Consumentenbond.nl
gratis artikel

Herken je online oplichting?

• 2 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 530 Bekeken
Herken je online oplichting?
Badge +8
  • Moderator
  • 1634 reacties

Nep WhatsAppberichten, phishingmails, dubieuze webshops, wangirifraude en Markplaatsoplichting. Oplichters hebben steeds meer slinkse trucs.

Met onze tips uit het gratis artikel uit de Consumentengids van oktober 2020 weet je hoe je je hier tegen kunt wapenen.

Ben jij alert op online oplichting? Praat mee!

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Tot nu toe nooit ingestonken . Hopelijk blijft dat zo . Het geteisem wordt steeds professioneler. Ik lees ook de tips en veel voorkomende oplichtingsmethoden . Jammer dat tot nu toe kennelijk weinig effectief aan dit probleem te doen is. Temeer omdat het steeds moeilijker wordt om alle zaken zonder internet te regelen . Het is dringend nodig dat de pakkans groter wordt en de straf zwaarder wordt lijkt me. 

Het meest bizarre was, dat ik weigerde mijn bank mijn email adres te geven, zodat ik zeker zou weten dat ieder digitaal pogen om mij te laten inloggen of anderszins dat zei van mijn bank afkomstig te zijn zeker weten niet kon kloppen.

Uiteindelijk was het de afdeling MARKETING die er voor heeft gezorgd, dat dat toch via een omweg bekend moest worden en begon men mij vanaf dat moment direct te bestoken met serieuze én onzin mails.

Hoe moeilijk kan het zijn denk ik dan? Maar nee doordat een bepaalde afdeling graag wil MOET er per mail worden gecommuniceerd.

Het heeft uiteindelijk behoorlijk veel moeite gekost om de bank er van te overtuigen dat ik ABSOLUUT GÉÉN, 0, NIKS, NADA communicatie van hen per mail wens.

Goed idee. Ga ik ook regelen.👍

Had afgelopen vrijdag weer eens een dame van ‘Microsoft’ aan de lijn. Mss een beetje morbide, maar heb er lol in om zo’n iemand helemaal dol te draaien met de meest absurde antwoorden. Deze hield het 3 minuten vol en hing toen maar op. Heb ook eens een Nigeriaan twee weken aan de mail gehouden die $2500 van mij wilde hebben als voorschot om die miljoenenerfenis voor mij te regelen. Begon  uiteindelijk toch nattigheid te voelen nadat ik tot drie keer toe een fake code van Western Union had doorgestuurd. 😉. ‘You are cheating on me!’ schreef ie in z’n laatste bericht.

Reageer