Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA


Irene J.
Rank
  • Consumentenbond team
  • 139 reacties
Half februari is HEMA geswitcht van leverancier voor de fotoboeken op normaal papier: eerst werden die boeken door Albelli afgedrukt, nu niet meer. Daardoor moeten klanten nu ook nieuwe software gebruiken om een boek te maken. Wie nog bezig was met een fotoboek in de oude software van HEMA kan dit boek niet meer bestellen. HEMA heeft dit begin januari laten weten, maar dit bericht heeft lang niet alle consumenten bereikt. We zien namelijk honderden klachten op internet! Allemaal consumenten die een mooi boek hebben gemaakt, maar hier niks meer mee kunnen. We hebben HEMA inmiddels gesproken en om een oplossing gevraagd.

Update 16-3-2016HEMA is vandaag met een oplossing gekomen: vanaf 5 april kunnen bestaande boeken weer geopend, afgemaakt en besteld worden met de oude HEMA-software! Met de Windows- en Mac-software krijg je 6 maanden de tijd, met de online software één maand. Dit is het volledige statement:

HEMA en haar voormalige leverancier van fotosoftware en fotoalbums, Albelli, hebben samen een oplossing gevonden voor klanten, die hun fotoboek niet op tijd konden afronden of herprinten, voordat HEMA op 16 februari 2016 is veranderd van leverancier. Er is toch een mogelijkheid gevonden om de HEMA software voor Mac en voor Windows voor fotoboeken tijdelijk, voor een periode van 6 maanden, te reactiveren. Voor de online editor geldt een periode van 1 maand.

Vanaf 5 april as. zal de HEMA Editor weer actief zijn. Klanten worden vanaf dan in staat gesteld om hun fotoalbums, die ze voor 16 februari 2016 hebben gemaakt, af te maken of opnieuw te printen. Dit geldt niet voor eerder gemaakte agenda’s en kalenders.

Het afmaken van de boeken gaat op de manier zoals men gewend was. Dus via de online software, PC of Apple Mac. Klanten kunnen dit gewoon weer starten vanaf hun desktop via het blauwe HEMA icoon. Er zal dan een update van de HEMA Editor worden geïnstalleerd. Mocht men de software niet meer hebben, dan kan men de nieuwe versie van de HEMA Editor downloaden. Het is hiermee niet mogelijk om nieuwe fotoalbums te maken.

Bij het openen van de nieuwe versie van de HEMA Editor wordt een pop-up scherm getoond met instructies en verdere informatie inclusief de einddatum van deze mogelijkheid, te weten: 4 oktober 2016. Na 4 oktober 2016 kun je de oude boeken niet meer bewerken of printen.

Nadat het boek is afgerond is in de HEMA Editor zal Albelli de verdere afhandeling van de bestelling verzorgen. Vanuit de HEMA editor wordt een link gemaakt naar de Albelli check out waar de bestelling afgerond kan worden. Hier is een Albelli account voor nodig, die kun je direct bij je bestelling aanmaken. De betaling wordt aan Albelli gedaan en zij verzorgen het printen, de bezorging en de klantenservice. Het is hierbij niet mogelijk om bepaalde HEMA linnen omslagen te kiezen. Het album zal thuis bezorgd worden. Levering in een HEMA winkel is niet mogelijk. Op deze bestelling(en) krijgt men 20% korting.

Update 4-3-2016M.Kemps en Karin de Waal hebben een oplossing gevonden en deze gedeeld in deze discussie. Dank daarvoor! We hopen natuurlijk dat HEMA en Albelli ook nog met een handzame oplossing komen.Lees hier hoe je met de oplossing van M.Kemps en Karin de Waal je HEMA fotoboeken kunt openen met Albeli software.

Update 2-3-2016: er is inmiddels een statement dat een mogelijke oplossing getest gaat worden:Albelli en HEMA hebben overleg gehad om te kijken hoe zij in gezamenlijkheid klanten kunnen helpen om hun (on)afgemaakte boek, gemaakt met de oude HEMA software, voor een bepaalde periode alsnog te kunnen laten printen. Beide partijen vinden het heel vervelend dat consumenten geen toegang meer hebben tot hun oude boeken, vol met bijzondere en persoonlijke herinneringen.

Ondanks dat de oude HEMA software niet kan terugkeren, hebben we een mogelijke oplossingsrichting besproken. Dit betekent dat we allereerst in gezamenlijkheid deze mogelijkheid, die uiteindelijk moet leiden tot het afdrukken van deze boeken, eerst laten onderzoeken door eigen technici en ICT specialisten. Mocht blijken dat deze oplossing haalbaar is, dan willen we vervolgens deze mogelijkheid testen om er zeker van te zijn dat we klanten hiermee, voor een bepaalde periode, daadwerkelijk helpen. Het onderzoek en het testen zal ongeveer twee weken duren.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!

411 Reacties

sluis_m
Ik was ook een een groot album bezig... echt uren werk! Baal zo enorm.

Ik de kerst vakantie nog aan gewerkt: en geen enkele melding gezien. Vind het echt niet kunnen. Hoop echt dat er een oplossing komt en hoor er graag van!

Bigdipper
O nee, dit is een ramp! Ik maak al jaren albums bij Hema, naar tevredenheid. Ik heb er een stuk of 5 die wel al af zijn, maar nog besteld moeten worden... Dat is weken werk! Alsjeblieft Hema, kom met een oplossing! Ik vind het heel jammer dat ik hier niet van te voren op de hoogte van ben gebracht!

Lexie1978
Dat er niet meer besteld kan worden met de oude software, oké. Maar dat mensen een album waaraan ze (lang) gewerkt hebben in het geheel niet meer kunnen openen, schandalig. Hema laat zich verder ook niet horen. Diep triest dat je in deze tijd zo met je klanten omgaat.

Meeshoo
Bijna een jaar heb ik aan mijn boek gewerkt. 800 foto's en lappen tekst. Alles weg. Al kunnen we de boeken nog maar inzien, zodat ik screenshots kan maken.

Schandalige omgang metklanten door HEMA.

karin58
Ik heb een oud album overgezet in de nieuwe software. De opmaak, teksten ed zijn verdwenen. Je kan dus opnieuw beginnen. Ook erg dat je oude albums niet meer kunt afdrukken.

Nieuwe software is niet prettig om mee te werken.

Marlies3101
Hier hetzelfde probleem. Ik maak voor mijn kinderen jaarboeken, mijn dochtertje wordt volgende maand 1 jaar. 10 maanden werk voor niks geweest, denk dat ik alles bij elkaar wel 60 uur werk in het boek heb zitten. Ineens alles weg, ik hoop zo dat er een oplossing komt!!!!!

Irene J.
Rank
Dank alvast voor al jullie reacties. Ik ben op dit moment zelf ook bezig met een fotoboek van mijn laatste vakantie naar Costa Rica (gelukkig niet in HEMA software...) en kan me helemaal voorstellen hoe frustrerend het is dat je er niks meer mee kan! Goed dat jullie aankaarten dat je een boek niet alleen niet meer kunt bestellen, maar ook niet meer kunt inzien, dat had ik me nog niet zo gerealiseerd. Al zou je het willen namaken, kan dit dus niet. Ik hoop morgen weer contact te hebben met HEMA en jullie meer te kunnen vertellen over een oplossing.

@Karin, als je de nieuwe software van HEMA niks vindt, dan kun je het beste overstappen op Albelli. Je zult zien dat dit precies dezelfde software als de oude HEMA-software is - in een iets ander jasje 🙂

Rvg
Na maanden werk om foto's verzamelen en mooie teksten en achtergronden te hebben geschreven bij onze foto's is nu alles weg zonder ook maar 1 bericht te hebben ontvangen dat er een nieuw programma op komst was. Ik had 3 fotoboeken klaar staan om te bestellen. Geen enkel bericht. Wat een zeer klantonvriendelijke aktie!!!!!.

Maanden werk voor niets. Hopelijk gaan ze dit oplossen. Het moet in deze moderne tijd toch mogelijk zijn om de oude software te laten bestaan naast de nieuwe software.

karin58
ja klopt Albelli is praktisch hetzelfde programma. Alleen daar hebben ze de achtergronden ed vervangen door nieuwe. Hopelijk komen daar de oude weer bij! Maar ze maken het niet zo bont als de Hema!!

AvG
afschuwelijk! Een jaar werk.... Helemaal voor niets. Ongelofelijk dat dit kan

aevink
Ook ik maak al jaren gebruik van de fotoboeken van Hema. Ik heb 3 kinderen die allen een eigen album hebben waar ik het hele jaar door aan werk. Zodra er 1 jarig is wordt het album afgesloten en besteld om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Ik schrok enorm toen ik deze week verder wilde werken en ik dus alles kwijt bleek te zijn! Er zit uren zo niet dagen werk in! En wat vooral vreselijk vervelend is is dat je de tekst niet meer kunt zien. Dit betekent voor mijn kindje van bijna 10 maanden dat alle tekst (soort dagboek van rollen,zitten, staan, tandjes enz enz enz niet meer te zien is!

Ik ga er echt vanuit dat Hema hier een oplossing voor heeft want het zou echt een drama zijn voor vele met mij als dit echt verloren blijkt!

machteldjansen
Mensen die niet geabonneerd zijn op de (vrijwillige) nieuwsbrief, hebben geen bericht gekregen. Dit betekent in mijn geval het volgende:

Ik maak jaarlijks online een fotoboek van ons gezin en mijn kinderen. Voor mijn jongste, net 1 geworden, heb ik dus de afgelopen 10 maanden met regelmaat online een fotoboek bijgehouden, wat bijna een dagboek was. Foto's, met teksten erbij over hoe het ging enzovoorts. Een boek van ruim 90 bladzijden. Nu wilde ik vandaag, nu ze vorige week 1 is geworden, het boek afmaken en laten afdrukken.....maar dit kan niet meer. Het boek is WEG.

Onvoorstelbaar, dat ze overgaan op een nieuw systeem en niet alle klanten informeren (mijn e-mail adres was gewoon bekend, via 'mijnhema' logde ik met nota bene mijn e-mail in). Een week of drie geleden merkte ik al dat ik niet meer via de gebruikelijke route naar mijn online opgeslagen fotoboek kon, en toen heb ik gebeld met de helpdesk: een meisje heeft me toen verteld dat ze bezig waren met nieuwe software, maar vertelde me hoe ik toch nog bij mijn opgeslagen boek kon komen. Zij heeft toen niet gezegd dat ik het boek voor de 16de moest afmaken en ook toen ik het fotoboek opende, is hier geen melding over verschenen.

Ik ben ongelofelijk verdrietig dat al mijn geschreven teksten verloren zijn gegaan en HEMA mijn alleen een waardebon aanbiedt voor het maken van een nieuw fotoboek (dat 'gaat heel snel met de nieuwe software'). Ik kan niet geloven dat het niet mogelijk is om de online boeken terug te vinden, maar volgens de klantenservice hebben zegeen contact meer met die leverancier. De naam van de leverancier willen ze ook niet geven. Zou het echt voor altijd verloren zijn?? Het meisje bij de klantenservice, noemde dat er veel klanten zijn die hetzelfde is overkomen. Dit moet toch worden opgelost?

annne14
Dit is echt ongelooflijk erg!!!! Zo veel werk en emoties zitten er in de boeken....ik ben echt ten einde raad....Ik hoop zoop erg op een oplossing!!! Al is t

Sabine roelofs
Foto's zijn mooie herinneringen, een mooi fotoboek maakt het helemaal af. Vaak zit er uren werk in. En dan besluit Hema om de software te veranderen. Weg opgemaakte fotoboek... Frustreert enorm. Had zo gehoopt dat we de twee fotoboeken binnenkort konden ontvangen. Hema lijkt niet echt te willen helpen... Hoop dat dit snel wordt opgelost!!!

E de Mare
Ook wij zijn de dupe geworden van deze vreselijke slechte actie van Hema! Acht maanden was ik al bezig in het babyalbum van mijn zoontje, ik houd hierin alles bij van zijn eerste jaar om het album dan bij zijn eerste verjaardag te gaan bestellen. Nu is alles weg! Alle teksten en opmaak zijn niet meer terug te halen, er zat ontzettend veel tijd en emotionele waarde in! Ik hoop heel erg dat jullie iets kunnen doen om Hema een passende oplossing te laten geven

Ellen71
Zo verdrietig en begrijp niet hoe dit mogelijk is....... al mijn fotoboeken hadden teveel waterschade na verhuizing vanuit het buitenland. Ik ben met goede moed begonnen aan 10 jaar nieuwe fotoboeken via het gedownloade hema foto programm. 8 boeken volledig klaar en 2 nog voor de helft te gaan. Tot mijn grote schrik kon ik op een goede avond niet meer in mijn opgeslagen fotoboeken. De volgende dag gebeld met Hema en kreeg te horen dat er nieuwe profider van programma was en dat dit aangekondigd was op hun site. Niets meer aan te doen......uren/weken/maanden van werk weg. Indelingen, achtergronden en teksten weg.......ik kan een handleiding van 10 pagina's downloaden zodat ik de gebruikte foto's in de goede volgorde kan zien. Werkt niet, alles kris kras door elkaar. Ik ben toch weer een beetje positief gestemd dat Hema met een oplossing komt zeker na het lezen van alle reacties!

M.C.M. Hoogland
Ook ik maak jaarboeken van mijn kinderen en was nu al ruim halverwege met het fotoboek van mijn dochtertje, uren en uren werk zit er in, van de tijd die al zo schaars is om een fotoboek te gaan maken met 3 kleine kinderen thuis! ik hoop ook zo dat er een oplossing komt!!

Marjorie Hoogland

Gi.Wa.
hier dezelfde frustatie: Liefde, aandacht en tijd gestopt in een fotoboek en vervolgens opnieuw moeten beginnen. Ik vind het ontzettend klantonvriendelijk. Ik ben persoonlijk nogal wat vertrouwen in hema kwijtgeraakt en ga Ik in het vervolg mijn fotoboeken via een andere site maken.

Babet van der Velde
Ik word graag op de hoogte gehouden.

Alles heb ik bijgehouden van de kinderen in de nog niet bestelde fotoboeken; eerste stapjes, eerste keer zwemles, leuke uitspraken. Nu ben ik alles kwijt...#verdrietig! Uren werk voor niks!!

Groet, Babet

Matine
Na de geboorte en begrafenis van mijn doodgeboren zoontje ben ik via Hema een fotoalbum aan het maken. We hebben prachtige foto's gemaakt en om later nog eens te zien/lezen wat we meegemaakt hebben, wilde ik dus een mooie blijvende herinnering in de vorm van een fotoalbum.Zoals je snapt zijn de avonden dat ik bezig ben met dat album heel emotioneel, daarom doe ik het ook in fases. Nu had ik hem bijna af en wilde ik het laatste gedeelte nog doen. Na 3wkn startte ik dus de hema-software weer op....... krijg ik een melding dat ik mijn album niet af kan maken want de software is verouderd! Dit meen je niet.Ik op hoge poten naar hun site om te gaan bellen, want je denkt toch niet dat ik alles opnieuw ga doen! Nu staat er op hun website dat je kunt bellen tor 21.00 uur. Ik bellen en door zo'n ellendiglang menu. Kom ik bij de eindbestemming: 'helaas we zijn gesloten' en direct wordt er opgehangen. Het was 20.33 uur......Nu heb ik bij veelgestelde vragen gezien dat de onafgemaakte albums dus niet kunnen worden geopend in de nieuwe software. Waarom wordt ik niet gewaarschuwd hiervoor? Echt als ik een waarschuwing had gekregen was ik als een gek dat album gaan afmaken. Niet dus. Alles opnieuw. Nu huil ik dus.....

hänschen klein
Trieste verhalen op deze topic....maar ook elders op het internet.

Als lid van de Consumentenbond moest er toch vertrouwen zijn, dat de Bond dit niet zomaar pikt en leden en niet-leden uit deze misselijke situatie gaat helpen. Niet huilen, maar meer vertrouwen hebben in uw professionele belangenbehartiger! Dit komt binnenkort vast wel goed..........!

Voor de Bond een kans om de steeds meer toenemende klachten over bedrijven, waar individuele klachten niet meer gehoord worden, als promotiethema op te pakken. Zie ook de topic m.b.t. het opkrikken van Klachtenkompas.nl

De Consumentenbond is meester in het soft aanpakken van bedrijven in tegenstelling tot de harde klachten t/m beledigingen van betroffen consumenten. Bedrijven moeten zich achter de oren krabben of ze de CB kunnen ignoreren. Eén negatieve persmelding kan behoorlijk pijn gaan doen.......

De Hema, die het toch al moeilijk heeft, kan negatieve publiciteit nu al helemaal niet gebruiken........dus dit komt vast wel goed!

____________________________________________________________________________________

- 'De Consumentenbond werkt, samen met consumenten aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten waar u vindt wat u zoekt en krijgt waar u recht op heeft. De Consumentenbond is het verbindende platform en de vertrouwde stem van en voor consumenten'.......

- 'Ook dit jaar proberen we een stem te geven aan de boosheid onder consumenten en trachten we resultaten te boeken als zaken niet in de haak zijn. Soms doen we dat op schrift en schrijven we een keurige brief aan de veroorzakers van de misstand, soms doen we dat door onze stem te verheffen, op straat of waar ook'.....

- 'Die betrokkenheid van onze achterban is van levensbelang voor een vitale beweging van, voor en met consumenten. We vertegenwoordigen consumenten pas als zij actief deelnemen, ons regelmatig gebruiken of raadplegen en ons steeds weer opnieuw een mandaat geven voor onze maatschappelijke activiteiten. Doordat onze basis onder consumenten, lid of geen lid, steeds breder wordt, groeit ook onze maatschappelijke relevantie en impact. Daar zijn we trots op en het smaakt naar meer'.....

Citaten uit het jaarverslag 2014

___________________________________________________________________________________

S. de Boer
Ik ben ook woedend! De HEMA begrijpt zeker niet dat mensen hier heel veel kostbare uren en tijd in stoppen. Wat een armoe zeg, voor mij geen HEMA meer. (SL)ECHT HEMA!

Mijn buurman tipte me op Albelli, en verrek: precies dezelfde software..

Inmiddels mijn eerste boek binnen 2 werkdagen thuisbezorgd en zeer tevreden.

Dag HEMA, hallo Albelli

Cecilia73
Ik ben helemaal klaar met Hema! Ondanks dat Albelli dezelfde software heeft, hebben zij als voormalig leverancier mede ons in de problemen gebracht. Daar ga ik dus ook zeker niet meer mee in zee! Ik waag mijn kansen op Fotofabriek. Ideaal dat ze net een goede aanbieding hebben, zodat ik ze even goed kan testen.

marijke80
Hallo allemaal,

Ook ik baal als een stekker, ik ben een lange tijd bezig geweest met het volgende fotoboek van mijn dochter, ik was bijna klaar en ineens kan je het programma niet meer openen. Ik heb nooit een mailing ontvangen dat de oude software ging stoppen, als ik dat had geweten, had ik gezorgd dat mijn boek op tijd af was. In het programma zelf had op zijn minst een melding gemaakt kunnen worden, met let op nog zoveel dagen en dan kan het programma niet meer gebruikt worden.

Ik heb de klantenservice gebeld, 1e keer 10 minuten in de wacht, dus toen maar een mailtje gestuurd en mijn ongenoegen geuit. De 2e keer gelijk iemand aan de lijn, diegene kan er natuurlijk ook niets aan doen, maar dan hoor je dat zij er ook niets meer mee kunnen dat ze niet meer op de server kunnen, maar ook dat het nieuwe programma nog niet naar behoren werkt en nog niet alle functies zijn ingevoegd. Wat heb je nu aan een programma die nog niet voldoet, dan zorg je toch dat je eerst een goed draaiend programma hebt, voor je het nieuwe stopt. Dit is vragen om boze gezichten. En terecht.

Ik ben ook echt boos, alles verloren gegaan, en dan zou je automatisch kunnen inporteren, nou de foto's komen er dubbel in te staan, niet in de goede volgorde en al helemaal niet zoals ik de volgorde gemaakt heb en de teksten zijn weg en achtergrondjes en dergelijke.

Ik snap ook niet dat ze de klanten niet de kans geven hun boek af te maken, in dit digitale tijdperk zou dit toch niet moeilijk moeten zijn, zo raak je belangrijke klanten kwijt.

Zo nou ik baal echt en hoop dat er snel een oplossing komt, of dat je nog een maand de kans krijgt om je boek af te maken, anders ga ik gewoon naar een ander programma, Ik maak al jaren mijn boeken bij de Hema, maar door dit, heb ik daar geen zin meer in. Als er geen snelle oplossing komt, ga ik naar Albelli.

Het zit er toch in dat ik het gehele boek helemaal overnieuw moet maken.

Marijke

Irene J.
Rank
Nogmaals dank voor het posten van jullie ervaringen. Wat een akelige verhalen lees ik.. 😞 Zoals ik gisteren al liet weten, hoop ik vandaag meer te horen van Hema. Voor nu heb ik er vertrouwen in dat Hema met Albelli tot een oplossing komt. Ze zien in elk geval allebei de ernst van de zaak in. Maar lukt het desondanks niet, dan laten we het daar natuurlijk niet bij zitten!

Reageer