gratis artikel

Hoe maak je een besmette computer virusvrij?

• 9 March 2022
  • 13 reacties
  • 1966 Bekeken
Hoe maak je een besmette computer virusvrij?
Reputatie 2
Badge +2

Heb je een trage pc? Krijg je veel pop-ups met reclame of nepwaarschuwingen? Dat kunnen tekenen zijn van een computervirus.

Hoe kom je erachter of je computer een virus heeft? En wat kun je ertegen doen? Check hoe je jouw besmette pc virusvrij maakt.

Heeft jouw computer weleens last gehad van een virus? Wat hielp bij jou om ervan af te komen? Deel het hier.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +5

en wat als er geen symptomen zijn en er huist toch malware in je pc?

Malwarebytes @E.B.F. Stroeve , gewoon Malwarebytes eens in de zoveel tijd.

Met een goede backup (Duplicatie en meerdere GFS iteraties): Leen van iemand een computer en download een linux live distributie Download bij iemand anders (of beter zorg  dat je altijd een USB stick met de tool gemaakt hebt liggen)  een nieuwe schone installatie van Microsoft. Dan van de Linux ‘Format C:’ (kan gewoon in de GUI met gparted:

rebooten naar de Windows Install USB en installeren maar. Backup terugzetten en gegarandeerd een schone PC.

Kortom: backups backups backups (en ook op meerdere plekken)

Eventueel: koop een nieuwe SSD en daarop de schone Windows installeren, bestanden scannen en overzetten vanaf de oude.

Ik heb het hier een keer gevraagd op dit forum wie voor het laatst een virusbesmetting in zijn computer had. Ik had in 1992 voor het laatst iets en @A. Deen in 1994. @E.B.F. Stroeve had toen nog niets gehad, ook geen malware die hij niet wist. Verder had nog niemand iets gehad.

Op het virusbestandje is dan een filelocker gezet. Stel je bent een document aan het typen in Word, en terwijl het nog in Word staat wil je het uitvegen op de harde schijf, en dat kan dan niet want er zit nog een filelocker op het bestand. Dat gebruikt een virusbestandje ook. Met Unlocker.exe kon ik dat gelockte bestandje uitvegen en daarna met een virusscanner alle virussen ontstaan uit dat bestandje verwijderen. 

Zou het mogelijk zijn bij waarschuwingen tegen malware ook de aantal gevallen te vermelden? Vorig jaar was spoofing in het nieuws, maar Kassa (of Radar) had toen op tv laten weten dat het om 173 gevallen ging in een jaar op de hele Nederlandse bevolking. Op het Ziggo forum spreken ze van twee per dag. Dat zijn 732 gevallen per jaar over de hele Nederlandse bevolking (het was toen een schrikkeljaar). Ik ben inmiddels al bezig Windows Defender af te knijpen omdat ik allemaal false positives krijg op oude gearchiveerde bestanden en oude verzamelde software. Daarbij worden legaal verkregen maar verlopen licenties uit de jaren '80 en '90 onder de noemer "bedreigend, onveilig, malware" gebracht en gewoon uitgeveegd. Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling want dat is het niet. Je kan dan geen oude software en oude bestanden meer als archief bewaren voor de toekomst. 

Ik heb het hier een keer gevraagd op dit forum wie voor het laatst een virusbesmetting in zijn computer had.

Rond 2012 werd ik slachtoffer van ransomware!

Koning Willem Alexander verscheen op mijn laptop om mij bestraffend toe te spreken in naam der wet (was een foto). Hij was gekleed in uniform volgens mij.

Denk er niet te licht over, Jan!

Ha ha, @Léonz, hij is bij mij niet langs geweest. Had best gemogen hoor. Ik heb al die tijd een virusprotectie gehad en later Windows Defender. Ik klik niet op links in spammails en ik kom verder niet op sites met games, dating, bitcoin en xxx. Nergens last van gehad al die jaren, ik ben veel te saai voor hun. 

Ha ha, @Léonz, hij is bij mij niet langs geweest.

Je zult anders piepen als hij wèl langskomt.  :relaxed:

Vaders van dochters zijn altijd welkom bij mij. Ik kom nog een vierde schoondochter tekort, maar ik moet dan eerst iemand in gunstige stemming brengen! Hij is nog steeds aan het genieten van het vrije leven. ☺️ 

Wat ik beschreef is ook niet wat ik die als het mezelf overkomt (want  dat gebeurt inderdaad niet), maar wat er gebeurt als het een ánder overkomt. Vaak hebben die mensen hun PC/Laptop ook al vol zitten met allerlei andere rotzooi, en het is sowieso efficiënter om dergelijke mensen te helpen met én een goede backup en een écht schone computer.

Ik installeer vaak dan ook precies wat men nodig heeft via chocolatey en houdt dat dan ook up to date met een scheduled task waarmee ik dan de updates van die programma's binnen haal via “choco upgrade all”.  Verder zorg ik ook dat er een sync naar een clouddienst op komt als backup.

Want voorkomen is beter dan genezen….

Vaders van dochters zijn altijd welkom bij mij.

Over zijn dochters heeft de koning niets gezegd: hij beschuldigde mij van criminele activiteiten en legde mij een dwangsom op.

Zijn focus lag duidelijk niet bij amoureuze bemiddelingen.

Ik wilde de check doen uit het artikel, maar bij stap 1 krijg ik al de reactie dat de aangegeven url naar rkill niet bestaat. en dan?

Reputatie 7
Badge +5

via bleepingcomputer.com kun je naar Downloads gaan en dan Most Downloads, rkill. En anders even googelen naar rkill download

Reputatie 4
Badge +3

Virusvrij kan behoorlijk taai zijn.  Er zijn virussen die zich in de Bios Flash nestelen, die krijg je er alleen uit door ook de BIOS geheel opnieuw van schone media van BUITEN de computer zelf opnieuw te flashen, via JTAG of een dergelijke interface (dus de computer zelf moet uit blijven). De meesten kun dat niet zelf uitvoeren.

Reageer