Hoe veilig is jouw pc?

Toon eerste bericht

120 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hallo Tijs,

Verstandig zijn is: doen wat je moet doen en laten wat je moet laten.

Gevolg: je bent veilig.

Ook jij zou je verstandig kunnen gaan gedragen. ☺️

Ik gedraag me verstanding, ik programmeer al, ik zit op de Consumentenbond Community.

Ik zit niet op vieze website's :P

Veilig genoeg! Maar je weet nooit!
Badge
Begin dit jaar ben ik overgegaan van Windows 7 op Windows 10. Daarbij werd onder meer meegeleverd Windows Live Mail, dat ik ook op mijn oude computer gebruikte. Keurig alles ingevuld, maar wel bleek het veel gedoe om één van de mail-adressen aan de praat te krijgen. Blijkt na weken Live Mail al jaren niet meer ondersteund te worden. Het nieuwe bij Windows 10 ook meegeleverde mailprogramma ‘Mail’ bleek waardeloos. Met Live Mail heb ik altijd met veel plezier gewerkt. Toen maar overgegaan op Thunderbird. – De Consumentenbond constateert dat maar liefst een kwart van de pc-gebruikers nog mailt met Live Mail (!).

Ook meegeleverd in Win10: Photo Gallery. Gebruikte ik ook in Win7. Werkte perfect en plezierig. Maar bleek ook al enkele jaren niet meer ondersteund, wat ik pas na maanden ontdekte. Het meegeleverde alternatief ‘Foto’s’ is misschien leuk voor familie-albums en mensen die aan sociale media doen, maar voor serieus archiveren van foto’s heb je er niet veel aan. Ik heb nog geen goed alternatief.

Bij Windows 10 zat ook Back-Up voor het maken van een systeemkopie. Dat werkte prima op Win7, maar in Win10 lukte het niet een kopie te voltooien. Samen met helpdesk zelfs het hele Windows geherinstalleerd, maar Microsoft had toen natuurlijk meteen moeten zeggen dat Back Up niet meer wordt ondersteund. Bij bij verder napluizen bleek zelfs deze vitale functie niet meer ondersteund te worden.

Ik vind dit werkelijk schandalig. Waarom worden uitstekende programma’s als Windows Live Mail, Photo Gallery en Back-Up niet meer bijgewerkt en vervangen door rotzooi of helemaal niets? Als een kwart van de pc-gebruikers nog met Live Mail werkt, dan is er zeker behoefte aan bijwerken. En als je als Microsoft dan per se die programma’s niet meer ondersteunt, lever ze dan ook niet meer mee en vertel dat dan ook netjes aan je klanten. Een aanzienlijk deel van de door de Consumentenbond geconstateerde lekken komt dus rechtstreeks op het conto van Microsofts nalatigheid.
Het meegeleverde alternatief ‘Foto’s’ is misschien leuk voor familie-albums en mensen die aan sociale media doen, maar voor serieus archiveren van foto’s heb je er niet veel aan. Ik heb nog geen goed alternatief.

Vandaag is Ashampoo Photo Commander 15 Giveaway of the Day.

Zeker een goed alternatief voor Photo Gallery.
Badge
Vandaag is Ashampoo Photo Commander 15 Giveaway of the Day.

Zeker een goed alternatief voor Photo Gallery.

Dank voor de reactie. Ik neem het in overweging, maar het kost, als ik het goed begrijp na een gratis periode toch 49,99 euro. Microsoft jaagt mij dus op kosten. Ik aarzel ook te downloaden van een website anders dan die van de fabrikant, sinds ik daar eens een keer per ongeluk malware/adware mee heb binnengehaald.
Hallo PCergernis,

Neen, neen, neen: het programma is gratis en blijft onbeperkt gratis.

Ik gebruik het al jaren gratis (eerst oudere versies natuurlijk).
Reputatie 7
Badge +5
"Het nieuwe bij Windows 10 ook meegeleverde mailprogramma ‘Mail’ bleek waardeloos."

Dat bergrijp ik niet, het werkt uitstekend voor eenvoudig mailgebruik.

Als je functies mist, dan zijn er veel andere gratis mailprogramma's die die functies wel beschikbaar hebben.

"Microsoft jaagt mij dus op kosten."

Helaas kost onderhoud en vernieuwingen en updates, materiaal en mankracht en dus geld.

Een PC en de daarbij behorende software is nog nooit gratis geweest.

Er is niemand die geheel en al voor niets gaat werken, ook de softwaremakers niet.

Helaas gaat alleen de zon voor niets op en oh ja, ook weer gratis onder.
Nadat ik allerlei waarschuwingen had gelezen, verwijderde ik Java Runtime Environment ongeveer 5 jaar geleden.

Nooit iets gemist sindsdien.

Dat is het punt. Er is niets mis met Java of de RJE maar tenzij je die nodig hebt mis je er niets aan en is het nog een extra attack surface.

Buiten aanschaf laptop en Tele2 abo heb ik nog nooit één cent uitgegeven aan het computergebeuren.

Uitzondering: ooit een reparatie van de laptop moeten betalen.
Badge
In reactie op een aantal reacties op mijn verwijzing naar Linux een paar puntjes:

1. De verwijzing naar de kritiek op de duitse overgang naar Linux is oud en volledig achterhaald en geschreven door Microsoftprodukten verkopers.
  2. Vergeet niet er zijn zeer veel mensen en bedrijven afhankelijk van de producten van MS omdat het hun boterham betreft. Logisch dat ze niet voor een Open Source operating systeem zijn. Gelukkig zijn/komen er in Nederland en uiteraard ook in Duisland vele bedrijven die een goede boterham verdienen aan de OS (Open Source) software en deskundige ondersteuning geven.
  3. Een ander belangrijk punt dat de briefschrijvers vergeten is het verschil in uitgangspunt tussen DOS/Windows en Linux(Ubuntu).
Dos/windows is opgezet als een single user/single program operating systeem. Daar is in 1985 een grafische schil omheen gezet (gratis ontwikkeld door Xerox in Palo Alto) en zowel door Apple als door Microsoft gebruikt om veel geld mee te verdienen wat geheel tegen de gedachte van Xerox in ging. Die brachteb het uit als een soort voorloper van Open Source om de gemeenschap mee te dienen.

Unix is in 1969 door Kernigan en Richie ontwikkeld als een multiuser/multiprogram systeem voor - in die tijd - grotere systemen (zij deden dit voor de PDP11 een 16-bit machine ontwikkeld door DEC). Dat betekende dat de beveiliging zeer strikt was. Iedere gebruiker had zijn eigen "user space" en gebruiker en basis operating systeem waren ook strikt van elkaar gescheiden. Het zou te ver voeren om hier verder op in te gaan maar het laat zien dat gebruikers beveiliging de grootste aandacht kreeg die bij Microsoft niet nodig was (1 computer/1 gebruiker).

Het verhaal dat Linux alleen maar door nerds en computer ingenieurs gebruikt kan worden is dan ook complete onzin. Mensen die die schrijven kennen Linux niet maar het installeren en gebruik is compleet vergelijkbaar met Windows. Ik durf zelfs wel te beweren dat de moderne versies van m.n. Ubuntu gemakkelijker te installeren en te gebruiken zijn en de handleidingen vele malen beter dan wat Microsoft er bij levert.

Sorry voor de lengte maar ik dacht dat dit wel nuttig is.

Voor diegenen die zich willen oriënteren www.ubuntu.com . Het openingsscherm is wat verwarrend maar als je verder scrollt dan komt de informatie.

M.vr.gr. J.L. Blom
Na een nachtje slapen wil ik terugkomen op de oorspronkelijke vraag, maar niet na u, heren, te danken voor uw bovenstaande informatieve bijdragen aan dit topic.

Hoe veilig is mijn PC? Dat weet ik niet. Hij is een paar jaar oud, beveiliging is geïnstalleerd en er wordt automatisch bijgewerkt. Ik krijg geen ongewenste mail of advertenties, maar net als @PCergernis gebruik ik nog steeds Live Mail met, voor mij, onbekende risico's. Typisch een geval waar de gebruiker bericht had moeten krijgen van de partij die het updaten staakte. Dat @Bert de ACM dat zou beboeten kan er bij mij niet in. De lobby is sterk genoeg om daar verandering in te brengen want het algemeen belang is evident, maar kennelijk ontbreekt dan de wil.

Dat PC besturingssystemen nog nooit zo veilig waren als tegenwoordig wil ik @R.J.T. van Weersch graag aannemen, maar die constatering kun je alleen doen als je de ontwikkeling op de voet gevolgd hebt. Bij mijn vroegere werkgevers waren dat hele ICT afdelingen en dat was echt het Walhalla.

Als particulier gebruiker kom je terecht in een situatie van onwetendheid die bij elke nieuwe ontwikkeling groter wordt. Dan moet je boeken en handleidingen raadplegen maar die zijn allemaal door derden geschreven en dus al bij verschijning niet meer up to date. Hoe kun je dan ooit weten of je PC veilig is?
Reputatie 7
Badge +5
nogmaals: gewoon windows gebruiken, altijd updaten, en de standaard instellingen gebruiken. dat is juist bedacht zodat je niet na hoeft te denken.
Reputatie 7
Badge +5
@Lisa Boele schreef: "Dat @Bert de ACM dat zou beboeten kan er bij mij niet in. De lobby is sterk genoeg om daar verandering in te brengen want het algemeen belang is evident, maar kennelijk ontbreekt dan de wil."

Zie de boetes die uitgedeeld zijn door de ACM:

Boetebesluit: https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=boetebesluit

Meer boetes: https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=boetes
Reputatie 7
Badge +5
" Als particulier gebruiker kom je terecht in een situatie van onwetendheid die bij elke nieuwe ontwikkeling groter wordt. Dan moet je boeken en handleidingen raadplegen maar die zijn allemaal door derden geschreven en dus al bij verschijning niet meer up to date. Hoe kun je dan ooit weten of je PC veilig is? "

Als je het zelf niet weet, kun je daarvoor terecht bij ICT bedrijven of Studentaanhuis o.i.d.

Met de auto ga ik naar een garage, omdat ik er te weinig van weet en de tools niet heb om dat uit te voeren..

Voor ICT heb ik deels wel de tools en doe ik van A tot en met Q zelf, omdat ik dat wel beheers.

Van Q tot Z zou ik door iemand anders laten doen.

Zou ik b.v. een server hier in huis willen, dan laat ik daarvoor liever een ander komen en die door hem laten onderhouden, want dan kom ik op een terrein waar ik wel veel van weet, maar niet genoeg om hem zeker veilig te krijgen.
Reputatie 7
Badge +5
@Jlblom "De verwijzing naar de kritiek op de duitse overgang naar Linux is oud en volledig achterhaald en geschreven door Microsoftprodukten verkopers. "

Feit is dat München is terug gegaan van Linux naar Microsoft, omdat het onderhoud en de ontwikkeling van de software en het onderhoud en het draaiend krijgen van alle PC's en de servers te veel geld koste vanwege het aantrekken van voldoende gekwalificeerd personeel.

Men had onderschat dat Linux door iedereen gemaakt wordt en er geen stabiele partij is die alles van A tot Z kan begeleiden en onderhouden en kan troubleshooten.

Dus moet je voor een stabiel systeem alle kennis in huis hebben.

Dat heeft uitgebreid in alle pers en alle vakbladen gestaan en heeft niets met Microsoft te maken, München wilde juist van Microsoft af, maar dat werd te duur en niet alleen München, ook een aantal gemeenten in Nederland hebben dezelfde weg bewandeld en zijn terug bij Microsoft, omdat 1,5 miljoen per jaar voor meer personeel om een goedwerkende ICT in stand te houden voor een middelmatige stad te gortig werd en nog een belangrijk feit is dat het personeel zo weggekocht kan worden door commerciële bedrijven die de hoofdprijs kunnen bieden als ze een grote klus hebben en personeel te kort komen en dan zit je met je mooi in je maag met het Linux systeem.

Je bent alleen maar een gebruiker van een PC en je hebt er net zoveel verstand van als de tafelpoot.

En je laat je overhalen om Linux op je PC te zetten en dan?

Wie onderhoud het?

Wie doet de upgrades, wie doet de updates?

Waar haal je de drivers?

Bij wie kun je terecht als er problemen zijn?

Het is een prima systeem als je zelf weet wat je doet en hoe het werkt.
@Jlblom

Feit is dat München is terug gegaan van Linux naar Microsoft, omdat het onderhoud en de ontwikkeling van de software en het onderhoud en het draaiend krijgen van alle PC's en de servers te veel geld koste vanwege het aantrekken van voldoende gekwalificeerd personeel.

Ik heb ook wel eens gelezen dat vooral de ambtenaar die ermee moesten werken het helemaal spuugzat waren dat er telkens compatibeliteits problemen waren bij het uitwisselen van bestanden naar externen, een punt dat overigens niet strijdig is maar complementair. Het was gewoon géén succes en voor velen de laatste nagel in de doodskist van Unix op de desktop voor "gewone gebruikers". En nogmaals voor iedereen die het wil proberen, be my guest. Uiteindelijk heeft Apple bewezen dat het prima kan werken.
Reputatie 6
Badge +5

Als je het zelf niet weet, kun je daarvoor terecht bij ICT bedrijven of Studentaanhuis o.i.d.

Of bij mij 😛, of hier op het forum.
...Zie de boetes die uitgedeeld zijn door de ACM:

Boetebesluit: https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=boetebesluit

Meer boetes: https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=boetes

Wat ik zo snel kan zien gaat het bij die boetes voor SPAM om direct marketing. Een bericht, dat een op je pc geïnstalleerd programma niet meer wordt bijgewerkt is geen direct marketing, evenmin als de updates zelf. Zo'n bericht zou ook bij opstarten van zo'n programma in beeld kunnen verschijnen, maar vermoedelijk worden dan zóveel gebruikers in verwarring gebracht dat het de landelijke publiciteit zou halen en wordt er dus de voorkeur aan gegeven om alleen de beroepsgroep te informeren.

"...Met de auto ga ik naar een garage, omdat ik er te weinig van weet en de tools niet heb om dat uit te voeren."

Bij een auto weet je dat die periodiek gekeurd moet worden en waar. Bij een PC weet je dat niet. Bovendien ben je niet verplicht een auto aan te schaffen en kun je je ook zonder prima verplaatsen. Maar zonder PC wordt het praktisch onmogelijk gemaakt om met allerlei instanties contact te onderhouden.

Dat er geen garantie voor veiligheid bestaat begrijp ik ook wel. Ik constateer alleen maar, dat je als particulier PC gebruiker gewoon niet weet of je PC veilig is en ook niet of hij dat b.v. een maand na keuring (Studentaanhuis/ ICT bedrijf) nog steeds is.

Ik constateer alleen maar, dat je als particulier PC gebruiker gewoon niet weet of je PC veilig is

Daar zit een kern van waarheid in maar ik begrijp niet dat dat een probleem is. Ik moet uiteindelijk ook vertrouwen dat anderen hun werk goed doen waarmee de kans dat er in mijn computer ingebroken wordt en de kans dat morgen de remmen van de auto het ineens niet meer doen, mijn vliegtuig uit de lucht valt of dat ik een samonella besmetting oploop aanvaardbaar is.. Niet nul, nul is letterlijk onbetaalbaar en onmogelijk. Dus wat mij betreft heeft u gelijk, de vraag is alleen wat betekent dat voor het leven. Van mij hoeft niemand als eerste het ijs op, maar als het halve dorp erop staat en de ijsmeester zegt dat het veilig is zie ik geen probleem met schaatsen.
Reputatie 7
Badge +5
@Lisa Boele "Bij een auto weet je dat die periodiek gekeurd moet worden en waar. Bij een PC weet je dat niet."

Ik schreef: "Met de auto ga ik naar een garage, omdat ik er te weinig van weet en de tools niet heb om dat uit te voeren."

Het gaat niet over de keuring, maar over het onderhoud en reparaties, daarvoor ga ik naar de garage.

Als je te weinig weet van een PC is het helemaal aan te bevelen om deze eens in de zoveel tijd of als er vreemde dingen gebeuren, dit na te laten kijken.

Dat de verplichting om via de computer te communiceren veel te snel gaat, ben ik het geheel mee eens.

Vooral overheden zoals gemeenten gaan daar veel te snel mee en zijn er diensten die zelfs niet meer mogen per brief of aan het loket en dan kan je daar ook alleen nog maar pinnen.

De overheden zijn er voor de burger en worden door de burger betaald.

Waar haal je dan, als gemeenteapparaat, de arrogantie vandaan om te bepalen wat de burger moet doen en moet laten om de diensten van de gemeenten te kunnen gebruiken.

Enige structuur is wel wenselijk, maar uitsluiting van communicatie met je eigen burgers is de arrogantie ten top.
Badge

Helaas kost onderhoud en vernieuwingen en updates, materiaal en mankracht en dus geld.

Er is niemand die geheel en al voor niets gaat werken, ook de softwaremakers niet.

Live Mail, Photo Gallery en Back-Up zaten (en zitten) in het standaard Windows pakket. Als je gedwongen wordt daarvoor betaalde programma's te kopen omdat die programma's niet meer goed werken, dan word je op extra kosten gejaagd. Zo moet je dat zien.
Badge
Dat de verplichting om via de computer te communiceren veel te snel gaat, ben ik het geheel mee eens.

Vooral overheden zoals gemeenten gaan daar veel te snel mee en zijn er diensten die zelfs niet meer mogen per brief of aan het loket en dan kan je daar ook alleen nog maar pinnen.

De overheden zijn er voor de burger en worden door de burger betaald.

Waar haal je dan, als gemeenteapparaat, de arrogantie vandaan om te bepalen wat de burger moet doen en moet laten om de diensten van de gemeenten te kunnen gebruiken.

Enige structuur is wel wenselijk, maar uitsluiting van communicatie met je eigen burgers is de arrogantie ten top.

Ook ik ben het daar helemaal mee eens. Voor mijn eigen besognes heb ik er niet zoveel last van, maar mijn moeder van over de tachtig des te meer. Noodgedwongen moet ik dingen voor haar op de pc gaan doen die ze zelf via het loket zou kunnen regelen. Ik vind dat belachelijk. Geldt ook voor bankzaken. ABN Amro maakt het insturen van overschrijfformulieren en enveloppen zo duur, dat je wel gedwongen bent te gaan internetbankieren. Kan ik ook voor opdraaien omdat mijn moeder niet met een computer overweg kan.
Live Mail, Photo Gallery en Back-Up zaten (en zitten) in het standaard Windows pakket. Als je gedwongen wordt daarvoor betaalde programma's te kopen omdat die programma's niet meer goed werken, dan word je op extra kosten gejaagd. Zo moet je dat zien.

Mag is vragen wat dit te maken heeft met het onderwerp "Hoe veilig is jouw pc"?
Mag is vragen wat dit te maken heeft met het onderwerp "Hoe veilig is jouw pc"?

De vraag stellen is hem beantwoorden. ☺️

Ook ik ben het daar helemaal mee eens. Voor mijn eigen besognes heb ik er niet zoveel last van, maar mijn moeder van over de tachtig des te meer. Noodgedwongen moet ik dingen voor haar op de pc gaan doen die ze zelf via het loket zou kunnen regelen. Ik vind dat belachelijk. Geldt ook voor bankzaken. ABN Amro maakt het insturen van overschrijfformulieren en enveloppen zo duur, dat je wel gedwongen bent te gaan internetbankieren. Kan ik ook voor opdraaien omdat mijn moeder niet met een computer overweg kan.

Mijn moeder gaat nu richting de negentig en doet alles met haar iPad. Soms moet assisteren want dan is er "iets aan de hand" maar dat is misschien twee keer per jaar en voor de rest gaat het uitstekend. Zo'n ding is echt simpeler te bedienen dan een pc en veilig.
Reputatie 7
Badge +5

In Windows 10 zitten gratis Windows Mail, Foto's met een Gallery en een Back-up programma.

oudere programma's zijn niet geheel veilig vanwege de leeftijd en zijn niet meer te updaten door een andere veiligere werking van Windows 10.

Verder zijn er nog vele gratis mail programma's, Photo Gallery programma's en Back-up programma's.

Daar hoef je dus niets voor te betalen en wordt je niet op kosten gejaagd.

Reageer