat je wilt redden naar de nieuwe Albelli-map.Ga naar de map "Hema Fotoalbum" en kopieer de hele map "Amerika1" (met Ctrl-C), dus de hele map met alles erop en eraan.Laat de map Amerika1 natuurlijk wel ook staan in "Hema Fotoalbum"; verwijder hem NIET!Ga naar de map "Albelli Fotoboeken", en plaats de map "Amerika1" daarin (met Ctrl-V).Let op: geef deze nieuwe map nu nog GEEN andere naam!

Stap 12Voor alle zekerheid gaan we even proberen om het album Amerika1 te openen in Albelli. Dat lukt natuurlijk nu nog niet.Start het Albelli-programma, en open het album "Amerika1" via Product openen.Als het goed is zegt Albelli nu heel netjes:"Dit product is niet met de Albelli Fotoboeken gemaakt. Het product kan niet geopend worden."Dus moeten we iets anders verzinnen.Sluit nu eerst het Albelli-programma weer af!!

Stap 13We beginnen nu aan het heen en weer kopieren van de vijf bestanden die we eerder hebben besproken. Dit kan verwarrend zijn, dus let goed op in welke map je zit!We blijven nu even in de map "Albelli Fotoboeken". Deze bekijken we in de Windows Verkenner.We gaan nu even tijdelijk de vijf bestanden van Testalbum overzetten naar Amerika1, om daarmee eerst maar eens te zorgen dat Albelli in ieder geval het album Amerika1 kan openen zonder foutmelding.Dat gaat als volgt:Ga naar de map Testalbum, selecteer de bestanden

en druk op Ctrl-C.Je kunt de bestanden nu ergens heen gaan kopieren. Gooi de originele bestanden natuurlijk NIET weg!Ga nu terug naar de map "Albelli Fotoboeken" en ga naar de map "Amerika1".Druk op Ctrl-V (plakken).De vijf bestanden

worden nu in Amerika1 neergezet.Omdat de bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF al bestaan, zal hij vragen of je deze bestanden wilt overschrijven/vervangen. Ja, dat wil je. ;-)Nu moeten we alleen nog de bestanden Testalbum.ALB , Testalbum.~ALB en Testalbum.ATF over de bestanden Amerika1.ALB , Amerika1.~ALB en Amerika1.ATF heen zetten. Dat gaat als volgt:Verwijder (delete) de bestanden Amerika1.ALB , Amerika1.~ALB en Amerika1.ATFVerander de naam van Testalbum.ALB in: Amerika1.ALBVerander de naam van Testalbum.~ALB in: Amerika1.~ALBVerander de naam van Testalbum.ATF in: Amerika1.ATFNu heb je de vijf bedoelde bestanden uit Amerika1 allemaal vervangen door hun broertjes uit de map Testalbum.

Let op 2 dingen:

1) Als je de naam van files verandert, let dan goed op het gebruik van hoofdletters en kleine letters. Als ik een van mijn bestanden per ongeluk AMerika1.ALB noem in plaats vam Amerika1.ALB, zou het wel eens fout kunnen gaan.

2) En bij sommige albums is het mogelijk dat het bestand .~ALB er niet bij stond (in mijn geval zou dus Amerika1.~ALB afwezig zijn). Dat is echter niet erg. Je hoeft Amerika1.~ALB nu niet te verwijderen (want het is er niet), maar je moet wel even de naam van de file Testalbum.~ALB veranderen in Amerika1.~ALB. Je hebt nu weer een complete serie van vijf bestanden.

Nu dit klaar is, gaan we door naar de volgende stap.

Stap 14)Let op! Nu komt de eerste (halve) poging om je oude album Amerika1 foutloos te openen. Het eerste uur der waarheid breekt aan...Open het Albelli-programma, en open het Album "Amerika1" met behulp van "Product Openen".Dit keer geeft hij geen foutmelding en hij laat ons zonder protest passeren. Als het goed is zal je album nu opengaan.MAAR:Schrik niet: het album ziet er nog niet uit: er staat meestal maar 1 foto in, en hij heeft je hele opmaak door elkaar gegooid! Ook het aantal pagina's klopt waarschijnlijk van geen kant.Maar geen nood: dat komt straks allemaal op zijn pootjes terecht.Dat hij er een potje van maakt is niet zo gek: we hebben nu immers het Album Amerika1 geopend met behulp van vijf bestanden die helemaal niet bij Amerika1 horen, maar bij Testalbum. En dat is een album met totaal andere eigenschappen.Maar nu we eenmaal binnen zijn, gaan we dat repareren.Sluit de Albelli-software nu NIET af, maar laat hem openstaan, en sluit ook je album Amerika1 NIET af (hoe vernacheld ook)!

Stap 15)Deze stap is zo belangrijk dat ik hem nog een keer herhaal:Sluit de Albelli-software NIET af, en laat ook je vernachelde album Amerika1 gewoon openstaan!(Let op: dit is DE cruciale toevoeging van M. Kemps aan het oorspronkelijke protocol van Karin de Waal.)

Stap 16)Terwijl we Albelli en Amerika1 open laten staan, gaan we weer even terug naar Windows Verkenner.Om het vernachelde album te repareren gaan we de oorspronkelijke vijf bestanden die bij Amerika1 horen, weer terughalen. (En die staan nog altijd in je oude map Hema Fotoalbum.)Dit gaat als volgt:Ga naar de map "Hema Fotoalbum", en ga dan naar de OUDE map Amerika1. (Niet verwarren met de nieuwe!)Selecteer de vijf bestanden

En druk op Ctrl-C (kopieren).Mocht het bestand Amerika1.~ALB weer afwezig zijn: dat is niet erg, gewoon doorgaan. Selecteer en kopieer in dat geval alleen de vier andere bestanden.Ga nu terug naar de map "Albelli Fotoboeken" en ga dan naar de NIEUWE map Amerika1. (Niet verwarren met de oude!)Druk nu op Ctrl-V (plakken).De vijf oude bestanden

worden nu in het nieuwe Amerika1 neergezet.Omdat de vijf bestanden allemaal al bestaan, zal hij vragen of je deze bestanden wilt overschrijven/vervangen. Ja, dat wil je. ;-)Als je maar vier bestanden hebt, gaat het precies zo. In dat geval zal je Amerika1.~ALB niet worden overschreven/vervangen, maar dat is niet erg.

Nu heb je de vijf bestanden waarom het gaat in het nieuwe Albelli Fotoboeken\Amerika1 allemaal weer terug-vervangen door hun oude broertjes uit de map Hema Fotoalbum\Amerika1.

Nu dit klaar is, gaan we door naar de volgende stap.

Stap 17)Let op! Nu komt de tweede (hele) poging om je oude album Amerika1 foutloos te openen. Het tweede uur der waarheid breekt aan...Je Albelli-programma stond nog open, en daarin stond het vernachelde album Amerika nog geopend. Dat laten we zo, en we gaan nu proberen om Amerika1 nog een tweede keer te openen en eroverheen te zetten.Ga terug naar je geopende Albelli-programma.Druk op "Product openen".Selecteer het album Amerika1 en open het.Dit kan even duren, want je oude album Amerika1 was waarschijnlijk al een stuk groter dan je nieuwe tijdelijke albumpje Testalbum.MAAR... Als het goed is, opent hij nu je hele oude album Amerika1 zonder problemen!Terwijl ik dit verhaal schrijf, zit ik weer stap voor stap zo'n oud HEMA-album te redden precies op de manier zoals ik beschrijf, en bij dit punt aangekomen, zie ik met blijdschap dat het weer gelukt is. :-)Dus het lijkt mij dat voor Windows dit gewoon goed moet gaan, als je precies alle aanwijzingen volgt.

Stap 18)Dan nog 1 heel belangrijk punt: geef je geredde album meteen een andere naam, zodat je nooit meer in de war raakt (en de Hema-software en Albelli-software ook niet)!Open in de Albelli-sotfware "Opslaan als".In mijn geval sla ik het geredde album op als "Amerika1_Albellitest2".Het opslaan kan even duren, als het een groot album betreft, maar het zou foutloos moeten gaan.Als hij hiermee klaar is, kun je het Albelli-programma afsluiten.Tenslotte nog even dubbelchecken: start het Albelli-programma opnieuw op, en open je nieuwe album "Amerika1_Albellitest2" met "Product openen". Ik mag een boon zijn als dat nu nog fout gaat 😉.

Stap 19)Tenslotte nog dit: je oude Hema-album is natuurlijk pas echt "gered" zodra je het gedrukte, papieren fotoalbum in je handen hebt. Gooi dus tot die tijd niets weg wat je nog van pas zou kunnen komen!Ik heb zelf nog niet uitgeprobeerd of je de Hema-albums, die je op deze manier hebt gered, ook zonder problemen kunt versturen naar Albelli zodra je album af is. Maar ik verwacht eigenlijk dat dit geen probleem meer is.Op 3 maart heeft Kirst1975 gezegd: "Vanmiddag de laatste pagina's afgewerkt zoals ik 16 februari bij HEMA van plan was. Inmiddels loopt nu de bestelling!" (bij Albelli dus, neem ik aan)Dus volgens mij ben je nu binnen, als je eenmaal op dit punt bent aanbeland 🙂.Maar ook als het nu nog steeds niet gelukt is, zou ik zeggen: Gooi nog niets van de HEMA weg! Misschien komen ze alsnog met een oplossing op de proppen? Gooi geen dingen weg waar je later spijt van krijgt.

Tot zover de Jip-en-Jannekeversie van de methode "Hoe red ik mijn Hema-fotoalbum" door M. Kemps en Karin de Waal.

Disclaimer: Mocht u/jij wat beledigd zijn en denken "zo dom ben ik nu ook weer niet", weest dan niet vertoornd - het gaat om het resultaat ... ;-)

Groeten uit Delft,Tolstoj

Heb je niet iemand in de buurt die je kan helpen?

Heb het nog eens geprobeerd maar geloof dat er toch echt een Jip en Janneke versie nodig gaat zijn.

☹Dus voor mij en andere digibeten heel graag.

😛Dankjewel alvast!

Geplaatst door m.stoop op Mrt 7, 2016.
Ik woon in Spanje en ken hier verder geen nederlanders dus dat gaat lastig worden. 🙂 overigens zijn de mensen in mijn buurt net zulke nitwits haha. ik zal vandaag er nog eens voor gaan zitten. drie maal is scheepsrecht?
Hoera! Het is mij m.b.v. de instructies van Karin gelukt om mijn album terug te halen! Enorm blij hiermee! Super bedankt!
is er ook een oplossing voor ios gebruikers??? Ik ben super blij voor alle gelukkige die hun album terug hebben met deze truc maar ik word er ook zeeeeeer depressief van! Ik wil zooooo graag mn boek terug en verder kunnen hier mee! Pleaseeee help
Heb je niet iemand in de buurt die je kan helpen?
Heb het nog eens geprobeerd maar geloof dat er toch echt een Jip en Janneke versie nodig gaat zijn.

☹Dus voor mij en andere digibeten heel graag.

😛Dankjewel alvast!

Hartstikke fijn!
Dank voor de bemoedigingen en de tips. Het blijkt dat 76 toch niet te oud is om te leren. Ook mijn album is gered. Weer een nieuwe klant voor Albelli!

Geplaatst door L.J.W. Bautz op Mrt 7, 2016.

Reageer