Consumentenbond.nl

Hoe kan ik veilig een 20 bestand openen

• 2 december 2020
  • 43 reacties
  • 1493 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoe kan ik  veilig een 20 bestand openen. Het bestand is ooit aangemaakt op de PC van een cliënte van mij en is  volgens cliënte een belangrijk adressen bestand. Internet geeft aan dat er diverse programma's zijn die kunnen worden gebruikt, maar er is twijfel over de veiligheid ervan. 

43 reacties

De veiligheid is geen probleem maar u moet wel weten wat erin zit zodat u het juiste programma kunt kiezen om het bestand mee te openen. Een 020 bestand zou wellicht de ledenlijst van Ajax kunnen bevatten maar eigenlijk is alles mogelijk.

Je kunt aan verschillende sites een file geven en laten analyseren. Virustotal gebruikt zelf 40 verschillende analyses: https://www.virustotal.com/gui/ Een voorbeeld:

(Ik had een file genomen waarvan ik weet dat sommige antivirus die als malware zien:  https://www.nirsoft.net/utils/password_security_scanner.html

Als je niet weet wélk programma je moet gebruiken, dan moet je een utility vinden die dat kan doen met behulp van zogeheten “Magic numbers” Hier is een voorbeeld: https://mark0.net/soft-trid-e.html

Reputatie 7
Badge +6

Ik het er ook nooit van gehoord. Je kan hier uit de Microsoft Store en programma downloaden Bestandsviewer voor Universele Files dat in bijna alles kan kijken. Als je niet weet wat het is, image, tekst, games, is het zoeken. Je kan proberen in een kopie de extensie te veranderen in doc of pdf of jpg of exe, kijken wat er gebeurt. Ik heb Total Commander op m’n computer staan, als ik daarmee op F3 druk kan je binnenin het bestand kijken in hexadecimaal met onderaan de “berichten-sectie” en zie je misschien herkenbare dingen die bij een bepaald programma horen. DWG is meestal van AutoCad, DOC van Word, DGN van Microstation, enz.  Een adressenbetand maakten ze wel eens met Database III of IV.

Als je de extensie verandert of aanmaakt in .TXT opent notepad het bestand, tenzij het erg groot is. Dan kun je vaak zien wat voor bestand het is zoals Jan zegt. Laat anders hier weten wat je ziet. Het gaat om de eerste paar tekens.

Reputatie 4
Badge +6

Even t.a.v. @Jan ,

U geeft aan dat u Total Commander gebruikt.

Ik zelf gebruik Q-Dir.

Dit geeft de mogelijkheid om 4 schermen weer te geven met diverse schijf keuzes.

Misschien een suggestie om deze verder uit te pluizen?

Reputatie 1
Badge

Heb de file geprobeerd te openen met Free file Viewer Pro; krijg dan een brij van tekens die de Viewer aanduidt als “text”.  Vraag is nu: hoe zet ik dit om in leesbare tekst.?

Wijzigen van extensie  lukt niet.

Vraag is nu: hoe zet ik dit om in leesbare tekst.?

Wijzigen van extensie  lukt niet.

Dat gaat u niet overzetten, daarom moet u weten met welk programma het bestand gemaakt is, of over voldoende kennis beschikken om dat aan de hand van het hexadecimale plaatje te kunnen beoordelen. Is het een raar idee om uw cliënte gewoon te vragen met welk programma het bestand gemaakt is?

Begint die brei van tekens met leesbare tekens zoals PK of Rar ?

Rechtermuistoets en Openen Met bestaat toch ook nog?

Zoals wortelstamper zegt: wat zijn de eerste ca. 10 tekens van de brij? Je moet ons wel info geven als je antwoord wilt.

Hoe groot en van welke datum is het bestand eigenlijk?

Waarom kun je de extensie niet wijzigen?

Het nummeren van bestanden was in het verleden heel gebruikelijk.
Dan kon ieder gedeelte op een diskette.
Ook wel een tekstverwerker gehad die niets met extensies had, mocht je zelf invullen.
Als alles nog zo is op die PC, zul je ook daar de oplossing vinden.

De extensie niet kunnen wijzigen, hoor ik ook vaker.
Windows geeft die niet weer, zonder aanpassing.
Dat is 1 vinkje in de verkenner en het kan wel.
Als je geen kenner bent van Windows, laat dat vinkje dan ook maar uit.
Dan krijg je juist bestanden zoals ledenbestand_wk20.doc die dan ineens ledenbestand_week.20 heten.

Reputatie 7
Badge +7

Kijk ook eens bij: Hoe kan ik veilig een 20 bestand openen via Google en met name https://www.filetypes.nl/extension/20. Indien al geprobeerd, vergeet het dan weer, zeker als het niet lukt. Boven staan nog meer tips.

Reputatie 7
Badge +6

Kan het zijn dat .20 een Wordpad bestand is? Onder instellingen voor standaardapps staat zoiets, en dan een paar versies eerder?

Reputatie 5
Badge +5

File-extensions.org suggereert een Linux bestand. 

Wat maakt het uit? Je gaat die adressen die er dan in zouden staan er pas uit kunnen halen als je weet wat het formaat is en je een programma hebt dat dit formaat voor je kan verwerken.

Reputatie 5
Badge +5

Wat maakt het uit? Je gaat die adressen die er dan in zouden staan er pas uit kunnen halen als je weet wat het formaat is en je een programma hebt dat dit formaat voor je kan verwerken.

Precies daarom is het handig te achterhalen hoe een bestand gemaakt is, geloof ik…? Wellicht dat dit  bij de cliënte van TS een belletje doet rinkelen.

Reputatie 1
Badge

zo ziet het (een deel) eruit als ik het in kladblok open:

ûgôæmbð×½yY~ÓAേ ÿ|eoÙ¿Eù÷z~:4Œ$ãTLO‡i)æáÎÐÒÀ÷3Ð2"$tÃáÐ~î‡Þ—<ûÿÃ{w;ÞŸqæ}ˆFö GE¼_u žÀ@KF¢éÙQÉ1Ô€o;;Ëܯ‡×q×ðâu‘“â&yñƳÿ•ó~Ÿ'×Þïi2¾M²Ëqúw’uê;2ŽÆãÂ{ÇE?’Âû£Ÿ&Î,æOsf ^½    ²,1¿zçq܃ÁØòÞ§¸H“«ÄûÕûíýp˜ôã´—dñ3úÖ¯?>WÀ|ë5/3j¦äüÑÏkT<å±ÍíñÏ|<º»÷=ý+éÝÝTI¿oÞn¿õ“ïö)3,ÑX=Þû+®.Ò‹Ëå÷íT§F³/Îó+óÜMÜ·X åü¾§Åpt–O¦Û›ßÊ›*ïYãþÔ…,'§s÷íÏÉ·»9Ü¡åm‘öì?/̧£š:f |væ2$dÁÕ­®f1yùhŠ4d‚‘;ý\Ø‹Š2Ú•Öà{¨4„¨¯Nøž×ÿMøRþk€yÍ^E}7ÎFç×ƪ­È\¼Kjâ]ž­ NþŠ»#;JIÙÝÌëFÝêïä[Íb%Œó¬qôÓ‹l2\×I1°bFÄRFñjðJ”‚C"—¡ln­O?þ¹q©œE5™4ëYÞ2üþË¿R?嗊׫ç²üs‘çß+HÊkvV÷îè:5£•?^*ytâ]&F”I0HnŒ1pë9ÈF¤ à!·kñ‘¸+¦Þ¼ëX|¼íÈä2¾H\t’}ñHññ1ý14ëê[2ìÇñ´nX5æ2eç<ÀÊIa'>€¤ÈR`]¤Â·–N‹è‚ €Þ׳!È»$6é-Z0¥8.[,Ý­^óvîÈgˆAé"ÜWëÃ9zO?^ÒDظe[ÐÛ %ûRx†)ƒ“+›û¾ô…“<eM¯ìba’½|+k ·×ƒkÆ\º4>ÃŽ‹B¤~¤›e<EÊ89Á©0ÞÖKûSÇ;Ës㌼T—qϸÒùÍÿþZ8—*Êz®'¼·FË…q¬çP±j¸«DL]Üz¨ $œqëO…*+`Ü™`Æð4ˆµDÞ$ý,½z¥.ûùx\9‰¤`ü8Ô¬/q}þ0‹,ýßÿ» öʬ
®0â‘B§-ÅÜP²7«B/RÐhȬk4þôlźÚÎÍ%Xk¦ÜÜ€¬/mdí¡Þ©eXòa1‹¾w›\x|Z4/†Dp†\ãëãA€ã‚CïKè}è§?²^úãj¹³Õ¯îDåz‘ÒSaĘÆkA{wRGP‡-µ%GwbèmRôãî¥wgžLÒl<pá|_à™ÜS» Ó,K²^žu *_hŸ´Ø¨ƒ4ïÿôN!<jaaþgCfbÈ"dJ[¹¿'Š1%ïqÒ úN    ~}i+nªçSm¨¼K²,M¼O†ußúé" 2'*™¡¤.²r9PÈÚwÔÞPomB3ÊÇý«*˜ì9%¢¹f

Ik zou zeggen quod erat demonstrandum, heel benieuwd wie hier het gebruikte programma uithaalt.

Ik kan er niets mee.
Zijn dit wel de eerste karakters van het bestand?
Een stukje tussenin zie je niets aan.
Met de eerste 10 letters maak je een kans om het te herkennen.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Reinink als je in die file naar beneden scrollt staan daar wel eens leesbare teksten tussen deze tekens. Daaraan kan je soms herkennen om welk programma het gaat. Ik zie dat je Kladblok hebt gebruikt, als je verder naar beneden in de lijst staat er ook Wordpad. 

Reputatie 1
Badge

Vragen aan een 80+er hoe die file op haar PC terechtgekomen is levert niets op. Misschien kan Wortelstamper hier iets mee want dit is het begin:

PK   ! 2‘oWf  ¥   [Content_Types].xml ¢(                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ´”ËjÃ0E÷…þƒÑ¶ØJº(¥ÄÉ¢ehúŠ4NDõB£¼þ¾ã81¥$14ÉÆ ÏÜ{Ï1ƒÑÚšl    µw%ë=–“^i7+Ù×ä-d&á”0ÞAÉ6€l4¼½L60#µÃ’ÍS
Oœ£œƒXø Ž*•V$:ÆB~‹ðû^ïK︔§Úƒ /P‰…IÙëš~7$²ì¹i¬³J&B0ZŠDu¾têOJ¾K(H¹íÁ¹xG ŒL¨+Çvººš¨dcÓ»°ÔÅW>*®¼\XR§mpúªÒZ}í¢—€HwnMÑV¬ÐnÏ”Ã-ì")/ÒZwB`ÚÀË4¾Ýñ    ®°sîDXÁôój¿Ì;A*ʈ©Ëc´Ö‰Ö 4ßþÙ[›S‘Ô9Ž> ­•ø±÷{£Vç4p€˜ôéW×&’õÙóA½’¨Ù|»d‡?   ÿÿ PK   ! ‘·ï   N   _rels/.rels ¢(                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ¬’ÁjÃ0@ïƒýƒÑ½QÚÁ£N/cÐÛÙ[ILÛØj×þý<ØØ]éaGËÒÓ“ÐzsœFuà”]ð–U Š½    Öù^Ã[û¼x •…¼¥1xÖpâ›æöfýÊ#I)ʃ‹YŠÏ‘øˆ˜ÍÀå*Döå§i")ÏÔc$³£žqU×÷˜~3 ™1ÕÖjH[{ª=E¾†ºÎ~

Probeer maar eens of je erin kunt met 7zip.

Vragen aan een 80+er hoe die file op haar PC terechtgekomen is levert niets op. Misschien kan Wortelstamper hier iets mee want dit is het begin:PK  

PK herken ik ook als mogelijk zipbestand. Daar komen als het goed is weer andere bestanden uit.

Reputatie 4
Badge +3

Dit is een docx-bestand, oftewel Microsoft Word 2007 of later, of een van de andere bestanden van Microsoft Office, dus Excel (.xlsx), PowerPoint(.pptx) etc.

Deze bestanden zijn inderdaad zip-bestanden zoals hierboven vermeld, alleen heb je daar niet direct iets aan. Wat ik zou proberen is om Microsoft Word te openen (leeg, dus zonder een document open te hebben staan) en het onderhavige bestand ernaar toe te slepen. Dikke kans dat het dan geopend wordt. Omdat het gaat om een adressenbestand zou het theoretisch ook om Excel of Access kunnen gaan, maar dat lijkt me een stuk minder waarschijnlijk.

PS: Het is in die zin geen 20-bestand. Is het mogelijk dat uw cliënte 20 heeft toegevoegd om het document te dateren?

Reputatie 7
Badge +4

Ik neem aan dat alle makkelijke pogingen al gedaan zijn. zo zal een word bestand door elke zichzelf respecterende file viewer te lezen zijn. 

Is het een idee om het bestand met een aantal van ons te delen zodat we zelf wat kunnen proberen? ik snap uiteraard de privacy en gevoeligheid, dus prima als je dat niet wilt.

Reputatie 4
Badge +3

Ik neem aan dat alle makkelijke pogingen al gedaan zijn. zo zal een word bestand door elke zichzelf respecterende file viewer te lezen zijn. 

Daar zou ik niet van uitgaan. Als het bestand niet (meer) de juiste extensie heeft, wordt het niet meer automatisch door de juiste applicatie geopend, en veel gebruikers weten niet hoe dan te handelen. Daarnaast heeft de gemiddelde gebruiker geen weet van file viewers. Hoe dan ook, ik ken de beschrijving van het bestandstype van Microsoft Office-bestanden, en dit is er een. Sinds 2007 zijn dat (o.a.) xml-files verpakt in een zip-bestand. En dan lijkt mij Word de meest waarschijnlijke optie, gezien de aard van de gebruiker en het gebruik. 

Reageer