HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA

• 24 February 2016
  • 412 reacties
  • 12605 Bekeken

Toon eerste bericht

412 reacties

ook ik ben met een groot album van de zomervakantie bezig en heb de afgelopen jaren heel wat albums besteld! Alles WEG! Ik baal hier enorm van en hoop ook echt dat er een oplossing komt!
Ik heb ook heel veel uur in mijn fotoboek zitten. Hij was bijna af. Nog twee uurtjes en hij was af. Schandalig! Er is geen waarschuwing in de software geweest zoals HEMA beweert.... Nieuwsbrieven ben ik nooit op geabonneerd.

Hopelijk komt er snel een oplossing!
Ook ik ben maanden bezig geweest met 2 fotoalbums (1 voor onze zoon en 1 voor onze dochter). 1 album was bijna klaar. Nu is alles weg en kan ik opnieuw beginnen!! Ik heb een email gestuurd naar de Hema, maar daar kreeg ik als reactie dat ze het vervelend vonden, maar dat er niets aan te doen was. Ook gaven ze aan dat ze de klanten 1 maand vooraf geïnformeerd hadden (mij niet!) en dat de klanten ongeveer drie weken met het maken van een boek bezig zijn (ik niet!). Ik baal ontzettend! Ik wil mijn fotoalbum afmaken. Deed dit al jaren bij de Hema naar volle tevredenheid en voel mij nu in de steek gelaten en niet gehoord.
Een paar maanden ben ik bezig geweest met mijn trouwboek, het was een hele klus, je wilt hiervan toch een speciaal boek maken. 12 februari heb ik er de hele dag aan gewerkt en de laatste puntjes op de i gezet. 19 februari wilde ik het album nog even aan mijn man laten zien voordat ik het bestelde en wat schetst mijn verbazing? Ik kan er niet meer in! 16 februari is Hema overgegaan op nieuwe software! Ik heb nooit een mailtje of berichtje ontvangen! Nooit een banner van let op. Eind januari heb ik nog een fotoboek gemaakt van Spanje, daar zat ook geen briefje of berichtje bij. Hema heeft mijn mailadres, ik ben trouwe klant. Naast dit trouwalbum was ik bezig met een kookboek voor mijn moeder met familie recepten, ook dit ben ik kwijt! Ik vind het echt schandalig en ben er best verdrietig over, zoveel uren werk
Dit kan toch niet waar zijn. Het fotoboek van mijn dochter haar eindmusical helemaal weg. Weken aan gewerkt. Eventuele foto's kan ik nog wel terug vinden, maar ik kan nooit meer alle teksten erbij zetten, wat hebben alle kinderen gezegd, alle achtergronden, bewerkte foto's, schaduwen.

Hema heeft wel een lullig mailtje gestuurd naar haar klanten, maar die is tussen al mijn andere mail kwijt geraakt, niet gelezen. Wij kunnen toch niet de dupe worden van een conflict tussen de Hema en Albelli?

Het moet in deze digitale tijd toch mogelijk zijn om in ieder geval het oude fotoboek te exporteren als pdf bestand. Zodat we in ieder geval onze teksten en bewerkte foto's nog terug kunnen zien. Tijdelijk de oude software terugzetten zou natuurlijk nog beter zijn.

Hoop dat ze serieus naar dit echt grote probleem gaan kijken.

Groetjes Joyce
Ook wij kunnen het Hema foto album niet meer bestellen. Zat uren werk in en zijn niet geïnformeerd over het nieuwe software programma. Album stond klaar om te versturen.

Noodgedwongen begonnen aan een nieuw album met het nieuwe software programma. Halverwege werden de foto's aangegeven met laad-icoontjes. Contact met de klantenservice, zij zouden mij per mail op de hoogte houden. Na 5 dagen geen reactie. Reacties geplaatst op Facebook, wederom geen reactie.

Slechte service van Hema die we niet gewent zijn. Altijd met plezier de albums daar gemaakt. Jammer dat dit nu zo loopt. Wij hopen toch echt op een juiste oplossing!!

Goedemorgen Irene,gisteren heb ik toevallig Albelli gesproken omdat ik wilde weten over het maken van wenskaarten, ik vroeg de betreffende vrouw aan de telefoon of ze al meer wist met betrekking tot het komen van een oplossing tussen Albelli en Hema. Maar ze wist van niets.Kan jij al meer vertellen? Ik zit mijn boek opnieuw te maken maar ik merk gewoon dat het niet zo wordt als het eerste boek.mvg, Jack Zwaan

Beste consumentenbond,

Gezien de vele reacties in deze discussie zou ik willen voorstellen dat de consumentenbond hier een echt issue van maakt richting HEMA en Albelli.

Een oplossing is namelijk erg eenvoudig als beide partijen daaraan willen meewerken. Het moet voor Albelli niet moeilijk zijn om de oude stijl HEMA fotoboeken in te lezen in hun fotoboeksoftware aangezien het dezelfde software is en Albelli bovendien de eigenaar van deze software is. Om een of andere rede houdt Albelli wat dit betreft de boot af en gaat HEMA hier ook niet op in.

Onderstaand mijn laatste correspondentie met HEMA service desk.

Met vriendelijk groet,

Wim Bruyn

Beste Karin,

“Hinder ondervindt” is wel een erg understatement!

De argumenten waarom de nieuwe software van HEMA zoveel beter zou zijn dan de oude houden geen stand voor de serieuze fotoboek maker. De argumentatie is puur marketing en heeft niets met een objectieve functievergelijk te maken.

Ik vindt het ronduit stuitend dat een gerenommeerd bedrijf als HEMA hun klanten zo in de kou laat staan met als onderliggende oorzaak een kennelijk conflict van welke aard dan ook tussen HEMA en Albelli!

Het gaat zelfs zo ver dat Albelli om wat voor reden dan ook niet wil/mag of in staat is de oude stijl HEMA album bestanden in te lezen terwijl zij wel de eigenaar van de software zijn.

Het zou HEMA sieren als zij via een van de consumentenorganisaties (Consumentenbond, Radar) echt openheid van zaken zou geven over wat er nu werkelijk aan de hand is en er bovendien voor zorgen dat de albumbestanden door de Albelli software ingelezen kunnen worden.

Indien de nieuwe software van HEMA werkelijk beter zou zijn dan de oude, dan zal de markt dit zondermeer oppakken en heeft HEMA geen probleem.

From: *HEM foto [mailto:foto@hema.nl] Sent: maandag 29 februari 2016 17:23Beste heer Bruyn,

Hartelijk dank voor uw bericht over de nieuwe HEMA fotoservice software.

Wij betreuren het dat u hinder ondervindt van de overgang naar de nieuwe software.

In onze nieuwe software ontbreken een aantal functies die wel in de oude software beschikbaar waren. Ondanks dat hebben wij nu vele nieuwe functies waardoor het maken van een fotoboek nog eenvoudiger wordt.

Nieuwe functies:

-Nu ook foto’s uit de ‘cloud’ uploaden. Foto’s opgeslagen in social media accounts kunt u nu eenvoudig toevoegen zonder dat deze foto’s eerst los op de computer/tablet opgeslagen dienen te worden.

-Vele nieuwe manieren om uw fotoboek in te delen.

De automatische indeel functie werkt nu nog beter en is te sorteren op bijvoorbeeld naam of datum. De foto’s worden nu op de juiste manier geplaatst, staande foto’s staand en liggende foto’s liggend. Met de nieuwe snapping tool kunt u nu nog makkelijker foto’s met elkaar uitlijnen.

-De opgeslagen fotoproducten kunt u online en met de software uitwisselen. U kunt op een willekeurig moment en plaats iets aanpassen aan een fotoproduct. De cross-device functie maakt het mogelijk de producten zowel in de software, online als op een tablet of telefoon te kunnen openen, bewerken, opslaan en bestellen.

-De formaten en dimensies kunnen worden gewijzigd. Nadat u een product heeft gekozen kunt u altijd het formaat en de dimensie nog wijzigen.

-Alle fotobestellingen zijn in een keer te bestellen U hoeft geen losse producten te bestellen waardoor er meerdere keren verwerkingskosten wordt verrekend. U kunt alle producten in een keer in het winkelmandje plaatsen.

-Alle gedrukte fotoboeken zijn uit te breiden naar 160 pagina’s. De gedrukte fotoboeken hadden een maximum van 120 pagina’s, dat is nu 160 pagina’s geworden.

Heeft u nog vragen?

Dan staan wij graag voor u klaar om u te helpen met uw fotoboek en de nieuwe software!

Met vriendelijke groet,

Karin

HEMA Fotoservice

Vraag:

Ik heb de nieuwe fotoboek software bekeken en vergeleken met de oude software (off-line versies). Ik ben van mening dat de opmaak functies zwaar onder de maat zijn in vergelijking met de oude software. Daarom ga ik over op de software van Albeli die altijd identiek aan die van Hema is geweest. Dus u bet helaas een (trouwe) klant kwijt als gevolg van de nieuwe software strategie van Hema.

​​©️ HEMA fotoservice 2015, postbus 37110, 1030 AC Amsterdam, 020-3114800

over HEMA klantenservice disclaimer privacybeleid

---This e-mail is for the intended addressee only. If you have received it in error, please destroy this e-mail and notify thesender. If you are not the intended addressee you are notified that any disclosure, copying and/or distribution of thisinformation is strictly prohibited and may be unlawful. In case of doubt about correctness or completeness of this e-mailplease contact the sender. In view of the electronic nature of this communication, HEMA is neither liable for the properand complete transmission of the information contained therein nor for any delay in its receipt. For information aboutHEMA, please see www.hema.nl.
Ook wij zijn ontstemd over het gevolgde traject van de Hema. Ze boden zelf de URL voor een online digitaal fotoboek te kunnen inkijken na de bestelling van het album. En dan nu de reactie geven dat ze geen opslag zijn?

Maar ik ben niet geïnteresseerd in de online versie van mijn fotoalbum. Ik wil gewoon mijn lokale editie kunnen openen en dat gaat niet meer.

Geen interesse in overzetten van foto's. Het gaat om opmaak en tekst, dus om conversie mogelijkheden.
Ik sluit me aan in de rij. Gebruik al jaren de HEMA fotoboeken. Met name de instellingen van lettertype en -grootte kan ik niet meer achterhalen. Hoop dat Albelli een patch kan maken, zodat ik mijn oude boeken in kan laden. In dat geval wordt het: Dag HEMA !
Wat was ik boos, verdrietig en teleurgesteld toen ik hoorde dat de Hema ging stoppen met het vertrouwde blauwe icoontje. Nog gebeld, mijn verhaal gedaan, maar nee Mevrouw het is al besloten wij kunnen er niks meer aan doen. Ik maak al jaren met veel plezier fotoboeken bij de Hema en had er nooit klachten erover, in tegendeel wat een fijn programma en goede kwaliteit! Ik was dan ook heel blij dat ik eindelijk alle fotoboeken had bij gewerkt, nog nalopen, recht zetten en afdrukken... 3 fotoboeken van mijn zoontje en mijn jaarboek van 2015 zijn weg. Ik heb in de verloren boeken uren/maanden werk zitten, omdat ik flink beperkt ben in mijn energie is dat ook zeer kostbare tijd geweest. Ik baal daar enorm van! Zelf zou ik graag zien dat de Hema de oude software toegankelijk maakt voor de boeken die al in de oude software gemaakt zijn/klaar stonden tot b.v. het eind van dit jaar. Op die manier krijgt iedereen de tijd/kans om af te maken waar hij/zij mee bezig was. Dat je dan geen nieuw boek kan gaan starten dat is dan nog steeds balen. De nieuwe software is voor mij absoluut geen verbetering, ik vindt het niet prettig werken.
Wanneer ik alle verhalen lees, prijs ik mijzelf gelukkig dat het bij mij om (maar) één fotoalbum gaat. Echter, het feit dat ik mijn album niet kan afmaken en bestellen schuurt bij mij enorm. Ik heb er namelijk voor gekozen om mij niet in te schrijven voor de HEMA-nieuwsbrief, want ik krijg al zo veel nieuwsbrieven in de week. Hema heeft dus (on)bewust deze groep klanten overgeslagen als het gaat om het verstrekken van de informatie. Uiteindelijk moest ik dit nieuws nota bene via een digitale krant te lezen krijgen.Het bestandje heb ik nog op mijn computer staan en ik heb geprobeerd om hem te openen in het programma van Albelli. Dit werkte helaas niet. Het terugzetten van de foto's is in mijn ogen de spreekwoordelijke dode mus. De foto's heb ik nog wel digitaal. De indeling, teksten en opmaak niet (meer). Ik hoop dat HEMA en Albelli de software 'even' terug kunnen zetten, want zo creëer je in mijn ogen een win-win-situatie: iedereen zijn album terug en HEMA/Albelli in korte tijd een megaproductie aan fotoalbums. Moet ik wel vertellen dat ik geen flauw idee heb of het 'terugzetten' van de software überhaupt mogelijk is en dat ik ook geen idee heb hoeveel dat natuurlijk zou moeten kosten.
Deze Hema-topic staat momenteel al boven de Windows-10-vragen op plaats twee in de ranglijst.

Ik kan maar niet begrijpen, dat dit bij de Hema nog steeds maar een 'foto-thema voor een kleine groep gebruikers' blijft, terwijl honderden klanten en duizenden lezers met groeiende resentiments de Hema-winkels nooit meer onbevangen kunnen/zullen binnenwandelen........of er zelfs helemaal nooit meer iets willen kopen.
Ik heb begrepen dat Albelli het probleem wel kan oplossen maar dat dat niet mag van de Hema ivm een concurrentiebeding. Hema de sleutel ligt bij jullie! Geef Albelli de ruimte en laat de consumenten niet de dupe worden van jullie onenigheid. Consumenten hebben er zelfs denk ik wel een extra bijdrage voor over. Wat is een concurrentiebeding tegenwoordig trouwens waard? In personeelscontracten is die waarde bijna nihil. Maar dat weten de juristen van de consumentenbond vast beter. Oproep aan Hema en Albelli: los het zsm op. Elke dag komen er nieuwe klachten bij en daadoor veel negatieve publiciteit
Ik ben blijkbaar 1 van de 'gelukkigen' die de mail wel heeft ontvangen. Ik heb mijn albums niet af kunnen maken, maar ik heb in ieder geval screen prints kunnen maken.

Desondanks toch een hele klus om 7 albums opnieuw te maken, ook al heb ik het voorbeeld.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt.
Ik kom er ook net achter dat ik de fotosoftware van de Hema niet meer kan gebruiken. Balen!!!

Heb nog verschillende fotoboeken die ik nog af wil maken. Waarom kun je niet gewoon de software van Albelli gebruiken om je fotoboeken van de Hema af te maken.

Hanneke
Voor degenen met een lokaal opgeslagen Hema-album:

Wij hebben gisteravond drie fotoboeken (vierkant 30x30) van de Hema geopend en opgeslagen in de Albelli-software. De albums zijn inclusief teksten, indeling, kaders enz overgezet in Albelli's software, die identiek in gebruik is aan de 'oude' Hema-software. De bestandsindeling is ook identiek.

1) Download de Albelli-software vanaf hun site

2) Open Albelli en maak een nieuw album aan, stop er een paar willekeurige foto's in en sla het op. In mijn voorbeeld hier noem ik het album "Testalbum1"

3) Onder Mijn documenten of My documents in je Windows Explorer was al een map "Hema Fotoalbum" en nu ook een map "Albelli Fotoboeken".

4) Je kopieert de volledige map van jouw fotoalbum (hier even: Album2) in de Hema-map en plakt hem in de Albelli-map (Het origineel van Hema heb je straks nog nodig), Je hebt nu dus twee identieke albums Album2, die beide door Albelli 'geweigerd' worden, als je het probeert te openen.

5) Onder Albelli Fotoboeken staat de map Testalbum1 ook nog. Vanuit deze map kopieer je 5 bestanden: Testalbum1.~ALB, Testalbum1.ALB, Testalbum1.ATF, TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF. Deze plak je in de map Album2 (Albelli). De twee bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF overschrijf/vervang je. In de map Album2 (Albelli) verwijder je de drie bestanden Album2.~ALB, Album2.ALB en Album2.ATF.

6) De gekopieerde bestanden Testalbum1.~ALB, Testalbum1.ALB en Testalbum1.ATF hernoem je naar resp. Album2.~ALB, Album2.ALB en Album2.ATF.

7) Je opent Album2 van Albelli nu opnieuw in de Albelli-software. Dit lukt wederom niet.

😎 Je hernoemt nu alle bestanden Album2.~ALB, Album2.ALB en Album2.ATF naar resp. Album3.~ALB, Album3.ALB en Album3.ATF en ook de map van het album hernoem je van Album2 naar Album3 (of iedere gewenste naam. "Album3" is een voorbeeld).

9) Als je nu Album3 opent in Albelli, doet hij het en opent hij de nieuwe template van Testalbum1 met de foto's van Album2.

10) Nu de laatste stappen. Je kopieert vanuit de originele Album2-map van Hema de vijf bestanden Album2.~ALB, Album2.ALB, Album2.ATF, TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF en plakt ze in de map Album3. De twee bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF overschrijf/vervang je. In de map Album3 verwijder je de drie bestanden Album3.~ALB, Album3.ALB en Album3.ATF.

11) De gekopieerde bestanden Album2.~ALB, Album2.ALB en Album2.ATF hernoem je naar resp. Album3.~ALB, Album3.ALB en Album3.ATF.

12) Je opent Album3 van Albelli nu opnieuw in de Albelli-software. Als het goed doet hij het dan.

13) Voor de zekerheid het album opslaan onder een nieuwe naam. Vanaf nu is het een Albelli-album!

Ik heb het zo duidelijk mogelijk opgeschreven. Het is niet voor nitwits, maar ook niet moeilijk,

Succes!

PS: voor de online-werkers. Ik vermoed dat jullie niet bij je bestanden kunnen en dus niet kunnen kopiëren.
Beste Consumentenbond,

Ook ik ben mijn fotoboek kwijt waar ik maanden in gewerkt heb. Ik zal de tip van Karin de Waal opvolgen en kijken of dat werkt, maar zou het liefst zien dat ik in de 'oude software' mijn fotoboek mag afmaken.

Hoor graag als er een oplossing is!

Gr.

Ashwan
heb overhaast mijn boek afgemaakt . helaas zie ik nu vele fouten !!

en ik mis een link om te versturen .

deze zou ik naar Noorwegen versturen .
Wauw, Karin! Dat klinkt goed! Ziet er op eerste gezicht wel ingewikkeld uit, maar ga het zeker proberen!
ik ben zeer teleurgesteld door de sluiting van de Hema software !!

mis een link , die ik naar vrienden zou versturen .

Ellie
De oplossing van Karin de Waal klinkt heel ingenieus, maar is helaas alleen voor PC's onder Windows, niet voor Macs.
PS: maar de methode van Karin bewijst wel dat het voor Albelli en HEMA zeer eenvoudig moet zijn om met een oplossing te komen, zodat de boeken toch afgemaakt kunnen worden.
Erg enthousiast was ik na de reactie van Karin aan de slag gegaan. Maar helaas werkt het bij mij niet.Misschien omdat ik net verplicht een update van Albelli binnen moest halen. Mogelijk heeft een of andere wizzkid bij Albelli na het bericht van Karin het snel ff iets geprogrammeerd om het kopiëren in de Albelli software tegen te gaan? Weet niet hoe dat werkt. Heeft iemand anders al wel het boek kunnen openen met de oplossing van Karin?Nou ... ga er eens een nachtje over slapen, misschien morgen een nieuwe poging.
ik kwam er ook achter via het nieuws. Heb mijn boek (dochter 1 tot 6 jaar!!!) gewoon printklaar klaarstaan... Was aan t wachten op een goede aanbieding ... Als hij maar een dag weer online komt zou mij dat uren werk schelen...

Reageer