Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

Toon eerste bericht

411 reacties

Dank voor de bemoedigingen en de tips. Het blijkt dat 76 toch niet te oud is om te leren. Ook mijn album is gered. Weer een nieuwe klant voor Albelli!
Super blij!! 😃 Heb m'n fotoboek terug kunnen halen met de gouden tips van Karin en M. Kemps!! Super bedankt dat jullie je kennis wilden delen! Alleen ook niet gelukt, maar met behulp van iemand met meer verstand van dit soort dingen was het redelijk snel gelukt. Mijn dank is groot!!
Heb het nog eens geprobeerd maar geloof dat er toch echt een Jip en Janneke versie nodig gaat zijn.

☹Dus voor mij en andere digibeten heel graag.

😛Dankjewel alvast!
Badge
Inderdaad, gewoon nog eens proberen en niet opgeven! Het zou zonde zijn als u het album helemaal opnieuw zou moeten maken. Inderdaad, als je het recept van M. Kemps maar zo minutieus mogelijk volgt kan er bijna niets misgaan, zou ik zeggen. Ik ben 38, dus ik ben een broekie dat net komt kijken 😉, maar bij mij werkt de oplossing goed en ik denk dat de kans van slagen heel groot is als je het protocol precies volgt. Mocht er echt nog een meer Jip-en-Janneke-versie nodig zijn, dan wil ik die graag een keer beschrijven.
Tuurlijk niet te oud!

Probeer die van M. Kemps, is een eenvoudige versie, werkte bij mij wel. Exact stap-voor-stap doen wat hij schrijft. (ook na punt 5 bestand open laten)

Fantastisch die oplossingen om van een Hemaboek een Albelliboek te maken,maar ik wacht tot Albelli met een eenvoudige aanpassing komt. Heb diverse pogingen ondernomen zonder gewenst resultaat. Waarschijnlijk ben ik hier te oud voor (76).

Geplaatst door L.J.W. Bautz op Mrt 7, 2016.
Nee hoor, u bent niet te oud. Ik ben 44 en mij lukt het ook niet. 😉
Fantastisch die oplossingen om van een Hemaboek een Albelliboek te maken,maar ik wacht tot Albelli met een eenvoudige aanpassing komt. Heb diverse pogingen ondernomen zonder gewenst resultaat. Waarschijnlijk ben ik hier te oud voor (76).
Ja ik werk met windows. Zie trouwens dat ik een prive bericht heb ontvangen, maar geen idee waar ik die terug kan vinden. Zo'n technische know how heb ik dus. 😕
Gelijk heb je Tolstoj, ruchtbaarheid, zonde als mensen het opgeven. Sowieso niet opgeven, want wellicht komt de Hema wel met een eenvoudige oplossing voor iedereen. Misschien kunnen de Hema-ICT'ers in de leer bij de slimmerds op dit forum.

O ja, waarde Consumentenbond, tenslotte nog dit: hang de gevonden oplossing vooral flink aan de grote klok! Het zou zonde zijn als allerlei consumenten, die niet op dit soort fora kijken, hun onvoltooide albums dan maar teleurgesteld deleten. Verkondig het in Kassa, Tros Radar, De Wereld draait door, Man bijt Hond, Pauw, Jinek, maakt mij niet uit, maar de gevonden oplossing lijkt me hier en daar wel wat ruchtbaarheid waard.

Tenslotte is het wel zeer raar dat Albelli zelf deze (supersimpele) oplossing niet zelf even wereldkundig maakt. Als ze dat doen, hebben zij er in 1 klap tienduizenden klanten bij. Komt dat nou echt alleen vanwege een of ander concurrentiebeding? Geld maakt de wereld niet mooier, dat is wel duidelijk...

Geplaatst door Tolstoj op Mrt 6, 2016.[/quote]
Badge
Brien: ik kan juist wel ook nog bij mijn oude fotoboeken - in de Albelli-software heb ik ze weer kunnen openen. Dus bij jou zou het ook mogelijk moeten zijn, mits je Windows gebruikt en de albums lokaal opgeslagen hebt. Of het opnieuw nabestellen van oude albums dan vervolgens ook weer kan in Albelli? Ik vermoed dat dat geen probleem is, alleen dan zou iemand de proef op de som moeten nemen. Maar dat kost wel ca. 90 euro, dus ik heb nog geen haast 😉
Badge
Beatriz: gebruik je Windows? En is je fotoalbum lokaal opgeslagen op je harde schijf, gebruikmakend van de Hema- of Albelli-software? Dan zou het in principe moeten kunnen lukken. Laat anders even weten waar je vastloopt!
Super dat er een methode is om je boeken over te zetten, ik snap er niks van maar de mijne zijn lokaal opgeslagen. Er is dus hoop... Fijn dat er door de Hema en Albelli naar een oplossing gekeken wordt, wie weet worden zo mijn albums van mijn zoon 3 stuks en mijn jaarboek van 2015 gered... Denk alleen dat ze daar eerder over hadden moeten nadenken (voor ze het contract beëindigden). Ik hoop ook op een redelijke termijn om ze af te maken, want er gaat veel werk in een boek zitten 78 blz. in mijn geval per boek en ik heb er 4 te doen...

Wat ik erg jammer blijf vinden is dat je niet meer bij mijn oude fotoboeken kan, ik dacht wat je digitaal maakt kan je altijd nablijven bestellen en is veilig opgeslagen. Zou daar ook een oplossing voor kunnen komen, want ik vindt dat ook mogelijk moet blijven zeker in deze tijd en dat je als consument niet de dupe mag worden van een contract beëindiging tussen leveranciers.
Of is er iemand die het echt in Jip en Janneke taal aan me kan uitleggen.

☹Belachelijk gewoon dat wij hier elkaar moeten helpen en de Hema gewoon nergens op reageert. heb ze gisteren 2 berichten gestuurd (klantenservice en via Facebook) en niets meer gehoord!
Ik heb geprobeerd de instructies te volgen maar snap er werkelijk niks van. 😞 ben niet zo technisch dus helaas vrees ik dat ik opnieuw zal moeten beginnen met het album.

😢
Gelukkig zijn er mensen die elkaar willen helpen! Nogmaals bedankt iedereen!

Als die nou ook eens bij de Hema zouden zitten...
Leuk om te lezen dat zovelen geholpen zijn met de kopieer- en hernoemtruc. Ik hield het album open inderdaad. Heb me niet gerealiseerd dat het tot verwarring zou leiden. Ik heb letterlijk opgeschreven wat ik deed. Sorry daarvoor. Maar M.Kemps heeft het ontdekt en nog even verbeterd.

Voor mij is het simpel. Voortaan alleen nog Albelli.

Bij oude albums zou ik proberen evt. missende bestanden uit een nieuw(er), ander album te nemen.

Voor Mac en onlinewerken zit het probleem in de toegang tot de bestanden. Die zouden moeten worden vrijgegeven of te vinden moeten zijn.
Ook ik was met n jaarboek voor mijn zoontje bezig. Ruim 400 foto's mooi passend ge-edit, teksten..alles weg. Hoop dat de hema dit leest en oplost anders ga ik voortaan mn albums elders maken. Nieuwe aoftware is n aanfluiting en totaal niet gebruiksvriendelijk en t overzetten van je oude album werkt geeneens. Echt schandalig om zoveel trouwe klanten zo teleur te stellen!
Waar ik erg van baal is dat de links om fotoboeken online te delen met anderen ineens niet meer werken. Mijn laatste bestelling werd op 14 februari bevestigd door Hema compleet met link om het album te kunnen bekijken. "Je moet wel 24 uur wachten tot 'ie werkt", schrijft Hema in de mail. 24 uur later kwam de nieuwe software en de links deden het niet meer, ook oude die jaren hebben gefunctioneerd. Overigens denk ik dat dit probleem niets met nieuwe software te maken heeft, maar met het feit dat Albelli de links niet langer wil of kan ondersteunen.
Beste M. Kemps, deze werkt! Heb de iets uitgebreidere versie van Karin de Waal wel 6x op 2 verschillende pc's geprobeerd, lukte steeds maar niet, begreep er helemaal niets van, deze wel. Geweldig! Moet er wel bij zeggen dat ik elke keer bij Karin's versie, na punt 5, het bestand weer had gesloten. Stond niets over in, maar leek me wel zo logisch. U schrijft om deze geopend te laten (punt 6). Misschien is dat hèt verschil. (Ook tip voor Karin!) Dus, voor iedereen bij wie het ook niet werkt... bij deze. Heel erg bedankt! Kan nu ook oude albums gaan openen en eigen indelingen gaan opslaan (had ik veel van).

😀

Volgens mij heb ik het opgelost:

1. Je maakt het albelli album aan (Album1)

2. je kopieert de hele folder (Album2) uit hema album naar albelli album (Album 2)

3. je kopieert de 5 bestanden (zie post Karin) van Album1 naar Albelli Album 2

4. Je gooit de 3 Album2 bestanden weg, en hernoemt de Album 1 bestanden, zodat ze exact dezelfde naam hebben als de bestanden in de Hema folder

5. OPen nu het gekopieerde album (dus Album2 in de albelli folder)

6. Terwijl het album geopend is, kopieer je de 5 bestanden uit de originele hema folder weer naar de albelli folder. Je overschrijft dus 5 bestanden.

7. Als ik nu voor Product openen kies, en weer hetzelfde bestand kies (die ik dus in stap 6 heb overschreven), krijg ik het album netjes geopend.

8. Zoals Karin al aangaf, nog even onder een nieuwe naam opslaan voor alle zekerheid.

[Toevoeging van de beheerder: Lees hier de oorspronkelijke oplossing gegeven door Karin.]

Geplaatst door M.Kemps op Mrt 2, 2016.[/quote]
Ik heb mijn albums 'online' gemaakt... heeft iemand daar een oplossing voor? Ik kan geen link vinden om de albums uberhaupt te vinden/ te openen...

Groet Bianca
Albelli heeft een ander beleid....maakt momenteel juist massief reclame met 20% korting en ge-bruikt of mis-bruikt daarbij de beoordeling van de Consumentenbond. Beste albumaanbieder!

O ja, waarde Consumentenbond, tenslotte nog dit: hang de gevonden oplossing vooral flink aan de grote klok! Het zou zonde zijn als allerlei consumenten, die niet op dit soort fora kijken, hun onvoltooide albums dan maar teleurgesteld deleten. Verkondig het in Kassa, Tros Radar, De Wereld draait door, Man bijt Hond, Pauw, Jinek, maakt mij niet uit, maar de gevonden oplossing lijkt me hier en daar wel wat ruchtbaarheid waard.

Tenslotte is het wel zeer raar dat Albelli zelf deze (supersimpele) oplossing niet zelf even wereldkundig maakt. Als ze dat doen, hebben zij er in 1 klap tienduizenden klanten bij. Komt dat nou echt alleen vanwege een of ander concurrentiebeding? Geld maakt de wereld niet mooier, dat is wel duidelijk...

Geplaatst door Tolstoj op Mrt 6, 2016.
Badge

Badge
Hoera, bij mij werkt het ook! 🙂 Onder Windows Vista nog wel, wat toch niet meer het jongste besturingssysteem is... Maar de conversie doet het goed. Mijn hele digitale fotoalbum-archief van de laatste 5 jaar is gered, en... de albums zijn foutloos 🙂 Zelfs de foto-kaften zien er goed uit.

Hopelijk komt er ook heel gauw een workaround voor de Mac... Gezien de eenvoud van de gevonden oplossing voor Windows, zou je zeggen dat dat niet moelijk moet zijn... Ik sta versteld hoe simpel de gevonden oplossing uiteindelijk is. Anderzijds: hoe lang moet je wel niet experimenteren voordat je net de juiste combinatie van acties hebt gevonden die goed werkt? M.Kemps en Karin de Waal, ik ben onder de indruk! Heel erg bedankt!

Samenvattend: de methode van Karin de Waal kon ik volgen tot en met punt 7. Daarna moet je verder met de methode van M. Kemps, vanaf punt 5 (deze punten vallen samen).

Bij de gevonden oplossingen heb ik nog de volgende opmerkingen:

- Albelli downloaden met Google Chrome is inderdaad essentieel.

- Voordat je gaat converteren, eerst even je hele oude Hema-directory back-uppen, dat voorkomt een hoop potentiele ellende.

- Bij punt 5 van haar methode noemt Karin de Waal vijf bestanden in de map Testalbum1. Echter, nadat ik Testalbum1 had aangemaakt, bleek TEMPLATE.ATF nog helemaal niet te bestaan! Die werd pas aangemaakt nadat ik het nieuwe album Testalbum1 voor de eerste maal opende met "Product openen". En dan pas kun je verder met de stappen 5 en 6.

- Bij punt 7 van Karin de Waal wordt gesuggereerd dat het openen van Album2 in Albelli wederom niet lukt vanwege een "access denied"-achtige foutmelding. Dat is niet zo: hij opent hem wel degelijk, maar de inhoud van het album is helemaal verkeerd. Dat is natuurlijk begrijpelijk, omdat je net vijf tijdelijke bestanden hebt neergezet, daardoor wordt de hele inhoud van je album vernacheld. Dat is de eerste keer even schrikken, maar geen nood: na stap 6 en 7 van M. Kemps komt alles weer op zijn pootjes terecht.

- Bij een van mijn meest recente albums, uit 2015, bleek het bestand Album2.~ALB helemaal niet te bestaan! (Dus juist niet bij de oudere albums.) Maar dit was ook hier geen probleem: kopieer desondanks (bij stap 5 van Karin de Waal) gewoon de file Testalbum1.~ALB hiernaartoe, en hernoem hem tot Album2.~ALB. En bij stap 6 van M. Kemps hoef je dan maar vier bestanden terug te overschrijven. Vervolgens doet hij het gewoon, althans in mijn geval.

-Last but not least: het geredde album tot slot een andere naam geven met "Opslaan als..." is inderdaad ook heel belangrijk en voorkomt verwarring. In mijn geval heb ik steeds het album Album2 omgedoopt tot Album2_Albelli. Dat heb ik met veel plezier gedaan 😉

Tenslotte nog een paar voor de hand liggende tips en gedachten:

1) Zowel in Albelli als in de oude Hema-software kun je vrij makkelijk mooie screenshots maken van je voltooide album-pagina's. In een gratis fotobewerkingsprogrammaatje als Irfanview kun je deze screenfots op een uniforme wijze bijsnijden, totdat je een mooie, compacte en uniforme JPG-versie van je hele album bij elkaar hebt. Ook al is bij screenshots je resolutie niet optimaal (je kunt er geen vervangend album van drukken), toch heb je op die manier je albums altijd op een leesbare en bekijkbare manier bij de hand. Ook makkelijk te delen met vrienden en bekenden.

2) Uit de reacties op deze site blijkt wel hoeveel mensen vele maanden en soms wel een jaar aan een album werken. Dat heeft de Hema echt onderschat! Echter, ook om reguliere software-updates tijdens het maken van een album zoveel mogelijk te vermijden (en om een bepaalde eenheid in je album te houden) heb ik nooit langer dan 3-4 weken over een album gedaan. Het klinkt paradoxaal, maar ik heb juist geen tijd om er het hele jaar aan te werken; ik spaar de foto's gewoon op in een directory, en in een periode die wat rustiger is knal ik dan het album er in zo kort mogelijke tijd uit. Dan kun je snel en effectief werken, en het voorkomt onaangename verrassingen zoals op 15 februari jongstleden. Dit heeft me de ellende bespaard van een onvoltooid fotoalbum waar ik ineens niet meer bij kon. (Desondanks ben ik sowieso heel gelukkig dat mijn archief van voltooide albums nu weer toegankelijk is...)

3) Misschien moeten we Albelli maar eens massaal vragen om de mogelijkheid om via de fotoalbum-software ook een complete PDF-versie van je album te kunnen maken? Dat zou echt in een behoefte voorzien, denk ik, omdat je dan vermoedelijk een betere resolutie haalt dan met screenshots.

4) Hoe groot is de kans dat Albelli over een paar jaar hetzelfde kunstje flikt als Hema nu? Ik vermoed (c.q. ik hoop) dat die kans niet groot is. Ten eerste is Albelli de ontwikkelaar en leverancier van deze software, en heeft dus belang bij continuiteit en compatibiliteit, dit in tegenstelling tot een tussenhandelaar als Hema. Ten tweede hoop ik dat Albelli de les die Hema nu hardhandig leert ook goed begrepen heeft, namelijk dat je een hoop klanten verliest als je klantonvriendelijk bezig bent. (Ik ben zelf software-ingenieur en besef terdege hoeveel belang klanten hechten aan backward compatibility - dat is vaak gewoon ronduit essentieel voor je functioneren als bedrijf. Nu gaat het hier om fotoalbums en niet om "rocket science", maar toch, het principe ligt er. En ook al hebben we het hier over een luxeprobleem, fotoalbums zijn emotie, mensen hebben er hun creativiteit in geinvesteerd, en daar heeft Hema zich zwaar in verslikt.)

Enkelen op dit forum merken terecht op dat Albelli klaarblijkelijk ook boter op zijn hoofd heeft in dit hele verhaal. Maar gezien het bovenstaande heb ik toch voldoende vertrouwen in de leveringszekerheid bij Albelli, dat ik nu eerst maar eens een tijdje Albelli ga proberen. Dat heeft natuurlijk als immens voordeel dat je de software al kent en je eigen huisstijl kunt handhaven. In ieder geval ben ik, niet verbazingwekkend, weg bij de Hema nu. Behalve voor de Rookworsten en de Jip-en-Janneke-tandpasta natuurlijk 😉
Hier een nog altijd heel verdrietige ex-gebruiker van de Hema software.

Ik heb al mijn albums op Mac gemaakt. Is hier al een oplossing voor gevonden?

:-
is deze oplossing alleen voor windows? Want op de mac kan ik het allemaal niet vinden 😞 please help!!!! Wil zo graag mn album terug

Reageer