High end-TV's - ongezien kopen?

• 21 November 2021
  • 10 reacties
  • 122 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Met uitzondering van misschien zaken als Mediamarkt is het behoorlijk lastig om een ‘high end tv’ te zien, dus dat ze daadwerkelijk ook in de winkel staan, wanneer je er komt. 
(Nog even daargelaten of ze in de winkel goed afgesteld zijn).
Ik begrijp ook wel dat het voor een winkel een behoorlijke investering is en dus staan er meestal de 'gangbare’ producten.

Een Panasonic 65" (of 55") tx-65jzw2004, een Philips 65/55" OLED936 of, kennelijk nog exclusiever, een Loewe Bild v.55 dr+, je zult ze niet vlug aantreffen.

Het is lang geleden dat wij een TV kochten. Het was destijds (en nu nog steeds) een relatief duur apparaat. Destijds kregen wij in de winkel uitgebreid de tijd om het apparaat te beoordelen. Vandaag de dag is dat kennelijk 'ouderwets'?

Zeker, winkels kunnen een apparaat bestellen en eventueel ook installeren.

Ik vraag mij af…
is het inderdaad zo dat vrijwel alle high end TV's via Internet gekocht worden?
Of, eveneens ongezien, besteld via een winkel?
(Apparaat speciaal voor jou besteld, dus een probleem als je er bij nader inzien toch vanaf ziet?)

Hoe dan ook, in beide gevallen koop je een product ‘ongezien’ en op basis van (Internet-)reviews.

Thanks.

10 reacties

Ik denk dat high-end klanten vaak ver autorijden om naar een high-end winkel te gaan. Ik denk dan al gauw aan meer dan 100 km enkele reis.

Ik ken trouwens iemand met een Loewe TV. Prachtig beeld, mooi geluid maar mateloos irritant traag en een gruwel van een onbegrijpelijke bediening als je iets meer wilt dan (traag) zappen en het volume regelen. Dat je het ding in het echt wilt zien lijkt me terecht.

Reputatie 5
Badge +5

Als we het over Loewe TV's hebben: die worden sowieso niet meegenomen in vergelijkingstesten. Zeer zeker niet de duurdere modellen. Dus een ‘dubbele gok': hoe presteert ‘ie t.o.v. andere TV's, wat zijn de nadelen/voordelen t.o.v. die andere TV's.
Ergo: wat in een vergelijkingstest naar voren komt, bij de LG's, Philips-en, Panasonics, Sony's van deze wereld, moet je zelf maar uitzoeken bij de Loewe.
Willekeurig voorbeeld: is de Loewe net zo goed gekalibreerd als de (duurdere) Panasonic (de JZW2004) of de Philips OLED936?
Laatst een 'goedkoper’ model van de Loewe gezien. Inderdaad, prachtig beeld. Stond wel een demo-DVD te draaien. Men zou kunnen zeggen dat een demo-DVD laat zien waartoe het toestel in staat is. Lees: wanneer in de praktijk de kwaliteit tegenvalt, ligt dat aan de uitzending, niet aan de TV.

Demostanden laten alleen maar zien hoe fel de kleuren zijn en hoe licht en zwart het wit en zwart, kortom hoe snel de auto kan en hoe hard door de bocht. In de praktijk vinden mensen het belangrijker of het ding fijn rijdt in normale omstandigheden. Bij TV's: of het geluid prettig is en normale en subtiele (huid)tinten het best worden weergegeven. Diep zwart zie je toch niet want er is altijd wat licht dat op het scherm reflecteert; heel fel wit wil je niet eens want zo prettig aan je ogen is dat niet.
Ook de bediening van high-end TV's en chique auto's hebben een overeenkomst. Ga voor de grap eens in een dure auto zitten; je zou er nauwelijks mee wegkomen als je de sleutel kreeg. Is er wel een sleutel?

Het klopt de MM heeft heel veel winkels om zeep geholpen.
Een paar zijn er nog.
Ook de MM hier gaat het slecht en dreigt weg te gaan omdat er een betere MM iets verderop zit.
De reden is, dat de meeste verkopers daar, geen enkele meerwaarde hebben.
En die ene tv van €30000 heb ik wel gezien daar. Hij past niet en ik kan hem ook niet betalen.

Echte high end toestellen lopen ook in de kleine speciaalzaken ook op bestelling.
Fabrikanten veranderen zo snel van modellen, dat het een risico is ze in de winkel te hangen.
Loewe doet me aan B&O denken, een tv met een heel andere visie die niet mijn smaak is.
Dat met die onbegrijpelijke bediening herken ik.

Mijn hobby is al jaren hifi en beeld. Mijn advies. Koop een Oled (beste zwartwaardes en contrast). Of u die nu koopt van Pana, Philips of LG alle displays komen van LG. Het enige verschil zit in gebruikte processor en software voor het smart gedeelte. Deze is van LG top en wordt nog jaren geupdate.

Indien u gewoon goed wil tv kijken en niet teveel eisen hebt. Een LG Oled uit de lagere serie. Wil u wat meer toeters en bellen kunt u verder kijken en iets meer uitgeven. Lees wat tests links en rechts want een tv beoordelen in de winkel kan niet want die staan allemaal op standje dynamisch, knetter fel. Als u een tv echt goed wil afstellen moet hij eigenlijk zelfs gecalibreerd worden.

@Harrie LPPDiepzwart zie je wel. LED heeft altijd last van bleeding en ik kijk films zelfs in het pikkedonker. Geen lamp aan, helemaal niets. Thuisbioscoop met 65 inch aan de muur.

Reputatie 5
Badge +5

Dank voor alle reacties. Voor wat betreft welk toestel  heb ik de nodige (redelijke degelijke) reviews gelezen en ik heb mij beperkt tot zeg 3 hooguit 4 modellen. Voor wat betreft de Loewe: in het verleden heb al vaker naar dat merk gekeken. Ik moet bekennen, het zag er mooi uit, destijds. Maar het was een 65” toestel van Eur.10.000+ Heel mooi, maar snel vergeten… Ook de Loewe , met de demo DVD die ik zag was fraai. Je kunt op de website van Loewe niet eens een vergelijking zien tussen een duurdere 55” en een goedkopere.

Enfin, het ging mij erom: kopen jullie een TV ongezien?
Kennelijk is dat normaal omdat heel veel via webshops wordt verkocht.

@cbw62Nu toeslaan. Black Friday kan u veel voordeel opleveren.:wink:

Nb: u kunt gerust ongezien een LG Oled kopen. Geen probleem. Veel kijk plezier toegewenst!

Van high end TV’s weet ik niet veel maar ik heb bijna al mijn electronica gekocht zonder het model in kwestie zelf uitgebreid te proberen. Goede reviews zijn vaak veel meer waard dan dat, dan heb ik het over reviews die ook minpunten benoemen. Of reviews goed zijn weet je naderhand. Wat dat betreft is het interessant om jaren later reviews nog eens terug te lezen. Bewaren dus. Meestal ontdek je toch niet alle eigenschappen van apparaten in het eerste uurtje.

Dus heel raar vind ik online kopen in dit geval niet.

@Harrie LPP Wat is high end? De naam of wat de kwaliteit is? Vaag begrip toch?

Bij een Oled tv komen alle displays, ongeacht merk van LG zoals gezegd dus ook als het zogenaamd high end is.

Ik betaal in ieder geval nooit meer voor een tv in dit geval omdat er bijvoorbeeld Loewe op staat. Kijk net even op hun site en zie dan al gelijk dat het LED met backlight is. Oftewel voor mij altijd een no go. LED geeft altijd bleeding en zwart is nooit zwart. Oftewel geen high end wat mij betreft. En dan zijn die dingen net zo duur als een gemiddelde LG. Loewe is vergane glorie uit de jaren 80.

NB: enige voordeel van LED is dat de helderheid hoger is. Dat kan overdag in een verlichte kamer iets voordeel opleveren. Voor de rest wint OLED op alle fronten.

Wat high end is mag de vragensteller voor zichzelf bepalen. Het maakt wat mij betreft ook geen verschil in het kopen via internet of niet.

Of iemand een oled tv koopt mag van mij ook iedereen zelf bepalen.

Reageer