Consumentenbond.nl

Hoe interpreteer jij reviews van consumenten?

• 5 maart 2019
  • 9 reacties
  • 1446 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Steeds meer producten en diensten hebben een rapportcijfer, of een bepaald aantal sterren. ‘Op basis van onafhankelijke klantbeoordelingen’ staat er dan bij. Dat klinkt goed maar wij ontdekten dat bedrijven nogal selectief te werk kunnen gaan bij het verzamelen van reviews. Ook regelrechte nepreviews plaatsen over je eigen product blijkt niet al te moeilijk.

Voor Digitaalgids maart/april doken we in de wereld van de nepreviews; lees het complete artikel gratis (pdf).

Opmerkelijke bevindingen:
  • Uit een kleine steekproef blijkt dat je eenvoudig meerdere nepreviews over je eigen bedrijf kunt plaatsen, als je maar van IP-adres wisselt (dit kan met speciale software).
  • Er is een Nederlands bedrijf dat tegen betaling nepreviews schrijft en publiceert.
  • Bedrijven kunnen selectief tevreden klanten uitnodigen om een review te schrijven. Dat doen ze bijvoorbeeld door e-mailadressen te selecteren van klanten waarvan ze weten dat ze tevreden zijn. Deze kunnen ze uploaden naar reviewverzamelsysteem als Trustpilot of Kiyoh, die vervolgens deze mensen uitnodigen voor het plaatsen van een review.
  • Negatieve reviews (2 sterren of minder) worden automatisch tegengehouden door in elk geval het reviewplatform Kiyoh.
  • Consumenten kunnen een oordeel geven over de gehele dienstverlening van een bedrijf (zoals een webwinkel), maar ook over specifiek één product. Ook deze productreviews zijn te manipuleren, maar door de enorme hoeveelheid productreviews is de invloed geringer.
  • Fabrikanten sponsoren soms reviews van producten: consumenten kunnen een product gratis of met korting krijgen als zij een review plaatsen. Deze reviews zijn duidelijk positiever dan niet gesponsorde reviews van hetzelfde product.
Lees ook onze tips hoe je manipulatie van consumentenreviews doorziet.

Let jij bij aankoop van een product of dienst op de reviews? En hoe beoordeel jij deze beoordelingen?

9 reacties

Let jij bij aankoop van een product of dienst op de reviews? En hoe beoordeel jij deze beoordelingen?

Ja absoluut, alleen gebruik ik ze vooral voor de onderwerpen die mensen aandragen zowel positief als negatief en niet zozeer voor de absolute score.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat vrijwel iedereen inmiddels wel weet dat reviews vaak onbetrouwbaar zijn . Met dat in het achterhoofd is er meestal toch wel wat bruikbaars uit te halen . Ik kijk er af en toe wel naar , vooral zaken die in de papieren lopen .
Reputatie 3
Badge +4
Zeker voor onze jaarlijkse familie hoteluitjes bekijken wij de reviews.
Kijken we niet alleen naar de reviews van dat specifieke hotel, maar ook naar de andere reviews van die persoon..
Geeft die "toevallig"overal het hoogst mogelijk cijfer voor, heeft die bijna ergens een minpuntje te vermelden, niet serieus nemen.
Geef na zo'n verblijf zelf reviews, maar die gaan dan wel van 1 tot 10!
Hadden aantal jaren geleden hotel in Volendam geboekt, WAAAUH erg.
Dan heb je dat zelf meegemaakt en bekijk je achteraf de reviews, denk dan dat voor een deel ook personeel en familie van personeel "hun steentje bijdragen".
Nou ja is bij zo/ n hotelverblijf / uitje kun je er ook er zelf ook wat, het beste van maken en zijn sommige situaties hilarisch , kun je er jaren later nog om lachen!😀
Reputatie 7
Badge +6
De gemiddelde reviews van ons laatste vakantie-hotel klopten precies met wat we er zelf van vonden . We herkenden de pluspunten en de minpunten. Verschillen in beoordeling en beleving en toevalstreffers maken het natuurlijk onmogelijk dat alle reviews eender zijn. Ik denk dat er ook zakenmensen zijn die bewust de kluit niet belazeren omdat de klanten het meestal toch wel ontdekken. Eerlijk zijn over alles wordt dan juist als een groot pluspunt gezien , lijkt me.
Reputatie 6
Badge +5
Op Tweakers zijn er vaak lange reviews door gebruikers die veel reviews maken. Die gebruik ik vooral.

Reviews die vol met caps lock zijn en heel veel uitroeptekens.
Negeer ik, want die mensen zeggen vaak dingen die niet waar zijn.

Natuurlijk soms gaat het fout, alleen er zijn dan vaak beweringen over dat alles in de winkel slecht is etc.
Reputatie 5
Badge +5
Ik lees alleen de negatieve reviews (als ik op zoek ben naar een product hoef ik namelijk meestal niet meer overtuigd te worden van de positieve kanten van dat product... 😉). Zitten daar in voldoende mate "deal-breakers" bij dan raadpleeg ik bij wijze van second-opinion een andere reviewsite. En ik hanteer het principe "één zwaluw maakt nog geen zomer". Met andere woorden, één (of een paar) negatieve review(s) is voor mij nog niet noodzakelijkerwijs reden om van de aankoop af te zien. Meestal betreft het dan een gevalletje PEBKAC of een chagrijnige klant.
Reputatie 2
Badge +2
Ik neig ook vaak meer na de nadelen te kijken... de voordelen... tja daarom kwam je immers vaak bij dit product uit. Soms noemt iemand nog iets wat me nog niet opgevallen was, das handig.
HET probleem is dat het gebruiksersspectrum van de reviewers nogal breed is...
Als je zelf of vrij ervaren bent of iig de capaciteit om je heel snel in te lezen, dan zijn vaak heel veel opmerken oa over de handleiding... totaal niet relevant...
Bovendien bekijk ik bijna altijd de handleiding vooraf of me alles wel bevalt wat er beweerd wordt... waarom zou je dat pas doen als je iets in huis hebt...
Veel spullen kun je online vaak heel erg goed bekijken, tis uiteraard niet hetzelfde dat je het aan kunt raken of testen, maar de goede en slechte kant haal je wel uit elkaar. In geval van twijfel ook nog andere sites bekijken...
En... bestel het dan bij een webwinkel met een goede reputatie, daar gaat alles vaak veel soepeler dan bij de minder goed beoordeelde winkels on line. Ook al is iedereen verplicht om de wettelijke termijn in acht te nemen.... Dat scheelt toch ergernis ... en die koop je af met een paar euro verschil...
Ben je nl tevreden en houd je het product... heb je iig een webshop met en goede service...
Tja... tis een keuze.
Reputatie 7
Ik lees ze wel maar ik laat me niet door reviews beïnvloeden, zeker niet door reacties van muggenzifters die klagen omdat ze de shampoo en het wc papier van het hotel niet fijn vinden. Ik reageer zelf ook, een heel enkele keer negatief maar dan zijn het meestal restaurants.
Ik lees zeker reviews. Vooral bij de aanschaf van dure spullen zoals bijvoorbeeld een nieuwe mobiel, dan kan ik dagen filmpjes kijken, reviews lezen, informatie inwinnen etc.
En dan hou ik deze zeker in mijn achterhoofd maar laat mij niet beinvloeden.
Gaat het om een hotel of oid dan lees ik ook de reviews door en laat mij er enigzins door beïnvloeden. Wel hou ik in mijn achterhoofd dat klagen nou eenmaal in de aard van de mens zit en weeg goed af of er meer negatieve reviews zijn en waar mensen over klagen en of dit voor mij een probleem zou zijn.

Reageer