HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

• 24 February 2016
  • 412 reacties
  • 12528 Bekeken

Toon eerste bericht

412 reacties

Meer dan waardeloos. Opeens is mijn fotoboek waar ik al maanden mee bezig ben niet meer te openen of te bewerken. Zelfs niet in te zien. Nog een aantal fotoboeken klaarstaan voor afdrukken. Hoe kan HEMA dit doen. Ik ben erg boos en verdrietig. Ik hoop zo dat er iemand na gaat denken Hoe dit terug te zetten? Want hier is echt NIET over nagedacht. Fijn om te lezen dan ik niet de enige gedupeerde ben maar het is slechts een schrale troost. E.
Hopelijk is de HEMA gevoelig voor de klachten die binnenkomen. Ook al schrijf ik misschien hetzelfde als andere gedupeerden, het helpt misschien als er heel veel klachten binnenkomen.

Nieuwe software, oké, maar waarom niet van te voren gewaarschuwd?? Had ik snel mijn boek af kunnen maken; in ieder geval die keuze gehad. Nu is al mijn werk voor niets geweest!!

Natuurlijk kan ik de foto's "terughalen"; maar niet meer in de setting zoals ik zelf had gekozen. Alleen maar "automatisch vullen". Eigen indeling later; dus eigenlijk moet ik helemaal opnieuw beginnen.

Geen teksten meer, lay-out weg, etc,

Je kunt niet eens meer terugkijken wat je had gemaakt, zodat je dat nog als voorbeeld kunt gebruiken.

SCHANDALIG!! ZEER KLANTONVRIENDELIJK!!

€10,- korting staat in geen enkele verhouding tot de geleden emotionele schade.

Het zou de HEMA sieren, als zij de oude software opnieuw beschikbaar stelt en de gedupeerden de kans (lees: ruim de tijd) geeft hun album alsnog af te maken.
Albelli laat desgevraagd weten ook geen oplossing te kunnen bieden. De service desk antwoordt:

Bedankt voor uw bericht.Wat leuk om te horen dat u interesse heeft in Albelli.Het is helaas niet mogelijk om een Hema fotoboek (of een product van een andere leverancier) om te zetten in een Albelli bestand, om deze op deze manier bij ons af te ronden en te bestellen.Natuurlijk vinden wij dit een geweldig idee. Helaas is het technisch moeilijk te realiseren, zeker voor het grote aantal verzoeken hiervoor. Daarbij komt ook nog eens dat het juridisch helaas niet verantwoord is.Wij vinden het spijtig om u en vele anderen hierin teleur te stellen. Fotoboeken kunnen enkel bij ons besteld worden als deze zijn gemaakt met onze Albelli software.Onze excuses voor het ongemak.

Ik heb ze het volgende laten weten:

-- Uw antwoord is zeer teleurstellend, want technisch kan het geen enkel probleem zijn. De software van Hema is identiek aan die van Albelli, maar er zit natuurlijk ergens een “slotje" op. Dat het juridisch wel ’n probleem is begrijp ik als jurist ook wel, maar het is aan jullie om dat met Hema op te lossen. Ik begrijp uit deze hele affaire dat er een flinke ruzie tussen Hema en Albelli is ontstaan. Anders zou de overgangsperiode wel langer geweest zijn. Maar die ruzie moet niet over de ruggen van de klanten worden uitgevochten. Zoals ik aan de Consumentenbond en Radar heb geschreven, voel ik me zeer benadeeld door deze plotselinge afsluiting van de software en de diefstal (door Hema) van mijn gegevens en de maanden werk die daar in zijn gaan zitten. Ik heb in de afgelopen 5 jaar voor meer dan € 1500,- aan fotoboeken bij Hema besteld en daar heeft u, Albelli, ook goed aan verdiend.

Ik wordt dus geen klant van Albelli vóórdat u een oplossing gevonden heeft samen met Hema. Voorlopig denk ik dat ik overstap naar BLURB. Als ik de fotoboeken in InDesign maak staan de gegevens in ieder geval op mijn eigen Mac. BLURB heeft bovendien als voordeel dat het werkelijk “printing on demand” is, geschikt voor grotere oplagen, nabestellen en verkoop via de site van Blurb. Ik maak namelijk doorwrochte boeken met veel tekst en foto’s, die ook anderen kunnen interesseren. Vandaar ook dat het maken langer duurt dan de boeken met vakantiekiekjes, waar Lorine de Vries van de Hema ’t over heeft en waar gemiddeld 3 weken aan zou worden gewerkt. Ik blijf geïnteresseerd in uw product, omdat u een elegante software heeft, die voor eenmalige boeken interessant blijft. Maar eerst een oplossing voor mijn probleem (en dat van vele anderen). Leest u maar ’ns: (volgt verwijzing naar deze site en die van Radar, Facebook en AD) --
Wat een afgang! Ik blijf zitten met zo'n 15 albums die niet meer te openen zijn en ook niet meer na te bestellen. De conversie van oude albums naar de nieuwe software is helemaal om te huilen. Dat neem ik de Hema hoogst kwalijk. Ook al is die zaak nu bij mij volkomen "exit", ik heb er mijn boeken niet mee terug. Mogelijk komt Albelli of een slimme gebruiker met een oplossing.En dan nog die voucher van € 50,-- die ik voor de halve prijs kocht via de rentepuntenwinkel.... Zeg maar dag met je handje. Bah!
Hier ook een heel jaarboek in een klap weg! Maanden werk voor niets...het gaat om een jaarboek voor mijn 2 jarig zoontje, dus is me erg dierbaar. Naar mijn mening kan Hema dit gewoon echt niet maken. De reactie van Hema vind ik ook zeer teleurstellend; na een mail en telefoongesprek krijg je alleen te horen wat je al wist en met een enkele sorry of vergoeding voor een nieuw fotoboek is al je werk niet terug.. Ik hoop echt dat Hema met een goede oplossing komt en ze het oude software nog terug kunnen halen! Het nieuwe software werkt onprettig en veel minder mooi, dus mij zijn ze dan kwijt als klant..
Net (eindelijk) een reactie van HEMA via email. Zie hieronder. Ben er niet tevreden over, en alweer een mail teruggestuurd!

Beste heer/mevrouw XXX,

Hartelijk dank voor uw bericht en de moeite die u heeft genomen om ons van uw klacht op de hoogte te brengen.

Wij vinden het vervelend te vernemen dat u het fotoboek niet heeft kunnen afmaken waar u al lange tijd mee bezig bent geweest. Wij begrijpen dat dit frustrerend kan zijn en bieden u hiervoor onze excuses aan. De melding die in onze software heeft gestaan op 15 februari was inderdaad foutief, wij betreuren deze fout en bieden hier dan ook onze excuses voor aan.

Onze Apple-software is tot op heden helaas niet goedgekeurd om downloadbaar te stellen in de Apple Appstore. U kunt gebruik maken van onze online software, via http://foto.hema.nl, deze software is hetzelfde als onze downloadbare variant.

HEMA biedt klanten de mogelijkheid om albums samen te stellen en af te drukken. Tot de overgang naar de nieuwe software was het eveneens mogelijk om een reeds samengesteld album na te bestellen. Hoewel wij het betreuren dat u hinder ondervindt van de overgang naar de nieuwe software, kan van HEMA niet worden verwacht dat onbeperkt de mogelijkheid geboden wordt om nabestellingen te plaatsen.

Wij hebben onze klanten vooraf over de overgang naar de nieuwe software geïnformeerd, zodat zij in de gelegenheid werden gesteld om onafgemaakte fotoalbums af te maken en te bestellen en om nabestellingen te plaatsen.

Het uitgangspunt voor de keuze voor een nieuwe software zijn de wensen van onze klanten geweest die een nog meer gebruiksvriendelijker manier willen om hun fotoalbums te maken.

Met de nieuwe software kan iedereen nu cross device, dus vanaf een tablet, telefoon of desktop en zelfs samen met iemand anders werken aan een fotoboek. Ook is de software responsive, deze past zich dus aan op het apparaat waarop gewerkt wordt. Wij denken zo onze klanten beter te kunnen bedienen.

Om dit mogelijk te maken is HEMA vanaf 16 februari 2016 een samenwerking met een nieuwe leverancier gestart. Klanten konden tot en met 15 februari 2016 nog fotoboeken maken en printen via de oude software, die gekoppeld is aan onze oude leverancier. Iedereen die nog met een boek bezig was, is vanaf half januari via diverse communicatiemiddelen (hema.nl; hema.nl/foto; via onze klantenservice en onze email nieuwsbrieven) gevraagd het boek voor die datum af te ronden. Daarnaast is een langere campagne juist minder effectief. Door vier weken van te voren de campagne te starten hebben wij geprobeerd om zoveel mogelijk klanten te bereiken.Ondertussen hebben we veel reacties binnen gekregen dat klanten toch nog hun niet afgemaakte boek willen afmaken en / of hun oude fotoboek willen printen. Wij zijn hierdoor overvallen. Onze communicatie is naar nu blijkt niet voldoende geweest. Dit vinden wij uiteraard bijzonder vervelend. Een fotoboek is een zeer persoonlijk en dierbaar document. Wij zijn nu met onze oude leverancier in overleg om te kijken of wij op deze dan wel op een andere wijze in een oplossing kunnen voorzien. Dit heeft onze hoogste prioriteit.

Via de nieuwe software kunt u eenvoudig een nieuw prachtig fotoboek maken met de foto’s die u reeds heeft gebruikt in eerdere fotoboeken, in dezelfde volgorde.

Op onze ‘help’ pagina kunt u alle handleidingen en begeleidende filmpjes vinden, hoe u de foto’s kunt overzetten naar de nieuwe software. https://foto.hema.nl/klantenservice/help-en-instructie/

Onze nieuwe software maakt hier binnen een minuut een eerste ontwerpvoorstel van. Daarna kunt u op een eenvoudige manier aanpassingen kunt doen om het naar uw eigen wens in te delen.

Het is niet mogelijk een complete opmaak te importeren omdat de bestanden in de oude software versleuteld zijn door betreffende leverancier en niet in een andere editor geopend kunnen worden. Ook is het niet mogelijk om de oude software langer beschikbaar te maken omdat deze onlosmakelijk is verbonden met de leverancier. Deze samenwerking is per 16 februari 2016 gestopt.

Het maken van een fotoboek met onze nieuwe software wordt extra aantrekkelijk omdat u 50% korting van ons ontvangt op een fotoboek bestelling.

Uw persoonlijke kortingscode is: 50ALB-DS2F4

-deze persoonlijke code geeft u eenmalig 50% korting op alle fotoboeken (u kunt meerdere boeken in één besteling plaatsen)

-de korting geldt niet voor boekjes van derde partijen zoals ‘Room for Thoughts’

-de code is eenmalig te gebruiken vanaf 16 februari 2016 en onbeperkt geldig

-de korting wordt verrekend wanneer u in de eerste stap van het afronden van uw order de actiecode invult

-de korting kan niet achteraf in de winkel worden verrekend en is niet inwisselbaar voor geld

-deze korting is niet geldig in combinatie met andere acties en/of kortingcodes

-de korting is niet geldig op verwerkingskosten en verzendkosten

-HEMA behoudt zich het recht voor om de actievoorwaarden tussentijds te wijzigen of de actie voortijdig te beëindigen

Wij zullen u via www.hema.nl informeren over de voortgang. Ook de pagina https://foto.hema.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/met vragen en antwoorden zal regelmatig worden aangepast op de actuele situatie.

Heeft u nog vragen?

Dan staan wij graag voor u klaar om u te helpen met uw fotoboek en de nieuwe software!

Met vriendelijke groet,

Noëlle

HEMA Consumentenservice
Ik zag dit op twitter voorbij komen, Dat kan natuurlijk ook een wassen neus zijn maar de toon is toch een stuk positiever dan veel andere meldingen.

Ik heb een zogeheten 'levensboek' gemaakt van iemand die inmiddels is overleden. Foto's, levensgeschiedenis enz. Daar zit ongeveer 100 uur werk in. Wil iemand het bijbestellen? Vergeet het maar! Ik schaam me (plaatsvervangend) rot voor de familie.... Ook was ik bezig met een boek over de jaren 2015-2016. Al het werk voor niets!

Ook al zou ik nu eenzelfde album proberen (na) te maken, dan lukt me dat niet, want de nieuwe software is in één woord bagger. Het biedt nog geen 10% van de creatieve mogelijkheden van de vorige (zeer gebruiksvriendelijke) software. Hier zijn amateurs aan het werk geweest.

Hema is met mij een uiterst trouwe klant kwijtgeraakt. Ik heb in de afgelopen drie jaar ongeveer 50 albums (30x30 cm, à 70 euro/stuk) besteld, steeds tot grote tevredenheid. IK heb niet gevraagd om nieuwe software, die ze STERK VERBETERD noemen (mail van enkele dagen geleden). Hoe durven ze daarmee te koketteren????

HEMA stond enkele jaren geleden op wankelen. Als dat nu weer gebeurt, begrijp ik dat. Ik mijd het warenhuis....
Ongelofelijk, ik was al op pagina 48 van mijn album. Bij het openen krijg ik bericht dat het niet meer geopend kan worden. Wat een verrassing?! Ik kom wekelijks bij de Hema en heb hier niks over gezien. Er is ook niks via het programma gecommuniceerd (wat nu ineens blijkbaar wel kan). Op het moment van dit schrijven sta ik in de telefonische wachtrij van de klantenservice bij de Hema. Inmiddels ben ik naar de derde afdeling doorverbonden, waarbij ik bij de eerste twee gemiddeld ruim 13 minuten in de wacht heb gestaan (inmiddels al 43 minuten in totaal).

Ik heb alle 48 pagina's persoonlijk vormgegeven en foto's via de software bewerkt, daar zit echt veel meer dan 30 uur werk in. Foto's schijnen wel overgezet te kunnen worden naar nieuwe software, maar niet in originele vormgeving en ook alle teksten zullen verdwijnen.

Ik duim er voor dat er toch nog een oplossing gaat komen vanuit de Hema.
Heel vervelend en zeer teleurstellend dat de Hema van software is veranderd.Het boek waarmee ik bezig was is weg, en de overige boeken zijn niet meer te openen.Dat dat zomaar kan...Is daar nooit over nagedacht ???Kon dat niet anders? Ik heb nu besloten om over te gaan naar overigen.Ik was altijd zeer tevreden over jullie boeken.

Gr. Marian
Badge +2
Wow, wat een overweldigende hoeveelheid klachten! Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Helaas kan ik nog geen goed nieuws melden - ik heb zowel HEMA als Albelli aan de telefoon gehad, maar ze konden me allebei nog niks vertellen. Inmiddels word ik hier ook wat gefrustreerd van, dit moet gewoon opgelost worden.

Een aantal van jullie hebben al goede oplossingen aangedragen: het mogelijk maken om HEMA-bestanden te openen in Albelli-software lijkt mij vooral een hele goede. Ik hoor hier en daar dat dat technisch lastig zou zijn, maar ik kan me niet zo goed voorstellen waarom. De boeken van partners van fotoboekenmaker CEWE (bijvoorbeeld Kruidvat en Albert Heijn) kun je ook in de software van CEWE openen en vice versa.

Ik lees op dit forum dat mensen aanbieden voor 20 euro een fotoboek om te zetten zodat het weer gebruikt kan worden, maar ik zou dit niet doen. We weten niet zeker of het werkt en vooralsnog ga ik er vanuit dat iedereen uiteindelijk zijn boek gewoon af kan maken en kan bestellen.

Ik kom morgen weer met een nieuwe update. Wordt zéker vervolgd!
Ook ik was bezig met een mooi uitgebreid fotoboek van een rondreis. Dit was een rondreis van 4 weken, met soms 3 excursies op een dag. Ik was er al een jaar mee bezig. Ik moest nog 2 vakantiedagen. Ik werk altijd met veel kaders en lijsten enz. Dus er zitten heel heel veel uren werk in. Echt balen dus.

Ook geef ik bij ons in het dorp een cursus "Fotoboek maken" . Ook deze mensen kunnen niets meer met de Hema software nu.
Fotoboek bijna klaar en niet meer te bestellen door softwareverandering, zeer frustrerend!! Ik was niet op de hoogte en ook is enkele weken veel te kort om een boek af te kunnen maken, een half jaar lijkt er meer op. Het mooiste zou zijn om 'oude' boeken af te maken met oude software en nieuwe boeken met nieuwe software. Op deze manier kunnen gemaakte boeken gewoon nabesteld worden. Ik zie uit naar een goede oplossing, boek opnieuw maken is geen optie!
Ook ik had twee fotoboeken bijna klaar War zou het fijn zijn wanneer iedereen die de oude soft ware heeft een bericht krijgt dat de boeken nog b.v. een maand te bestellen zijn .Ik maak al jaren mijn boeken via HEMA maar wanneer dit niet goed opgelost wordt zal dat niet meer gebeuren
Ook ik heb geen toegang meer tot de 2 fotoboeken die ik heb gemaakt en die allebei bijna klaar waren! Ik had ze klaar om te versturen...

Ik hoop dat HEMA z.s.m. met een oplossing komt!
Helaas ben ik ook de dupe dat de Hema is overgestapt naar een andere leverancier. Ik had het boek bijna klaar met allemaal persoonlijke teksten erbij. Ik ben nu alles kwijt. Het kost heel veel tijd vooral voor de teksten en het uitzoeken en plaatsen van de foto's. Ik ben in totaal 6 mnd op reis geweest maar ik ben nu geneigd om mijn fotoboeken voortaan elders te maken en te bestellen. Zonde wat ik moet er zeker nog wel 5 maken. Ik hoop echt dat de HEMA snel met een oplossing komt. Daarnaast is de nieuwe software zelfs niet te gebruiken op mijn Apple volgens de site van de HEMA een probleem van de App store. Ik kan dus nu niet eens foto's overzetten. Ik baal hier echt super van net als iedereen hier.

HEMA solve This!!
Wat ook heel vervelend is; de nieuwe software voor Hema-albums werkt voor geen meter! Ik ben ook hierin drie dagen werk kwijt; programma kan niet meer opslaan, slaat op tilt, geeft foutmelding na foutmelding en op klachten wordt niet deskundig gereageerd. Drie kwartier aan de telefoon gezeten (mijn kosten) om de softwaremakers te helpen problemen op te lossen (had van elke foutmelding screenshot gemaakt). Na een week nog geen verbetering, dezelfde foutmeldingen en album is ook niet te bestellen omdat er steeds uploadfouten verschijnen.

Inmiddels besloten om het boek volledig over te maken bij concurent Fotofabriek; even wennen aan deze software maar na wat uitzoeken zie ik véél meer mogelijkheden, werkt snel, ziet er mooi uit, dus;

Adieu Hema!!!
Ik had hier nog helemaal niks van mee gekregen...helaas staan er 4 albums klaar om te bestellen...Maar op dit moment kan ik er niet meer bij. Ook kan ik het nieuwe programma niet downloaden.Computer geeft aan: Kan een bestand in een tijdelijke map niet uitvoeren. Setup wordt afgesloten. Fout 5: Toegang geweigerd.

Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om de albums alsnog te bestellen. Ze staan klaar!
Wat een drama. Ben ik vanaf augustus 2015 bezig met een dagboek-fotoalbum van/voor mijn dochter die een jaar Highschool in Amerika doet, kan ik er niet meer bij. Al mijn emoties en al haar belevenissen zitten in dat boek en zijn nu dus onbereikbaar geworden.

Heel graag kan ik weer bij mijn boek. Ik hoef het niet eens online te kunnen bestellen, als ik maar weer bij mijn teksten kan!
Afgelopen jaren heb ik een heleboel projecten met het losse bladen systeem met foto's van onze kids gemaakt. Ik baal er wel een beetje van, dat ik deze dus nooit meer kan bijbestellen en ook niet meer elektronisch kan inzien.Maar waar ik echt enorm van baal, is dat ik mijn huidige project met losse bladen (waar ik al vele uren aan had gewerkt), niet meer kan bestellen. Nu kan ik het hele project weer opnieuw maken.Ik had Hema een vraag gesteld over het nieuwe programma, maar kreeg een foutmelding, dat er een technisch probleem was en of ik mijn vraag opnieuw wilde insturen. Ik vraag me af of Hema veel klachten heeft gehad en overspoeld zijn met vragen.Ook heb ik Albelli gemaild of ik het gemaakte project met Hema software in hun programma zou kunnen importeren. Dat zou voor hen dan toch ook weer extra omzet zijn en het is precies hetzelfde programma. Maar helaas was dat niet mogelijk.
@Irene, een aantal jaren geleden kon je het project, dat je met Hema of Albelli software had gemaakt gewoon in het andere software programma openen. Maar bij een of andere update hebben ze dat waarschijnlijk aangepast.
Bij mij zijn er 2 Fotoboeken kwijt van beide 10 jaar levensverhaal van mijn 2 dochters. Maanden, avonden en halve nachten werk !! Ik was zooo trots op mijn werk met alle achtergronden en tekst !! Alles in perfectie !!!! Zo'n persoonlijk boek gewoon WEG !!!!
Ik val in herhaling als ik al bovenstaande reacties zie. sinds 2005 naar volle tevredenheid in totaal al 29 fotoalbums bij HEMA gemaakt en perfecte afdrukken hier in de kast liggen. van huwelijksalbums tot vakantiealbums en de laatste jaren de bijzondere albums van onze kinderen. Het album van het derde levensjaar van ons zoontje was zo goed als klaar. Van de 120 pagina's, waren er 118 klaar. Alleen nog de finishing touch. Ik heb geen mail gelezen, en ga niet wekelijks op de site van HEMA kijken als ik daar verder niets te zoeken heb. En dan ineens, 3 dagen nadat ik de eraan gewerkt had kom ik er niet meer in!!! Ik kon echt wel huilen. Vooral nadat bleek dat ik in het nieuwe software programma helemaal de volgorde kwijt ben geraakt, de cliparts, achtergronden en teksten, álles weg. Direct de dag erna telefonisch contact gehad, excuus, excuus, verder niets. Wel diverse mails, met daarin steeds excuus, en nu inmiddels ook de laatste mail waar ik toch mijn hoop op heb gevestigd dat HEMA mijn album terug kan halen. Ik hoef geen korting voor een eventueel volgend album. Ik wil gewoon mijn album af kunnen maken, bestellen en hier thuis in kunnen kijken. Een volgend album gaat er bij HEMA waarschijnlijk niet eens komen aangezien de nieuw software een enorme achteruitgang is qua werkbaarheid, mogelijkheden en opties... héééél jammer......
Wat raar dat het hele boek waar ik weken aan gewerkt heb niet meer te openen is. Het betreft de eindmusical van mijn dochter. Natuurlijk heb ik de foto's nog wel ergens op mijn computer staan, maar al die teksten van wat de kinderen vertelden, alle foto's die ik heb bewerkt, de achtergronden en schaduw effecten in foto's. Allemaal weg. Blijkbaar is er een lullig mailtje verstuurd door Hema aan alle gebruikers. Helaas is deze mij tussen alle honderden mailtjes die ik per week binnen krijg niet opgevallen. Ik hoop dat wij niet de dupe worden van een conflict tussen Hema en Albelli en dat Beide partijen tot een oplossing komen om de software tijdelijk terug te zetten. Zodat wij de gelegenheid krijgen om rustig ons product alsnog af te maken en op te sturen. Al geef Hema ons maar de mogelijkheid om het boek te exporteren als pdf bestand, dan heb ik in ieder geval de teksten en bewerkte foto's weer terug. Hoop op een goede afloop,Joyce van den Heuvel
Ook hier. Hema boek net klaar en dan kan je niet meer bestellen. Je kan ook het bestand niet meer openen zodat je tenminste de texten nog kan kopieren. Wat een waardeloze actie. Als er geen oplossign komt zie je mij niet meer bij de Hema.

Reageer