gratis artikel

Hoe herken je nepreviews?

• 19 July 2021
  • 19 reacties
  • 3541 Bekeken
Hoe herken je nepreviews?
Badge +8
  • Moderator
  • 2069 reacties

Als consument kun je met duimpjes, sterren en reviews je ervaring delen. Toch zijn er veel bedrijven die deze informatie verdraaien.

Benieuwd hoe ze dat doen en hoe je een nepreview kunt herkennen? Lees dan dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2021.

Herken jij nepreviews? Praat mee!

19 reacties

Wat mij stoort zijn webshops die om een recensie vragen op het moment dat de postbode die het bezorgd heeft, nog voor de deur staat. Heel soms staat er de vraag, hoe lang hebt u dit product al.
Van dit soort bedrijven zijn de meeste recensies te positief, omdat de meesten reageren als ze nog heel gelukkig zijn met hun nieuwe speeltje.

Een beetje offtopic.
Waar ik moeite mee heb, zijn bedrijven die hun medewerkers beoordelen.
Je praat met Miep van de helpdesk en krijgt direct een mail om Miep even te beoordelen.

Reputatie 4
Badge +3

Je hoeft natuurlijk niet mee te doen als je een verzoek tot beoordeling krijgt. Meestal doe ik dat wel en ze krijgen ook een eerlijk antwoord.

Wat ik mis in het artikel zijn de beoordelingen via Google. Daar reageer ik wat minder op, omdat ik soms daar niet eens geweest ben of niets gekocht heb.

Gewoon niks doen met 5 en 4 sterren reviews. En alleen 3 en lagere lezen. Daar zitten ook vaak duidelijke en oprechte kritiekpunten waar je iets aan hebt. (Óók als ze duidelijk maken dat die specifieke kritiek voor jou volkomen irrelevant is)

Reputatie 4
Badge +3

Stel je bent een topbedrijf en bijna iedere klant is tevreden. Dan zullen die klanten rapportcijfers geven: 7, 8, 9 en een enkele 10. Een zeldzame klant is toch ontevreden en beloont dat met een 4. Een gemiddelde van 8,3 of zo, is volgens mij zelfs voor een bedrijf dat top presteert een best hoog cijfer. Hoe kan het dat soms een bedrijf ergens een gemiddelde scoort van 9,4 of 9,6, met honderden reviews? Dat is toch gewoon verdacht, om niet te zeggenonzin?

Daarom moet je reviews lezen. Als het goed is zijn er in een flinke verzameling reviews overeenkomende minpunten die inhoudelijk beschreven worden. Als er geen minpunten zijn in geen enkel review skip de hele zwik dan gerust. Aan alles zitten minpunten. Het kan allen gunstig voor jou als consument uitpakken als die minpunten voor jou niet uitmaken.

Een beetje offtopic.
Je praat met Miep van de helpdesk en krijgt direct een mail om Miep even te beoordelen.

Bij dit soort bedrijven heb ik een aantal keren gereageerd met de melding dat als een bedrijf aan dit soort moderne slavendrijverij doet het voor mij een reden is om er nooit meer iets te kopen.

...als een bedrijf aan dit soort moderne slavendrijverij doet het voor mij een reden is om er nooit meer iets te kopen.

Gewoon reageren als je “goed geholpen bent” en niets doen als het niet zo super was. Dat kan toch ook?

Wat heeft dit te maken met “moderne slavendrijverij”?

Reputatie 4
Badge +3

Een beetje offtopic.

Bij dit soort bedrijven heb ik een aantal keren gereageerd met de melding dat als een bedrijf aan dit soort moderne slavendrijverij doet het voor mij een reden is om er nooit meer iets te kopen.

Slavernij? Kom nou. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, een verzoek om een met naam genoemde medewerker te beoordelen. Het lijkt me sterk. Wel vragen over de mate van tevredenheid over het contact met het bedrijf. Dat is, iets anders dan dat Miep-verhaal. Het is nog maar de vraag of ze de geleverde feedback koppelen aan de medewerker die u geholpen heeft, om die te beoordelen. Dat kan, maar  hoeft niet. Als u zich niet prettig voelt daarbij , doet u niet mee. In algemene zin lijkt het mij overigens voor bedrijven essentieel om hun medewerkers te beoordelen. Daar is op zich niets mis mee.

Voorbeeld
Bol.com: Op 20 april 2021 heb je contact gehad met onze service expert Miep. Hoe is dit verlopen? We zijn benieuwd naar je ervaring.
(Naam en datum veranderd)

Een andere webshop.
Schrijf een review en win 100 euro
Stuur een screenshot van je review op Tweakers door aan ons.

Er zal een groep, direct een bericht gaan plaatsen.
Zonder dat ze het uitgebreid geprobeert hebben.

Op beide voorbeelden zou ik zeker niet reageren.

Ze kunnen natuurlijk voorstellen wat ze willen.

Badge +8

Voordat we allemaal afdwalen. Ik ben benieuwd naar ervaringen met nepreviews. Daar gaat het artikel ook over. :relaxed:

Reputatie 1
Badge

Ik benut vooral de reviews vian Google Maps. Het tonen van een adres geeft al iets meer zekerheid.,  Een beoordeling op Google maps door iemand die slechts 1 review heeft gedaan is waarschijnlijk nep. Ook moeten er enkele 10-tallen reviews zijn om sowieso wat meer vertrouwen te krijgen in het eindcijfer.

Ook Trustpilot lijkt wel betrouwbaar, maar heeft (te) vaak geen beoordeling.  Product gerelateerde reacties op de eigen website zijn wat minder omdat de kopers van hun producten te snel om een beoordeling worden gevraagd.  

Argwaan blijft de beste leermeester. 

De enige reviews die ik tot voor kort raadpleegde waren die van verkopers van tweedehands boeken op Bol. Ik heb er jarenlang uitgelezen boeken verkocht als particulier en de beoordeling van andere verkopers van hetzelfde boek speelde dan een rol bij het bepalen van mijn verkoopprijs. Bol wil nu alleen nog KvK geregistreerde verkopers met een btw-nummer. Ik heb er toenemend verkopers zien verschijnen met een zeer hoge beoordeling die hun tweedehands boeken met een, naar mijn mening, exorbitant hoge prijs te koop aanboden. Bij de beoordeling van zulke verkopers plaats ik wel vraagtekens, want het lijkt mij tamelijk eenvoudig om daarvoor derden in te schakelen die zo'n boek kopen, het weer terug geven en vergoed krijgen (waarna het opnieuw verkocht kan worden), en dan een uitstekende beoordeling van de verkoper achterlaten tegen de tamelijk geringe (reclame)kosten van de betaalde porto en provisie voor Bol. Of het zo functioneert weet ik natuurlijk niet, maar de toekomst zal wel leren of het voor betrokkenen profijtelijk is. 

Het tijdsverloop is sowieso een goede graadmeter voor de beoordeling van producten. De in het CB artikel genoemde Chinese Tomaat cup-a-soup behoorde jarenlang tot mijn standaard voorraad voor het stillen van acute trek maar is intussen zo doorontwikkeld dat het voor mij niet meer hoeft. 

Ik ben het overigens eens met @Wortelstamper en @Ronaldvr dat een e-mailverzoek om beoordeling van een bezoek aan een servicepunt de plank volledig mis kan slaan. Het is eenvoudig om een goede beoordeling te geven wanneer je goed geholpen bent, maar zo niet, dan kun je (zoals mij onlangs na bezoek aan een KPN-winkel overkwam) zo'n e-mail alleen beantwoorden door op de eerste vraag aan te geven dat je volstrekt waardeloos geholpen bent om daarna het hele probleem (dat je al uitgebreid met de service-medewerker hebt besproken) nog eens schriftelijk uit de doeken te doen. Vroeger kreeg je daar het telefoonnummer van een deskundige die snel opheldering kon geven, nu kun je voor EUR 60 een monteur laten komen met ongewisse uitkomst. Ik haak dan af.

Reputatie 1
Badge +2

Ik heb onlangs een review gegeven over mijn nieuwe mobiel bij Coolblue. Na een aantal dagen had ik spijt want ik ben nu wel tevreden. Het was een kwestie van wennen. Maar toen was mijn review al geplaatst. Zelf lees ik wel altijd de reviews.

Reputatie 4
Badge +4

Zelf veel onderzoek naar het product, het bedrijf doen, dus pure fact checking helpt al om wat te mooie reviews door een andere bril te lezen.  Wat ik ook mee neem: Als de review erg snel na de aankoop is, dan kan het waar zijn dat het een prima product is, maar als je eigenlijk best nog langer dat eerst moet bekijken, dan heb ik zo mijn twijfels over zulke reviews. Zeker als er al meteen binnen 1 dag opmerkingen  staan over duurzaamheid zonder een beperking te noemen dat het puur een eerste indruk is. 

En ik neem de voorwaarden van een bedrijf ook mee in de afweging.  En ik ga niet altijd voor het goedkoopste bedrijf als daar twijfels over zijn. Dan liever een paar euro meer betalen.

En ik stuur ook wel eens een (andere) product technische vraag naar het bedrijf, waarvan ik het antwoord  dan wel weet om te zien met welk verhaal ze komen, een marketingpraatje of een acceptabel correct technisch antwoord of sturen ze je met een kluitje in het riet. Dan krijg je ook een indruk, o.a. van de kwaliteit van het antwoord, van de snelheid van hun respons, hun klantvriendelijkheid, etc. Dat kun je dan mooi vergelijken met de reviews...

Tip voor @Lisa Boele : Mocht je nog (weer) die boekenverkoop activiteit opstarten, er zijn winkels die t/m 2000 titels geen KVK registratie eisen o.a. deze dus

Onlangs een defect lampje in garage laten vervangen, drie minuten werk. Voor ik thuis was al via de e-mail een uitgebreid review verzoek. Kort contact gehad met een servicedesk medewerkster. Tijdens het ophangen van de telefoon werd het e-mailverzoek al in mijn box gedropt. Ben van mening dat we doorgeslagen zijn in het meetbaar willen maken van allerlei processen waarvan ik gewoon zou mogen verwachten dat die goed worden uitgevoerd. 90% van de reviewverzoeken belanden bij mij dan ook direct in de prullenbak. Product-review is een ander verhaal: daar wil ik nog wel eens uitgebreid op ingaan. Met het nodige voorbehoud maak ik daar tenslotte veelvuldig gebruik van als ik informatie over een product wil hebben.

Beoordelen van medewerkers helpdeks lijkt anoniem, maar via de link is het altijd traceerbaar, ook bij enquetes. Men weet ook altijd wie jou te woord gestaan heeft, ook al noemt men geen naam. Naam noemen is mijn inziens alleen bedoeld om het persoonlijker te maken en je dan een positiever beeld geeft.

Ik geef zelden een review, als een leverancier goed werk levert krijgen ze nooit klachten, een meer dan goede graadmeter. Altijd een week wachten met een review je krijgt toch altijd tig herinneringen.

Wat betreft beoordelingen medewerkers, bedrijven zijn soms pastevreden als een medewerker een 9 krijgt of meer .

Uit betrouwbare bron vernomen.

Badge +5

Hi allemaal. Nog even een reminder. Dit topic gaat over ervaringen met nepreviews :nerd: Als jullie het willen hebben over klanttevredenheidsonderzoeken kunnen jullie een nieuw topic aanmaken en daar verder reageren :slight_smile:

Nieuwe off topic reacties zullen worden verwijderd :wink:

Reageer