Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf

  • 23 January 2020
  • 19 reacties
  • 550 Bekeken

Badge

Verbijsterd, verontwaardigd en teleurgesteld. Ik had gehoopt op betere ervaringen als klant van Telfort BV, de provider voor de kleine man met de krappe beurs. Maar, helaas.
Allereerst: Ik ben zelf redelijk opgeleid op het gebied van computers, netwerken e.d. en stam nog uit de tijd van de C64 en de 32k inbel-modems.  Een beetje kijk op zaken heb ik dan ook wel.
Even een greep uit de dingen die ik tot nu toe heb meegemaakt bij Telfort.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Telfort Helpdesk Deel 1/2)
*** Gevalletje algemene storing ***

Poeff! En je kan niet meer bellen of internetten. Het netwerk ligt eruit. Soms duurt het een dag, soms een paar uur. Dan bel je de helpdesk. En dan sta je vervolgens een half uur tot een uur in de wachtrij, vergezeld van oldies-muziek waarvan kennelijk auteursrechten vorige eeuw zijn verlopen. En dan krijg je eindelijk iemand aan de lijn. Er gloort hoop. Maar volgens de helpdesk is er niks bekend van een storing. “Heeft u uw modem al gereset?” Keer op keer krijg je bij elke storing dit antwoord. Nee, maar ik heb hem wel al een half uur van de stroom gehad. Dat zou bij elke provider voor een verse start moeten zorgen, omdat het modem zich dan opnieuw bekend moet maken bij de centrale. Iets met MAC-adressen, IP-toewijzingen enz. Goeie tip overigens voor mensen die eens een keer ten onrechte op IP geband zijn bij een server.
Modem resetten dus? Zulk advies moet je klanten niet zomaar geven. Een reset betekent dat je je instellingen kwijt bent. Die instellingen kun je ook niet van tevoren opslaan want die optie heeft Telfort uit het modem gehaald.

Natuurlijk had ik hem allang een paar keer uit en weer aan gezet en dankzij de kermisverlichting van de InExperiencedBox V287 kun je dan ook precies zien waar het mis gaat. Geen signaal. Over een paar uur dan nog maar eens proberen.
Ik kocht een mooie, nieuwe telefoonset. Een basisstation met handsets, volledig geschikt voor VOIP. Oftewel: internetbellen, digitaal, weet je wel? Da’s iets wat in de vorige eeuw is ontwikkeld en waar alle Telfort-abonnees gebruik van maken (via het modem van Telfort zelf).
Wat heb je daarvoor nodig? Gebruikersnaam, wachtwoord, inlognaam en een paar technische dingetjes waar meestal wel een handleiding voor bestaat. Dus bel ik Telfort op om hen netjes te vragen naar mijn wachtwoord etc voor telefonie.
Dat ging ongeveer zo:
IK: “Goeiemiddag mevrouw. Ik heb een nieuwe telefoon gekocht voor VOIP en ik zou graag van u de inloggegevens willen hebben zodat ik heb kan instellen voor thuisgebruik.”
ZIJ: “Oh, oke. Dat moet ik even bij mijn collega navragen, momentje” In de wacht, muziekje
ZIJ: “Daar was ik weer. Ik heb het even nagevraagd, maar die gegevens zijn bij ons niet bekend en ik kan ze u dus ook niet geven.”
IK: “Dat lijkt me sterk. Als die gegevens niet bekend zouden zijn, zou ik niet met u kunnen bellen. Deze gegevens zitten namelijk in jullie modem, alleen kan ik die niet inzien. Maar die zijn er door jullie in gezet.”
ZIJ: “Moment, ik zoek nog even een andere collega.” In de wacht, muziek, weer terug.
ZIJ: “Ik heb het nagevraagd en het klopt dat die gegevens er wel zijn maar we mogen ze u niet geven.”
IK: “Dus als ik het goed begrijp, is dit een beleidsregel?”
ZIJ: “Dat klopt mijnheer, wij geven die gegevens nooit aan klanten. Wij mogen dat ook niet.”
IK: “Het gaat toch om mijn abonnement, mijn gegevens? Stelt u zich eens voor dat ik bij de Gemeente kwam om inzage in mijn dossier te vragen en er werd me doodleuk gezegd dat ik niks krijg te zien want dat is nu eenmaal het beleid?”
ZIJ: “Ja, daar heeft u natuurlijk helemaal gelijk in en ik snap uw punt. Maar wij mogen dat nu eenmaal niet”
Nouja, dan ben je zo’n beetje uitgeluld want kennelijk worden de mensen op de helpdesk zelf dom gehouden en hebben ze alleen nog maar een paar handige scriptjes voor hun neus staan. Trieste bedoening, uiterst onprofessioneel.
En sneu voor het personeel ook, dat ze klanten niet eens fatsoenlijk kunnen en mogen helpen.
Uiteindelijk de telefoonset maar analoog aangesloten. Jammer.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Telfort Helpdesk Deel 2/2)

*** Gevalletje Mijn Telfort Thuis ***
Al weken kan ik niet meer inloggen in de Mijn Telfort omgeving. Inloggen mislukt gewoon.
IK: “Goedemiddag, mevrouw. Ik heb een probleem met Mijn Telfort Thuis. Ik kom er niet in en ik heb al geprobeerd het wachtwoord te wijzigen. Dan stel ik het nieuwe wachtwoord in, probeer daarna in te loggen en krijg dan doodleuk de melding dat de gebruiker niet bestaat.”
ZIJ: “(Bekende vragen over naam, geboortedatum en uiteraard of ik de modem al gereset heb)”
IK: “Zou u eens vanuit uw computer willen proberen of u in Mijn Telfort kunt komen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord?”
ZIJ: “Dat wil ik best even proberen. ( ik geef gegevens door). Ehh… Hmm.. Wat vreemd, ik kom er niet in. Hij zegt dat de gebruiker niet bestaat, maar deze gegevens zijn toch echt goed!”
IK: “Mooi, dan hebben we in ieder geval kunnen vaststellen dat het niet aan welke apparatuur dan ook bij mij thuis kan liggen.”
ZIJ: “Correct. Ik ga hiermee aan de slag, probeert u het over een uurtje of twee maar weer, dan moet het lukken”
Dat lukte dus niet. En ik bel weer:
(bekende intro)
ZIJ: “Heeft u de modem al gereset?”
IK: “Uw collega heeft al vastgesteld dat het niet aan de apparatuur bij mij thuis ligt. Dat lijkt me dus niet nodig”
ZIJ: “Momentje hoor, ik vraag het even een collega” (en komt terug)
ZIJ: ”Ik zou u willen verzoeken wat screenshots op te sturen”
IK: “Waarvan precies dan? (Andere gedachtes kwamen ondertussen bij me op)”
ZIJ: “Nou, het inlogscherm, wat u intypt en dergelijke.”

Daar vallen je toch de schoenen van uit? Ze hebben het zelf al geprobeerd, zonder succes. Ze weten dat het niet aan mijn modem ligt. De vaatwasmachine kan het ook niet zijn geweest. De atoomklok die ik stiekem in mijn gemeubileerde SM-kelder heb verstopt zit niet op internet aangesloten, dus die kan het ook niet zijn geweest en mijn huishoudrobot met kunstmatige intelligentie is niet eens compatible met dat godsallemachtige vooroorlogse systeem van Telfort! Laat maar zitten, ze snappen het gewoon niet.
Het had ze gesierd dat ze gewoon zouden toegeven dat ze wat problemen met hun database hebben sinds de verschuiving naar KPN. Maar dit soort onkunde en gewetenloos ping-pong spelen met klanten, daar is niks respectvols aan.

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De Fantastico-8000 Telfort Modem)

Telfort levert aan al hun klanten de zalenvullende Experiabox V10 (met turbo, 20 antennes en volledig bereik in een naoorlogse betonnen bunker)

- Beperkte interface. Ja hoor, daar komt de betutteling weer. Klanten zijn achterlijk, ze mogen niks veranderen want stel je voor dat je het zou moeten resetten. Dus halen we 50% van de instellingen uit het menu. Maar vervolgens geven we ze wel zelf bij elke scheet het advies te moeten resetten.
- Bridged Mode. Om mijn eigen apparatuur zo goed moegelijk te kunnen gebruiken, heb ik vóór het afsluiten van het abonnement gevraagd of het modem in Bridged Mode kon worden gezet. Antwoord: “Ja, dat kan probleemloos.” Na installatie gebeld met helpdesk. Antwoord: “Nee, dat doen wij niet. En als we dat al zouden doen zou u niet meer kunnen bellen. Of gebeld worden op uw vaste lijn.” Maar natuurlijk had dan net de bandrecorder die de gesprekken opneemt van de helpdesk, een vrije dag. Dus niks meer over terug te vinden.
- Firewall niet uit te schakelen / poortblokkades. Tja, je wilt gamen, downloaden, films kijken, skypen en soms een server draaien. Logisch. ’t Is 2020 tenslotte. We leven niet meer in de tijd dat je de PTT om toestemming moet vragen om een ander toestel aan te mogen sluiten. Maar dus. Dichtgetimmerd. Net als de ogenschijnlijk handige USB-poorten op het modem en de tv-ontvanger. Ook die zijn onbruikbaar. Dan maar DMZ mode. Kan ik tenminste nog iets met mjin eigen router en netwerk. Telfort wil zeker een wit voetje halen bij Brein.
- WiFi storingen.  Omdat ik mijn eigen router graag wilde gebruiken inplaats van de voor de Nederlandse markt omgekatte ZTE 369A (Bedrijfje uit Shenzhen, China), wilde ik graag de WiFi van het onding uitgeschakeld hebben. Maar gek genoeg sprong dat dan vanzelf telkens weer aan. Wat bleek? Er waren fouten in de firmware van de H369A en daarvoor moesteen een aantal opties elke dag worden “gereset”. Dat gebeurde dan meestal in de nacht. Uiteindelijk heb ik van verveling maar een schema aangemaakt in het koekblik waarbij van ma-zo van 00:00 tot 24:00 de wifi moest worden uitgeschakeld. Belachelijk. Wie heeft dit geprogrammeerd?

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (De 6-dimensionale HyperArrisX Z77-serie)

De TV-ontvanger. Of decoder. Een Arris, nummer onbelangrijk. Witte afstandsbediening, nog onbelangrijker. Oke, hij is handig in het gebruik. Redelijk intuïtief te bedienen en doet meestal wat hij moet doen.
Toch komt het vaak voor dat hij vastslaat, je beeld bevriest dan ( nee ik zat niet naar Frozen te kijken) en dan zul je hem moeten uit- en vervolgens weer inschakelen. En ook hier weer, de instellingen zijn zeer beperkt, USB-aansluitingen werken niet (was leuk geweest voor een externe harddisk, om zelf je opnames op te bewaren) 
Verder valt me de kwaliteit van het weergegeven beeld op HDMI mij enigszins tegen. Vlekkerig, alsof kleuren zijn geëffend en het beeld is soms wat erg rood, bijna alsof je je TV naar de monteur wilt sturen. En dat wil nog wel eens wisselen na een update. Gelukkig heb ik ook ander bronmateriaal. 

Hoe het internet sneller is dan Telfort zelf (Conclusie)

Het heeft wat mij betreft lang genoeg geduurd. Ik kan nog steeds niet in “Mijn Telfort” en ga binnenkort overstappen naar een betere provider, XS4ALL. Die doet niet geheimzinnig over VOIP-gegevens en dergelijke. Sterker nog, het staat gewoon vermeld op hun website. Kost iets meer allemaal, maar je leeft er uiteindelijk wel langer van.
Dieptepunt: ik zit nog steeds in mijn contractperiode. XS4ALL gaat voortijdig de lijn "kapen", zodat ik eerder weg kan bij Telfort. Maar ik mag natuurlijk wel de resterende periode (ca. 2 maanden) abonnementsgeld doorbetalen aan Telfort, ondanks hun falende beleid, nalatigheid, onkunde en wanprestaties.
Het was voor mij, na al deze ellende, misschien ook wel eens fijn geweest om te mogen horen: "Joh, maak je dáár nou maar geen zorgen over."
 


19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

je weet dat Telfort, XS4ALL en KPN allemaal hetzelfde zijn?! Alleen het stickertje op de deur is anders :wink:

 

ik ben overigens al jarenlang uiterst tevreden over KPN, de experia en de login die ik daar heb op de experia.

Wat een ellende, ik kan wel eens mopperen op Ziggo maar vergeleken met dat is het een walhalla. 

Reputatie 7
Badge +6

@Kenneth bij Ziggo hebben ze op de website de technische uitleg hoe je modem en router moet installeren en hulp bij problemen. Ze hebben ook een forum. Hebben ze dat bij Telfort/KPN ook? Heb je die ook doorgelopen?

Ik heb meerdere typen modems gehad, bij allemaal moest je wel eens een reset doen om te herlezen. Maar bij geen enkele was ik dan de instellingen kwijt. Waarom is dat bij Telfort wel zo?

Met die apparaten is het dikwijls zo dat jij moet doen wat die apparaten willen of dat die apparaten doen wat jij wil. Ik zit bij Ziggo, ik heb misschien drie keer de helpdesk gebeld en was het zo opgelost. Ik zou Ziggo niet bellen om modem/router in te stellen of problemen daarmee oplossen. Er zit een boekje bij en ik zoek het dan op internet op.

Badge

@E.B.F.Stroeve Niet helemaal, XS4ALL is al vanaf het begin zelfstandig maar opereert onder de vleugel van KPN. Telfort moet je meer zien als een budget-provider.

 

@Jan Het ligt er aan wat voor type modem er gebruikt wordt natuurlijk, maar ik heb het zelf al een aantal keren meegemaakt en op den duur wordt zoiets vervelend. Ik heb op het forum van Telfort rondgeneusd achteraf. Nu schijnt het zo te zijn dat de meeste providers niet zo moeilijk doen over het vrijgeven van SIP-gegevens, maar persoonlijk heb ik daar nog maar weinig ervaring mee. Onder de Telfort-klanten is dit overigens wel een veelgehoorde klacht en ik snap ook niet zo goed waar de schoen wringt, zeker in deze tijd waarin VOIP-telefonie iets heel normaals is geworden.

 

Wat betreft de modem van Telfort: Het is een uitgeklede ZTE H369A met aangepaste firmware, voor Telfort op maat gemaakt. Er is weinig tot niets in mogelijk, een paar standaard-instellingen en dan heb je het gehad. Kun je dus weinig mee. Laat staan instellingen opzoeken.

Verschil met XS4ALL: De modem die zij leveren is helemaal open; je kan er vanalles naar hartelust in aanpassen of simpelweg je eigen modem gebruiken. Maakt hun niets uit, ze helpen je graag met de instellingen. Hun gaat het erom dat alles werkt. Verschil van mentaliteit is wel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +4

@Kenneth zoek even naar het persbericht van xs4all van afgelopen week, ze gaan op de naam na helemaal op in kpn

Badge

@E.B.F. Stroeve Dat was mij al bekend. En je zou denken dat het dan een kwestie is van òf door de hond, òf door de kat gebeten worden.Kan zijn, maar zo ver is het nog niet en het zal op z'n minst nog een jaar duren voordat het afgerond is (als het echt doorzet). Toch kan het, juist door “binnen” KPN te switchen, een signaal afgeven naar KPN. In ieder geval zit ik het komende jaar goed.

Badge

Daarbij, het personeel blijft - als het goed gaat - gewoon bij XS4ALL zitten. Daar heb je in ieder geval profijt van.

Reputatie 2
Badge +4

Zo is er overal wel wat.

Ik heb T-Mobile voor Internet en TV en ook Mobiel. Niets te klagen. Zelfs heel te vreden en blij dat ik niet meer bij Ziggo ben.

Helaas lees ik ook veel ellende van en over T-Mobile.

In al die jaren dat ik bij Telfort zit heb ik welgeteld denk ik 2 grote storingen gehad waarvan ik van een niet eens echt wat gemerkt heb. Dus waar praten we over? Het kan altijd gebeuren. Ik vind de medewerkers bij Telfort vriendelijk. Internet werkt eigenlijk altijd prima en indien niet, even modem uitstekkeren, even laten rusten en instekkeren en meestal werkt alles dan weer prima. What’s the problem?

Als je bij ‘telefoonvergelijker’  kijkt zie je een waardering van 4,4 uit 10 Voor Telfort (https://www.telecomvergelijker.nl/provider/telfort/reviews) dat is dus zwaar onvoldoende en zegt voldoende.

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij kun je max 5 sterren halen en telford haalt er dus 4,4, da's niet slecht.

Reputatie 7
Badge +6

Onkunde onwetendheid en onwil komt helaas vaker voor bij de diverse klantendiensten. Echt niet alleen bij Telfort . Degene die beweert dat dat niet waar is , heeft vermoedelijk gewoon geluk gehad . Weinig of geen storingen of een makkelijk op te lossen probleem  of toevallig een kundige klantendienstmedewerker . Telkens iets aan een collega moeten vragen zegt al genoeg . En voor simpele problemen hebben we ze nou juist doorgaans niet nodig in de meeste gevallen . We bellen voor problemen die we zonder hulp niet kunnen oplossen en dan laten ze je in de kou staan . 

Reputatie 2
Badge +4

In al die jaren dat ik bij Telfort zit heb ik welgeteld denk ik 2 grote storingen gehad waarvan ik van een niet eens echt wat gemerkt heb. Dus waar praten we over? Het kan altijd gebeuren. Ik vind de medewerkers bij Telfort vriendelijk. Internet werkt eigenlijk altijd prima en indien niet, even modem uitstekkeren, even laten rusten en instekkeren en meestal werkt alles dan weer prima. What’s the problem?

THE PROBLEM was dat een 50 plus-mevrouw van de Telfort helpdesk mij aan de telefoon ging vertellen dat het niet mogelijk was een Chinese OnePlusOne in te kunnen stellen omdat bijna niemand zo'n telefoon heeft.
Nu in 2020 zou ze haar tong afbijten denk ik. Maar dat was wel het moment van overstappen. Telfort heeft mij op géén enkele wijze ondersteund in het mogelijk maken voor het gebruiken van een smartphone die ik gekocht had.
2 dagen later duwde ik een verse T-Mobile SIM er in en hoppa, 4G, alles werkte perfect.
Achteraf bleek dat Telfort de significante frequentiebanden niet ondersteunden. Waarom zeg je dat dan niet gewoon?
Jammer voor Telfort, klantje kwijt na 8 jaar trouwe dienst. Inmiddels heeft One Plus al weer een paar jaar verschillende smartphones uitgebracht en horen nu bij de top.

Reputatie 7
Badge +4

een helpdesk probeert 75% van de vragen af te handelen in een paar minuten, heel specifieke vragen kunnen ze dus niet beantwoorden (is ook gewoon ondoenlijk) en krijgen een standaard antwoord zoals jij hebt gehad. Helpdesk medewerkers zijn over het algemeen geen tekkies, want daar willen we niet voor betalen ;-) en die enkele die dan overstapt is financieel gezien niet belangrijk.

@E.B.F. Stroeve : over de waardering van 4,4: als u de pagina bekijkt ziet u in geen van de onderdelen mer sterren oplichten dan 2 ! Dus toch 4,4 op 10 = zwaar onvoldoende

Reputatie 7
Badge +4

er zijn veel meer reacties (206) dan te zien zijn op die pagina, maar of die 4.4 klopt was niet de vraag, jij gaf aan dat de maximum score 10 was en dat is niet zo. 

er zijn veel meer reacties (206) dan te zien zijn op die pagina, maar of die 4.4 klopt was niet de vraag, jij gaf aan dat de maximum score 10 was en dat is niet zo. 

De maximale score is inderdaad 10, scroll maar even naar andere providers en beoordelingen. Je kunt per punt maximaal vijf sterren geven en dat vertaalt de site in een oordeel tussen de 1 en 10.

Reputatie 7
Badge +4

inderdaad, grappig, iets met een verkeerd been 😉 dan heb ik niks gezegd en is telford inderdaad niet al te best

inderdaad, grappig, iets met een verkeerd been 😉 dan heb ik niks gezegd en is telford inderdaad niet al te best

Telford staat ook fier onderaan de lijst bij de bond zelf.

Reageer