Hoe veilig is jouw pc?

Toon eerste bericht

120 reacties

Ik moet uiteindelijk ook vertrouwen dat anderen hun werk goed doen waarmee de kans dat er in mijn computer ingebroken wordt en de kans dat morgen de remmen van de auto het ineens niet meer doen, mijn vliegtuig uit de lucht valt of dat ik een samonella besmetting oploop aanvaardbaar is.. Niet nul, nul is letterlijk onbetaalbaar en onmogelijk. Dus wat mij betreft heeft u gelijk, de vraag is alleen wat betekent dat voor het leven. Van mij hoeft niemand als eerste het ijs op, maar als het halve dorp erop staat en de ijsmeester zegt dat het veilig is zie ik geen probleem met schaatsen.

Daar treft u de kern van de zaak. Hoeveel risico mensen bereid zijn te nemen hangt af van het plezier, nut of voordeel dat zij daarvan verwachten. Maar vooral van de vrijheid waarin je dat risico kunt nemen. Dwang roept verzet op en bij aanhouden steeds grotere frustratie.

Als @PCergernis en @Bert de overheid zich verschanst achter goed onderhouden computers en de burger dwingt tot het gebruik van een mogelijk onveilige PC is dat frustrerend. Het bevordert bovendien geen algemeen gevoel van veiligheid wanneer zelfs tegen bedreiging van het eigen (balie)personeel niet de machtsmiddelen worden ingezet waarover de overheid beschikt maar in plaats daarvan toevlucht wordt gezocht in technologie uit het bedrijfsleven. Dat maakt afhankelijk van partijen die winst beogen en die afhankelijkheid strekt zich vervolgens uit tot consumenten die een PC nodig hebben voor noodzakelijk contact. Dat betekent voor computerleveranciers twee keer winst en voor particuliere PC gebruikers twee keer kosten, want voor computers bij de overheid betaalt hij al belasting.

Intussen is het inschakelen van "een ICT-bedrijf" geen veilig advies als je niets weet over de betrouwbaarheid van zo'n bedrijf. Als goede service eenvoudig en betaalbaar was waren PC-verkopers al lang in dit gat in de markt gesprongen met aanbiedingen van onderhoudscontracten. Of heb ik daar iets gemist?
Reputatie 7
Badge +5
@Lisa Boele

"Als en de overheid zich verschanst achter goed onderhouden computers en de burger dwingt tot het gebruik van een mogelijk onveilige PC is dat frustrerend."

Dat blijkt nergens uit, de overheid dwingt niemand achter een mogelijk onveilige computer te zitten en de burger kan zijn computer meer dan veilig genoeg houden als hij een standaard antivirus laat draaien, voor Windows is Defender en de eigen firewall al meer dan genoeg en zijn automatisch updates aan laat staan, zie ik niet dat dit heel veel onveiliger is dan de overheidscomputers.

Daarnaast zit elke burger nog eens achter een hardware firewall zijnde je modem/router wat bergen vuiligheid buitenhoud.

Wij zijn in Nederland zo ver met de technieken in dit rijke land, dat we eigenlijk al gebruikmaken van een soort bedrijfsmatige beveiliging.

En ik zit al sinds 1997 op het internet en probeer van alles uit zonder extra beveiliging.

Zolang je niet zomaar overal op ja of OK drukt en op linken in onbekende mails of zomaar allerlei software download zonder te kijken of dit de originele maker van de software is die je wilt hebben, dan is er weinig onveiligheid aan de hand.

Het laatste antivirus wat hier de computers in is geweest was in 2006, dus 13 jaar geleden.

Dat de overheid nog 2 extra beveiligingslagen heeft, zoals rechten beperking en een firewall en proxyserver, vindt ik zelfs uitstekend, daar zijn mijn en jouw en iedereen zijn gegevens opgeslagen met van alles en nog wat aan informatie en die willen buitenlandse mogendheden en criminelen maar al te graag hebben.

"Als goede service eenvoudig en betaalbaar was waren PC-verkopers al lang in dit gat in de markt gesprongen met aanbiedingen van onderhoudscontracten. Of heb ik daar iets gemist?"

Er zijn veel ICT bedrijven die dit aanbieden / aanboden, maar de consument wil niet, ze proberen het zelf wel en vragen dan een buurman en vragen dan een neefje en vragen als dat niet lukt een computerstudent en als het dan nog niet is gelukt, dan eindelijk een professional die dan meestal een puinhoop aantreft die door de anderen is achtergelaten en dan zijn de meesten boos dat het opruimen van die puinhoop zo lang duurt.

Dit kom je vaak tegen als je er uiteindelijk bij geroepen wordt.

Ik heb er 8 jaar middenin gezeten.

En de gemiddelde inwoner van dit land vindt € 50,00 voor 2 maal standaard onderhoud per jaar of € 35,00 voor 1 maal per jaar voor zijn computer te duur en vindt de auto belangrijker en een hele grote TV met een film abonnement bij zijn provider.

Ik generaliseer hier natuurlijk, maar dat is de grote klantengroep die geen abonnement wil: ik neem de gok wel en anders vraag ik de buurman wel of mijn neefje.

Vandaar dat de computer student wel een mogelijkheid werd, die is een stuk goedkoper dan een professional kan werken.
@Lisa Boele

"Als en de overheid zich verschanst achter goed onderhouden computers en de burger dwingt tot het gebruik van een mogelijk onveilige PC is dat frustrerend."

Dat blijkt nergens uit, de overheid dwingt niemand achter een mogelijk onveilige computer te zitten en de burger kan zijn computer meer dan veilig genoeg houden.

.

In dat eerste hebt u gelijk. De overheid communiceert ook nog anders dan uitsluitend digitaal en geeft hier op gemeentelijk niveau het goede voorbeeld door voor zaken die mijn buurt betreffen een rondschrijven in de bus te doen, voorzien van naam, adres en contactgegevens van de berichtgever.

De drang om dat anders te doen komt wordt tot nu toe voornamelijk uitgeoefend door voorheen overheids- maar nu geprivatiseerde instellingen en vooral door financiële. Met enige regelmaat word ik aangespoord om daar voortaan berichten op te halen "uit een beveiligde omgeving" en komt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de PC waarmee ik dat doe dus bij mij te liggen.

Vervolgens kan ik de vraag, of mijn PC veilig (genoeg) is niet beantwoorden omdat ik dat niet weet en (voorbeeld Live Mail) ook niet kan weten. Vertrouw ik niet op (meest vermeende) deskundigheid uit de kennissenkring dan ben ik aangewezen op een ICT-bedrijf. Maar ook dan weet ik niets over de deskundigheid van zo'n bedrijf en vooral over de betrouwbaarheid wanneer ik daar mijn PC afgeef. Dat is dus een totaal andere situatie dan die in het bedrijfsleven, waar zulke informatie wordt gedeeld en dus min of meer bekend is.

Intussen langsgegaan bij Mediamarkt en ik heb inderdaad iets gemist. Zij bieden bedrijfsklaar maken en installatie- en onderhoudscontracten voor electronica aan, zij het tegen hogere tarieven dan de door u genoemde. Wat mij betreft een goede optie want dat biedt een aanspreekpunt voor vragen en evt klachten en, het belangrijkst van alles. er is een reputatie mee gemoeid.
Reputatie 7
Badge +5
op zich wel 'grappig' dat we de standaard beveiliging instellingen van windows niet vertrouwen, en vervolgens langsgaan bij de MediaMarkt....

Les 1: Als Microsoft de boel vernaggeld (lees: niet de juiste standaard instellingen levert) dan zijn ze out of business, want hun belangrijkste product is computerveiligheid, als ze dat niet doen is het over en uit. En die taak nemen ze serieus, want het zijn hun 'golden eggs'.

De mediamarkt heeft een heel ander doel: zoveel mogelijk geld verdienen, en dat doen ze al niet te best.

De vraag is dus wie ga je vertrouwen, degene die hetzelfde doel als jij hebt of degene die slechts uit is op zoveel mogelijk winst?

En voor de anti-Microsoft reacties: natuurlijk moet Microsoft ook winst maken , maar zij weten dat security dat bepaalt en niet hoeveel doosjes ze per week verkopen.
Reputatie 7
Badge +5
Als je niet geheel thuis bent in Windows en in het geheel niet in computer zaken, dan kan een onderhoudscontract wel een zekerheid bieden.

Maar pas op dat ze niet te veel willen verkopen, zoals een antivirus programma.

Defender in Windows is meer dan voldoende beveiliging.
Reputatie 7
Badge +5
als je een willekeurige windows pc aanzet beveiligt ie zichzelf meer dan voldoende. Daar heb je normaal gesproken echt niks aanvullends voor nodig.
Veilig? In iedergeval veilig genoeg om de (13!) trackers te blokkeren op deze site. Ter vergelijking, youtube heeft er twee. 😉
Reputatie 7
Badge +8
Beste forumleden, ik geniet intens van deze discussies, en het zijn er veel, gaat al naar 4 pagina's.

Ik heb ook het stuk in de digitaalgids gelezen, ben op diverse gidsen geabonneerd. En ik steek er altijd wat van op, zo ook van deze discussies, ik ben weer veel zaken wijzer. Maar je moet zelf goed oppassen en niet alles geloven en niet overal op ingaan.

Leuk is de opmerking van en dat kan alleen Lëonz zijn:

De computer geeft mij vele stressthema's, waarbij de browserkeuze al jaren op 1 staat.

Het enige waar ik mij totaal nooit druk om hoef te maken is veiligheid. Alleen helemaal in het begin, toen ik net aan het internet ging.

Wat is dat toch met die veiligheid? Gedraag je gewoon verstandig!

En verder ga ik me er niet mee bemoeien, dat zal velen deugd doen😂. Maar ik heb maanden terug een hele discussie gehad over de computerproblemen en heb uiteindelijk zelf een expert erbij gehaald om alles te schonen en geheel opnieuw te installeren. Er moest ook beveiliging op, en ik ben overtuigd dat Windows (zeker 10) aanzienlijk verbeterd is ook qua veiligheid. Er zijn maren, windows beveiliging werkt alleen op windows, dus android of ios producten enz. niet. Ook de buitenwacht, overheid en banken wantrouwen gratis beveiligingen, zoals ze ook windows vinden. Heb dit echt meegemaakt.

Het mag dan allemaal niet kloppen en zo ook niet zijn, je hebt er wel mee te maken. En heb aldus toch maar Norton Security Premium met extra's (internet en wifi beveiliging) aangeschaft bij de voordelige software shop voor 3 jaar en 10 machines, dus ook de smartphones. Groeten Leo.
Reputatie 3
Badge +2
Het gevaarlijkste deel bij een vers geïnstalleerde Windows PC ..... is niet Windows zelf.... maar de persoon die er achter zit.... zeker als er onvoldoende kennis is om beslissingen "waar op te klikken" als zich ook maar iets meer voordoet dan alleen het pure bezoek op een internet pagina.

Daar kan geen consumenten organisatie of overheid maar ook iets aan doen.

Hoe men het ook went of keert, dat vraagt van de gebruiker toch internet vaardigheden net als met ook eerst leer auto te rijden bij een auto rijschool..... en vervolgens eens staatsexamen doet.

Dat laatste zou waarschijnlijk bij het leren van surfen op het internet wellicht als te veel overheid bemoeienis ervaren worden, maar naar mijn mening zou het voor niet ervaren internet gebruikers heel nuttig kunnen zijn om een of meerdere cursussen "het veilig gebruiken van internet" o.i.d. te volgen, die vaak door bibliotheken of buurthuizen gegeven worden. Vraag het na bij de gemeente of de bibliotheek.

Een overstap naar een Linux systeem lost een deel van de problemen op omdat vrijwel alle kwaadaardige software gericht is op Windows systemen.

Men zal dan wel zo een systeem door een expert moeten laten installeren om een vergelijkbaar gebruikersgemak te hebben als een Windows systeem. Zonder computerkennis is geen Linux systeem veilig te installeren. Ook dan is het nog handig om voor dit Linux systeem een basis cursus te volgen hoe men er mee om dient te gaan.

Klinkt overdreven maar we stappen normaliter ook niet in een auto om erin te rijden zonder eerst les te volgen en een proeve van bekwaamheid af te leggen. Het kennis hebben van kwaadaardige bedoeling als Phishing (waardoor je bank rekening geplunderd kan worden) kan ook op Linux systemen plaats vinden, ook al is de kans wel heel veel kleinder dan op een Windows systeem. Het zijn namelijk allemaal acties die je zelf doet en waar de hacker gebruik/misbruik van maakt.

https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/ransomware-cryptoware-gijzelsoftware#no10

Kortom: Wat men ook schrijft hier, er is altijd een risico maar het is een eigen keuze om eerst vaardigheden te trainen en dan pas meer op het internet te gaan. Alleen hier en elders maar klagen helpt niet ook al is er begrip voor dat niet iedereen de zelfde vaardigheden heeft.

Dat geldt nl ook voor auto rijden, soms is het dan ook beter dat iemand zich laat rijden ipv zelf te rijden. En eigenlijk geldt dat ook voor internet surfen: Lukt het echt niet of vertrouw je jezelf niet, neem een vertrouwenspersoon en doe het samen met hem of haar. Principieel is er in mijn beleving geen verschil: Doe het veilig zowel auto rijden als surfen en anders laat het echt aan een ander over om ongelukken te voorkomen.

Mooier kunnen we het niet maken.....
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @A. Roelofs . Ik heb uw artikel gelezen en verder geen commentaar, ik heb er toch geen verstand van, maar ben daarvoor nu juist al lange tijd op het forum. Om wat te leren. En volgens mij is het gezegde, van de fiscus meen ik, leuker kunnen we het niet maken. Dat lijkt mij meer gepast bij uw artikel. Verder verlaat ik me volledig op Imke en discussieer niet meer met u, tenzij u eerlijk zegt wat u tegen mij hebt. Ik ken U niet weet niets van uw opleiding, alleen dat u er geweldig over opschept. Waarom ben ik dan een onbenul (mijn eigen woorden overigens, maar zo komt het over).
Reputatie 3
Badge +2
Jammer dat u terug komt op uw standpunt om niet te reageren.

Mijn verhaal over internet veiligheid is voor iedereen bedoelt en iedereen mag zelf kiezen wat er nodig zou zijn voor hem/haar. Daar ga ik niet over. Ik vind het wel erg vervelend dat u maar blijft terugkomen over de twijfels over mijn kennis en dat u mij als een opschepper kwalificeert, blijf bij u zelf, ik geef ook geen oordeel maar geef alleen adviezen. Mag ik u deze tip delen?
Ik vind het heel interessant wat hierboven allemaal staat en heb het met genoegen gelezen. We hebben allemaal een lange staat van dienst als gebruiker van computers, iedereen heeft een andere situatie, twee mensen weten meer dan een. Dus als iedereen zijn eigen gebruikerservaring hier deelt ontstaat er een schat aan informatie, toch?

Ik lees heel vaak over pc-veiligheid en wat er allemaal mis kan gaan. Inderdaad is er veel mogelijk aan misbruik en als je in zo'n vangnet terecht komt kan de ellende groot zijn. Ik update elke keer als het komt, ik klik niet op links in emails van onbekende afzenders. Windows 10 op m'n nieuwe laptop installeren zonder dat ik een microsoft account aanmaakte, jeuj, het is gelukt. En dan Office 2013 er werkend van je vorige computer opkrijgen die nog zonder abonnement is, ja het kan.

Ik zit met de veiligheid van computers echter met het volgende probleem. Je kan overal lezen wat er fout kan gaan op je computer, maar nergens iets over het aantal keren dat er iets fout is gegaan. Als ik naar mezelf kijk, de laatste keer dat ik een virus had was in 1993. Het bestandje gebeuikte file-lock zodat je het niet kon uitvegen en daarom telkens terugkwam. Met unlocker.exe kreeg je het wel weg. Sindsdien heb ik nooit meer iets gehad. Dat is wat ik zou willen vragen aan iedereen. Wanneer hadden jullie voor het laatst iets van een hack of virus of zo. Ik bedoel, zijn we met al die waarschuwingen die man op Schiphol aan het uithangen, die met een bord rondloopt dat iedereen een parachute aan moet doen want een vliegtuig kàn neerstorten, of zijn we dat niet?
Reputatie 7
Badge +8
Hallo @Jan, ik kan heel ver met je meedenken en als de man op Schiphol ben ik vorige keer bij mijn computerproblemen met name allerhande false brieven en dreigementen om geld e.d. door een aantal leden, ik zal eerlijk zijn vooral op het nationaal computer forum, echt "bang" gemaakt dat mijn computer totaal door anderen was overgenomen. Dus het vliegtuig was echt neergestort. Overigens allemaal goed bedoeld en ik ben 'hier' als 'daar' goed geholpen, maar geen PC overname, geen hackers enz. enz., er stond gewoon teveel rotsooi op de PC die elkaar bestreden en de mails waren de bekende dreig- en afpersmails, waarbij ik op dat moment aan de beurt was. Met de PC schoonmaken en opnieuw installeren en ander mailadres en meer adviezen die ik gehad heb (daarom neem ik aan de forums deel en ben daar trots op) is alles perfect in orde gekomen. Maar mijn beveiligingsprogramma meldt toch af en toe iets geblokkeerd te hebben en naar quarantaine gebracht omdat het een 'gevaarlijk' virus was. Ik moet dus geloven dat het wel voorkomt virussen, malware enz.

Ben het verder met je begin eens, allemaal zeer interessant en voor iedereen vooral die net een PC opnieuw geïnstalleerd hebben en er geen verstand van hebben en draaf maar door. Ik heb nog nooit zo in de schijnwerper gestaan, maar wel er ver boven gestaan. Ik hou het liever bij de discussies die je noemde met leden die tezamen veel weten en waar je dan wat aan hebt. Groeten Leo.
Geweldig @L.J.F. de Ruiter ik heb je verhalen destijds allemaal gelezen. Je hebt dus wel hier en daar dreigmails en misschien phishing mails gehad, en ging het ook om het installeren en configureren van de programma's. Maar als ik je goed gevolgd heb had ook jij geen virus of een hack of een phishing of een ransom of hoe die dingen allemaal mogen heten.

En dat is wat ik me dus afvraag, dat van alles kàn gebeuren, oké, dat weten we nu allemaal wel, maar hoe dikwijls gebeurt het? Ik bedoel, als je op Schiphol met een bord rondloopt dat iedereen een parachute moet dragen als je een vliegtuig instapt want een vliegtuig kán neerstorten, dan verklaart iedereen je ook voor gek en de mensen stappen toch massaal zonder parachute in een vliegtuig. Waar ligt het punt bij pc-beveiliging wanneer je voor gek loopt met je waarschuwingen? Bij mij was in 1993 voor het laatst een probleem, sindsdien heb ik meer gaap moeten doen tegen die berichten.
Reputatie 7
Badge +8
Ook weer allemaal waar @Jan , ik denk ook dat het wel meevalt met al die virussen en malware, maar ja, als ik dat zo zeg komen er zeker mensen die veel last van die zaken hebben, dus die deur laat ik open. Het is ook niet leuk van al die dingen die je benoemt last te hebben. Maar als er meer leden zijn die weinig of geen last hebben, weet je iets, maar uiteraard nog niet statistisch significant. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
het mooie is dat je als gebruiker van een pc niet ziet wat er allemaal tegengehouden wordt en dan lijkt het allemaal mee te vallen. Zo wordt ongeveer 95% van alle emails geblokkeerd door postbodes omdat het spam/phishing/malware is en die zie je dus niet.

Een andere kreet in IT land is 'Assume Breached', waarbij de gedachte is dat je al gehackt bent, alleen weet je het nog niet.....
@E.B.F. Stroeve dat is wat ik probeer te zeggen. Als je al die malware mails wel binnen laat komen ben je nog niet gehackt met malware. Je kan alleen gehackt worden, maar je bent dan dus nog niet gehackt. Ik zie de Consumentenbond nergens waarschuwen dat je geen emails naar binnen mag trekken. Ze waarschuwen voor iets anders. Je kan door die malware emails pas gehackt worden als je een email opent of op een link klikt in een verdachte email. In de beginperiode zijn er vast wel een paar mensen geweest die erin tuinden, maar de Nederlander is toch niet zo dom dat ze er niet van leren en het dan niet meer doen. Wanneer was het bij jou voor het laatst dat je malware in je computer kreeg?

Ik voelde hem al aankomen, ik heb m'n antwoord daarop al klaar. Als je al gehackt bent maar je weet het nog niet, wordt opgelost door als je een andere computer koopt en met nieuwe software helemaal opnieuw begint.

Weet je wie er baat heeft bij al die waarschuwingen voor malware en dat de angst er goed inblijft? Dat zijn de softwarebedrijven. Hoe krijg je miljoenen mensen zo gek dat ze elke keer als er een nieuwe update uitkomt, die update ook zo snel mogelijk installeren? Precies, hou de angst voor malware er goed in. Maar ondertussen voeren ze ook andere dingen in. Kon je vroeger nog MS Office op een DVD kopen, nu moet je je abonneren en moet je periodiek abonnementsgeld betalen. En als je niet betaalt sluiten ze op afstand in je computer die MS Office af. Dan kun je hooguit nog je documenten zoals Word of Excel openen maar je kan er niets meer mee doen. Dan hebben ze je lekker in de knip. Alleen Office 2013 of ouder werkt nog zonder abonnement. Zet je een recentere versie op je pc die ook werkt als je niet aangesloten bent op internet, dan plukken ze op afstand de licentie daarvan uit je pc zodra je wel op internet zit en kan je er niet meer mee werken.

Het eerste ding wat ik dus deed toen ik een nieuwe laptop kocht was net zo lang pielen, en telkens op nee klikken als die vraag kwam, hoe je Windows 10 installeert zonder een Microsoft account te nemen. Het kan, het is gelukt. Alleen de proefversie van MS Office 365 verloopt na een maand en moet je een abonnement nemen. En dat kan met je Microsoft account. En als je die niet wil wordt het moeilijk. Dan moet je het met Office 2013 doen.
Reputatie 7
Badge +5
ok, ik ben onduidelijk. Ik zeg niet dat als je een malware mail binnenkrijgt je ook direct gehackt bent. Dat zijn 2 verschillende zaken. Feit is dat 95% van de verstuurde mails malware/phishing/spam bevat en om die reden tegengehouden wordt.

De zwakste schakel in het geheel zijn wij zelf, wij klikken er lustig op los en soms gaat dat mis, kan een malware bevattend emailtje zijn of een banner op een wegsite die je toegang geeft tot vanallesennogwat (zie berichten afgelopen week).

Feit is ook dat er niet direct een rood knipperlicht in je scherm komt als je gehackt bent. 9 van de 10 keer merk je het niet direct en zelfs nooit. Alleen ben je wel gehackt en kan je computer gebruikt worden voor duistere zaken. Voorbeelden te over.

Wat ik verder ook niet snap is dat we ons af blijven zetten. We denken het allemaal beter te weten en zien de duivel in onze pc. Waarom is dat toch?

Stel dat Microsoft, Apple, Google hun macht misbruikt, Facebook is een klein voorbeeld daarvan, dan gaan ze nat! Dan zijn ze out of business, zeker de serieuze Ik zie microsoft/apple als serieus, facebook is een graaier en google zit daartussenin. Waarom als eenling afzetten tegen vele honderden engineers die dag en nacht bezig zijn om hacks te voorkomen.

Ik heb geen aandelen ergens in, maar geloof wel ergens in (en dat zijn niet de johava's 😉
Reputatie 7
Badge +8
Zowel met je begin, dat nog over malware en hacken ging eens, als met het einde dat alles naar een abonnement toe gaat, en alles duurder wordt, uiteraard ook door abonnementen, maar ook door het spekken van de kas van de software giganten. Ik kan me bij wijze van spreken niet eens een boete van 130 euro permitteren. Pas gehad voor echt ietsje te hard rijden, nou dan heb ik echt een p-bui. Een bekende, nee zelfs meerderen, software giganten krijgen miljoenen en miljarden (euro's of dollars) boete, en ze tellen het zo neer..... van u en mijn geld. En @E.B.F. Stroeve gaf me in een andere topic de wijze les dat als het over geld gaat alles mogelijk is, vooral het verkeerde. Dus inderdaad mensen bang maken en weer volop verkopen. Groeten Leo, ik ga maar naar het songfestival kijken, ook een miljoenen zaak.
Reputatie 7
Badge +8
De artikelen hebben zich gekruist @E.B.F. Stroeve , dat kan gebeuren, niettemin ben ik het met u eens alswel ook met @Jan , dat kan allebei. En helemaal eens dat niet de computer maar wij zelf de oorzaak zijn, maar dan zal Jan ook wel weten. We doen vaak zaken verkeerd, klikken verkeerd ergens op en we doen het steeds weer, trappen er telkens weer in. Maar de eerste stap wordt wel gezet door de hacker of malware of virus verspreider, de afperser en ook de software gigant die onder de mom van bang maken veel wil verkopen. Mensen leren misschien niet en zijn dom (bij wijze van spreken, want zoiets zou ik nooit beweren), maar het kan een reden zijn ze te beschermen, maar hoe doe je dat, bij de software giganten helpen zelfs zo hoge boetes niet. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
ik kan je niet helemaal volgen, leo. je hebt nogal de neiging om er van alles bij te halen waardoor de kern wat vaag wordt.

Natuurlijk verdienen de groten der aarde veel geld, dat is ook hun streven maar de vraag is altijd of ze daar ook een goed product voor leveren en of je daar het geld als consument voor over hebt. Je hebt namelijk een keus.

Ik heb het geld er voor over zodat ik me geen zorgen hoef te maken over de veiligheid van mijn computer, en me slechts zorgen maak over mijn eigen klik gedrag, want daar gaat het namelijk fout.
Reputatie 7
Badge +8
Sorry @E.B.F. Stroeve je hebt gelijk, ik probeer me in te houden en minder langdradig te zijn, maar het is moeilijk, ik wil juist duidelijk overkomen en haal er daardoor te veel bij.

Ik heb ook gesteld dat ik het met jullie eens ben. Ik ken het gevoel van "bang maken voor alle onheil de PC betreffend" en dat de software giganten daar best op inspelen door hun koopwaar aan te bieden. Anderzijds koop ik zelf ook hun software. Destijds heb ik vele adviezen van de forumleden gehad over de "beveiligings software", en velen deelden mee dat Windows met 10 nu veel beter was tegen aanvallen enz. Toch alles overwogen en symantec norton security genomen, ook om me geen zorgen te hoeven maken o.a. door banken en overheden die een goed beveiligd en up-to-date systeem wensen....... als je ze aanspreekt verantwoordelijkheid te nemen, dus omtrent betalen e.d. Ieder moet daar zijn keuzes in maken en zijn/haar verantwoordelijkheden nemen en .....inderdaad als het fout gaat ligt dat vaak aan onszelf, helemaal mee eens. Groeten Leo.
Als ik je goed lees @E.B.F. Stroeve heb je dus nog helemaal nooit een beveiligingsprobleem gehad op je computer en dat je daar geld aan uirgeeft, en Leo had ook nooit een hack of malware, dat was alleen maar welke software en welke configuratie. En ik had voor het laatst in 1993 iets en heb nooit geld uitgegeven aan beveiliging maar gebruik slechts de standaardbeveiliging en freeware.

Ik geloof daarom dat het reuze meevalt met de beveiliging, dat er natuurlijk iets fout kan gaan als je niet goed oplet en dat je dan goed de sjaak kan zijn, maar het is me de afgelopen 26 jaar nooit overkomen net als zoveel andere mensen en daarom hebben al die waarschuwingen wat er allemaal fout kan gaan voor mij vooralsnog een hoop gaapgehalte. Ik zie ook een heleboel waarschuwers die iets dat kan gebeuren veranderen naar iets dat is gebeurd of dat zo presenteren. En als je gehackt bent zonder dat je het weet kan je dat horen aan onregelmatig gepruttel van je pc dat ophoudt als je de verbinding met internet verbreekt. Ook dat had ik nooit.

Op Schiphol loopt ook niemand rond met een bord dat elke passagier een parachute om moet doen want een vliegtuig kan neerstorten, de Nederlander stapt toch massaal in het vliegtuig. Net zo met de pc, iedereen gaat internet op maar hier zijn allemaal wel borden met waarschuwingen. Ik doe er meestal niets mee.
Reputatie 7
Badge +5
jan, je kunt inderdaad alles wegwuiven. maar misschien is het wel goed om naar feiten te zoeken die dat kunnen onderbouwen. en ik vermoed dat die niet vinden zijn. maar ik laat me altijd graag verrassen 😉
Ik sprak slecht mijn geloof uit voor mijn gebruikerswereldje zoals de feiten voor mij zijn.

Feit is dat jij nog nooit een infectie hebt gehad en je betaalt voor beveiliging, ik had mijn laatste infectie in 1993 en ik heb nog nooit betaald en Leo had geen infectie.

Het is eenvoudig om feiten bij benadering te vinden. Bij Ziggo zouden 4 geinfecteerden per werkdag zijn op 3 miljoen huishoudens x gemiddeld 4 personen = 12 miljoen. Dus per jaar 4 × 204 werkdagen is 816 op 12 miljoen. Dat is 680 op 10 miljoen.

Hier https://www.nidi.nl/nl/demos/2018/04/03 staat dat er in 2015 maar 15 doden waren op 10 miljoen vliegpassagiers, en in 2016 ongeveer 9. Dus computerinfecties varieren bij benadering zo'n 45-75 keer meer dan het aantal overleden mensen bij vliegtuigongelukken. Maar in Nedeland overlijden om en bij 650 mensen dit jaar in het verkeer op 8,4 miljoen auto's, dat is 773 op 10 miljoen. Dat is meer dan het aantal computer infecties.

Met internet en je rekenmachine kan je feiten dus heel makkelijk vinden bij benadering. Kwestie van slechts toeassen wat je op school hebt geleerd. Je hebt altijd mensen die het dan nog niet geloven. Net als Jehova Getuigen laat ik die mensen dan maar zoals ze zijn, ieder zijn geloof.

Dus voor mij gaap voor alles wat kan gebeuren maar al 26 jaar niet is gebeurd bij mij en nog nooit bij jou!

Reageer