Consumentenbond.nl

Hoe kan ik RAID info van een harddisk verwijderen?

• 11 februari 2021
  • 3 reacties
  • 47 Bekeken

Van mijn oude computer (Dell xps 8100) is het moederboard overleden. De PC beschikte over twee HD's die in RAID-verband geschakeld waren tot  “één schijf” van 2Gb. De disks had ik nog niet zo lang geleden vervangen en ik was van plan er een in mijn andere PC te gebruiken. Ik kom echter niet van de RAID indeling af (Dell had op de oude PC een programma (indrukken van Ctr+I) tijdens het opstarten waar je RAID info mee kon wijzigen, maar dat werkte op die kapotte PC natuurlijk niet meer). Ik heb al met het programma DISKPART van alles geprobeerd, o.a. het commando CLEAN, maar als ik daarna DETAIL draai zie ik nog steeds staan dat het een RAID schijf is. Vanuit Windows 10 zie je bij diskmanagement de schijf staan, hij geeft aan dat die geïnitialiseerd moet worden, maar als je dat probeert krijg je de melding CRC fout. Wat kan ik nog doen?

3 reacties

https://support.siliconmechanics.com/portal/en/kb/articles/clearing-raid-metadata

Disks that were previously in use by a RAID controller will often contain metadata that identifies them as being part of a RAID. The default behavior for the CentOS/RHEL Anaconda installer is to flag and ignore these types of disks in case they belong to an existing RAID set, so any automated installs will subsequently fail.

To work around this, you will need to clear the RAID metadata manually by wiping the beginning and the end of the disk, using dd and blockdev. Note that not all distributions come with blockdev installed by default, so you may need to install it separately.

(Via https://community.spiceworks.com/topic/2219743-how-to-wipe-raid-information) Geeft de oplossing, maar dan moet je even een linux live cd /usb gebruiken

Even aangenomen dat u de schijven niet als complete RAID configuratie met data en al in een nieuwe machine wil zetten, wat een pad met vele voetangels en klemmen is, kun u de schijven gewoon formatteren en aan de nieuwe machine aanbieden om vers in RAID te configureren.

Dank voor de reacties. Ik wil de schijven niet als RAID gaan gebruiken (dat is inderdaad eenvoudig genoeg), maar als enkelvoudige schijf. Het is me inmiddels gelukt om één van de schijven weer een gewone stand-alone SATA schijf te maken (via DISKPART, CONVERT DYNAMIC, CREATE VOLUME en FORMAT). De andere blijft RAID en reageert op niets. Ik heb UBUNTU nog niet uit de kast gehaald om dd en blockdev te proberen. Ik ga daar eerst even op studeren. Linux is al een beetje lang geleden.

Reageer