Consumentenbond.nl

HEMA fotoalbum is niet meer te bestellen sinds beëindiging samenwerking Albelli en HEMA


Half februari is HEMA geswitcht van leverancier voor de fotoboeken op normaal papier: eerst werden die boeken door Albelli afgedrukt, nu niet meer. Daardoor moeten klanten nu ook nieuwe software gebruiken om een boek te maken. Wie nog bezig was met een fotoboek in de oude software van HEMA kan dit boek niet meer bestellen. HEMA heeft dit begin januari laten weten, maar dit bericht heeft lang niet alle consumenten bereikt. We zien namelijk honderden klachten op internet! Allemaal consumenten die een mooi boek hebben gemaakt, maar hier niks meer mee kunnen. We hebben HEMA inmiddels gesproken en om een oplossing gevraagd.

Update 16-3-2016HEMA is vandaag met een oplossing gekomen: vanaf 5 april kunnen bestaande boeken weer geopend, afgemaakt en besteld worden met de oude HEMA-software! Met de Windows- en Mac-software krijg je 6 maanden de tijd, met de online software één maand. Dit is het volledige statement:

HEMA en haar voormalige leverancier van fotosoftware en fotoalbums, Albelli, hebben samen een oplossing gevonden voor klanten, die hun fotoboek niet op tijd konden afronden of herprinten, voordat HEMA op 16 februari 2016 is veranderd van leverancier. Er is toch een mogelijkheid gevonden om de HEMA software voor Mac en voor Windows voor fotoboeken tijdelijk, voor een periode van 6 maanden, te reactiveren. Voor de online editor geldt een periode van 1 maand.

Vanaf 5 april as. zal de HEMA Editor weer actief zijn. Klanten worden vanaf dan in staat gesteld om hun fotoalbums, die ze voor 16 februari 2016 hebben gemaakt, af te maken of opnieuw te printen. Dit geldt niet voor eerder gemaakte agenda’s en kalenders.

Het afmaken van de boeken gaat op de manier zoals men gewend was. Dus via de online software, PC of Apple Mac. Klanten kunnen dit gewoon weer starten vanaf hun desktop via het blauwe HEMA icoon. Er zal dan een update van de HEMA Editor worden geïnstalleerd. Mocht men de software niet meer hebben, dan kan men de nieuwe versie van de HEMA Editor downloaden. Het is hiermee niet mogelijk om nieuwe fotoalbums te maken.

Bij het openen van de nieuwe versie van de HEMA Editor wordt een pop-up scherm getoond met instructies en verdere informatie inclusief de einddatum van deze mogelijkheid, te weten: 4 oktober 2016. Na 4 oktober 2016 kun je de oude boeken niet meer bewerken of printen.

Nadat het boek is afgerond is in de HEMA Editor zal Albelli de verdere afhandeling van de bestelling verzorgen. Vanuit de HEMA editor wordt een link gemaakt naar de Albelli check out waar de bestelling afgerond kan worden. Hier is een Albelli account voor nodig, die kun je direct bij je bestelling aanmaken. De betaling wordt aan Albelli gedaan en zij verzorgen het printen, de bezorging en de klantenservice. Het is hierbij niet mogelijk om bepaalde HEMA linnen omslagen te kiezen. Het album zal thuis bezorgd worden. Levering in een HEMA winkel is niet mogelijk. Op deze bestelling(en) krijgt men 20% korting.

Update 4-3-2016M.Kemps en Karin de Waal hebben een oplossing gevonden en deze gedeeld in deze discussie. Dank daarvoor! We hopen natuurlijk dat HEMA en Albelli ook nog met een handzame oplossing komen.Lees hier hoe je met de oplossing van M.Kemps en Karin de Waal je HEMA fotoboeken kunt openen met Albeli software.

Update 2-3-2016: er is inmiddels een statement dat een mogelijke oplossing getest gaat worden: Albelli en HEMA hebben overleg gehad om te kijken hoe zij in gezamenlijkheid klanten kunnen helpen om hun (on)afgemaakte boek, gemaakt met de oude HEMA software, voor een bepaalde periode alsnog te kunnen laten printen. Beide partijen vinden het heel vervelend dat consumenten geen toegang meer hebben tot hun oude boeken, vol met bijzondere en persoonlijke herinneringen.

Ondanks dat de oude HEMA software niet kan terugkeren, hebben we een mogelijke oplossingsrichting besproken. Dit betekent dat we allereerst in gezamenlijkheid deze mogelijkheid, die uiteindelijk moet leiden tot het afdrukken van deze boeken, eerst laten onderzoeken door eigen technici en ICT specialisten. Mocht blijken dat deze oplossing haalbaar is, dan willen we vervolgens deze mogelijkheid testen om er zeker van te zijn dat we klanten hiermee, voor een bepaalde periode, daadwerkelijk helpen. Het onderzoek en het testen zal ongeveer twee weken duren.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!

411 reacties

Hallo,

Vandaag contact gehad met de Hema over de voortgang van de gesprekken met Albelli.

Medewerkster vertelde me dat aan het eind van de week er (zeer waarschijnlijk )een oplossing komt in de vorm van het kunnen afdrukken van het (Windows)album in de laatste staat. Hierover zal dan waarschijnlijk begin volgende week informatie komen is mij verteld. We wachten af........

Naam,telefoonnummer en mailadres kon ik achterlaten.

Groet Jan
14 februari mijn album na bijna 2,5 jaar en vele uren, dagen afgemaakt. Hierbij is er altijd weer een gevoel van tevredenheid en blijdschap dat al de inspanning eindelijk resulteert in HET fotoboek (52 pagina's ). Want de vele uren en creativiteit krijgen eindelijk de definitieve vorm. Omdat het al laat was en het uploaden nu eenmaal veel tijd in beslag neemt, dit maar uitgesteld naar de volgende dag..............................

Boos, gefrustreerd, schandalig, verdrietig en belachelijk dat een bedrijf als de Hema zoiets laat gebeuren. Deze problemen waren, door een beetje beleidmaker toch gewoon te voorspellen? Een simpele 'pop up' bij het opstarten van het programma had een hoop ellende kunnen besparen! Via het programma werd ook de aanbieding "Deze week(?) nog 25% korting" naar mij gecommuniceerd?!?

Ik hoop dat alle gedupeerden snel, alsnog hun product kunnen laten afdrukken. Hema klanten hoeven naar mijn mening geen slachtoffer te worden, omdat de Hema met een andere leverancier gaat werken. Ook door de communicatie die de Hema nu aan de dag legt, lijkt het wel of de Hema geen enkel belang hecht aan tevreden klanten! Heel vreemd en teleurstellend!
Ook ik heb geen toegang meer tot de 2 fotoboeken die ik heb gemaakt en die allebei bijna klaar waren! Ik had ze klaar om te versturen...

Ik hoop dat HEMA z.s.m. met een oplossing komt!
O nee, dit is een ramp! Ik maak al jaren albums bij Hema, naar tevredenheid. Ik heb er een stuk of 5 die wel al af zijn, maar nog besteld moeten worden... Dat is weken werk! Alsjeblieft Hema, kom met een oplossing! Ik vind het heel jammer dat ik hier niet van te voren op de hoogte van ben gebracht!
Ook ik had nog een fotoboek opgeslagen staan waar alleen de voorkant nog voor gemaakt moest worden. Hoop dat dit alsnog wordt opgelost en dat ik niet al mijn werk kwijt ben!
Ik maak al jaren fotoboeken bij de Hema. Nooit een klacht gehad. Ik zat in februari ook midden in een boek van ongeveer 70 blz en die zijn dus weg. Ik wordt gespammd door HEMA emails maar het bericht dat de software uit de lucht ging, heb ik niet gezien. Ik vind het onvoorstelbaar triest dat dit kan gebeuren bij een bedrijf als HEMA.
Hoi Karin,

Bedankt voor de instructie!

De methode werkte maar 1x helaas, bij 1 boek. Daarna lukte het met geen mogelijkheid meer.
Ik wil ook graag op de hoogte gehouden worden.

Op een paar pagina's na was ik klaar met het jaarboek voor mijn dochters 2e verjaardag en het zou erg zonde zijn om weer opnieuw te moeten beginnen! Ook bizar dat eerder gemaakte fotoboeken nu niet meer geprint kunnen worden.
Beste Consumentenbond,

Ook ik ben mijn fotoboek kwijt waar ik maanden in gewerkt heb. Ik zal de tip van Karin de Waal opvolgen en kijken of dat werkt, maar zou het liefst zien dat ik in de 'oude software' mijn fotoboek mag afmaken.

Hoor graag als er een oplossing is!

Gr.

Ashwan
Met dank aan Karin en M. Kemps is het gelukt om mijn boek om te zetten naar Albelli!! Wat een super tip, geweldig van die 2!

Maar waarom moet het op deze omslachtige manier??? HEMA en Albelli hadden dit toch ook voor de gedupeerden kunnen betekenen!! Had in ieder geval een hoop frustraties gescheeld.

Desalniettemin ben ik geholpen :-
Hoi Jolet,

zie site van de HEMA: Kortingscode is hieronder te vinden!

Succes!!

Gr Marlies

voorwaarden overgangsregeling

Hieronder vind je een aantal voorwaarden die gelden voor het plaatsen van de bestelling via deze regeling:

  • Fotoboeken kunnen via de sofware, PC of Mac, besteld worden t/m 4 oktober 2016
  • De volgende fotoboeken/producten kunnen niet afgemaakt worden:[list]
  • Fotoboekje S 10x15 cm
  • Efteling themaboek
  • Kookboeken
  • Agenda’s met eigen foto’s
  • Kalenders met eigen foto’s
  • Na overgangsperiode kunnen de fotoboeken niet meer besteld worden
  • Er kunnen geen nieuwe fotoboeken gemaakt worden in de software
  • Niet afgemaakte fotoboeken kunnen afgemaakt worden
  • De keuze voor linnen covers is aangepast naar het assortiment van Albelli
  • Albelli verzorgd het printen, bezorging en klantenservice
  • Bij bestelling ga je akkoord met de algemene voorwaarden van Albelli
  • HEMA account werkt niet voor het bestellen van de fotoboeken
  • Er is geen winkellevering mogelijk, alles wordt geleverd op leverings/thuis adres. Er worden verzendkosten in rekening gebracht.
  • 20% korting kan niet achteraf, na bestelling, gereclameerd worden
  • Genoemde kortingscode is eenmalig te gebruiken alleen van toepassing op fotoboek en niet op verzendkosten
  • Kortingscode HEMAPROC20 werkt alleen op de fotoboeken besteld via deze overgangsregeling
  • Alle kortingen/vouchers van HEMA werken niet op de fotoboeken besteld via de overgangsregeling
  • HEMA behoudt zich het recht voor om de actievoorwaarden tussentijds te wijzigen of de actie voortijdig te beëindigen.[/list]
  • Hier hetzelfde probleem. Ik maak voor mijn kinderen jaarboeken, mijn dochtertje wordt volgende maand 1 jaar. 10 maanden werk voor niks geweest, denk dat ik alles bij elkaar wel 60 uur werk in het boek heb zitten. Ineens alles weg, ik hoop zo dat er een oplossing komt!!!!!
    Ook ik ben mijn mooie album kwijt, na velen uren werk. 1 mailtje zou genoeg geweest zijn om hem af te drukken, maar nu kan ik opnieuw beginnen. Baal baal...
    ook mijn fotoalbums van mijn kleinzoon zijn verdween!!! een ramp!!! Gaat de HEMA dit oplossen????
    Maanden werk gehad aan een fotoboek voor mijn zoontje. Het boek was bijna af...alleen nog de teksten controleren en een paar foto's toevoegen. Ik heb geen enkele waarschuwing gehad. Ook niet toen ik een paar dagen voor de wijziging nog bezig ben geweest met het boek. Baal enorm! Ik was een trouwe klant
    Ik heb gespaard voor een nieuwe computer. Eindelijk heb ik m dus nu wilde ik mijn Hema fotoalbum van de vakantie van 2015 afmaken. Leuk dat je vanaf April 6 maanden de tijd hebt, alleen heb ik het album vorig jaar niet onder Windows opgeslagen maar 'in the cloud'. ik heb daar ook mijn vakantiefoto's heen gestuurd en nergens anders opgeslagen. Als ik hier beneden lees lijkt het erop dat ik al mijn vakantiefoto's die ik voor mijn album wilde gebruiken kwijt ben 😞. Dit kan toch niet waar zijn?? Alles moet toch terug te halen zijn????
    Waar ik erg van baal is dat de links om fotoboeken online te delen met anderen ineens niet meer werken. Mijn laatste bestelling werd op 14 februari bevestigd door Hema compleet met link om het album te kunnen bekijken. "Je moet wel 24 uur wachten tot 'ie werkt", schrijft Hema in de mail. 24 uur later kwam de nieuwe software en de links deden het niet meer, ook oude die jaren hebben gefunctioneerd. Overigens denk ik dat dit probleem niets met nieuwe software te maken heeft, maar met het feit dat Albelli de links niet langer wil of kan ondersteunen.
    Dank voor de bemoedigingen en de tips. Het blijkt dat 76 toch niet te oud is om te leren. Ook mijn album is gered. Weer een nieuwe klant voor Albelli!
    Fantastisch die oplossingen om van een Hemaboek een Albelliboek te maken,maar ik wacht tot Albelli met een eenvoudige aanpassing komt. Heb diverse pogingen ondernomen zonder gewenst resultaat. Waarschijnlijk ben ik hier te oud voor (76).
    Ik ben twee foto-albums kwijt, waarvan ik met de laatste 9 maanden bezig ben geweest. Het was het verslag van een pelgrimsroute, voor ons eeen belangrijke herinnering. Veel tijd aan opmaak besteed. Alles weg!

    Het kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel, ik had er tevoren niets over gehoord. De Hema komt niet verder dan: "wat jammer dat je je album kwijt bent"... Je kunt toch van tevoren bedenken dat je hiermee vele honderden, misschien duizenden mensen dupeert!

    Ik zou het wel heel fijn vinden, als er toch een oplossing zou komen (mogelijkheid om over te zetten naar de software van Albelli?)

    In elk geval is de Hema mij kwijt als klant. Zo ga je niet met je klanten om
    Hallo Tolstoj,

    Nog een kleine aanvulling op jouw Jip en Janneke uitleg, welke overigens geweldig werkt, alle 20 albums overgezet;

    het betreft stap 17 en dan met name voor de albums waar ~ ALB ontbreekt

    Na "selecteer het Album .......... en open het" komt dan een klein schermpje met de mededeling dat het bestand is gewijzigd en of je dit wil opslaan, "ja" staat dan blauw omkaderd maar tik dit niet aan want dan gebeurt er niets, maar tik op "nee" en het album komt probleemloos binnen.

    Misschien is iedereen daar inmiddels wel achter, maar beter een tip teveel dan te weinig.

    Groet,

    Marga.
    Hoi Tolstoj,

    Het eerste album ging na enig gepruts prima, alleen de tekst ontbrak, maar ik heb nog een stapel.

    Begon vol goede zin aan nummer 2, maar inmiddels 20 keer opnieuw gedaan met verschillende albums, iedere keer krijg ik de melding dat het album met een ander programma gemaakt is en dus niet te openen in Albelli.

    Ik doe exact hetzelfde als bij het eerste album maar iets gaat er fout.

    Enig idee wat dat kan zijn ?
    Goedemiddag Tolstoj,

    Ik heb mijn fout gevonden: [geef zo gauw niet op]

    ik ging naar het Albelli-programma, en opende het betreffende album, waar ik geen erg in had, was dat in een klein regeltje stond dat ik opende in het Hema-programma ? Dit gewijzigd in Albelli en eindelijk het album kwam te voorschijn.

    Inmiddels nog 2 albums omgezet en gelukkig komen deze inclusief tekst.

    Heel erg bedankt voor het meedenken, moet er nog 18 omzetten en nu maar hope dat Albelli blijft bestaan.

    Groet, Marga
    Met behulp van de uitleg van Karin de Waal en de Jip & Janneke uitleg van Tolstoj is het mij gelukt een oud Album van de Hema om te zetten naar een Album van Albelli .Foto's en achtergronden gingen prima, alleen alle tekst blijft weg. Wat heb ik verkeerd gedaan?
    Wel grappig. De Hema mailde me op 11 februari dat ze na het verkennen van de markt overstappen naar een leverancier die past bij hun nieuwe toekomstvisie. Vervolgens komen ze met bijna identieke albums, maar slechtere software. Merkwaardige toekomstvisie om gelukkige bestaande klanten teleurgesteld en boos te maken. De 'mooie' belofte (in een volgende Hema-mail) om 50% korting te geven op een volgend album, vind ik ook niet getuigen van toekomstvisie.

    Ook ik heb in de loop der jaren voor een vermogen aan albums gemaakt. Al die albums, die soms maanden werk hebben gekost, waren gelukkig op tijd besteld en heb ik nog opgeslagen op mijn PC, maar zijn nu dus niet meer na te bestellen als het aan de Hema ligt. Bizar dat hiervoor geen oplossing bedacht is, zelfs niet om bestaande albums in bijvoorbeeld pdf-formaat op te slaan. Des te leuker dat er nu klanten zelf een oplossing bedacht hebben. Bedankt Karin en M. Kemps!!; ik ga jullie oplossing zeker toepassen als de wijze ICT-ers van de Hema zelf geen oplossing kunnen bedenken. En Hema, schaam je dat je hier niet al lang zelf mee gekomen bent.

    Reageer